Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ungefär hur mycket varmvatten fÃ¥r man ut, Villa classic 105?  (läst 988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corpes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Jag har ett enormt stort massagebadkar som vi i dagsläget inte utnyttjar pga dess storlek. Jag tänkte köpa ett mindre men vet inte hur stort badkar jag kan tänkas köpa. VV beredaren i pannan är på 150l (eller?) så frågan lyder, hur stort badkar (antal liter) klarar denna värmepump av att fylla?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ungefär hur mycket varmvatten får man ut, Villa classic 105?
« Svar #1 skrivet: 30 september 2016, 20:41:10 »
Det beror på.
Tror beredaren är på 160 liter, om du bara värmer med kompressorn så räcker det till max 180 liter om du inte vill bada fesljummet.
Men det gÃ¥r väl att aktivera varmvattenspets pÃ¥ nÃ¥tt sätt och med elpatron fÃ¥ upp temperaturen i 60 °C vilket borde räcka till uppÃ¥t 220 liter härligt 45 °C vatten.  ^-^
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!