Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i huset med Bergvärme!  (läst 5749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LMartin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kallt i huset med Bergvärme!
« skrivet: 19 januari 2014, 17:43:46 »
Hej!

Har en nibe 1125-6 Bergvärmepump som inte riktigt fungerar som jag tycker den borde!

Lite förutsättningar:
Installerad -09, 140kvm oisolerat stenhus ca 50-60cm tjocka väggar, Källare, Treglasfönster, 13 gamla radiatorer.

Problemet ligger i att det är 15-16 grader i huset! Elementen blir varma och är luftade alla och jag har fullt öppet på dem.
Har krÃ¥nglat en massa fram och tillbaka men hittar inte nÃ¥gon lösning, däremot finns en sak jag hänger upp mig pÃ¥! Att VB-fram inte nÃ¥r högre än 41-42 grader, inom parentesen (börvärdet) vill den ha 46-47 grader vid -3 grader, spelar ingen roll om ja har tillsatsvärmen inkopplad eller inte vb-fram max är ställt pÃ¥ 55 grader. Tillsatsvärmen hörs att den klickar igÃ¥ng. Känns som det är nÃ¥t som inte stämmer där? Ställer ja upp CP blir dessutom Vb-fram ännu lägre, runt 38-39 grader. Just nu stÃ¥r de pÃ¥ Första läget. Skillnad mellan VB-Fram och retur blir ca 7-8 grader dÃ¥ ja kör CP pÃ¥ första läget men höjer jag detta blir det ca 4-5 graders skillnad. Det märkliga är även att när det ska göras varmvatten sticker vb-fram upp till 52-53 grader utan tillsatsvärme pÃ¥ mindre än tio minuter! 
I min desperation kollade jag genom att tappa ur vatten ur luftningen på ett element att det vattnet höll en temperatur av ca 33 grader, vet inte hur exakt detta blir men en fingervisning iaf, skulle ju isåfall betyda ett tapp på ca 6-7 grader nerifrån pumpen och upp. Någon som får nån reflektion över det jag skriver eller om vad som kan vara felet, förutom att de e kass isolering?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2014, 18:50:53 »
Hej!
För det första är en 6 kW värmepump på tok för klen för ett stenhus med källare av denna storlek.
(Värmepumpen orkar inte värma ditt hus med bara kompressorn, men det är inga problem att värma tappvarmvatten på grund av att varmvattensystemet är en sluten krets med mycket små energiförluster, husets värmesystem är 13 radiatorer som är gjorda för att avge värme till omgivningen)
Tyvärr är du inte ensam om detta, just stenhus verkar alltid får för klena värmepumpar av nån konstig anledning.

Men jag tror också att elpatron inte hoppar in som den ska.
Min gissning är att temperaturbegränsaren (FD1) löst ut, du hittar denna på ellådan som sitter till vänster bakom panelen.
Tryck in knappen hårt med en mejsel.
« Senast ändrad: 19 januari 2014, 18:53:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LMartin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2014, 19:05:38 »
Hej!
För det första är en 6 kW värmepump på tok för klen för ett stenhus med källare av denna storlek.
(Värmepumpen orkar inte värma ditt hus med bara kompressorn, men det är inga problem att värma tappvarmvatten på grund av att varmvattensystemet är en sluten krets med mycket små energiförluster, husets värmesystem är 13 radiatorer som är gjorda för att avge värme till omgivningen)
Tyvärr är du inte ensam om detta, just stenhus verkar alltid får för klena värmepumpar av nån konstig anledning.

Men jag tror också att elpatron inte hoppar in som den ska.
Min gissning är att temperaturbegränsaren (FD1) löst ut, du hittar denna på ellådan som sitter till vänster bakom panelen.
Tryck in knappen hårt med en mejsel.

Tänk att det var det jag misstänkt, tyvärr är det tidigare ägare som installerat eller rättare sagt fått denna pump installerad! Så finns väl inte mkt göra åt på den biten, de kan ju till och med tyckt att den räckte då de sett prislappen på en större. Okej har fått igång elpatronen nu men det kommer väl bli rejält dyrt att ha elpatron stå å gå hela tiden när det är under -2 grader kan ja tro? Är den inte på 9kw? Går den då 24 timmar om dygnet i säg 25 dagar på en månad är ju det 5400 kw!! Eller räknar jag fel? Har ju som tur är en kamin det går att elda i när vi är hemma men känns ju som en nödlösning i sammanhanget!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2014, 19:33:57 »
Elpatron går in i flera steg och stöttar då kompressorn (kompressorn ska gå hela tiden).
Du kan se i meny 5.1.12 hur mycket max effekt är?

Sen beräknas tillskottstiden utifrån max effekt, dvs om den t ex hör på halva maxeffekten så räknas 2 h i verkligheten som 1 h tillskott osv.

För att beräkna hur mycket tillskott (i kWh) som gått åt kan du då bara multiplicera tillskottsräknaren med max effekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2014, 19:34:15 »
Nyköpt hus? Du kanske har en energideklaration att titta i? Hur mycket energi gick det åt för förra ägaren?

(Även om elpatronen är på 9kW så går den inte konstant när det är -2. Den lär gå så mycket som det behövs för att få upp framledningen enligt inställd kurva så du får varmt i huset.)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad LMartin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2014, 19:52:43 »
Elpatron går in i flera steg och stöttar då kompressorn (kompressorn ska gå hela tiden).
Du kan se i meny 5.1.12 hur mycket max effekt är?

Sen beräknas tillskottstiden utifrån max effekt, dvs om den t ex hör på halva maxeffekten så räknas 2 h i verkligheten som 1 h tillskott osv.

För att beräkna hur mycket tillskott (i kWh) som gått åt kan du då bara multiplicera tillskottsräknaren med max effekt.

Aha okej på så vis, behöver det inte betyda total katastrof! Jo hyffsat nyköpt, dock ingen energideklaration gjord.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2014, 20:03:09 »
???

Småhus ska ha en energideklaration fr.o.m. den 1 januari 2009, men endast vid försäljning (eller nybyggnation).

(taget från Energirådgivningens hemsida)
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2014, 21:17:34 »
Den ger 6 kW vid 35 grader och bara 4,8 vid 50 grades framledning.
Jag tror inte ens att komplettera värmestsyemet skulle räcka för att få ut tillräcklig effekt.
Men efterssom du har källare skulle lag rekomendera en aerotemper i källaren för att kunna köra på lägre framledning. Det är väl samma råd som alla som ska få ut mer effekt ur en befintlig värmepump.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2014, 21:22:36 »
llvp i källaren och låta bergvärmen hantera resterande.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2014, 21:26:52 »
En aerotemper i källaren kommer höja värmen i källaren men sänka framledningen så det blir kallare i resten av huset. Om det går sänk värmen i rum du inte behöver ha så varmt i tex källaren justera in rätt kurva och är det så illa att framledningen ligger så högt så att returen går över 48 grader byt några radiatorer till större eller komplettera med fläkt radiator om du orkar med ljudet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad LMartin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2014, 16:54:14 »
Källaren är ca 40 kvadrat med ett element sÃ¥ där nere är det redan ganska kallt, det dumma är att det är en trappa ner inifrÃ¥n och ingen dörr utifrÃ¥n, alltsÃ¥ kommer ju den kalla luften upp ur källaren! Har nÃ¥t element i en garderob, kan man strypa det helt dÃ¥ eller delvis? Vattnet gÃ¥r bara förbi till nästa radiator om man stryper helt, rätt eller fel? 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2014, 18:31:55 »
Det går bra att strypa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2014, 18:55:34 »
Var ligger huset och ner till vilken utetemperatur (pÃ¥ ett ungefär) klarar pumpen ensam av att värma huset? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad LMartin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2014, 18:55:43 »
Var ligger huset och ner till vilken utetemperatur (på ett ungefär) klarar pumpen ensam av att värma huset?

Huset ligger ca 3 mil norr om Örebro, pumpen klarar väl vid en innetemp på ca 18-19 grader ner till 2-3 minusgrade innan tillsatsel slår till.

Nu har jag iaf strypt elementen som ja tycker mig klara mig utan och det blev skillnad, med en medeltemp senaste dygnet på ca -6 grader har jag utan tillsatsel 17,5-18 grader när ja kom hem från jobbet idag, så blev ju som sagt ganska mkt bättre iaf!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt i huset med Bergvärme!
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2014, 20:30:32 »
Nu gissar jag grovt utifrån mina förhållanden men om du vill ha 20 grader inne kommer det att gå åt runt 2500 kWh tillsatsel per år. Det är en för klen pump men ca 90 % av husets uppvärmningsbehov kommer att täckas av pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!