Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Manual till Greenline Compact 4  (läst 8992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carlsfre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Manual till Greenline Compact 4
« skrivet: 29 juli 2009, 10:05:22 »
Hjälp. Är på jakt efter en manual till en Greenline Compact 4 från 96. Är det någon som har den digital så skulle jag gärna ha en kopia.... Har köpt en pump för ett litet experiment men tyvärr så saknades manualen.

/Fredric
Hus byggt 89 på västkusten. 200 kvm boyta + 150 kvm källare. Uppvärmning sker via en Nibe 410P samt en IVT C4 i serie på returen. Elraddar i källaren idag. Har sänkt förbrukningen kraftigt tack var detta forum som har hjälpt mig med allt från byggnation av inomhusgivare samt att konstatera att returen och framledning var växlad. Har även installerat ventiler för att strypa in varje grupp med. (Tyvärr 1-rörssystem)

Förbrukning 2009 = 33 000 kwh, 2010 = 20 000 kwh, Trend 2011 ca 18 000 kwh

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Manual till Greenline Compact 4
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2009, 10:21:24 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad carlsfre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Manual till Greenline Compact 4
« Svar #2 skrivet: 30 juli 2009, 22:55:07 »
Nästan rätt. Min modell heter Greenline Compact 4. Det har en varmvattenberedare inbyggd och jag skulle vilja ta bort den alt. stänga av varmvattenladdningen. Någon som vet hur man lämpligen gör det. Tänkte ta bort trevägsventilen och se vad som händer.
 
Hus byggt 89 på västkusten. 200 kvm boyta + 150 kvm källare. Uppvärmning sker via en Nibe 410P samt en IVT C4 i serie på returen. Elraddar i källaren idag. Har sänkt förbrukningen kraftigt tack var detta forum som har hjälpt mig med allt från byggnation av inomhusgivare samt att konstatera att returen och framledning var växlad. Har även installerat ventiler för att strypa in varje grupp med. (Tyvärr 1-rörssystem)

Förbrukning 2009 = 33 000 kwh, 2010 = 20 000 kwh, Trend 2011 ca 18 000 kwh

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Manual till Greenline Compact 4
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2009, 11:13:45 »
Du kan ju låta varmvattenberedaren vara kvar och vara arbetstank/volymtank. Angående varmvattensdrift så står det ju i manualen som jag letade upp. Det skall räcka med att koppla bort varmvattensgivaren. Om du bara tar bort trevägsventilen så lär den försöka göra tappvarmvatten och hela effekten går ut i radiatorsystemet, inte så bra.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad carlsfre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Manual till Greenline Compact 4
« Svar #4 skrivet: 31 juli 2009, 11:51:58 »
Aha jag satt och funderade på det i går om det "bara" var att koppla ur varmvattenrempgivaren.. Hmm då blir det att prova det..

Jag skall ha pumpen som tillskott till en Nibe 410 (frånluft). frågan är om jag skall koppla in den som "rent" tillskott eller om jag skall koppla in den så att den körs alltid och regleras efter utetempen.
Hus byggt 89 på västkusten. 200 kvm boyta + 150 kvm källare. Uppvärmning sker via en Nibe 410P samt en IVT C4 i serie på returen. Elraddar i källaren idag. Har sänkt förbrukningen kraftigt tack var detta forum som har hjälpt mig med allt från byggnation av inomhusgivare samt att konstatera att returen och framledning var växlad. Har även installerat ventiler för att strypa in varje grupp med. (Tyvärr 1-rörssystem)

Förbrukning 2009 = 33 000 kwh, 2010 = 20 000 kwh, Trend 2011 ca 18 000 kwh

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Manual till Greenline Compact 4
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2009, 12:56:30 »
Det känns ju bäst att köra frånluftvärmepumpen i första hand och låta bergvärmen gå in vid behov. På det sättet sparar du ju på värmen i berget.
På sidan 23 i maualen står ju om extern styrning. Kanske kan du koppla ur elpatronerna i Nibe'n och i stället dra signalen "tillskott" till IVT'n. Om inte värmepumparna räcker så kommer IVT'ns elpatroner att slå till.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!