Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: justera värmekurvan?  (läst 25024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
justera värmekurvan?
« skrivet: 10 februari 2012, 19:49:11 »
hej,
efter mycket experimenterade har jag lyckas få min värmekurva lite "sne". Det resulterar i att det blir varmare inne ju kallare det är ute. Mellan 0 och -20 ute skiljer det ca 3 grader inne. Finns det någon formel eller regel eller nåt smart sätt att tänka hur kurvan bör peka för att hålla samma värme inne oavsett temp ute? antar att skillnaderna i temperatur ska vara lika hela vägen så att kurvan är "rak". Men jag behöver om jag förstår saken rätt ändra lutningen på kurvan eller linjen.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: justera värmekurvan?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2012, 21:35:11 »
Om din värme i huset stiger tre grader när det blir riktigt kallt sÃ¥ har du alldeles för brant kurva. Vad har du nu?  Om vi säger att du har radiatorer och du tex har kurva 6 och fin inställning 2. DÃ¥ hade jag ändrat kurvan till 5-5.2 och ökat fin inställningen  till 2.3-2.5 ungefär.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: justera värmekurvan?
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2012, 22:12:31 »
Som Henke skriver ökar tempen med tre grader är kurvan för brant
dock gäller endast förslaget på kurva och fin inställning om man har REGO 603

Har man REGO 800 ställer man istället önskad framlednings temperatur vid X antal grader utomhustemperatur med V och H värdena.
Vanligt är att man tex. har V20 - H50 vilket betyder att man vid +20°C ute har en framledning på 20°C (V-Värdet)
Och vid -20°C utetemperatur har framledningstemperatur på 50°C (H-Värdet)

Om det är minus grader ute justerar man på H-Värdet och är det plus grader ute justerar man V_Värdet.
Är det tex. -10°C ute och innetemperaturen är 18°C (önskad inne temp 20°C) så höjer man H-Värdet med ca 2-3grader per grad som man skall lyfta inne temperaturen eller som i detta fall så ökar man H-Värdet med ca 6 grader till 56.
Sedan avvaktar man 24timmar och ser hur utfallet blev innan nästa justering.
(Eftersom man inte rör V-Värdet så kommer varje grad man ändrar H-Värdet att ge en ökning på ca 0,5° vid 0°C ute)


Just vid 0°C ute kan det ofta vara svårt att få till innetemperaturen så då kan man bli tvungen att "knäcka" kurvan
(öka tempen så kurvan får en puckel runt +5°,+-0° och -5°C)
 
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: justera värmekurvan?
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2012, 22:32:00 »
på min optima kan jag för temperaturerna 20, 15, 10, 5, 0, -5, -10, -15, -20, -25, -30 ställa in ett gradantal och på så sätt ändra kurvans utformning. Men om jag tolkar det ni skrivet rätt så bör jag alltså låta den plana ut, höja lite när det är varmt och sänka när det är kallt så att lutningen minskar. Tror att det är unge för 3 graders skillnad mellan varje steg för tillfället. Samtidigt så är det väl så att eltillskottet tar en allt större del desto kallare det blir? Och när elpannan går för fullt vid minus 20 så kanske den ger mer än bara pumpen när temperaturen ligger runt -5? Fast då borde väl iofs tillskottet slå till så fort pumpen inte räcker till...

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: justera värmekurvan?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2012, 22:32:53 »
inser nu att jag nog borde hoppat in under en optimatråd direkt..
ber om ursäkt för detta.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: justera värmekurvan?
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2012, 23:02:59 »
Det snabba sättet är att justera V och H värdena först och sedan gå in och justera vid de temperaturer som det behövs (runt nollan utetemperatur)
V och H värdena ligger på samma ställe som du ser temparna som du skriver fast man får snurra ett hack till på ratten.

Efter man ställt V och H värde till V20-H55 så kan de se ut som nedan
20°C   15°C   10°C   5°C   0°C   -5°C   -10°C   -15°C   -20°C
20....   24,4.   28,6.   33.   37,4.   41,8.   46,2.   50,8...   55

DÃ¥ har man en ganska bra start som man kan finjustera senare


Sen såg jag att du skrivit
20, 15, 10, 5, 0, -5, -10, -15, -20, -25, -30
Har du ändrat stopptempen till -30  sÃ¥ rekomenderar jag att du ställer tillbaka den till -20°C eftersom pumpen normalt inte arbetar vid lägre temperatur utan du kan istället skada pumpen och under -20°C ger den inte sÃ¥ mycket att det är vidare ekonomiskt att köra den.

Ja elpatronen går in och stöttar så fort inte pumpen orkar
Min patron startar vid ca -8°C fast vid vilken temperatur den går in beror på ditt hus.

EDIT: Snyggat till temperatur fältet
« Senast ändrad: 10 februari 2012, 23:08:47 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: justera värmekurvan?
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2012, 06:15:32 »
Sen såg jag att du skrivit
20, 15, 10, 5, 0, -5, -10, -15, -20, -25, -30
Har du ändrat stopptempen till -30  sÃ¥ rekomenderar jag att du ställer tillbaka den till -20°C eftersom pumpen normalt inte arbetar vid lägre temperatur utan du kan istället skada pumpen och under -20°C ger den inte sÃ¥ mycket att det är vidare ekonomiskt att köra den.

Med nyare mjukvara kan man ställa in vid vilken temperatur H-värdet skall gälla vid (DVUT), det har inget med stopptemp för VP'n att göra (det kanske man kan med äldre mjukvara också, men i så fall har man flyttat inställningen...). Om man har en elpanna och bor på ett kallt ställe så vill man ju kunna göra en kurva som räcker ända till DVUT...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: justera värmekurvan?
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2012, 16:03:23 »
Man får samma utseende på kurvan om man sänker stopptempen för värmepumpen under -20°C därav varningen.

Sen borde man inte behöva 60°C framledning när man har lågtempradiatorer och tillägsisolerat hus
Ok för att det är på 200m² och byggt -54 men ändå (från tidigare poster).
Dessutom så tror jag att radiatortermostaterna är maxbegränsade till att släppa fram 30°C och då hjälper inte framledning 60°C utan det ger bara massa extra elspets/elpatron i onödan.

Tombe du har ju haft problem med tempen innan
det känns inte som om det är pumpen utan att du har något generalfel i hela anläggningen
(Värmepump,cirkulationspumpar,rör,radiatorer)

Var finns huset någonstans?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: justera värmekurvan?
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2015, 10:27:54 »
ber om ursäkt för sent svar (ca 3 år) hade missat funktionen att titta på olästa svar på gamla trådar. Alla mina problem med kyla och fukt i källaren hänger som du påpekat ihop. Just nu är jag igång om en tråd gällande en radiator som inte fungerar som den ska, rörmokaren håller på att jobba på det. När den fungerar kommer det bli varmare och fukten minskar förhoppningsvis. Huset ligger i mörkaste delen av norra småland och värmesystemet sattes in vid en totalrenovering, har ingen aning om hur den som gjorde det hade räknat på behoven men en viss snedfördelning verkar det finnas. När det felande elementet är fixat så ska källaren kompletteras med ett eller två konvektorelement för att höja värmen och öka cirkulationen.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: justera värmekurvan?
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2015, 22:19:25 »
Om man har H=50 vid -30 grader (typ 40 vid -20?) kommer pumpen aldrig leverera mer än 40C i framledningstemp då?
Tänker som skydd för mitt stackars furugolv som ligger ovan golvvärmen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: justera värmekurvan?
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2015, 12:04:38 »
Jo, då kommer den att leverera 50 grader om det är -30 ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: justera värmekurvan?
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2015, 12:58:16 »
Ja just det! Den kommer ju pressa upp det till 50 grader med hjälp av eltillskottet. Tänkte inte på det utan tänkte bara på att max för värmepumpen är -20 grader :-)

Tack!

Jo, då kommer den att leverera 50 grader om det är -30 ute.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!