Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vindeffekten?  (läst 9216 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vindeffekten?
« Svar #15 skrivet: 08 november 2005, 12:08:54 »
En cykeldynamo går för trögt för att använda som vindmätare.
Köp en liten likströmsmotor med permanentmagneter från Hobbex eller Clas Ohlson.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vindeffekten?
« Svar #16 skrivet: 08 november 2005, 12:32:52 »
Måste du mäta själv?
"Låna" mätvärden via web här :
 http://alvnet.eu.org/vader2/
Ok bara var 30 min men i alla fall ::)

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vindeffekten?
« Svar #17 skrivet: 08 november 2005, 14:24:44 »
Med en smart konstruerad utegivare behövs ingen vindmätare.
En termistor som värms upp av en ström som genomflyter den får en temperatur som beror både av vindhastigheten och utetemperaturen.
Med en lämpligt vald ström genom termistorn kan man efterlikna vindeffekten för värmeförlusterna i en byggnad.
Smart va.
Spänningen över termistorn mätes och användes för att styra värmepumpen.
Termistorn får inte sitta i någon kåpa som skyddar den från vinden.
För att skydda termistorn mot regn och snö gjut in den i lite(så lite som möjligt, ytan bör inte vara större än ett par kvadratcentimeter) gjutplast(exempelvis polyester eller epoxi)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Vindeffekten?
« Svar #18 skrivet: 08 november 2005, 15:50:45 »
Sista lösningen med uppvärmd termistor var smart!

Men ingen som tänkt på solinstrålningen?
Likaväl som nordanvind kan KYLA ett hus så kan ilsken mars-sol grilla på södersidan ordentligt = VÄRME!

Jag kommer att bygga med inomhusgivare direkt eftersom tilltänkt Nibe har stöd för det.
« Senast ändrad: 08 november 2005, 15:52:36 av maha6305 »

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vindeffekten?
« Svar #19 skrivet: 08 november 2005, 16:00:51 »
Liksom solstrålar värmer hus, värmer de även en uppvärmd termistor helt enligt Planks strålningslag.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Vindeffekten?
« Svar #20 skrivet: 08 november 2005, 18:07:27 »
Med en smart konstruerad utegivare behövs ingen vindmätare.
En termistor som värms upp av en ström som genomflyter den får en temperatur som beror både av vindhastigheten och utetemperaturen.
Med en lämpligt vald ström genom termistorn kan man efterlikna vindeffekten för värmeförlusterna i en byggnad.
Smart va.
Spänningen över termistorn mätes och användes för att styra värmepumpen.
Termistorn får inte sitta i någon kåpa som skyddar den från vinden.
För att skydda termistorn mot regn och snö gjut in den i lite(så lite som möjligt, ytan bör inte vara större än ett par kvadratcentimeter) gjutplast(exempelvis polyester eller epoxi)

Intressant lösning.... Problemet är väl att VP styrsystem (Rego 638) är byggt för att  mata termistorn med sin egen spänning.....  :-\
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Vindeffekten?
« Svar #21 skrivet: 08 november 2005, 20:16:17 »
Liksom solstrålar värmer hus, värmer de även en uppvärmd termistor helt enligt Planks strålningslag.

Visst. Men enligt dom allra flestas anvisningar skall utegivaren placeras i norrläge på huset, och mitt hus är inte genomskinligt ;)

Vet att jag var tyken, men... köper inte riktigt det resonemanget. På norrsidan kan det vara svinkallt in på förmiddagen medans en stark vårsol fullständigt grillar i alla rum som vetter åt syd.

Själv tror jag på tanken att (mot alla anvisningar) ha lite lite stryp på termostaterna i söderrummen. I övrigt helt öppna radiatorer + innegivare.
Allt beror ju på hur öppen planlösning man har också. I äldre hus med slutna rum är det självklart svårare att reglera på ett jämt sätt.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vindeffekten?
« Svar #22 skrivet: 08 november 2005, 22:16:26 »
Är det någon som kan förklara varför man har utegivare.

Är det inte bättre med en innegivare?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vindeffekten?
« Svar #23 skrivet: 08 november 2005, 22:40:52 »

Temperaturen inne skulle pga. en relativt låg efekt på värmen och därmed låg kapacitet att snabt höja värmen ge en pendlande temperatur. en utegivare ökar eller minskar värmen innan kylan/värmen har gått genom tak och väggar. Vid tex. elvärme styrs radiatorerna oftast endast med rumsgivare men har man elvärme har man oftast dubbelt så hög efekt att tillgå som "orkar"att snabt korigera värmen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Vindeffekten?
« Svar #24 skrivet: 09 november 2005, 10:22:59 »
Har man inte öppen planlösning i ett nytt hus så får man justera noggrannare!

- Utegivare vars resulterande kurva man försöker trimma in så bra det bara går.

- Innegivare centralt placerad i typ hall.

- Element med stor vattenmängd som är noggrant avvägda i effektutstrålning per kvadratmeter och antal ytterväggar /isolering.

- (icke rekommenderat vid VP egentligen) stryp på termostater i söderrum vid 22-23 grader. I övrigt vidöppet!


Det är ett koncept som en bekant - vars svärfar är röris - kör efter, och det blir alltid jämn innertemp samtidigt som pumpen ändå får mycket garanterat vatten att jobba emot.

Utloggad Rodge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny dans, ny biljett!
SV: Vindeffekten?
« Svar #25 skrivet: 09 november 2005, 14:10:53 »
Hej!

Är sugen på att komplettera min anläggning med en innegivare men ser inte hur man ska optimera en sådan för ett hus med 2 plan?
Vad har ni för tips om man bor i ett hus med 2 plan där det normalt skiljer sig 1 grad(på sommaren ännu mer) mellan dessa. Vi vistas ungefär 70% av tiden på det övreplanet där det då är 1 grad varmare, runt 21.
Att placera innegivaren på övre planet känns som det rätta så vi har öppen spis samt att det även är där som det är mer vindkänsligt. Men då inbillar jag mig att när innegivaren justerar så blir diffen ännu mera mellan de bägge planen och således för kallt på entréplanet?

Att placera givaren på entréplanet(där har det förövrigt engång i tiden suttit en) då blir det väl för varmt på det övre planet?

Hur löser man detta?

// Rodge
Thermia Duo 8, MBH 300, 196 m borra

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Vindeffekten?
« Svar #26 skrivet: 23 november 2005, 21:58:04 »
Det lÃ¥ter ju väldigt bra, och naturligtvis skall jag prova detta. Rumsgivaren ligger redan pÃ¥ mitt skrivbord och skall kopplas in snart. Mina erfarenheter av rumsgivare till mitt tidigare, konventionella, värmesystem är dock ganska dÃ¥liga. Vad jag förstÃ¥r sÃ¥ är det dessutom mÃ¥nga som anser att samspelet utegivare//innegivare fungerar mÃ¥ttligt bra. NÃ¥väl, vi fÃ¥r se. Jag hoppas givetvis att du har rätt, och att jag är ute i ogjort väder  *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao*. Skulle det dock under vintern visa sig att sÃ¥ inte är fallet sÃ¥ vill jag Ã¥tminstone ha en lösning i Ã¥tanke  ::).

Jag har nu kört med innegivare en tid, och visst blir det nÃ¥got bättre. Fortfarande är det dock svÃ¥rt att fÃ¥ bra kompensering för vinden, sÃ¥ problemet kvarstÃ¥r (om än i nÃ¥got mindre omfattning)  ???
« Senast ändrad: 23 november 2005, 22:01:33 av N Lucas »
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vindeffekten?
« Svar #27 skrivet: 23 november 2005, 22:05:17 »
Höj känsligheten på rumsgivaren!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Vindeffekten?
« Svar #28 skrivet: 24 november 2005, 11:18:01 »
Min svärfars röris sa: "Inomhusgivare, vad skall han ha det för? Det ställer bara till besvär."

Förmodligen p g a att han råkat ut för intrimningsproblem. Jag tänker i alla fall installera en för att jämna ut vind och soleffekter samt att jag funderar på att installera en hederlig kakelugn i framtiden.

Kan tänka mig att det är viktigt att först hitta rätt kurva och sedan aktivera inomhusgivaren.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vindeffekten?
« Svar #29 skrivet: 24 november 2005, 12:43:41 »
Alla rörisar jag har pratat med säger att det ska va innomhusgivare.
För nÃ¥gra Ã¥rsedan var det bara utomhusgivare som gällde  :(
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!