Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags att uppdatera er pÃ¥ vad som händer med forumet.  (läst 12704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Som en del av er kanske vet så har jag sedan i april i år friår, under detta friår har jag dels tagit igen mig efter några hektiska år med olika stora projekt som jag drivit vid sidan av min ordinarie anställning:

  • Min egen konvertering av husets uppvärmningssystem
  • Som ansvarig projektledare för bredbrandsprojektet i byn där jag bor
  • Med uppbyggnaden av forumet

Nu har jag samlat ny kraft och har en del förändringar på gång med värmepumpsforumet, ni har kanske märkt att jag den senaste månaden har kompletterat webshopen med fler produkter som har anslutning till vad som diskuteras i forumet, ni kommer även att se att annonseringen förändras framöver, jag kommer att sluta med googleannonser och sälja alla annonsplats i egen regi, målet är att kunna erbjuda bästa möjliga annonsplats till lägsta möjliga pris för de som säljer produkter som har med värmepumpar/uppvärmning och/eller energi att göra.

Längre fram kommer jag dessutom att erbjuda forumets besökare ytterligare värdefulla (men gratis) tjänster som förhoppningsvis skall underlätta vettigast möjliga investering för de som står i färd med att byta/uppgradera sitt värmesystem.

Målet med de förändringar jag nu gör är att kunna leva av de intäkter som forumet kan ge, jag tycker att det är så engagerande och kul att jobba med formet och se alla positiva ord som skrivs om forumet att jag tagit beslutet att satsa fullt ut på detta.
(Det är dessutom inte längre möjligt att kombinera den nuvarande verksamheten med en anställning, tiden räcker inte till, så jag måste helt enkelt göra ett val...)

Fokus kommer även fortsättningsvis att vara att erbjuda gratis tillgång till forumet och de tjänster som jag har att erbjuda, dessutom skall de produkter jag säljer i webshopen vara enkla, tillförlitliga och prisvärda.

Jag kommer under första halvåret -2007 att vara tjänstledig från mitt ordinarie arbete, och visar det sig att min affärside är ekonomiskt hållbar så kommer jag helt att sluta min nuvarande anställning under hösten -2007.

Jag hoppas att ni hänger med på den kanske knaggliga, men trevliga, väg som jag nu ger mig in på.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #1 skrivet: 24 november 2006, 13:17:53 »
Kul att du satsar fullt ut på detta underbara och kunskapsrika forum kan inte mer än lyckönska dig och hoppas att det kommer att bli en ännu större framgång än det redan är.

Lycka till!


MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #2 skrivet: 24 november 2006, 14:40:09 »
Lycka till på din resa, och hoppas att det går bra för dig.
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #3 skrivet: 24 november 2006, 15:22:49 »
Freeeeeeedooommmmm!!!!!!
Lycka till med detta superba forum  Thumbsup
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #4 skrivet: 24 november 2006, 16:05:40 »
Jag kommer redan nu under helgen att börja införa den nya annonslayouten, min förhoppning är att det skall bli renare och snyggare och med lite mindre behov av scrollning.
Dessutom kommer jag att erbjuda annonsörerna egna platser som syns hela tiden, något som har efterfrågats, bättre för alla parter alltså.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #5 skrivet: 24 november 2006, 17:38:39 »
Låter spännade!
 Thumbsup All lycka Rickard  Thumbsup
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #6 skrivet: 24 november 2006, 18:33:40 »
Lycka till Rickard!

.. och tack för fin och bra svar/support från WEBShopen.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #7 skrivet: 24 november 2006, 18:53:02 »
Jag hÃ¥ller tummarna, Lycka Till Rickard !!!  :)

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #8 skrivet: 24 november 2006, 23:35:49 »
En suck av lättnad från Huddinge :).
Har funderat på hur du skulle göra nu med ändrade förutsättningar.
Här är två raddar kvar att ansluta, 170 meter hål klart för två dar sen, snart dags att baxa in en 1215-7. Då känns det tryggt med detta forum.
Lycka till  *vinkar*
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #9 skrivet: 24 november 2006, 23:37:13 »
Har börjat så smått med modifieringarna av annonsupplägget.
Än så länge ser det bra ut, snabbare, mindre scrollande och "renare".

Räkna med att det kommer att bli lite långsammare igen när jag fått in alla nya annonsplatser.

Målet är dock att det inte skall bli långsammare än tidigare trots att jag kommer att erbjuda fler annonsplatser till de som vill annonsera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #10 skrivet: 25 november 2006, 00:18:07 »
Fri och oberoende kan ju alltid börja diskuteras ;) Det är alltid dillemat med olika forum :(
Varför fråga när man kan göra fel själv

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #11 skrivet: 25 november 2006, 00:25:00 »
Fri och oberoende kan ju alltid börja diskuteras ;) Det är alltid dillemat med olika forum :(

Fast vi är rätt mÃ¥nga som skriver här och som inte bryr oss om vem som annonserar pÃ¥ forumet.  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #12 skrivet: 25 november 2006, 00:36:49 »
Brytt är väl rätt beskrivning då vi inte sett vad som händer i framtiden knUp
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #13 skrivet: 25 november 2006, 08:32:33 »
Om forumet skulle vinna på att jag slutar att skriva i det av de skäl ni anför så skulle jag kunna göra det, men jag tror idag inte att det är speciellt många som anser att jag framhåller vissa företag framför andra även om de finns med bland de som annonserar.

Hela forumets uppläggning har ju som grundvärden att enskilda tillverkare eller leverantörer INTE skall få framhållas av någon, i alla fall inte i upprepade inlägg där grund för dylika påståenden saknas, eller där annan oberoende test eller forskning kan styrka påståendet.

Denna fråga har från gång till annan varit uppe till diskussion vilket jag tycker är bra, jag har i omgångar så smått ändrat mitt sätt att skriva i frågeställningar där tillverkare/fabrikat diskuteras och känner mig idag rätt trygg i den nivå jag har i de inlägg jag skriver.

Jag är dock alltid öppen för kritik och försöker bemöta kritiken så bra jag kan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Dags att uppdatera er på vad som händer med forumet.
« Svar #14 skrivet: 25 november 2006, 11:10:03 »
Lycka till Rickard, det blir en spännande resa som kan gå hur bra som helst.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!