Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Har du och använder termostat på elementen

Ja
Nej
 

Författare Ämne: Har du och använder termostat pÃ¥ elementen  (läst 194819 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Enkel fråga enkelt svar

Frågan gäller de som har element som matas av värmepump

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2011, 21:59:37 »
Har och använder termostat på 1 element så jag kryssade nej.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2011, 22:05:05 »
På övervåning, ja!
Nere, nej!

För det mesta är elementen uppe varma, men vid solinstrålning stänger de.
Har inte märkt något negativt pga det.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2011, 22:08:27 »
Har och använder termostat på 1 element så jag kryssade nej.

Varför bara ett element?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2011, 22:10:00 »
Har golvvärmeslingor med elektronisk rumstermostat som stryper vid solinstrålning, men ändå för segt..pumpen förstår ej detta och håller ändå full effekt.

/A
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2011, 22:10:46 »
personligen så anser jag att ett värmesystem utan termostater är fel . det är Husägaren som ska bestämma hur varmt/kallt han/hon vill ha i sina olika utrymmen .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2011, 22:12:58 »
Har och använder termostat på 1 element så jag kryssade nej.

Varför bara ett element?

Har den i sovrummet fast kom på att jag ljög har 2 termostater i garaget fast dom används bara som on off så dom bör inte räknas har egentligen termostater till alla raddar fast dom ligger i en låda i källaren :).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #7 skrivet: 16 maj 2011, 22:13:43 »
Har golvvärmeslingor med elektronisk rumstermostat som stryper vid solinstrålning, men ändå för segt..pumpen förstår ej detta och håller ändå full effekt.

/A

Det låter ju inte så bra.. Felkonfat?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2011, 22:16:51 »
personligen så anser jag att ett värmesystem utan termostater är fel . det är Husägaren som ska bestämma hur varmt/kallt han/hon vill ha i sina olika utrymmen .
cocacola

Det är ju det jag gör inga termostater ska bestämma Ã¥t mej ;D  Jag har fast instrypning till rätt temp i litet hus och innegivare hjälper till. HÃ¥ller tempen  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2011, 22:19:12 »
Har golvvärmeslingor med elektronisk rumstermostat som stryper vid solinstrålning, men ändå för segt..pumpen förstår ej detta och håller ändå full effekt.

/A

Har för mej att nÃ¥n pÃ¥ forumet har sagt Ã¥t dej att öppna termostaterna fullt sÃ¥ länge varför lyssnar du inte  knUp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2011, 22:23:21 »
Har golvvärmeslingor med elektronisk rumstermostat som stryper vid solinstrålning, men ändå för segt..pumpen förstår ej detta och håller ändå full effekt.

/A

Har för mej att nÃ¥n pÃ¥ forumet har sagt Ã¥t dej att öppna termostaterna fullt sÃ¥ länge varför lyssnar du inte  knUp

Inte ro att ställa in ordentligt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2011, 22:53:07 »
När jag läser forumet verkar det som 90% gör som smurfen. Men på röstningen verkar det vara tvärt om
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #12 skrivet: 16 maj 2011, 23:06:34 »
Jag röstade nej, men jag har faktiskt två termostater - En i ett förråd/gästrum där jag oftast har det svalt, och en i tvättstugan där radiatorn är ostryp så att man kan gasa på vid behov.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #13 skrivet: 16 maj 2011, 23:20:13 »
I Uppsala har jag termostater i sovrummen och i en klädskrubb där det gärna kan få vara svalt, men inte fryskallt.

Efter uppgradering av ett par 21:or till 22:or blev det väldigt svårt att få jämn temp i ett allrum, så jag plockade en termostat från ena radiatorn i ett sovrum och satte på ena radiatorn i allrummet, och satte vredet på radiatorn i sovrummet, och det fungerar fint i båda rummen.

Jag skall faktiskt sätta termostater på två radiatorer i kök/vardagsrum, där det kan bli fruktat varmt när vi har gäster.

Alla radiatorer är givetvis strypta till lämpligt delta utan vred och termostater, termostaterna och vreden används bara som maxbegränsning.

I Dalarna monterades termostater överallt, hade glömt att avstyra det. Huset har två våningar plus källare, och här begränsar jag temperaturen på övervåningen med termostaterna. Nedervåningen och källaren står fullt öppet, utom en liten skrubb där elcentralen sitter, och ett förråd, där jag begränsar tempen till ca 15 grader.

Även här är givetvis flödena injusterade innan termostaterna sattes på plats.

Nu i veckan skall andra huset kopplas in, och det skall bli intressant att se hur det kommer att fungera.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #14 skrivet: 16 maj 2011, 23:22:29 »
Har termostater i bruk på två element på övervåningen av tolv totalt. Övriga instrypta till lagom delta. Termostater ej i bruk i en låda liksom Smurfen. Rumsgivare på bottenvåningen för att dra ner/upp vid sol o vind.
« Senast ändrad: 16 maj 2011, 23:27:53 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!