Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nibe 1145 larm frÃ¥ga?  (läst 3286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rusty35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
nibe 1145 larm fråga?
« skrivet: 21 november 2009, 22:56:46 »
Hej har en fråga ang nibe pump 1145.
Det står "kom. fel pca accessory (173) detta kan bero på en tillfällig yttre störning tex åska. larmet återställs automatiskt"
är ganska ny på detta då pumpen är installerad för typ 1 månad sedan.
får inte värmen riktigt som jag vill ha det har en 1,5 plans villa på 125 m2 samt uppvärmd källare på 125m2 , golv värme ca 40m2 i källaren samt 25m2 i köket resten är radiatorer.
just nu har jag 21grader på mitten planet ca18 på plan2 samt 16 i källarrummet med golvvärme för den verkar inte funka alls. detta har hänt i fredags.
har kollat och det verkar inte som kompressorn startar alls för värme men den går att tvångs starta.
kan larmet vara orsaken till detta dÃ¥ det lyser grönt ljus precis som  om inget är fel?
är som sagt totalt novice på detta men säg gärna till om ni behöver veta mera.
tacksam för svar.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: nibe 1145 larm fråga?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2009, 23:59:22 »
Normalt sett så ska den återställa larmet, på min gjorde den dock inte det, var fel på ett kretskort men pumpen gick inte tvångsstartas heller, lampan lös dock grön precis som på din hela tiden.

Jag fÃ¥r inte igÃ¥ng elpatronen heller :( är det barnsjukdommar dom kallar detta  :-\


Du skrev att den inte startar för värme, startar den för varmvatten eller heldöd?
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad rusty35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: nibe 1145 larm fråga?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2009, 11:07:35 »
stängde av den igår på startknappen och körde start guiden igen. larmet finns fortfarande kvar men nu gick den hela natten så nu finns det värme och varmvatten.
det som var konstigt var att den verkade inte komma upp i temperatur för den var tvungen att ta hjälp av Ts.
ska väll knappast behövas när det var 5 + ute.
får det dock ändå inte som jag vill ha det med värme zonerna.. kanske måste bygga om till flera klimatsystem i stället för ett?
har nu helt plötsligt 24ºC på mellan planet 18ºC i källaren samt 21 ºC grader plan 2 *suck*
hoppas att rörnisse kommer under dagen :'( han borde väll veta detta ..
men det är väll som du säger lite barnsjukdomar på denna pump.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: nibe 1145 larm fråga?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2009, 11:57:09 »
Temeraturvariationen beror ju enbart på att det inte är korrekt injusterat, inte på att det är fel på pumpen. Har du separat shuntgrupp från värmepumpen som styr golvvärmen, eller har du pushgrupper?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: nibe 1145 larm fråga?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2009, 11:58:20 »
har du kollat så det inte är skit i filtren och att du inte ha nån luft i systemet?

att det skiljer mellan våningarna har inte med värmepumpen att göra det får du försöka ställe in på radiatorer mm med strypningar, jag har samma problem
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad rusty35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: nibe 1145 larm fråga?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2009, 15:37:43 »
ok får justera in den sen när vi fått igång den..
just nu ger den ingen värma alls mer än till vvb
golv värmen ligger på ovan våning på en schuntgrupp och på en separat push i källaren.
filtren är kollade.
men den ger ingen värme alls just nu  varken pÃ¥ el eller kompressorn...

Utloggad rusty35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: nibe 1145 larm fråga?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2009, 16:17:20 »
nu har rör killen varit här men vi fick inte ordning på det ändå huvuddunk verkar dock som om det är luft i värmebärar ledningen från hålet samt att växlingsventilen inte vill släppa på till elementen som det ska.
kan detta vara en avgörande faktor?
jaja han skulle ringa någon Nibe tekniker imorgon så då löser det väll sig får man hoppas.

Utloggad rusty35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: nibe 1145 larm fråga?
« Svar #7 skrivet: 25 november 2009, 08:02:15 »
det var en värmegivare som var felmonterad i vvb sÃ¥ den laddade bara varmvatten men trodde att den körde ut värmen pÃ¥ systemet.  ??? :-X

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!