Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus  (läst 13642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Salstad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kör sÃ¥ det ryker.....
Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« skrivet: 24 oktober 2007, 07:59:03 »
Hej, har bott i huset i ca 4 månader och har helt novis på detta med ventilation m.m, försöker dock sätta mig in i problemet som nu uppstått.

Har IVT 490 med golvvärme i hela huset, fönsterventiler runt om i huset. Nu när graderna börjar krypa neråt så upplever jag lite känsla av kallras runt fönstren med ventiler i. Har stängt några av dem men det känns som det drar runt dem i alla fall. Vad kan man göra åt detta ? Vad är problemet ?

Tacksam för tips och ideer  :)

/Andreas

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2007, 08:29:30 »
Problemet är kombinationen golvvärme i plattan/flvp/ouppvärmd tilluft vid fönster/avsaknad av radiatorer under fönster så det blir kallras vilket upplevs som obehagligt. Det brukar medföra att man drar igen tilluften för att slippa kalldraget och sedan så sätts ventilationen ur spel. Läs gärna denna länk
http://www.ventfunktion.se/villa/jamfor.htm
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Salstad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kör sÃ¥ det ryker.....
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2007, 10:41:47 »
Med andra ord finns det inget att göra åt saken ?

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2007, 13:20:03 »
Sitt första hus säljer man till sin fiende.
Sitt andra säljer man inom släkten.
Sitt tredje hus behåller man.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Salstad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kör sÃ¥ det ryker.....
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2007, 14:38:40 »
Hehe Jompaa har hört den förut men tycker dock att detta är helt sjukt. Man måste ju kunna på något sätt få en lösning som kan göra det mer behagligt !

/Andreas

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2007, 08:35:12 »
Du nämnde det själv, det är helt sjukt, men hur blir det med husgarantin om man hittar på någe själv? Det är golvvärme i plattan om jag fatta rätt, vad har du för temperatur på golvets yta? Tänkte bara hur det kunde bli om man tar in luften genom väggen i golvnivå någonstans där man påverkas minst av kalldrag, bakom bokhylla, tv-bänk, eller bygga någonting så inkommande kalluft fördelas ut över en större yta över golvet, lufthastigheten bromsas upp och hinner värmas upp av det uppvärmda golvet. Vad/hur man än gör så känns det väl lite som att det inte kan bli sämre.

Undrar hur det hade fungerat om när de gjöt plattan hade gjutit in spirorör där inkommande luft hade fått lite förvärmning?

Nä, dags att sluta spåna, kan bli vad som helst annars.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2007, 09:36:29 »
Vad är det för ventiler du har?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2007, 21:44:28 »
Det man kan prova med är att rikta om luften (på något sätt). Sedan är det så många gånger vid framförallt plusgrader ute att man kan ha en något högre temp inne för att sedan sänka innetempen något vid lägre utetemp. Alltså sänk kurvan och höj finjusteringen. Typ kurva 2,5 finjustering 3-4
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2007, 19:44:53 »
Problemet är kombinationen golvvärme i plattan/flvp/ouppvärmd tilluft vid fönster/avsaknad av radiatorer under fönster så det blir kallras vilket upplevs som obehagligt. Det brukar medföra att man drar igen tilluften för att slippa kalldraget och sedan så sätts ventilationen ur spel. Läs gärna denna länk
http://www.ventfunktion.se/villa/jamfor.htm

Den länken till Ventfunktion var ju inte direkt objektiv. Ta tex stycket: 
"frånluftsvärmepumparna ... de skapar ett dåligt inomhusklimat och då främst i rum för sömn och samvaro, som vardagsrum och sovrum. De boende klagar ofta på drag och dålig luft i framförallt sovrummen"

HÃ¥ller inte alls med, har själv mekanisk frÃ¥nluft (med Ã¥tervinning) och tilluft genom väggen (Fresh) och mÃ¥ste säga att är det nÃ¥got jag är nöjd med är det klimatet i sovrummet (alltid svalt och skönt - varma sommarnätter som vinternätter). 

Ventilationskraven ställer krav på stora luftflöden, det ger ett visst kallras, visst, det upplever jag också i vardagsrummet om man står precis under föstret.

Så vad kan man göra, förutom att inte stå vid fönstret eller placera sittmöbler där? - om huset ej är byggt: sätt en radiator under vardagsrumsfönstren.

Ett annat probelm med de moderna ventilationskraven, som är större än de med kallras, är att luftfuktigheten blir väldigt låg inomhus på vintern, och det hjälper inte FTX mot i alla fall.

Mvh/Abbe



IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2007, 00:09:10 »
Det klart att det kan tolkas som du skriver, jag tolkar det som så att det blir kallt/dragigt i sovrummet, man drar igen ventilerna och har de dörren stängd (det står det inget om) då kan det bli sämre/instängd luft. Vet flera som tidigare byggt med flvp tilluftsventiler vid fönster och de har radiatorer under fönstrena (bostadsområde-80talet), funkar jättebra, bra komfort, låg energiförbrukning osv, men det som är lite konstigt att de bygger så med golvvärme nuförtiden, vet flera som byggt så bl.a killar på jobbet. De är inte glada. Det har inte blivit kallt ännu och de som jag känner har redan varit och skruvat igen på freshventilerna för det blir så kallt och dragigt. På vintern när utetempgivaren skickar signal att värma på mera, morgonen kommer med stigande sol som kommer in genom dessa stora glaspartier som vetter åt söder, då kan det bli varmt i vardagsrummet. Systemet blir så trögt att det kan blir stora tempvariationer. En som bygger för fullt nu kom tidigare och frågade mig om denna kombination, (freshventiler, golvvärme, flvp) Jag "sågade" denna kombination, han framförde synpunkterna på ett möte och huslev. förklarade att detta är det bästa dom har....Skulle aldrig köpa av dom då. En byggare nämnde att en del husleverantörer börjar frångå detta koncept (golvvärmen) och man kan ju börja undra varför. Flvp, tilluft vid fönster är okej så länge det finns radiator under fönstrena. Ej vid golvvärme. Tycker rent ut sagt att det är bedrövligt att kombinera på detta vis.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2007, 07:20:45 »
När jag byggde ut vårt hus (25 m2) så valde jag att placera min fresh 90 i det hörnet av rummet där jag vet att vi aldrig kommer att placera några sittmöbler.
Det har fungerat bra, men visst, går man och ställer sig i hörnet kan man känna att det är lite kallare där.

Vi har självdrag så det skall vara rätt kallt ute innan vi får bra drag i tilluftsdonet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2007, 10:22:30 »
Jag röstar på FTX. Skönt att få in friskluft som är filtrerad och slippa kallras. Plus att man inte bara släpper ut luften som man har kostat på att värma upp.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #12 skrivet: 29 oktober 2007, 07:36:45 »
Har du liknande dessa ventiler?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #13 skrivet: 29 oktober 2007, 09:43:21 »
Du har redan fått de grundläggande problemen av Leifa K:s länk, det som återstår är vad som kan göras i ditt fall.

Det första är själva tilluftsventilerna, eftersom huset är nytt förmodar jag att man satt dessa ovanför fönstren och då helst c:a 1-2 dm från innertaket. Vad man då ska försöka sträva efter är att få inkommande friskluft att komma in och vinklas upp mot taket, då "sugs" kalluften fast mot taken och börjar "falla ner " c:a 2-3 m in i rummet (kallas för Coanda-effekten), har man tur får man då en så pass omblandning av luften att kallraset inte märks.

Det finns också termostatstyra ventiler som själva stryper friskluftsflödet ju kallare det blir, men eftersom, du har en frånluftsvärme-pump, kommer då undertrycket att bli än större i något annat rum eftersom du har en sugande fläkt som går konstant.

Börja med ditt sovrum och se om du kan vinkla upp luften mot innertaket och se om du får bättre komfort

Exempel på tilluftsventil att rikta luft uppåt mot innertak och reglera luftström efter årstid.
http://www.leifarvidsson.webbhuset.com/files/pdf/16.pdf

Exempel på termostatstyrd friskluftsventil- men denna ska man INTE ha i hela huset pga av din frånluft-luftvärmepump som kräver att få en viss månngd frånluft för att kunna ge värme.
http://www.leifarvidsson.webbhuset.com/files/pdf/10.pdf

Lite ventilationsskola som behandlar tilluft och coanda-effekten:
http://www.lindab.com/sweden/products/pdf/comfort/luft/Teori/1_01_1_teori_omblandande.pdf

Slutligen kan du också sänka luftomsättningen på din frånluftsvärmepump om det blir för jäkligt, men då sänker du också uppvärmning av frånluft och får köra elpatron istället, kolla bruksen på din pump.


Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Salstad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kör sÃ¥ det ryker.....
SV: Upplever kallras med fönsternventiler i nytt hus
« Svar #14 skrivet: 06 november 2007, 11:15:08 »
Har du liknande dessa ventiler?


Ja det har jag....

Har jobbat det sista så har missat diskusionen i några dagar, men det stämmer som de flesta skriver. Dragit under fönstren och det verkar vara en mindre bra kombination (fönsterventiler, FLVP och golvvärme). Kanske är så att man kan på ett enkelt men inte allt för dyrt sätt placera radiator under vissa fönster ? Har man löst ett litet problem då kanske. Är ju inte alls sugen på att funder längre när huset är ca 4 månader. Har dock lite mer problem på andra sidan huset (söderläge) där jag har 220 fönster vilket inte tillåter radiator i underkant....
« Senast ändrad: 06 november 2007, 11:18:17 av Salstad »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!