Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 25 augusti 2011, 23:52:50 »

Flödet har jag trimmat in, glömde nämna att jag har justerat in ett grundflöde på radiatorn, utöver detta så har jag en termostat. Fläktradiatorn är ställbar i 3 hastigheter + ett noll fläkt, men då blir det kortis. Tycker det verkar som att det diskuteras om en konvektor med automatisk variabel hastighet på fläkten. Det skulle jag vilja avråda ifrån, förmodligen dyrare, varierande fläkthastighet gör att man upplever det mycket mera störande än en konvektor med fasta fläktlägen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 augusti 2011, 23:44:32 »

Om flödet trimmas in rätt skall fläkten bara behöva gå mellan t.ex. hastighet 3 eller 4 för att reglera temperaturen, det är min bedömning i alla fall.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 augusti 2011, 19:00:18 »

Men om fläkten tillåts att stanna helt kommer ju vattnet passera genom fläktkonvektorn utan att kylas nämnvärt men fläkten kanske går hela tiden  Sc:,h.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 augusti 2011, 00:49:36 »

Nej.

Med en adekvat instrypning kommer deltaT inte att ändras just något, fläkten kommer att gå mellan två lägen, och deltaT kommer inte att ändras mer än marginellt.
Med fullt flöde skulle det dock påverka märkbart, precis som en termostat som stryper bort allt flöde när det blir tillräckligt (eller för) varmt
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 augusti 2011, 17:12:06 »

Fast i ett garage funkar fast instrypning bra om u-värdet är någorlunda likvärdigt med husets.
Skulle vara intressant att veta vad termostaten styr på nämnda fläktradiator, är det vattenflödet eller luftflödet?

I vilket fall skulle jag sätta in en trimventil på fläktradiatorn så jag manuellt kunde justera in ett grundflöde som gav jämn värme med manuellt fläktläge och med kontinuerligt vattenflöde med termostaten på "max".
Det ger värmepumpen bäst förutsättningar att fungera optimalt.
När man hittat rätt instrypning är det OK att maxbegränsa tempen med termostaten, och om den styr genom att sänka fläkthastigheten är det perfekt, det ger en mycket mer exakt reglering än en termostat som stryper bort vattenflöde.

Borde det inte vara bättre att låta termostaten reglera så man får någorlunda konstant delta på systemet antar att ett ganska stort flöde kommer att gå genom fläktkonvektorn så den påverkar resten av systemet mycket om den sänker fläkten för mycket blir det ju i det närmaste kortslutning i systemet Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 augusti 2011, 08:32:13 »

Man kan ju fråga på nåt bra forum om man är osäker...  Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 augusti 2011, 06:23:55 »

När jag har kollat på fläktkonvektorer låter dom billiga inledningsvis. När man sedan lägger till den stryp och reglerutrustning som krävs blir det dyrt. Bra att tänka på när man scrollar runt i prislistorna.

ofta är det även en fördel med 3-5 års högskoleutbildning på inköp av värmeutrustning för ofta är det ett himla fipplande för att få till en komplett och fullt fungerande fläktkonvektor.  :D

Det har du sannerligen rätt i, det finns som regel en 4-6 olika koppel att köpa till, kombinera detta med 2-3 olika termostater/reglerutrustningar så blir det hart när omöjligt att säkert veta vad man bör välja i ett specifikt system om man saknar vvs-ingenjörsutbildning och ett antal års erfarenhet.  :D
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 augusti 2011, 01:00:38 »

När jag har kollat på fläktkonvektorer låter dom billiga inledningsvis. När man sedan lägger till den stryp och reglerutrustning som krävs blir det dyrt. Bra att tänka på när man scrollar runt i prislistorna.

ofta är det även en fördel med 3-5 års högskoleutbildning på inköp av värmeutrustning för ofta är det ett himla fipplande för att få till en komplett och fullt fungerande fläktkonvektor.  :D

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 augusti 2011, 23:45:30 »

Fast i ett garage funkar fast instrypning bra om u-värdet är någorlunda likvärdigt med husets.
Skulle vara intressant att veta vad termostaten styr på nämnda fläktradiator, är det vattenflödet eller luftflödet?

I vilket fall skulle jag sätta in en trimventil på fläktradiatorn så jag manuellt kunde justera in ett grundflöde som gav jämn värme med manuellt fläktläge och med kontinuerligt vattenflöde med termostaten på "max".
Det ger värmepumpen bäst förutsättningar att fungera optimalt.
När man hittat rätt instrypning är det OK att maxbegränsa tempen med termostaten, och om den styr genom att sänka fläkthastigheten är det perfekt, det ger en mycket mer exakt reglering än en termostat som stryper bort vattenflöde.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 22 augusti 2011, 23:38:46 »

Kanske i kombination med sådana där som börjar på T och slutar på ermostater. Speciellt om bilen är där ibland.

Så har jag i källaren, det där som börjar på T,  eftersom själva fläktkonvektorn jag har inte har någon inbyggd styrning mera än fläkten som kan ställas i 3 lägen och radiatorkretsens temp styrs av en innegivare placerad i bostadsplanet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 augusti 2011, 23:35:07 »

Den verkar prisvärd.
Fläktarna slits ju på alla, men i ett garage spelar ju lite gnissel ingen större roll, eller?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 augusti 2011, 21:53:17 »

hur ska man säga. om den fungerar och håller bra så är den prisvärd. den är billigare än de konkurrerande produkter jag har tittat på, om man bara jämför watt  så att säga.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 22 augusti 2011, 20:59:27 »

Skulle nog satsa på fläktkonvektor/er i garaget. Visst, det räcker nog med radiatorer, men med fläkt så lär den snöiga bilen torka upp fortare iom att luften rör sig mycket mera, gäller bara att ventilera ut fukten, vilket du även får göra med radiatorer.

Tack för tipset , lutar väl nog mot nån form av konvektor i självagaraget. Ska diskutera med VVS-firman . 
 Såg i Julas katalog en modell som är precis som en luftvärmepump innerdel men för vattenburet . Stickproppsanslutning med inbyggt termostat ? och flera fläktlägen . Men är den prisvärd ?? http://www.jula.se/flaktkonvektor-vattenburen-4350-w-416087
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 augusti 2011, 00:49:50 »

Kanske i kombination med sådana där som börjar på T och slutar på ermostater. Speciellt om bilen är där ibland.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 21 augusti 2011, 23:14:52 »

Skulle nog satsa på fläktkonvektor/er i garaget. Visst, det räcker nog med radiatorer, men med fläkt så lär den snöiga bilen torka upp fortare iom att luften rör sig mycket mera, gäller bara att ventilera ut fukten, vilket du även får göra med radiatorer.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 augusti 2011, 20:13:23 »

Om du vill ha lägre temp i garaget kan du strypa elementen där så slipper du köpa till extra shunt grejer. Finns nog ingen fördel att shunta om det inte behövs för vp kommer att jobba enligt den framledning som behövs till huset så nån vinst i cop får man inte.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 augusti 2011, 12:44:08 »

mm jag utgår ju från mig själv och har en arbetstank så det blir ju lite annorlunda då förstås.

Fungerar det inte bara att strypa in rätt då? Eller sätta på returslingan?
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 19 augusti 2011, 10:17:05 »

jag vet inte exakt hur du tänkt bygga, med avseende på shuntgrupper och sådant..

är tanken att du ska dra i väg olika framledningstemp till garrage / hus?

Om inte låter det ju lite onödigt komplicerat. eller tänker jag fel?

 Borde väl inte vara onödigt eller komplicerat . Lägre temp behövs i garage och förråd , så enkelt är det .
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 augusti 2011, 00:00:28 »

jag vet inte exakt hur du tänkt bygga, med avseende på shuntgrupper och sådant..

är tanken att du ska dra i väg olika framledningstemp till garrage / hus?

Om inte låter det ju lite onödigt komplicerat. eller tänker jag fel?
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 18 augusti 2011, 23:42:26 »

Shuntning från vp jar jag inte koll på men volymtanken kan normalt sett sitta varsom men får fördelen att fungera som knäpptank om den sitter direkt efter vp. Om jag mins rätt.

Men som du beskriver bör ju tanken sitta innan förgremimgen alt bara på bostad. Och säkert, om vi pratar shuntning, krävs en annan lösning.

 Kanske vi missförstod varann lite men ej så farligt ....  jag ska försöka förtydliga , meanr att 1245an väl kan förses med en extra shuntgrupp som då kunde användas för garaget .  Tänkte bara att hur det skulle funka att ha en volym/knäpptank där i garaget ?
 Vill ju dimensionera så pass bra att elpatronen ej ska behövas förrän det blir riktigt kallt . Men då blir det kanske väl mycket ON/OFF utan volymförstorare .
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 18 augusti 2011, 22:38:15 »

Var på kretsen montera man volymtank ? Var som helst eller i början eller slutet av en "krets" . Blir separat shuntgrupp för bostad och garage .

Shuntning från vp jar jag inte koll på men volymtanken kan normalt sett sitta varsom men får fördelen att fungera som knäpptank om den sitter direkt efter vp. Om jag mins rätt.

Men som du beskriver bör ju tanken sitta innan förgremimgen alt bara på bostad. Och säkert, om vi pratar shuntning, krävs en annan lösning.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 18 augusti 2011, 16:00:12 »

Om du skall shunta ut värmen så behövs det väl en arbetstank?
Båda shuntarna kan ju få för sig att stänga samtidigt som VP vill köra...
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 18 augusti 2011, 14:01:31 »

 Var på kretsen montera man volymtank ? Var som helst eller i början eller slutet av en "krets" . Blir separat shuntgrupp för bostad och garage .
 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 augusti 2011, 16:31:55 »

Varför valde du inte en vpb200 med slingberedare ?
Skrivet av: ESN
« skrivet: 17 augusti 2011, 10:36:00 »


Det är en 1145-8kW
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 augusti 2011, 21:04:14 »

Jag är en ny medlem i detta forum likväl som att min vp-utrustning är nyinköpt. Det är en NIBE 1145 med en
vvb 200/70. Uppstart den 17/5 2011 med enbart elpatron och veckan efter (25/5) inkoppling till energibrunnen. Jag har en tid besökt detta forum och sett att många medlemmar har både lång och gedigen kunskap inom aktuella område.
Jag bor i Norrbottens kustland där temperaturen under vinterhalvåret kan sjunka oroväckande lågt! Det blir därför väldigt intressant att uppleva hur en vp klarar klimatet häruppe. En förutsättning för ett positivt resultat är väl bla att inställningarna på vp är riktiga och där kommer medlemmarnas synpunkter/kunskaper i VF att spela en viktig roll för mig.
Är det en 15 eller 17 kw du har efter som du valt en 200/70 och inte en slingberedare ?
Skrivet av: ESN
« skrivet: 16 augusti 2011, 20:49:29 »

Jag är en ny medlem i detta forum likväl som att min vp-utrustning är nyinköpt. Det är en NIBE 1145 med en
vvb 200/70. Uppstart den 17/5 2011 med enbart elpatron och veckan efter (25/5) inkoppling till energibrunnen. Jag har en tid besökt detta forum och sett att många medlemmar har både lång och gedigen kunskap inom aktuella område.
Jag bor i Norrbottens kustland där temperaturen under vinterhalvåret kan sjunka oroväckande lågt! Det blir därför väldigt intressant att uppleva hur en vp klarar klimatet häruppe. En förutsättning för ett positivt resultat är väl bla att inställningarna på vp är riktiga och där kommer medlemmarnas synpunkter/kunskaper i VF att spela en viktig roll för mig.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 augusti 2011, 10:55:22 »

Radiatorer finns ju i så många trevliga storlekar.
Långt men tunt eller på vissa ställen kanske man kan köra tjockare 30-storlek men lite kortare. En fläktkonvektor kan ju också vara en idé. Allt beror ju på hur ytorna ser ut. Man ska nog göra det just så enkelt. Låta behovet av ytorna styra och sedan välja radiator efter detta och försöka få så mycket effekt som går att motivera utan att förstöra ytorna.

och sedan kan man väl lägga dessa på returen på något sätt. Jag vet inte om detta är någon driftsmässig fördel i just detta fallet. Men jag tror att det skulle kunna vara något att luska vidare i.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 16 augusti 2011, 06:52:19 »

Det finns inga befintliga radiatorer i garage/förråd ännu ,, ska installeras . Vill ha dem dimensionerade så att så låg temp som möjligt behöver köras ut dit !
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 augusti 2011, 02:04:12 »

Jo visst är väl platsen där du bor en viktig parameter.

Jag vet inte hur mycket en 310 låter. Har dock lyssnat på 1245 -12 samt min egen. Kan ju säga att det är ganska bra om den står på betonggolv samt att det inte är ett sovrum bredvid.

Har du inte befintliga radiatorer i garaget?

Om det befintliga värmesystemet (radiatorerna) fungerar bra så bör du inte behöva fundera på olika styrning av flera slingor etc. Eller så är jag instängd i mitt arbetstank med termostater på radiatorer etc etc.

Inte heller borde du behöva något annat än eventuellt en mindre knäpptank, om du siktar på en normaldimensionerad pump.

180m brukar fungera fint med 10kw :)
Om 8kw i efterhand visade sig vara en PEFEKT dimensionering och du har lagt ut 3-4 000kr extra på en 10a så är det så pass lite "för mycket" att det inte bör leda till några problem.

Om det tvärt om visar sig att 8kw är lite för liten (för din smak) så kan ju den lilla merkostnaden för 10kw utan problem betala sig under den förväntade livslängden på din investering. Eller så kanske den gör att du utan större ekonomisk konsekvens kan lasta på lite extra temp i garaget ibland. eller vart ni nu (egentligen) ska vara lite varmare än det oftast är. :)
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 15 augusti 2011, 08:41:33 »

Spontant tror jag på 8 kW, isoleringen verkar bra så jag antar ca 50 W/m2 i max effektbehov.
I så fall klarar du dig utan volymtank.
Om garaget ska ha lite lägre temp så tror jag på radiatorer där.
Borra ca 150 m aktivt borrdjup.

 Vore bra om det kunde klara sig utan volymtank fastän jag iofs kunde ha rum med en i förrådet .
  För det mesta vill jag nog ha +15 i garaget , funderade det att om en fläktkonvektor kunde vara "effektivare" där ?
   T.e.x när man kommer hem med snöig och isig bil ... dessutom slipper man slå bildörrarna i radiatorer  >:D   :)
    Undrar 1245 funkar styrmässigt . vore det på sin plats med innegivare både i hus och garage .
    1245 kan väl styra flera kretsar , vore det något om man hade hela 3 kretsar ? En till nedre våning , en till vinds-
     våning samt en till garage/förråd ??
     Jag har diskuterat med borrfirman och diskuterat att borra 180 meter .
     Undrar lite på 1245:ans ljudnivå , är den tystare eller ljudligare än Nibe 310p ??


        Rollster
Skrivet av: ltfrebac
« skrivet: 14 augusti 2011, 21:19:40 »

Borde inte den geografiska placeringen av huset vara en något viktig parameter här?  8)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 augusti 2011, 21:09:46 »

Spontant tror jag på 8 kW, isoleringen verkar bra så jag antar ca 50 W/m2 i max effektbehov.
I så fall klarar du dig utan volymtank.
Om garaget ska ha lite lägre temp så tror jag på radiatorer där.
Borra ca 150 m aktivt borrdjup.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 14 augusti 2011, 20:58:46 »

När du ändå går för bergvärme planera då för frikyla med fläktkonvektorer i lämpliga rum.

 Ingår i planerna men nuvarande luftvärmepump får duga som A/C tillsvidare .
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 14 augusti 2011, 19:21:10 »

När du ändå går för bergvärme planera då för frikyla med fläktkonvektorer i lämpliga rum.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 14 augusti 2011, 16:29:38 »

Hej !

 Efter ett par års älttande och välttande blir det bergvärme nu . En VVS-firma håller på att räkna borrdjup och
 Pumpeffekt .
 Lite Data : 150kvm som ska värmas till +21 ºC . 45kvm som ska värmas till ca +15 ºC i vilket ingår garaget på 22 kvm som ej har bästa möjliga isolering . Totalt alltså hela 195kvm !! (175mm i vägg , 300mm i tak , dålig dörr i själva garaget) .
Men en bra isolerad kulvert mellan byggnaderna(polyuretan) . Radiatorer i alla rum (lågtemp" )
Frågan är hur djup aktiv borra samt pumpstorlek ?  Nibe 1245-8 eller 10 ?? 
Frågan är ochså : fläktkonvektor i garage eller radiatorer där ochså  ??  Volymtank ? Var vettigast kopla in volymtank ?
Det är många frågor , någon som har några svar på allt detta ?  ;)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!