Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Sommarkällarvärme" istället för elpatron till handdukstorken  (läst 3838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Skall ha en stor handdukstork (ca 600x1200) som radiator i nya badrummet. Badrummet ligger i källaren och det är skönt att ha lite värme pÃ¥ även pÃ¥ sommaren. Var helt inställd pÃ¥ att montera en elpatron men dÃ¥ sÃ¥g jag funktionen för att ha en minsta framledningstemp angiven (trots att pumpen gÃ¥r i sommarläge) och manuellt strypa alla andra radiatorer. Detta skulle ju spara dels inköp av elpatronen och driften borde bli bra mycket billigare.  NÃ¥gon som använder? För/nackdelar mot elpatron?

Utloggad kejje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Har du badrum i källarn borde du väl ha golvvärme vattenburen med??
Har själv både elpatron o vatten som värme till min stora hd-tork i badrummet i källarn. Shuntar ut 30 gr till hela källarplan,inklusive golv värme i badrummet o handdukstorken. Elpatron drar ju inte egentligen så mycke för handdukstorken om du nu skulle behöva köra den på el bara med.
Fördelen köra el på torken är väl att du får varmare o handukarna torkar snabbare samtidigt som du stänger av termostatet till torken. Eller så kan man ju ställa in med timer på elpatron.. Funkar ju vilket som egentligen. Kostnaden för en tork är ju inte så mycke för o köra på el.
Eco el+Eco air 107. Installerad 2007
Ny kompressor 201012
Aldrig mer en CTC

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag kör med elpatron på handdukstorken på sommaren. Men med en CTC så borde du kunna köra med radiatorerna avstängda och värma bara handdukstorken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Ja jag kunde ju skrivit att jag har en CTC EcoAir + EcoEl. Någon vattenburen golvvärme blir det inte, har en oisolerad platta och vi kommer inte gräva ut, isolera och gjuta om.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Annars brukar en luftavfuktare vara absolut bästa värmekällan för en källare på sommaren.....

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
En avfuktare har vi i "övriga" källaren, men just i badrummet vill jag inte ha en stående + att handdukstorken/radiatorn skall in. Men jag satsar nog på att strunta i elpatronen, eftersom vi idag inte alls har någon värme i det befintliga badrummet och det funkar ju hyggligt. Det nya kommer även få komfortgolvvärme i duschen (el)

Utloggad ErkanCTC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Jag har på sommarkällarvärme. Pumpen är inställd på minimum 32 grader och det blir perfekt för vår handdukstork i badrummet på övervåningen, den vattenburna golvvärmen på entréplan samt hela källaren där samtliga termostater är på. Övriga husets termostater är avstängda. Jag tycker att det blir ett mycket behagligare klimat i källaren samt att det inte kostar många extra kronor per sommar. Pumpen går cirka 1-2 timmar per dygn nu och startar 5-8 gånger. Ecoelen och Ecoairen drar cirka 5-6 kWh per dag nu under sommaren. Tilläggas kan att jag körde sommarkällarvärmen avstängd under en liten del av förra sommaren, men då blev det inte alls så behagligt klimat i källaren samt att golvvärmen och handdukstorken ej fungerade.

Erkan
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3, installerad mars -09.
Klassisk  1½-plans tegel/trä villa med källare frÃ¥n 1962, Lerum. Boyta 135 m2 (20-21 grader), + biyta pÃ¥ 85 m2 (källare 21 grader) + uterum vÃ¥r/höst+ 24 m2, totalt 244 m2.

Samtliga fönster (24 st) utbytta till lågenergi Elitfönster -07. Samtliga radiatorventiler och termostater utbytta till MMA. Självdrag. Braskamin Contura installerad -04 (ca: 1,5 kubik/säsong).

Har sänkt årsförbrukningen från totalt 33 000 kWh/år (tidigare ägarens elpanna) till runt 15 000 kWh/år. Två vuxna & två tonåringar.

Utfall 2021
Ecoair   6 476 kWh
Ecoel    2 498 kWh
hh-el    6 420 kWh
Totalt 15 394 kWh

Bytt givare samt styrkort två gånger pga fel på lågtryckpressostat (garantijobb). Dessutom själv bytt båda lagren i fläktmotorn 2021.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Låter perfekt, har beslutat att strunta i elpatronen. I värsta fall är det ju alltid möjligt att komplettera med en i efterhand, anslutning till el kommer vara lätt att dra fram. Tack för hjälpen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!