Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av eller inte?  (läst 2404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stänga av eller inte?
« skrivet: 01 juli 2005, 10:05:45 »
Ska man stänga av VP när man är bortrest (5 veckor) och i så fall "HUR MYCKET" (genom meny, med strömbrytaren eller...?
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stänga av eller inte?
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2005, 11:23:03 »
Jag skulle faktiskt lämna den på. Att hålla vattnet varmt kostar (mig) under två kronor om dagen och cirkpumparna motioneras lite grann på köpet. Dessutom slipper man ju den långa körningen för att värma upp allt igen när man kommer hem. Men jag skulle definitivt stänga av vanlig värmeproduktion på sommaren.

Om man verkligen vill spara allt som går är det nog teoretiskt lönsamt att stänga av hela maskinen med arbetsbrytaren om man är borta så lång tid.

Christian
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Hassel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fattar egentligen noll av tekniken.....
SV: Stänga av eller inte?
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2005, 15:11:46 »
Kanske en korkad kommentar.

Men om man nu är rädd för att stänga av maskinen,
kan man bara inte sänka temperaturen inne i huset ?

Exempelvis om man har rumsgivar, skruva ner den från
kanske 20-22 till 14-16 grader.

Hus från 1967, ca 160-170 kvm i bottenplan + ca 80-90 kvm på ovanplan. Fram till början Juli Olja/El. Nu Nibe 2010-8 dockad till Olja/el pannan.  Ovanvåning inredd 2000, inga vattenburna element, oljeradiatorer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stänga av eller inte?
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2005, 15:59:13 »
Kanske en korkad kommentar.

Men om man nu är rädd för att stänga av maskinen,
kan man bara inte sänka temperaturen inne i huset ?

Exempelvis om man har rumsgivar, skruva ner den från
kanske 20-22 till 14-16 grader.


Bra idé, framför allt om man inte vill att VP:n ska gå igång och värma en liten skvätt om det råkar bli lite kallare ute en natt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av eller inte?
« Svar #4 skrivet: 08 juli 2005, 17:50:19 »
Eftersom alla här på forumet tycks vara beskälade av en enda tanke, att spara kWh, så stäng av allt utom kyl och frys. Eller töm kylen och frysen när du åker bort, så kan du koppla bort elen helt och hållet.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Stänga av eller inte?
« Svar #5 skrivet: 09 juli 2005, 11:34:28 »
Det är ytterst ovanligt att det lönar sig att jaga den sista kronan.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stänga av eller inte?
« Svar #6 skrivet: 09 juli 2005, 22:37:19 »
Eftersom alla här på forumet tycks vara beskälade av en enda tanke, att spara kWh, så stäng av allt utom kyl och frys. Eller töm kylen och frysen när du åker bort, så kan du koppla bort elen helt och hållet.

Själv sätter jag dit nÃ¥gra timers pÃ¥ nÃ¥gra lampor samt radio, kan spara en del obehag när man kommer hem...  a:gl
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Stänga av eller inte?
« Svar #7 skrivet: 09 juli 2005, 23:55:39 »
Själv skiter jag högakningsfullt i sista kronan. VARFÖR har jag investerat i en vp, jo för att strömmen är dyr, men det jag sparar på VP:en använder jag gärna till en STOR tv, att va online ofta, att köra kompressor, utebelysning, å vafan å hans moster..infravärme då jag så behagar inräknat, samt ett grymt varmt varmvatten, även om det inte kostar många kronor.

Jag är ingen vän av förd energipolitik, i stället för att lägga ned våra egna reaktorer, varför betalar vi inte kompetens för att bygga de österöver säkra? I stället för att skatta ihjäl diseln, varför inte subventionera bytet till en med partikelfilter, eller för den delen, ställ om förgasarn på våra bensinbilar så kör vi gärna med etanol, vi tankar inte bensin för att det är roligt.

Nä...jag jagar inte den sista kWh:n....herregud, min kyl å frys är från 84.....

jag vill spara pengar med vp:n...men nån besparingsfanatiker är jag inte
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!