Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Provtryckning med tryckluft  (läst 17443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2014, 17:36:23 »
Så nu har jag fixat läckan jag hittade och ännu en annan som jag fann på nästan samma ställe. Det kunde man ju lista ut redan från början. Var ju kopplingen från Vatette (PE-CU) som var så vansinngt tight så den helt bar knapp gick att skruva på påfyllningssatsen. Så där fick jag knappt in något lin första gången. Men nu tog jag i med hårdhandskarna så ;)

SÃ¥ nu hÃ¥ller jag pÃ¥ att provtrycka igen med 4 bar och kör innerdelen av KB-slingan för sig, och utedelen inkl. borrhÃ¥l för sig - SAMTIDIGT! - visst är det underbart med ventiler?  tummenupp

Ser ju väldigt stabilt ut än så länge.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2014, 18:22:56 »
Ta det lite lugnt med trycket brukar vara max 6 bar i slangen i borran har jag för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #17 skrivet: 12 februari 2014, 18:33:09 »
Ta det lite lugnt med trycket brukar vara max 6 bar i slangen i borran har jag för mig.

Men 4 bar som jag trycker i borde väl vara ok? Säk.ventilen öppnar ju vid 3 bar, så det är bara 1 bar över. Menar du att det kan vara dåligt att trycka i 4 bar?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #18 skrivet: 12 februari 2014, 18:38:00 »
Tyckte jag läste nått om 8 bar ? jag skulle inte trycka i mer än 3 bar finns ingen anledning till det även om det troligtvis håller för mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #19 skrivet: 12 februari 2014, 19:23:54 »
Tyckte jag läste nått om 8 bar ?

Ja det stämmer, men det var bara CU slingan inomhus (exklusive VP), allt koppar och mässing. Kulventilerna är nog specade till 16 bar tror jag, och lödade kopparrör bör ju tåla 8 bar utan problem. Och det gjorde den också, inte ett pys och trycket hölls.

Citera
jag skulle inte trycka i mer än 3 bar finns ingen anledning till det även om det troligtvis håller för mera.

Jag skulle aldrig få för mig att trycka i 8 bar i kollektorn :). Däremot 4 bar som jag har tryckt i. Det är vad trycket är i kallvattenledningen (kommunal), så det måste ju en PE slang klara. Klarar den inte trycket från en vanlig kommunal färskvattenledning, det man har i kranen alltså, ja då är det nog bäst att byta kollektor :)

Hittils har trycket hållts rätt bra. CU slingan verkar ju vara 100%, medan kollektorn utvändigt är jag inte 100% säker på ännu, men jag har kollat av det två gånger nu (får öppna en kran mot slingan invändigt) och det verkar lovande. Sist jag öppnade kranen sjönk nålen nästan ingenting. Så jag antar att trycket håller på att stabilisera sig i kollektorn. Kan tänka mig att det blir lite lägre tryck när den varma luften från kompressorn kyls ner i kolletorn under mark, så det är nog det som håller på att hända. Annars är det ju något fel på kollektorn o det är ju utanför mitt område - inte mycket jag kan göra åt alltså.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #20 skrivet: 12 februari 2014, 20:06:00 »
8 Bar i koppar rör är inga problem tummenupp En berg och jordvärme kollektor brukar vara av tunnare material och brukar vara klassad för ca 6 bar så 4 bar ska inte vara några problem om inte vp är inkopplad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #21 skrivet: 12 februari 2014, 21:28:17 »
4 bar ska inte vara några problem om inte vp är inkopplad.

Undrar vad VP'n är klassad för? Där är enbart koppar, mässing och eventuellt rostfritt vad jag vet. Sedan finns ju cirkpumpen och den bör väl också tåla rätt högt tryck tycker jag?

Några 8 bar skulle jag visserligen ej våga blåsa in i pumpen :D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #22 skrivet: 12 februari 2014, 21:33:53 »
Antar att den är klassad för max 3 bar eftersom säkerhetsventilen på 3 bar följer med vp men sen håller den naturligtvis för högre tryck lite säkerhet bör dom ju ha räknat med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #23 skrivet: 13 februari 2014, 02:26:01 »
Antar att den är klassad för max 3 bar eftersom säkerhetsventilen på 3 bar följer med vp men sen håller den naturligtvis för högre tryck lite säkerhet bör dom ju ha räknat med.

Jaha sÃ¥ kanske det är. Trodde säkerhetsventilen var till för nivÃ¥kärlet eftersom det är av plast - inte roligt om den exploderar i ansiktet pÃ¥ en  :o
Men det kan nog vara som du säger.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #24 skrivet: 13 februari 2014, 06:28:30 »
Det hÃ¥ller nog en hÃ¥rd petflaska hÃ¥ller för mer än 8 bar  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #25 skrivet: 13 februari 2014, 14:12:04 »
Det hÃ¥ller nog en hÃ¥rd petflaska hÃ¥ller för mer än 8 bar  :)

Är det så? Damn :D det visste jag faktiskt inte!

Är min fina VP klenare än en PET-flaska?! Nä nu blir jag ledsen  :'( :D

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #26 skrivet: 13 februari 2014, 14:23:33 »
Suck. Nu har jag trycktestat i nästan 22 timmar och trycket sjönk från 4 bar till 3,5 bar. Alltså 0,5 bar på 22 tim. Och nu märker jag att den tillfälliga gängtejptätningen vid manometern pyser! Det måste den ha börjat göra senare, då den ju var tät från början.
Så nu vet jag inte till 100% i alla fall om systemet är tätt och jag orkar definitivt inte börja om från början. Nu får det vara. Jag som trodde gängtejp var bra att använda tillfälligt. Inte ens tillfälliga tätningar duger det ju till. Värdelöst.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #27 skrivet: 14 februari 2014, 08:14:39 »
den vanliga "billiga" gängtejpen skall man aldrig använda, men det finns många bra sorter, lite tjockare teflontejp (PTFE) brukar jag köra med, och det läcker väldigt sällan.
Har använt det i 20 år på mitt tidigare jobb inom industrin, det tätar.
http://www.unipak.dk/sv/node/239
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #28 skrivet: 14 februari 2014, 16:31:16 »
Har nog lite blandade kvalitéer hemma, och jag tog bara den som var lättast tillgänglig. Kan vart den billigare i så fall. Fast nu tätade jag nog med samma tejp i alla fall (tänkte ej på kvalitétsskillnad vid tillfället) fast gjorde på ett litet annorlunda sätt. Så än verkar det ju hålla tätt i alla fall.
I värsta fall får jag väl ta något lim typ loctite för vvs kopplingar.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Provtryckning med tryckluft
« Svar #29 skrivet: 14 februari 2014, 19:01:45 »
Suck. Nu har jag trycktestat i nästan 22 timmar och trycket sjönk från 4 bar till 3,5 bar. Alltså 0,5 bar på 22 tim. Och nu märker jag att den tillfälliga gängtejptätningen vid manometern pyser! Det måste den ha börjat göra senare, då den ju var tät från början.
Så nu vet jag inte till 100% i alla fall om systemet är tätt och jag orkar definitivt inte börja om från början. Nu får det vara. Jag som trodde gängtejp var bra att använda tillfälligt. Inte ens tillfälliga tätningar duger det ju till. Värdelöst.

Min erfarenhet av att försöka fÃ¥ vakumkopplingar riktigt tätt är att skippa teflon-gängtejpen och istället köra med gängtätning typ loctite 561, 577 eller 567.  körde upp i stort sett 3 rullar pÃ¥ en manometeranslutning och provades med bÃ¥de vakum och tryck och konstaterade slutligen att det gÃ¥r fanimig inte att fÃ¥ det helt tätt med teflontejp...
« Senast ändrad: 14 februari 2014, 19:05:53 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!