Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varmvattenberedare?  (läst 3133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kannam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
varmvattenberedare?
« skrivet: 13 juli 2011, 13:22:14 »
Hej. Jag har en bergvärmeanläggning installerad hemma.
(huset mitt är "gigantiskt" och värmepumpen är STOR, det är faktiskt den minsta fastighetspumpen, så den producerar tillräckligt MÄNGD vatten).
När dom installerade anläggningen, "seriekopplade" dom varmvattenberedaren med den gamla el-varmvatttenberedaren.
Den börjar bli gammal och jag misstänker att den drar en hel del ström (men jag är inte säker...).

Nu till mina frågor;
Om el-beredaren är satt på låg värme, drar den ström i alla fall? (den har ju faktiskt en termostat...).
Är det lämpligt att koppla bort den helt?
Är det risk för Legionellabakterier om man bara har bergvärmevattnet?

mycket tacksam för svar om nån har kunskap, tips eller vet vart man vänder sig i dessa frågor... *vinkar*
mvh,
Kannam

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: varmvattenberedare?
« Svar #1 skrivet: 13 juli 2011, 15:17:40 »
Din el-VVB drar lite ström för att varmhålla varmvattnet, hur mycket beror på energiförlusterna.
Har du VVC (varmvattencirkulation) kopplat till el-VVB:n?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kannam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: varmvattenberedare?
« Svar #2 skrivet: 13 juli 2011, 17:26:26 »
Ska forska fram huruvida det finns varmvattencirkulation eller ej... (vet ärligt talat inte ens vad det är..., ursäkta min okunnighet...).

Jag undrar ändå om det inte är en bra ide att koppla bort el-vvb helt och låta bergvärmen försörja oss med varmvatten???

(ps. tack för snabbt svar)

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmvattenberedare?
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2011, 18:02:24 »
varmvattencirkulation

Betyder att det finns en pump som cirkulerar runt varmvatten i huset så man slipper vänta på varmvatten när man öppnar kranen.

Jag undrar ändå om det inte är en bra ide att koppla bort el-vvb helt och låta bergvärmen försörja oss med varmvatten???

Om varmvattnet räcker utan den extra beredaren så är det nog en bra idé.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: varmvattenberedare?
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2011, 18:58:37 »
Hej. Kopplar du bort elen men låter beredaren sitta kvar kommer du antagligen få problem med att det tar tid att få varmvatten, samtidigt som det blir en utmärkt bytta att odla bakterier i. Tar du däremot bort den helt får du inte detta problem. Räcker varmvattenberedaren kopplad till värmepumpen utan elvvb kan man nog rekommendera detta, skulle jag tro.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: varmvattenberedare?
« Svar #5 skrivet: 13 juli 2011, 19:00:21 »
Om den stÃ¥r i serie med BVVP:n sÃ¥ kanske det inte är en sÃ¥ bra idé.  Beredaren kallnar, men i BVVB är det varmt. DÃ¥ mÃ¥ste man spola ur 300l för att komma Ã¥t BVVP vattnet.

Ha elberedaren igång, det kostar peanuts :)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: varmvattenberedare?
« Svar #6 skrivet: 14 juli 2011, 23:03:38 »
El vvb drar ingen ström att tala om. Den håller det inkommande varma vattnet varmt...... Den fungerar som en termos.

Om vp går sönder eller behöver servas ....så kan ni iaf diska.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: varmvattenberedare?
« Svar #7 skrivet: 15 juli 2011, 11:22:07 »
Hej. Jag har en bergvärmeanläggning installerad hemma.
(huset mitt är "gigantiskt" och värmepumpen är STOR, det är faktiskt den minsta fastighetspumpen, så den producerar tillräckligt MÄNGD vatten).
När dom installerade anläggningen, "seriekopplade" dom varmvattenberedaren med den gamla el-varmvatttenberedaren.
Den börjar bli gammal och jag misstänker att den drar en hel del ström (men jag är inte säker...).

Nu till mina frågor;
Om el-beredaren är satt på låg värme, drar den ström i alla fall? (den har ju faktiskt en termostat...).
Är det lämpligt att koppla bort den helt?
Är det risk för Legionellabakterier om man bara har bergvärmevattnet?

mycket tacksam för svar om nån har kunskap, tips eller vet vart man vänder sig i dessa frågor... *vinkar*
mvh,
Kannam

Även om du har en kraftfull vp så behöver inte det betyda att den inbyggda vvb-n är särskilt stor, vilket kan vara anledningen till att de använde den gamla i serie.

Vad menar du med att el-vvb-n är satt på låg värme? Du ska inte ha den på lägre värme än vad din bv-vvb levererar till den. Dvs, om vv ut -tempen från vp:s inbyggda beredare är 55° så bör du ha el-vvb-n inställd på detta. Då kommer inte el-vvb-n att toppvärma vattnet, utan bara ersätta värmeförlusterna, som vanligtvis är mycket små om det är en välisolerad el-vvb. Om du sätter termostaten på exvis 40-45 grader har du en riktig mystemperatur för bakterietillväxt, särkilt då du åker på semester och inte använder vv. Ska du vara helt korrekt enligt reglerna så har jag för mig att du ska låta el-vvb-n hålla 60 grader.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!