Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diff Köldbärartemperatur  (läst 13431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #30 skrivet: 29 januari 2006, 16:13:07 »
Summan av kardemumman andas följande slutsats:

"Det är bättre med 2-3 graders diff (enligt displayen) än 5 graders diff på Köldbärartemperaturen".

När jag studerar min statistik kan jag dessutom notera att diffen ökar i takt med temperaturen. Även i läge 2 kunde jag få en diff uppåt 4 grader på våren och sensommaren. Detta indikerar att läge 1 på KB-cirk skulle kunna ge en diff "out of range" (dvs mer än 5 grader) vid varmare väderlek. Och det blir inget bra.

Jag kommer därmed att gå tillbaka till läge 2 på KB-cirk.

Tack för hjälpen gubbs, och speciellt tack till Anders A och Roland som svarat med empiriska studier som grund.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #31 skrivet: 29 januari 2006, 16:55:40 »
Hej igen. Då har jag på allmän begäran kör på läge 3.

Läge 2
Kb in 3,9C , kb ut 0,3C . Avgiven effekt 6,2kw.

Läge 3
Kb in 3,9C , kb ut 0,6C . Avgiven effekt 6,2kw (6,3kw?)
Slutsats
Den avgivan effektökningen är liten , ej mätbar. (har bara 1 decimal) .
Det skiljer bara 30W pumpeffekt mellan läge 2 och läge 3 och när flödesmotståndet ökar med kvadraten på flödeshastigheten så blir det ett förväntat resultat.

Jag hade tänkt att mäta upp detta länge så det var bra att det blev gjort.
Jag fortsätter och kör på läge 2 som jag gjort sedan installationen.

////AndersA
« Senast ändrad: 29 januari 2006, 21:36:00 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad THX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #32 skrivet: 29 januari 2006, 18:59:39 »
AndersA

Kanske man ska växla till 2 :)


Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #33 skrivet: 29 januari 2006, 23:18:15 »
Hej Rippe
Lite resultat:
Läge 2 på kb pump
kb in 3,9C kb ut 0,4C Avgiven effekt vp 6,1kw

Läge 1 på kb pump kb in 3,9C, kb ut -0,5C , avgiven effekt vp 5,9kw.

Slutsats Eftersom besparning i pumpeffekt mellan läge 2 och läge 1 är 90W och man får ut 200W mer effekt ur vp så är det bättre i detta fall att ha högre kb flöde.
Jag har förstås inte mätt på läge 3.
Jag har förhållandevis högt delta pga ett djupt hål, sammanlagt ca 460m slang.

Mvh AndersA


Intressant det där, om det är ett resultat som håller generellt! Är det någon som vågar sig på att utreda hur det kan förklaras teoretiskt?
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #34 skrivet: 30 januari 2006, 08:40:37 »
Hej Rippe
Lite resultat:
Läge 2 på kb pump
kb in 3,9C kb ut 0,4C Avgiven effekt vp 6,1kw

Läge 1 på kb pump kb in 3,9C, kb ut -0,5C , avgiven effekt vp 5,9kw.

Slutsats Eftersom besparning i pumpeffekt mellan läge 2 och läge 1 är 90W och man får ut 200W mer effekt ur vp så är det bättre i detta fall att ha högre kb flöde.
....

Om pumpen (antar att det är kompressor + KB-pump) drar 90 W  mer el med KB-pumpen i läge 2 och samtidigt producerar 200 W mer värme blir COP pÃ¥ marginalen 2,2. Med tanke pÃ¥ att pumpen i utgÃ¥ngsläget mÃ¥ste ha varit över 3 sjunker COP nÃ¥got med KB-pumpen i läge 2. Värmepumpen arbetar alltsÃ¥ effektivast med KB-pumpen i läge 1.

Däremot om det är sÃ¥ kallt att tillsatsvärme behövs sÃ¥ fÃ¥r man med pumpen i läge 2 200 W mer värme som annars mÃ¥ste tillföras via elpatronens COP=1. Vid sÃ¥dana tillfällen skall KB-pumpen stÃ¥ i läge 2. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #35 skrivet: 30 januari 2006, 09:57:04 »
Hej Rippe
Lite resultat:
Läge 2 på kb pump
kb in 3,9C kb ut 0,4C Avgiven effekt vp 6,1kw

Läge 1 på kb pump kb in 3,9C, kb ut -0,5C , avgiven effekt vp 5,9kw.

Slutsats Eftersom besparning i pumpeffekt mellan läge 2 och läge 1 är 90W och man får ut 200W mer effekt ur vp så är det bättre i detta fall att ha högre kb flöde.
....

Om pumpen (antar att det är kompressor + KB-pump) drar 90 W  mer el med KB-pumpen i läge 2 och samtidigt producerar 200 W mer värme blir COP på marginalen 2,2. Med tanke på att pumpen i utgångsläget måste ha varit över 3 sjunker COP något med KB-pumpen i läge 2. Värmepumpen arbetar alltså effektivast med KB-pumpen i läge 1.

Däremot om det är så kallt att tillsatsvärme behövs så får man med pumpen i läge 2 200 W mer värme som annars måste tillföras via elpatronens COP=1. Vid sådana tillfällen skall KB-pumpen stå i läge 2. 
Hej Roland
Jag  har inte möjlighet att mäta hela värmepumpens energiförbrukning. De 90W jag nämner avser kb pumpens effektökning mellan steg 1 och 2.
Min kb pump förbrukar steg 1 -140W, Steg2 -210W, Steg3 -240W.
Alltså så vet jag inte hur deta påverkar kompressorförbrukningen.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #36 skrivet: 30 januari 2006, 10:36:42 »
Hej Roland
Jag  har inte möjlighet att mäta hela värmepumpens energiförbrukning. De 90W jag nämner avser kb pumpens effektökning mellan steg 1 och 2.
Min kb pump förbrukar steg 1 -140W, Steg2 -210W, Steg3 -240W.
Alltså så vet jag inte hur deta påverkar kompressorförbrukningen.

Mvh AndersA


Ajdå, jag trodde elförbrukningen var uppmätt. Nu blir det ett helt annat läge. Kölbärarpumpens förbrukning stämmer säkert inte med vad som står på märkplåten då man har andra flöden än de som märkeffekten gäller för. Kompressorn drar mer el när KB-temperaturen stiger. Kort sagt, nämnaren som behövs för beräkning av marginella COP:n är okänd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #37 skrivet: 30 januari 2006, 12:38:39 »
Drar kompressorn mer el när KB-tempen stiger? Vilken KB-temp? Ut eller in? Eller båda?
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #38 skrivet: 30 januari 2006, 12:45:41 »
På min Thermia är det svårt att se det i effektdiagrammet.
Men om den drar mera så ger den ÄNNU mera energi så för verkningsgradens del är det ok.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #39 skrivet: 30 januari 2006, 13:06:50 »
Drar kompressorn mer el när KB-tempen stiger? Vilken KB-temp? Ut eller in? Eller båda?

Ja, trycket i förångaren stiger och då ökar kompressionsarbetet. Visserligen minskar kompressionsförhållandet men antalet molekyler/tidsenhet som passerar kompressorn ökar så effektbehovet ökar, men levererad värmeeffekt ökar snabbare än elförbrukningen så COP ökar.

Det som händer när man ökar farten på KB-pumpen är att ingående temperatur sjunker och utgående ökar. Lite förenklat är det så att det är lägsta temperaturen i systemet som bestämmer förångningstrycket. Ökar lägsta temperaturen (=utgående KB) höjs förångningstemperaturen men inte lika mycket som utgående temperatur höjs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #40 skrivet: 30 januari 2006, 16:40:23 »
Kunne vært meget interressant om en av de som har full måleutrustning på varmepumpen (Richard, Utiopazz eller andra), og som dermed kan måle både total avgitt effekt og total forbrukt effekt og dermed "ekte" COP, kunne måle COP for alle trinn for KB pumpen :)
Dermed hadde vi unngått masse diskusjon fram og tilbake om teorier og hypoteser....... huvuddunk

Please :)

Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #41 skrivet: 30 januari 2006, 17:01:16 »
Det som händer när man ökar farten på KB-pumpen är att ingående temperatur sjunker och utgående ökar. Lite förenklat är det så att det är lägsta temperaturen i systemet som bestämmer förångningstrycket. Ökar lägsta temperaturen (=utgående KB) höjs förångningstemperaturen men inte lika mycket som utgående temperatur höjs.
Har försökt på tidligare tråd at säga: at när man flödet går förbi andra sidan (vekslaren, eller vad det heter på Svenska), då är det bästa at ha så mycket energiöverförning (f*n svårt at stava) som möjligt längs hela kontaktarealet. Värme/kyla går i motsatta riktningar (på Nibe, i alla fall).. då överförs mest möjlig energi på hela resan igenom pumpen (förlåt, hittade inget bra Svensk uttryk).
Eller kanske jag bara skulle ägna mig Ã¥t dator-nätvärk  ???
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!