Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vecko-sänkning  (läst 7643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Vecko-sänkning
« skrivet: 29 juli 2007, 00:28:06 »
Har nu en Nibe 1210-7 med ute och innegivare (installerad för ett par veckor sedan sÃ¥ vet inget om kurvor osv).  Men jag funderar pÃ¥ att sänka temperaturen under längre tiders bortovaro (5 dagar, eller ibland ett par-tre veckor) till 13 grader inomhus för att sedan kunna öka temperaturen via internet eller telefon ett tag innan jag kommer tillbaka.

Tänkte lösa detta genom att koppla en extra 10kOhms pot till innegivaren och styra vilket som skall vara aktivt med ett relä, så när jag är borta så står innegivaren på 13 grader och annars på 20-22 grader.

Men jag undrar lite hur pumpen i sÃ¥ fall kommer att jobba i 13-graders läget.  Den kommer ju att köra pÃ¥ en kurva som är avpassad för att hÃ¥la 20-22 grader och innegivaren kommer att fÃ¥ "ta stöten" för att sänka temperaturen.

Men hur kommer detta att ske egentligen?  I början i avsvalningsfasen kommer den ju att sänka börvärdet kraftigt pÃ¥ grund av den höga övertempen, men vad händer om vi säger att temperaturen inomhus sedan sjunker till 13 grader?  DÃ¥ kommer pumpen att gÃ¥ pÃ¥ sitt "vanliga" bör-värde ända tills man fÃ¥r övertemp som sänker börvärdet nÃ¥got.  Men jag har svÃ¥rt att sätta mig in i hur det hela kommer att fungera.  Kommer tempen att lägga sig pÃ¥ 13 grader, kommer den att penda kraftigt runt 13 grader eller kommer tempen ev. att lägga sig pÃ¥ nÃ¥gon annan temperatur?

Och vilka framledningstemperaturer kommer pumpen att arbeta med under dessa 13-gradersperioder?  Kommer den att arbeta med lÃ¥ga temperaturer (=högt COP) eller kommer den att arbeta kortare med högre temperaturer?

Vad kommer 13-graderskörningarna att innebära för antalet start/stopp?  Kommer en ev. volymtank att förändra situationen drastiskt och är en volymtank extra viktigt vid den här typen av körning?

Har som sagt lite svårt att tänka mig in i hur pumpen kommer att reagera rent praktiskt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vecko-sänkning
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2007, 07:48:25 »
Jag har inte kollat på den senaste styren, men på min Nibe med några år på nacken så ställer rumsgivaren inte börvärdet, den kompenserar bara ned den önskade framledningstemperaturen med ett antal grader.
Jag tror det vore bättre om du istället lät potentiometern simulera en högre utetemp. (Om det har någon betydelse kan jag inte säga, men jag tror mer på den lösningen)

Driftstiderna kommer naturligvis att minska och gångtiderna lär bli lite kortare, antalet start och stopp kommer att minska.
En volymtank skulle minska antalet start och stopp men inte driftstiden (mer än marginellt), jag anser inte att det har någon betydelse huruvida du kör med volymtank eller ej just med tanke på ditt 13-gradersläge, en volymtank skulle ha en positiv påverkan både när du kör som vanligt och med 13-gradersläget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vecko-sänkning
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2007, 10:36:07 »
Ett alternativ är att peta in en liten lampa (typ 1w) i rumsgivaren, som höjer temperaturen som i sin tur sänker börvärdet. Lampan tänds/släcks av en separat rumsgivare med veckoprogram typ
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381912

Det medför att kompressorn startar när lampan slocknat samt temperaturen i Nibes rumsgivare har svalnat. Stannar gör kompressorn när den extra rumsgivaren har nått sitt börvärde plus halva hysteres. Hysteres på Clas givare är 1°.

Det borde ge långa gång och stopptider.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vecko-sänkning
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2007, 12:39:44 »
Kanske ändå bättre ett litet effektmostånd, längre livslängd
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vecko-sänkning
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2007, 13:11:37 »
Ett alternativ är att peta in en liten lampa (typ 1w) i rumsgivaren, som höjer temperaturen som i sin tur sänker börvärdet. Lampan tänds/släcks av en separat rumsgivare med veckoprogram typ
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381912
Du menar att försöka styra kompressorn från en extern termostat och genom att använda lampan som värmer, få ett enkelt sätt att förhindra pumpen att starta för att värma radiatorvattnet?

Jag tror att det är onödigt att gÃ¥ via lampan i sÃ¥ fall.  Man skulle kunna koppa ett relä eller opto-kopplare direkt över NTC-motstÃ¥ndet i rumsgivaren istället, för att lura pumpen att det är varmt.

Men det hela är ju en bra idé att styra via en extern termostat.  FrÃ¥gan är väl i sÃ¥ fall vilken temperatur pÃ¥ VbFram som den kommer att komma upp i.  Man vill ju gärna att den skall gÃ¥ pÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ga temperaturer som möjligt.
« Senast ändrad: 29 juli 2007, 13:13:41 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vecko-sänkning
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2007, 16:05:11 »
Ett fast motstÃ¥nd och hysteres 1° pÃ¥ rumsgivaren, ger korta gÃ¥ngtider (<1 tim.) vid 13°. 

En lampa i Nibes rumsgivare ger längre stopptider då rumstempen pendlar lite mer d.v.s. tiden mellan stopp och start är den extra rumsgivarens hysteres + tiden det tar att kyla Nibes rumsgivare.

Du får välja mellan långa gångtider eller låg framledningstemperatur.

Vill du ha låg framledningstemperatur, väljer du ett fast motstånd. (om nu Niben inte larmar vid växling mellan NTC och det fasta motståndet)

Vill du ha längre gångtider, och då automatiskt lite högre framledningstemperatur i slutet av cykeln.....väljer du lampa. Då startar den också med lite lägre temp på radiatorvattnet, genom att radiatorvattnet snurrat en längre tid med avstängd kompressor.

Med 13° rumstemperatur har du bra effektavgivning på dina radiatorer, så det är inte säker att din kompressor orkar så särskilt högt i temperaturregistret. Det kan innebära att framledningstemperaturen stannar på samma siffra i bägge fallen, men att den kan starta på lägre temp i fallet med lampan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vecko-sänkning
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2007, 18:34:17 »
Men jag hade tänkt använda en elektronisk termostat med inställbar hysteres (mellan 0.6 och 2 grader) sÃ¥ jag kan ju helt enkelt välja gÃ¥ngtid genom att ratta pÃ¥ hysteres-inställningen.  Det mesta i huset är uppkopplat mot ett FS20 system ( http://shop.elv.de/output/controller.aspx?cid=74&detail=1&detail2=313 ) sÃ¥ jag hade tänkt använda det här med.

Men jag tycker din idé lÃ¥ter bra.  Känns som om man har bättre kontroll över vad som händer än om man förlitar sig enbart pÃ¥ innegivarens sänkning av börvärdet.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vecko-sänkning
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2007, 18:48:34 »
Jag tror det vore bättre om du istället lät potentiometern simulera en högre utetemp. (Om det har någon betydelse kan jag inte säga, men jag tror mer på den lösningen)

I så fall måste rumsgivaren kopplas ur, annars kommer den kompensera för den lägre innetempen.

Sen kommer gångtiderna bli kortare om du sänker framledningstemp, oavsett hur det görs. VP:n blir överdimensionerad för att hålla 13 ºC inne. Öka på VP-gradmin eller så skaffa en volymtank om du är orolig för detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vecko-sänkning
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2007, 19:41:30 »
Men jag hade tänkt använda en elektronisk termostat med inställbar hysteres (mellan 0.6 och 2 grader) sÃ¥ jag kan ju helt enkelt välja gÃ¥ngtid genom att ratta pÃ¥ hysteres-inställningen.  Det mesta i huset är uppkopplat mot ett FS20 system ( http://shop.elv.de/output/controller.aspx?cid=74&detail=1&detail2=313 ) sÃ¥ jag hade tänkt använda det här med.

Men jag tycker din idé lÃ¥ter bra.  Känns som om man har bättre kontroll över vad som händer än om man förlitar sig enbart pÃ¥ innegivarens sänkning av börvärdet.



Nja, jag är lite skeptisk mot ett fast motstånd som växlar mot NTC i Nibes givare. I så fall måste du ändra rum-bör i den varje gång du åker iväg. Annars hinner den samla så många minusminuter så att tillskott går in.

Förutom det, så borde det fungera.

Med glödlampan så startar kompressorn när Nibe-givarens temp sjunkit till typ 24° med rum-bör 21°. tack vare att VB-f är så långt under värmekurvans börvärde.

Det betyder att minusminutrarna samlas i lugnare tempo.....speciellt efter kompressorstart.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vecko-sänkning
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2007, 21:15:26 »
Jag hade nog tänkt konfigurera gradminutrarna pÃ¥ tillskottet pÃ¥ nÃ¥got väldigt högt värde, sÃ¥ det bara gÃ¥r in om kompressorn rasar.  Kan inte tänka mig att jag skulle behöva nÃ¥got tillskott i nÃ¥got annat fall.

(96 kvm byggyta, 155 kvm boyta, i Göteborgs-området, byggt 1980 med för den tiden hög isoleringsstandard).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vecko-sänkning
« Svar #10 skrivet: 30 juli 2007, 02:16:32 »
Förresten kan jag ju spärra elpatronen när VPn är i 20-gradersläget.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vecko-sänkning
« Svar #11 skrivet: 30 juli 2007, 10:58:10 »
Jag hade nog tänkt konfigurera gradminutrarna pÃ¥ tillskottet pÃ¥ nÃ¥got väldigt högt värde, sÃ¥ det bara gÃ¥r in om kompressorn rasar.  Kan inte tänka mig att jag skulle behöva nÃ¥got tillskott i nÃ¥got annat fall.

(96 kvm byggyta, 155 kvm boyta, i Göteborgs-området, byggt 1980 med för den tiden hög isoleringsstandard).


Justera VB-diff till max (25) så är det ingen risk att elpatron startar på TS-diff.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vecko-sänkning
« Svar #12 skrivet: 30 juli 2007, 15:19:50 »
När vp själv klarar värmebehovet utan hjälp av tillskott finns inte mycket att spara..

Jag har en årsförbrukning på ca 6000 kwh/år för värme o vv, med 5 personer i huset.

Är man frekvent borta längre perioder kan det väl va nån liten besparing, särskilt om elpatron behövs för att hålla "normal rumstemp!

Rumsgivaren paralellförflyttar vald värmekurva sÃ¥ man nÃ¥r aldrig önskad rumstemp med den om man önskar en större sänkning eller höjning av tempen tyvärr. I mÃ¥nga maskiner  finns en funktion för "nattsänkning inbyggd.
Tex pÃ¥ min urÃ¥ldriga Thermia sÃ¥ behöver man komplettera med ett tidur för att kunna använda funktionen.  Det funkar

I en del maskiner finns funktionen inbyggd.

Men nattsänkning enbart en natt vid kyla där vp nätt och jämt klarar hela värmbehovet, det resulterar i ökad energiförbrukning... Många dagars sänkning torde vara lönsamt, men med ett frågetecken för dom gånger när elpatronen går in för att höja tempen till normal rumstemp....

1 kwh med elpatronen är ju lika dyrt som när vp ger ca 4 kwh!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vecko-sänkning
« Svar #13 skrivet: 30 juli 2007, 15:55:53 »
Jag skulle kunna tänka mig att vintertid sänka under natten av komfortsynpunkt flr att vi vill ha kallare då vi sover, men det är lättare att sänka hela tiden temp i sovrummet. Alt nu sommat id sover vi alltid för öppet fönster.

Nu sommar tid då det är svalt ute 15 gr har vi ändå 20-22 grader utan värme eller endast vad vi själva + disk och tork ger vår bostad.

jag för står ej heller varför man har nattsänkningfunktion utan det är en gammal funktion som vissa har efterfrågat och därför tar man ej bort den.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vecko-sänkning
« Svar #14 skrivet: 30 juli 2007, 17:45:26 »
När vp själv klarar värmebehovet utan hjälp av tillskott finns inte mycket att spara..

Vid utetemp +5° så halverar Ridax sin förbrukning, om man räknar på transmission och ventilationsförluster. Räknar man även med att kompressorn jobbar med lägre framledningstemperatur....så blir vinsten ännu större.

Citera
I en del maskiner finns funktionen inbyggd.

Yepp! IVT har bägge funktionerna som Ridax efterfrågar. Det går att ställa in antal dagar, eller via fjärrstyrning återgå till komfortvärme.

Citera
I mÃ¥nga maskiner  finns en funktion för "nattsänkning inbyggd.
Tex pÃ¥ min urÃ¥ldriga Thermia sÃ¥ behöver man komplettera med ett tidur för att kunna använda funktionen.  Det funkar

Den funktion i Thermian du nämner, har jag gett förslag på....men med en rumsgivare istället för tidrelä. Fungerar naturligtvis även som komplement till en ansluten orginalrumsgivare.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!