0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När du ändå går för bergvärme planera då för frikyla med fläktkonvektorer i lämpliga rum.
Spontant tror jag på 8 kW, isoleringen verkar bra så jag antar ca 50 W/m2 i max effektbehov.I så fall klarar du dig utan volymtank.Om garaget ska ha lite lägre temp så tror jag på radiatorer där.Borra ca 150 m aktivt borrdjup.
Jag är en ny medlem i detta forum likväl som att min vp-utrustning är nyinköpt. Det är en NIBE 1145 med envvb 200/70. Uppstart den 17/5 2011 med enbart elpatron och veckan efter (25/5) inkoppling till energibrunnen. Jag har en tid besökt detta forum och sett att många medlemmar har både lång och gedigen kunskap inom aktuella område.Jag bor i Norrbottens kustland där temperaturen under vinterhalvåret kan sjunka oroväckande lågt! Det blir därför väldigt intressant att uppleva hur en vp klarar klimatet häruppe. En förutsättning för ett positivt resultat är väl bla att inställningarna på vp är riktiga och där kommer medlemmarnas synpunkter/kunskaper i VF att spela en viktig roll för mig.
Var på kretsen montera man volymtank ? Var som helst eller i början eller slutet av en "krets" . Blir separat shuntgrupp för bostad och garage .
Shuntning från vp jar jag inte koll på men volymtanken kan normalt sett sitta varsom men får fördelen att fungera som knäpptank om den sitter direkt efter vp. Om jag mins rätt. Men som du beskriver bör ju tanken sitta innan förgremimgen alt bara på bostad. Och säkert, om vi pratar shuntning, krävs en annan lösning.
jag vet inte exakt hur du tänkt bygga, med avseende på shuntgrupper och sådant.. är tanken att du ska dra i väg olika framledningstemp till garrage / hus? Om inte låter det ju lite onödigt komplicerat. eller tänker jag fel?
Skulle nog satsa på fläktkonvektor/er i garaget. Visst, det räcker nog med radiatorer, men med fläkt så lär den snöiga bilen torka upp fortare iom att luften rör sig mycket mera, gäller bara att ventilera ut fukten, vilket du även får göra med radiatorer.
Kanske i kombination med sådana där som börjar på T och slutar på ermostater. Speciellt om bilen är där ibland.
När jag har kollat på fläktkonvektorer låter dom billiga inledningsvis. När man sedan lägger till den stryp och reglerutrustning som krävs blir det dyrt. Bra att tänka på när man scrollar runt i prislistorna. ofta är det även en fördel med 3-5 års högskoleutbildning på inköp av värmeutrustning för ofta är det ett himla fipplande för att få till en komplett och fullt fungerande fläktkonvektor.
Fast i ett garage funkar fast instrypning bra om u-värdet är någorlunda likvärdigt med husets.Skulle vara intressant att veta vad termostaten styr på nämnda fläktradiator, är det vattenflödet eller luftflödet?I vilket fall skulle jag sätta in en trimventil på fläktradiatorn så jag manuellt kunde justera in ett grundflöde som gav jämn värme med manuellt fläktläge och med kontinuerligt vattenflöde med termostaten på "max".Det ger värmepumpen bäst förutsättningar att fungera optimalt.När man hittat rätt instrypning är det OK att maxbegränsa tempen med termostaten, och om den styr genom att sänka fläkthastigheten är det perfekt, det ger en mycket mer exakt reglering än en termostat som stryper bort vattenflöde.