Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar runt nattsänkning  (läst 4631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Funderingar runt nattsänkning
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2006, 21:29:45 »
Kom på en sak, förrutom ett svar runt hur en IVT funkar (som verkar ignorera innegivaren ett dygn) har jag fortfarande inte vetskap om hur min Nibe funkar med nattsänkning tillsammans med innegivaren.

Alltså, om jag installerat en innegivare och gör en dygnsänkning några timmar, tar styrenheten hänsyn till innegivaren eller inte? Om ja, hur påverkar då tröghetsinställningen som finns för rumsgivaren?

Usch, vad jobbigt detta blev...
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Funderingar runt nattsänkning
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2006, 07:25:31 »
Kom på en sak, förrutom ett svar runt hur en IVT funkar (som verkar ignorera innegivaren ett dygn) har jag fortfarande inte vetskap om hur min Nibe funkar med nattsänkning tillsammans med innegivaren.

Alltså, om jag installerat en innegivare och gör en dygnsänkning några timmar, tar styrenheten hänsyn till innegivaren eller inte? Om ja, hur påverkar då tröghetsinställningen som finns för rumsgivaren?

Usch, vad jobbigt detta blev...

Ja som jag kan se så lirar det ihop.
Du ställer vilka tider du vill ha sänkning och väljer vilken förändring av rumstemperaturen du vill ha, sen räknar styrsystemet utoch justerar ditt börvärde. Innegivaren ligger sen och känner av och justerar framledningstempen med en faktor som är justerbar.

Har inte fått själv klämm på om denna faktor som är inställbar mellan 0,2 till 3,0 och förinställd på 1,0.
Jag tolkat det som att en grads diff i innetemp skulle justera framledningen 1,0 grad (förinställt) åt något håll, men jag har ställt den till 2,8 har för mig att en grads diff inne bör vara ca3,0 grader på framledningen. någon som kan bekräfta detta?

PS här har vi -30 grader kallt nu på morgon just nu har VP ett underskott på
-355gradminuter att jobba upp nu när nattsänkningen släppt och VP skall höja innetempen..
Blir intressant att följa ,jag har ingen elpatron inkopplad.
Blir nog lite sen till jobbet.......
Gissar att jag kan få minusgrader inn på brinnen innan han jobbat klart.
« Senast ändrad: 20 januari 2006, 07:29:17 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!