Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmebeslut  (läst 9179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #15 skrivet: 18 augusti 2011, 22:38:15 »
Var på kretsen montera man volymtank ? Var som helst eller i början eller slutet av en "krets" . Blir separat shuntgrupp för bostad och garage .

Shuntning från vp jar jag inte koll på men volymtanken kan normalt sett sitta varsom men får fördelen att fungera som knäpptank om den sitter direkt efter vp. Om jag mins rätt.

Men som du beskriver bör ju tanken sitta innan förgremimgen alt bara på bostad. Och säkert, om vi pratar shuntning, krävs en annan lösning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #16 skrivet: 18 augusti 2011, 23:42:26 »
Shuntning från vp jar jag inte koll på men volymtanken kan normalt sett sitta varsom men får fördelen att fungera som knäpptank om den sitter direkt efter vp. Om jag mins rätt.

Men som du beskriver bör ju tanken sitta innan förgremimgen alt bara på bostad. Och säkert, om vi pratar shuntning, krävs en annan lösning.

 Kanske vi missförstod varann lite men ej sÃ¥ farligt ....  jag ska försöka förtydliga , meanr att 1245an väl kan förses med en extra shuntgrupp som dÃ¥ kunde användas för garaget .  Tänkte bara att hur det skulle funka att ha en volym/knäpptank där i garaget ?
 Vill ju dimensionera sÃ¥ pass bra att elpatronen ej ska behövas förrän det blir riktigt kallt . Men dÃ¥ blir det kanske väl mycket ON/OFF utan volymförstorare .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #17 skrivet: 19 augusti 2011, 00:00:28 »
jag vet inte exakt hur du tänkt bygga, med avseende på shuntgrupper och sådant..

är tanken att du ska dra i väg olika framledningstemp till garrage / hus?

Om inte låter det ju lite onödigt komplicerat. eller tänker jag fel?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #18 skrivet: 19 augusti 2011, 10:17:05 »
jag vet inte exakt hur du tänkt bygga, med avseende på shuntgrupper och sådant..

är tanken att du ska dra i väg olika framledningstemp till garrage / hus?

Om inte låter det ju lite onödigt komplicerat. eller tänker jag fel?

 Borde väl inte vara onödigt eller komplicerat . Lägre temp behövs i garage och förrÃ¥d , sÃ¥ enkelt är det .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #19 skrivet: 19 augusti 2011, 12:44:08 »
mm jag utgår ju från mig själv och har en arbetstank så det blir ju lite annorlunda då förstås.

Fungerar det inte bara att strypa in rätt då? Eller sätta på returslingan?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #20 skrivet: 21 augusti 2011, 20:13:23 »
Om du vill ha lägre temp i garaget kan du strypa elementen där så slipper du köpa till extra shunt grejer. Finns nog ingen fördel att shunta om det inte behövs för vp kommer att jobba enligt den framledning som behövs till huset så nån vinst i cop får man inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #21 skrivet: 21 augusti 2011, 23:14:52 »
Skulle nog satsa på fläktkonvektor/er i garaget. Visst, det räcker nog med radiatorer, men med fläkt så lär den snöiga bilen torka upp fortare iom att luften rör sig mycket mera, gäller bara att ventilera ut fukten, vilket du även får göra med radiatorer.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #22 skrivet: 22 augusti 2011, 00:49:50 »
Kanske i kombination med sådana där som börjar på T och slutar på ermostater. Speciellt om bilen är där ibland.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #23 skrivet: 22 augusti 2011, 20:59:27 »
Skulle nog satsa på fläktkonvektor/er i garaget. Visst, det räcker nog med radiatorer, men med fläkt så lär den snöiga bilen torka upp fortare iom att luften rör sig mycket mera, gäller bara att ventilera ut fukten, vilket du även får göra med radiatorer.

Tack för tipset , lutar väl nog mot nÃ¥n form av konvektor i självagaraget. Ska diskutera med VVS-firman . 
 SÃ¥g i Julas katalog en modell som är precis som en luftvärmepump innerdel men för vattenburet . Stickproppsanslutning med inbyggt termostat ? och flera fläktlägen . Men är den prisvärd ?? http://www.jula.se/flaktkonvektor-vattenburen-4350-w-416087
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #24 skrivet: 22 augusti 2011, 21:53:17 »
hur ska man säga. om den fungerar och hÃ¥ller bra sÃ¥ är den prisvärd. den är billigare än de konkurrerande produkter jag har tittat pÃ¥, om man bara jämför watt  sÃ¥ att säga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #25 skrivet: 22 augusti 2011, 23:35:07 »
Den verkar prisvärd.
Fläktarna slits ju på alla, men i ett garage spelar ju lite gnissel ingen större roll, eller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #26 skrivet: 22 augusti 2011, 23:38:46 »
Kanske i kombination med sådana där som börjar på T och slutar på ermostater. Speciellt om bilen är där ibland.

SÃ¥ har jag i källaren, det där som börjar pÃ¥ T,  eftersom själva fläktkonvektorn jag har inte har nÃ¥gon inbyggd styrning mera än fläkten som kan ställas i 3 lägen och radiatorkretsens temp styrs av en innegivare placerad i bostadsplanet.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #27 skrivet: 22 augusti 2011, 23:45:30 »
Fast i ett garage funkar fast instrypning bra om u-värdet är någorlunda likvärdigt med husets.
Skulle vara intressant att veta vad termostaten styr på nämnda fläktradiator, är det vattenflödet eller luftflödet?

I vilket fall skulle jag sätta in en trimventil på fläktradiatorn så jag manuellt kunde justera in ett grundflöde som gav jämn värme med manuellt fläktläge och med kontinuerligt vattenflöde med termostaten på "max".
Det ger värmepumpen bäst förutsättningar att fungera optimalt.
När man hittat rätt instrypning är det OK att maxbegränsa tempen med termostaten, och om den styr genom att sänka fläkthastigheten är det perfekt, det ger en mycket mer exakt reglering än en termostat som stryper bort vattenflöde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #28 skrivet: 23 augusti 2011, 01:00:38 »
När jag har kollat på fläktkonvektorer låter dom billiga inledningsvis. När man sedan lägger till den stryp och reglerutrustning som krävs blir det dyrt. Bra att tänka på när man scrollar runt i prislistorna.

ofta är det även en fördel med 3-5 Ã¥rs högskoleutbildning pÃ¥ inköp av värmeutrustning för ofta är det ett himla fipplande för att fÃ¥ till en komplett och fullt fungerande fläktkonvektor.  :D

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmebeslut
« Svar #29 skrivet: 23 augusti 2011, 06:23:55 »
När jag har kollat på fläktkonvektorer låter dom billiga inledningsvis. När man sedan lägger till den stryp och reglerutrustning som krävs blir det dyrt. Bra att tänka på när man scrollar runt i prislistorna.

ofta är det även en fördel med 3-5 Ã¥rs högskoleutbildning pÃ¥ inköp av värmeutrustning för ofta är det ett himla fipplande för att fÃ¥ till en komplett och fullt fungerande fläktkonvektor.  :D

Det har du sannerligen rätt i, det finns som regel en 4-6 olika koppel att köpa till, kombinera detta med 2-3 olika termostater/reglerutrustningar sÃ¥ blir det hart när omöjligt att säkert veta vad man bör välja i ett specifikt system om man saknar vvs-ingenjörsutbildning och ett antal Ã¥rs erfarenhet.  :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!