Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med lite synpunkter  (läst 13553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hjälp med lite synpunkter
« skrivet: 28 maj 2014, 21:07:45 »
Hej!
Vi bor några mil norr om Umeå i en 1 1/2 plans villa på 150m2. Tillkommer ett garage på 50 m2. Vi är 2 vuxna och 3 barn varav en bebis. Vi är sugen på att docka en luft/vatten till befintlig vedpanna. El förbrukningen idag är 17000kwh. Vad tror ni? Är vi helt crazy? Är de nåt att satsa på? Vi pratar om en investering på 90000 kr som vi aldrig kommer att kunna räkna hem. Men samtidigt mindre jobb med ved. Hur tror ni elräkningarna ser ut vintertid? Räcker de med 45 graders framledning? Går en inverter pump på max förbrukning dygnet runt vid låga temperaturer
Vill ha både bra och dåliga synpunkter. Gärna nån från våra breddgrader men alla få kommentera.
Mvh Anders

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2014, 21:35:02 »
I Umeå är det ganska kallt antar jag. Ett bättre alternativ tycker jag är bergvärme eller jordvärme om ni har plats visst ni kanske får lägga 40-50000 kr till men det är det nog värt. Vilken framledning som behövs beror helt på huset och radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2014, 21:38:48 »
Räcker de med 45 graders framledning? Går en inverter pump på max förbrukning dygnet runt vid låga temperaturer

Detta beror ju på ditt hus värmebehov... Vilken temperatur har du idag på elementen för att kunna ha t.ex 21 °C inne? Självklart... ju lägre desto bättre.

Samma sak med förbrukningen.... beror på vilken PC du väljer och vilken effekt den avger vid -20 °C. Bara för att den kan avge , säg 8kW vid -20 °C betyder det inte att den gör det... åter beror på vilken effekt huset kräver.
Ju mer överdimensionerad VP ( Inverter ) desto senare om överhuvudtaget behöver du ha hjälp av elpatroner.
Beror lite på vilken lägsta temperatur du dimensionerar för vid inköp...

Rätta mig ngn om jag har fel  ::)

:)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2014, 22:22:11 »
Måste erkänna att jag har dålig koll på vilken framledning jag behöver vid en viss temp. Shunten är idag inställd på 60 och de är då inga problem att hålla +23 inne vid dryga -20. Vid dom temperaturerna är de ju inge vidare COP värden direkt på en VP. Den ja titta på ger 1.82 (fujitsu waterstage duo 11kw). Den tar 5kw ger 9.1 men känns sådär om de tickar 5 kW dygnet runt. Förvisso är de inte så många dagar en normal vinter. Säljaren fick fram i sin kalkyl att VP för ett år ska förbrukar 9000 kW. Men hur blir de utspritt på året? Kommer allt vintertid?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2014, 22:27:03 »
Om säljaren ska ha 90000 kr för att docka en luft vatten vp mot befintlig panna tycker jag du ska ta in fler offerter om du ska ha luft vatten för dom pengarnaev + nån krona brukar man kunna få ett komplett system med inne del vilket ger högre verknings grad och bättre med vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2014, 22:32:14 »
Vad menar du med innedel?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2014, 22:39:13 »
Den delen där man gör vv i beredare eller slinga och där elpatron och styrningen till vp sitter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2014, 22:45:19 »
De är jag som varit otydlig.Jag ska inte använda befintlig panna som beredare utan som  stöd om jag vill. Ska bara behöva ändra tvÃ¥ kulventiler sÃ¥ kör jag enbart gamla systemet med vedpanna.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2014, 23:06:49 »
60 °C är ju inte låg temp precis ;)
 
Vilken max temp kan de VP du har fått offert på avge?
Sa installatören ngt om vilken temp ut du kommer behöva vid -20 °C
Vilken effekt avger de pumparna vid -20 °C
Vet inte vilka priser man kan komma ner i på Panasonic HT till exempel... ( har sett runt 60000:- )
Kan visst avge 65 °C ner till -15 °C, har du kikat på dom?


En HT VP med högre temp capacitet ( Daikin eller nu också Hitachi ) lär vara betydligt dyrare än de 90000:-
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2014, 23:43:52 »
Har bara pratat med säljaren. Han pratar bara om 45 grader
Fujutsin 60 grader och daikin 55 grader
Har bara effektkurva på fujutsin och den ger vid -20 45grader 9,1 kw och tar 4.99
Vid 60 grader tar den 5 och ger 6,1.


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #10 skrivet: 29 maj 2014, 00:28:44 »
Varför inte bara installera en fristående VP som du dockar mot vedtanken? Det blir betydligt billigare. En EcoAir 408 med EcoLogic som styrning, kostar bara ca 50 tusen, och installationen är enkel.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #11 skrivet: 29 maj 2014, 06:38:48 »
Hej!
Vi bor några mil norr om Umeå i en 1 1/2 plans villa på 150m2. Tillkommer ett garage på 50 m2. Vi är 2 vuxna och 3 barn varav en bebis. Vi är sugen på att docka en luft/vatten till befintlig vedpanna. El förbrukningen idag är 17000kwh. Vad tror ni? Är vi helt crazy? Är de nåt att satsa på? Vi pratar om en investering på 90000 kr som vi aldrig kommer att kunna räkna hem. Men samtidigt mindre jobb med ved. Hur tror ni elräkningarna ser ut vintertid? Räcker de med 45 graders framledning? Går en inverter pump på max förbrukning dygnet runt vid låga temperaturer
Vill ha både bra och dåliga synpunkter. Gärna nån från våra breddgrader men alla få kommentera.
Mvh Anders

Eldar du året runt........dvs även för tappvarmvatten?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #12 skrivet: 29 maj 2014, 08:21:20 »
Kör enbart luft/luft å "elvatten" från April-Nov nån gång. Eldar enbart Nov-april. Åker vi bort slår man väl på elpannan.
Den befintliga panna är inte särskilt effektiv. En gammal CPA kombipanna från 80.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #13 skrivet: 29 maj 2014, 11:03:47 »
Ett nytt komplett system från exv CTC kostar, som du skriver, kring 90 tusen installerat och klart. Det kommer sänka din energiförbrukning markant under hela året, även om du väljer att elda ibland när det är riktigt kallt. Du spar ju en massa ved också, inte bara el.
Om systemet ska bli effektivt måste vedpannan dockas mot den nya innedelen, så att den hjälper till att hålla värmen i nya innedelen när det är så kallt att du väljer att elda. Annars kommer nya innedelen gå för fullt för att producera tappvarmvatten även när du eldar.
En installation av luft/vatten kring 90-100 tusen får du tillbaka på 7-8 år, utöver ökad bekvämlighet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #14 skrivet: 29 maj 2014, 11:21:56 »
Fast kan du lägga 30000 kr till så får du bergvärme som lämnar bra med effekt hela året och borrhålet har du kvar när vp gjort sitt. Tycker du ska ta in fler priser både på luft vatten vp samt bergvärme. Om du klarar dig med max 60 grader i dag ska det funka bra med många vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!