Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BergvärmefrÃ¥gor frÃ¥n nybörjare  (läst 12402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Håller på att ta in offerter på bergvärme och har lite funderingar.

Vårt hus (170kvm som ska värmas) är ett modohus med klena rör och 1-rörs system som är anpassat för högtemp. Eldar f n med pellets, 7 pallar september - april. Maj- augusti har vi kört elpatron då uppvärmningsbehovet då i stor sett är lika med noll, mest kranvatten som ska värmas.

Det har hittills tilläggsisolerats (12cm) tre av fyra väggar, men ska tilläggsisolera sista gaveln så småningom. Har även bytt alla fönster utom två st på övervåningen, som jag tänkte behålla. Det är inredd vind och gillestuga och ganska nyligt dränerat om med pordrän, dvs lite tilläggsisolerat även under mark. Öppen planlösning på markplan och källare.

Ska ta in sammanlagt 5 offerter. En offert med Thermia Diplomat Optimum 8 G3 pump, 190 m borra, 100l volymtank etc har vi redan fått och han förespråkar on/off pump från Thermia, inte inverter (fast 8kw läge) och två stora (Thermia Aermec UL36 o UL26) fläktkonvektorer, en i källaren och en centralt på markplan. Relativt liten pump och stora fläktkonvektorer alltså. Har läst en del om problem med Thermias inverter så det kan vara det han syftar på.

Offert nr 2 är på ingång och där förespråkar den installatören en Daikin 3-13 inverter pump men han tror att det räcker med en mindre (1 m bred) fläktkonvektor i källaren, ev en i hallen också. Ungefär samma borrdjup. Relativt stor kapacitet på pump och mindre fläktkonvektor alltså! Det som talar för detta resonemang är att installatören har ett liknande hus som vi, men icke tilläggsisolerat, med jordvärme på 10kw vilket oftast funkar för honom (då har han bara en liten fläktkonvektor i källaren). Då det varit -20 grader i 5 dagar eller så räcker hans 10kw inte till, menar han, varför 3-13kw daikin pump borde funka för mig.

Offerter från nibe o ivt installatörer kommer också.

Kan tilläggas att jag inte avser bygga ut eller skaffa pool eller liknande.

Vet att det finns olika åsikter om on/off vs inverter men man undrar ju också om det är bättre att ha en starkare pump eller fetare fläktkonvektorer?

Tacksam för råd.

Mvh /Johnny


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2017, 13:07:48 »
Hur hög framledning behöver huset när det är som kallast du har ju isolerat huset så antar att framlednings tempen som behövs är lite lägre efter isolering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2017, 13:15:33 »
Jag har pinsamt dålig koll på det, ska erkännas. Tror att det är åtminstone 60 grader vi shuntat ut när det är som kallast. Har ju varit väldigt lätt att vara generös med shuntningen när vi eldat med ved eller som senast pellets. Sen har vi en ganska svåranvänd manuell shunt som man ofta inte förstår hur mycket man ska ändra för att få önskat resultat. Så det har blivit mycket spring och justering av shunten. Lägg därtill en fru som tycker allt under 20,5 grader är iskallt ;-)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2017, 14:22:13 »
Som jag fattar på din beskrivning har ni både källare, markplan och vind inredd?
Jag tror du klarar dig utan fläktkonventorer om du tilläggsisolerat och bytt fönster.
Jag skulle nog titta på en on/off-värmepump på 10 kW och en arbetstank + extern cirkpump.

Då kan du fulleffektdimensionera, du kan ha olika flöden över värmepumpen och radiatorkretsen (med tanke på ditt enrörssystem kan det vara nödvändigt) och du kan ha termostater aktiva för att kompensera för de olika värmebehov som finns på de olika våningarna under årets olika årstider.
Vind och markplan är ofta varma under vår och höst, källaren kall, och tvärt om på vintern.

Skall du ha en inverter, kolla på IVT/Bosch, deras styrning kan bevisligen hantera en bypass, som kan ersätta arbetstanken om man har dåligt med plats för en sådan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2017, 15:09:09 »
Rickard: plats finns det ganska gott om (för arbetstank osv).  Jag har förstÃ¥tt att du är hyfsat positiv till inverters när jag lurksurfat pÃ¥ forumet? SvÃ¥rt att säga nÃ¥t om livslängd förstÃ¥s när de inte funnits sÃ¥ länge. Fast här är ditt förslag en on/off pÃ¥ 10kw :-) Ditt förslag om noll fläktkonvektor ger mer stöd till offert nr tvÃ¥ även om jag inte fÃ¥tt nÃ¥t pris pÃ¥ den än o att den var med en inverter.

Jag glömde skriva att jag tänkte behålla min nuvarande vedpanna, 2x500acc o cirkulationspump, shunt så man kan växla till den om det blir elavbrott, med möjlighet att koppla batteri till pump.

Förklara gärna vad du menar med att ha en extern pump o på så sätt fulleffektdimensionera? Menar du en pump med flera steg så att man får extra skjuts på vattnet genom enrörssystemet? Är pumpen som är inbyggd i vp för svag för ett enrörssystemet?

Storlek på cirkpumpar i källaren kanske spelar mindre roll för oss? För för länge sen när övervåning inreddes cirkulerade det dåligt till kupans rad. Första lösningen blev att installera en väldigt stark pump (bofogat bild) i källaren men det gjorde ingen skillnad. Den egendomlig lösningen blev att koppla in en extra cirkpump i kupan på övervåningen och ibland när det är väldigt kallt så får vi dra igång den pumpen :-) den radiatorn verkar vara kopplat med tvårörs men det går väl in på enrörssystemet ändå.

En sak som talar för åtminstone en fläktkonvektor i källaren är att det skulle förbättra cirkulation o klimat av luften där. När vi inte värmer skorsten.
« Senast ändrad: 10 maj 2017, 15:21:24 av Johnny Strömgren »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2017, 15:21:34 »
Om du har kvar acktankar och vedpanna så är det enkelt att docka en vp mot samma tank som då håller tanken på samma temp som rad systemet behöver just för stunden dvs shunten du har i dag ska vara fullt öppen. Antar att du har laddomat till pannan så den kopplas bort när du eldat klart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2017, 15:28:54 »
Jag är osäker på invertrarnas fördelar, speciellt i ett system som vi vet inte är optimalt designat, och där flödet kan variera rätt mycket beroende på vilket våningsplan som behöver mest värme en viss dag.
Skall man ändå värma en tank som du ska så ser jag egentligen inga större fördelar med inverter, jag skulle sätta in en on/off-värmepump om jag vore i din situation, och utifrån vad jag vet om din anläggning baserat på vad du skrivit.

Den i värmepumpen inbyggda cirkpumpen skall bara sköta flödet mellan värmepump och arbetstank, dina gamla cirkpumpar sköter resten (men helst skall du byta ut den/dem till en modern snål cirkpump typ Grundfos Alpha 2 eller liknande.).
På så sätt blir flödet över värmepumpen helt oberoende av flödet över radiatorsystemet.

Jag menar inte att ni inte behöver fläktradiatorer, men jag skulle avvakta och koppla in dem bara om det behövdes.
Man kan säga att den rekommendationen grundar sig på att vi vet för lite om ditt hus, men det är rimligt att anta att behovet av energi/framledningstemp är avsevärt mycket lägre nu än tidigare, och det skulle kunna klara sig utan fläktradiatorer, de är ju rätt dyra de där rackarna.
Tar många år att tjäna in genom ökad COP på värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2017, 16:00:37 »
Men de gamla 2x500l acctankarna används väl bara när man kopplat om till vedpannans system? Eller med "värma en tank menar du en ny arbetstank som är kopplad till vp? Är klena enrörssystem alltid i behov av en arbetstank oavsett om det är on/off eller inverter vp?

Snurren: Jag tror första offertören inte var sugen på att docka en vp mot gammal tank pga det är så gamla rör/tankar/system.

Intressanta tankar om inverters med icke optimala system, Rickard. Skulle va intressant att läsa fler tankar om det.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2017, 16:11:56 »
Svårt att ge handfasta råd när man inte vet exakt ur det ser ut.
Men jag skulle koppla in värmepumpen mot en av tankarna finns slinga för tappvarmvatten skulle jag koppla den så att den förvärmde varmvattnet från värmepumpen. (den andra tanken skulle jag stänga bort från systemet).
Ut från tanken med slinga (om slinga finns) skulle det få cirkulera precis som vanligt, som det alltid gjort.
Har du en förrÃ¥dsberedare i acktanken sÃ¥ skulle jag inte använda den, det kan bli legionella i den, och det  kan följa med ut via värmepumpens varmvattenberedare.

Kan du inte skissa upp hur det ser ut och är kopplat idag?

En inverter har olika uteffekt, och olika flöden över värmesystemet - flödet justeras i förhållande till uteffekten för att ge önskad deltaT över värmeväxlaren i värmepumpen, detta gör att flödet blir lågt över värmesystemet vid låga uteffekter och högt vid höga uteffekter.
Om du redan nu har ett system som har problem med flödet så kommer det att bli värre med en inverter, ganska säkert.
Enrörsystemet i sig behöver inte vara ett problem, flödet finns där även om termostaterna stänger, så på vissa sätt är det ett bättre system, men jag tror ändå att ett hus som är byggt i flera plan med stor variation på effektbehov, reglerande termostater och befintliga tankar som kanske kan användas skulle funka bättre och få längre livslängd med on/off än med en inverter kopplad direkt mot systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2017, 17:21:49 »
Detta med att koppla enrörs och tvårörs med varandra är inte så enkelt som det låter
flödet gÃ¥r mot en s.k. kortslutning  , du har själv märkt att det inte funkar som det ska
utan fått ta till extra tiilbehör för att få fram värmen , är lite av vetenskap det där .
AngÃ¥ende installation av VP sÃ¥ har jag talat om vad jag har här hos mig , och det fungerar  till 100%  ( el-tillskott 0 ) , det börjar att verka lite om sÃ¥dan installation här pÃ¥ forumet din anläggning är exakt som min , men mÃ¥ste kopplas pÃ¥ ett spec sätt för att fungera fullt ut

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2017, 19:45:02 »
AngÃ¥ende installation av VP sÃ¥ har jag talat om vad jag har här hos mig , och det fungerar  till 100%  ( el-tillskott 0 ) , det börjar att verka lite om sÃ¥dan installation här pÃ¥ forumet din anläggning är exakt som min , men mÃ¥ste kopplas pÃ¥ ett spec sätt för att fungera fullt ut
Förstår jag rätt om du menar att vi har liknande förutsättningar i våra hus? Har du i så fall någon länk till en tråd där du beskriver det sätt din anläggning är inkopplad?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2017, 19:50:10 »
Regga dig och skicka PM

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #12 skrivet: 10 maj 2017, 20:45:09 »
Kan du inte skissa upp hur det ser ut och är kopplat idag?

Ska göra ett försök!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #13 skrivet: 10 maj 2017, 20:46:26 »
Regga dig och skicka PM
Kommer en länk här så du kan läsa lite , angående en resp två lite knepigare
behöver mer info
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1.0
och fortsätt med reg
Gick inget bra med länk
« Senast ändrad: 10 maj 2017, 20:53:22 av 25fOCUS »

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #14 skrivet: 10 maj 2017, 22:55:44 »
En liten parantes, priset för de två offerter jag nu fått in: Det skiljer 26000kr mellan dem(!).

Offert 1
Thermia Diplomat Optimum 8 G3, 100 l volymtank,
Thermia Aermec UL36 (3,54 KW) & UL26 (2,75 KW) fläktkonvektorer, 190m borra
173000kr (!)

Offert 2
Daikin 2,5-13 kW, ES FCF 3W-V3 4,6KW fläktkonvektor, 186m borra
147000kr

Iof verkar thermia mäkta stolt över sin HGW-teknik att värma vv, men känns tveksamt att betala 26000kr extra för det, 4 m djupare hÃ¥l och tvÃ¥ fläktkonvektorer istället för en. Om inte Rickard har rätt i att on/off är det klokaste valet efter omständigheterna förstÃ¥s.  ^-^

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!