|
Ämnessammanfattning
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 26 juni 2010, 19:47:23 »
Jaha, nu har det varit varmt ute, ändå har elementen varit varma och pumpen värmt vatten till element, har provat kortsluta igen men det hjälpte inte nu heller, får nog försöka kontakta återförsäljare och se om dom kan hjälpa mig... Snart antikvärde på apparaten, får se om antikrundan kommer till umeå
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 15 juni 2010, 23:23:22 »
Ja säg det... nu håller vi tummarna!
Skrivet av: Remo
« skrivet: 15 juni 2010, 23:16:58 »
Detta var den märkligaste koppling som jag har set. Det ska vara så son JPEG säger. Angående rumsgivare så kopplar man den i andra skruvar och inte samma som ute givaren. Men hur har pumpen överhuvudtagen kunnat fungera hittills?
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 15 juni 2010, 23:09:01 »
Av färgerna du angivit så tyder det på att det är en vanlig telesignalkabel typ EKKX 4x1x0,5 och du behöver bara ett trådpar till motståndet i utegivaren. Jag förutsätter att man kopplat ihopp två och två ledare på anslutningen i pumpen för utgivaren. Om det finns en ingång i styrenheten för rumsgivare så gäller ett trådpar även för denna.
/Peter
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 15 juni 2010, 22:39:45 »
Om du har ritat riktig så har du problemet här. Motståndet skall ligga anslutet mellan trådarna som kommer från pumpen om det skal fungera. Koppla om i dosan vid pumpen. Blå till blå. /Peter
Ok har kopplat nu så det inte blir en kortis vid pumpen, nu blir det spännande! varför är det 4 st trådar vid pumpen, är det för att kunna koppla in en rumsgivare också?
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 15 juni 2010, 22:04:43 »
Om du har ritat riktig så har du problemet här. Motståndet skall ligga anslutet mellan trådarna som kommer från pumpen om det skal fungera. Koppla om i dosan vid pumpen. Blå till blå. /Peter
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 15 juni 2010, 20:55:03 »
Nu har jag varit vid kutegivaren också, detta har jag sett:
På pumpen går det 4 st trådar ut för utegivare. Vit och blå tråd går till samma koppling på pumpen, lila och grön går till en annan.
Dessa trådar är skarvade 2 meter från pumpen, från skarven och till utegivaren finns blå, rosa, vit och och grön. Dom är skarvade på följande sätt: grön och blå tråd från pumpen går till grön, vit och lila till en vit, blå och rosa är är kortslutna
På utegivaren går vit och blå tråd till motståndet, rosa och grön är avklippta
Bifogar bilder:
Har också mätt motståndet på utegivaren, skruvade bort den blå tråden först, 8.03 k ohm och 11,5 grader varmt, verkar vara ok enl. Carl N:s inägg här
Hur fan kan jag göra nu!? Kan jag dra nya trådar till utegivaren, blå och vit från pumpen på ena sidan av motståndet och lila och grön till andra sidan?
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 15 juni 2010, 20:25:12 »
Hade du ena eller båda kablarna urkopplade från plinten när du mätte att det inte är någon kortslutning i elektronikkortet? Det ska finnas en ute givare annars kan inte pumpen styra temperaturen. Men det är nog så att allt talar mer om att det är växelventilen som är i mellan läge eller läcker genom på annat sätt till radiatorkretsen och pumpen behöver starta för att göra VV. Men samtidigt är det något fel även på ute givaren, det ska inte visa 0 ohm.
Nila har säkert passande moror ventiler 1200 kr inklusive moms. Om du inte hittar någon annan.
http://www.koping.net/nila/
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf
Men det finns en speciell lampa på pumpen som lyser när den gör varmvatten, de flesta gånger startar den för att skicka ut värme till radiatorerna
Skrivet av: Remo
« skrivet: 15 juni 2010, 18:58:27 »
Hade du ena eller båda kablarna urkopplade från plinten när du mätte att det inte är någon kortslutning i elektronikkortet? Det ska finnas en ute givare annars kan inte pumpen styra temperaturen. Men det är nog så att allt talar mer om att det är växelventilen som är i mellan läge eller läcker genom på annat sätt till radiatorkretsen och pumpen behöver starta för att göra VV. Men samtidigt är det något fel även på ute givaren, det ska inte visa 0 ohm. Nila har säkert passande moror ventiler 1200 kr inklusive moms. Om du inte hittar någon annan. http://www.koping.net/nila/http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 15 juni 2010, 14:56:51 »
Har mätt motståndet nu, 0 ohm.. kortis! Alltså tror apparaten att det är dyng-varmt!? Men ändå så startar pumpen och ska göra värme till elementen... Ska ta stegen och mäta vid utegivaren ikväll, om det nu är en utegivare, men eftersom kablarna in i kretskortet sitter där man ska ansluta utegivare så borde det ju vara en sån
Skrivet av: vp-center
« skrivet: 15 juni 2010, 13:38:44 »
Eftersom han skriver att den verkar göra varmvatten hela tiden, så är det säkert växelventilen som sitter i ett mellanläge.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 14 juni 2010, 19:24:58 »
Det tror jag också, om man ska mäta givaren så är det bättre att stoppa pumpen under tiden. Och om man vill lura pumpen så kan man koppla en liten motstånd parallellt med givaren eller stället för givaren, 1 kiloohm motsvarar ca +64 grader så man behöver inte kortsluta den allt mellan 470 och 4700 ohm går att använda. Har du fått någon mätresultat för givaren än?
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 14 juni 2010, 18:58:19 »
Jag tror att värmepumpen kommer att larma "Givarfel" om man kortsluter eller bryter anslutningen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 juni 2010, 17:38:54 »
Ja precis, skruvar du loss locket (eller hur locket nu är monterat) borde du se en termistor monterad mellan två eller fyra trådar. För mig var det fyra.
Sätter du en kabelstump mellan trådarna så kommer strömmen ta vägen med minst resistans (kabelstumpen istället för resistorn) och pannan kommer tro att det är högsommar ute. Om detta fungerar kan du ta med motståndet till ELFA eller din värmepumpsinstallatör och köpa ett nytt och montera. ELFA borde bli billigare
Kan jag kortsluta där kablarna går in i plintarna i pumpen?
Ja. Då tror pumpen att det är 100 grader ute och den slutar producera värme. Vanligaste resultatet om det blir fel på givaren är att det blir avbrott. Då tror pumpen att det är väldigt kallt ute...
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 14 juni 2010, 16:14:28 »
Ja precis, skruvar du loss locket (eller hur locket nu är monterat) borde du se en termistor monterad mellan två eller fyra trådar. För mig var det fyra.
Sätter du en kabelstump mellan trådarna så kommer strömmen ta vägen med minst resistans (kabelstumpen istället för resistorn) och pannan kommer tro att det är högsommar ute. Om detta fungerar kan du ta med motståndet till ELFA eller din värmepumpsinstallatör och köpa ett nytt och montera. ELFA borde bli billigare
Kan jag kortsluta där kablarna går in i plintarna i pumpen?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 13 juni 2010, 01:37:34 »
ok tack! Att mäta över motståndet på väggen blir nog enklast tror jag, hittar jag det inte återkommer jag med bild på givaren så får ni visa på bilden
Det spelar ingen roll var du mäter det är nästan bättre att mäta på plinten i pumpen då slipper den bli värmt upp av kroppsvärmen, får stabilare värde. Du måste koppla låss minst en av ledarna innan du mäter att elektronikens inre krets inte stör mätningen.
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 12 juni 2010, 22:28:15 »
ok tack! Att mäta över motståndet på väggen blir nog enklast tror jag, hittar jag det inte återkommer jag med bild på givaren så får ni visa på bilden
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 juni 2010, 13:46:50 »
Annars är detta givartabellen för IVT/Bosch.
Temperatur (ºC) kΩ -40 154,300 -35 111,700 -30 81,700 -25 60,400 -20 45,100 -15 33,950 -10 25,800 -5 19,770 0 15,280 5 11,900 10 9,330 15 7,370 20 5,870 25 4,700 30 3,790 35 3,070 40 2,510 45 2,055 50 1,696 55 1,405 60 1,170 65 0,980 70 0,824 75 0,696 80 0,590 85 0,503 90 0,430
Skrivet av: Tjompo
« skrivet: 12 juni 2010, 13:20:30 »
Hallå där..
Nu vet jag ju inte hur händig du är, men du skulle juh kunna mäta upp motståndet som sitter i utegivaren med en multimeter. eller mäta på plint inne i pannan.. Har en Nibe och den ska ha ca 33,02Kohm vid 0 grader 25,61Kohm vid +5 grader 20,02Kohm vid +10 grader 15,77Kohm vid +15 grader 12,51Kohm vid +20 grader
hoppas detta är till hjälp
M.v.h Tommy
Skrivet av: srick
« skrivet: 11 juni 2010, 10:26:17 »
Ja precis, skruvar du loss locket (eller hur locket nu är monterat) borde du se en termistor monterad mellan två eller fyra trådar. För mig var det fyra. Sätter du en kabelstump mellan trådarna så kommer strömmen ta vägen med minst resistans (kabelstumpen istället för resistorn) och pannan kommer tro att det är högsommar ute. Om detta fungerar kan du ta med motståndet till ELFA eller din värmepumpsinstallatör och köpa ett nytt och montera. ELFA borde bli billigare
Skrivet av: Remo
« skrivet: 10 juni 2010, 22:18:04 »
Sitter motståndet i den lilla dosan på ytterväggen? bara att skruva bort locket typ?
Motstånden ska sitta där i en liten kretskort om den är lika som lite nyare modeller.
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 10 juni 2010, 22:06:22 »
Sitter motståndet i den lilla dosan på ytterväggen? bara att skruva bort locket typ?
Ja jag har en lampa som lyser när den gör värme till element och en annan lampa för varmvatten, men att lägga in växelventilen endast för varmvatten, blir inte pumpen knäpp då? Tänkte att den kanske känner av returtempen från vattnet, eller känner den inte det om man stänger cirk.pumpen?
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 10 juni 2010, 13:09:10 »
Du har väl en lampa som lyser när värmepumpen gör varmvatten? Så har års skall kompressorn bara gå med lampan tänd. Om kompressorn går och lampan inte lyser gör VP radiatorvärme.
Om det trots allt är växelventilen så kan du nog lösa det temporärt genom att slå av yttre cirkulationspumpen (om du har en sådan) och stänga ventilen mot radiatorsystemet.
Skrivet av: srick
« skrivet: 10 juni 2010, 08:01:25 »
Vänta lite.. kan det inte vara en trasig utomhusgivare då? Det låter ju precis som när utomhusgivaren på min gamla elpanna gick sönder förra våren (som tur var) och elpannan körde ut 60 ºC vatten på radiatorerna trots att det var +15 ute.. tyckte det var lite småvarmt i huset tills frun påpekade att hon närapå brände sig på elementen ...
Isf är det ju en "enkel" sak att åtgärda, byt motstånd. IVT's är ju kända för att vara av halvbra kvalitet.
Lycka till! Thumbsup
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 09 juni 2010, 23:12:39 »
ok, det låter som ett fall för servicetekniker, om jag inte lyckas se hur långt den trycker in ventilen, vet du vilken slags värme (vatten eller element) pumpen producerar när ventilen är obelastad? Tänkte att jag kan ta bort styrningen och se om elementen blir kalla
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 juni 2010, 23:06:37 »
Då kan det vara själva styrningen till växelventilen som är paj. Om den vill tillverka varmvatten mest hela tiden så är den troligen i nått mellanläge och en delström går ut i radiatorerna.
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 09 juni 2010, 22:46:54 »
Växelventilen verkade ok, gick att trycka in i bottenläget och den fjädrade ut utan problem, Nu är det ca + 10 ute, så även med kurva 0, borde elementen vara kalla? Har en gammal pump så det är inte mycket till display, det är n lampa som lyser när den ska göra värme till element och en lampa för varmvatten och det lyser för att producera varmvatten mest hela tiden tycker jag
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 09 juni 2010, 22:14:27 »
Ok, då låter det som växelventilen, ska prova pilla på den!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 juni 2010, 22:02:24 »
Jag misstänker att din VP är så gammal att du inte har nån display? I så fall tror jag inte du kan se vad utegivaren visar.
Men ställer du ner kurvan till 0 så ska det kvitta vad den visar, den ska inte värma på radiatorvattnet ändå.
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 09 juni 2010, 21:52:12 »
Fast varmvatten har jag, men ventilen kanske kan fastna mellan lägen oxå, ska prova det, kan man kolla om utegivaren är trasig?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 juni 2010, 21:49:12 »
Det vanligaste problemet är att växleventilen fastnar. VP:n försöker då göra varmvatten men skickar istället ut vattnet i elementen. Stäng av grejorna och tal loss styrningen av växelventilen (sitter oftast med bajonettfattning). Därunder brukar det sitta en liten pigg som du kan motionera. Hjälper inte detta så behövs kanske en ny växelventil.
Skrivet av: kaptenlars
« skrivet: 09 juni 2010, 21:25:08 »
Har en ivt greenline från 97 som ger värme fast jag inte vill det, har försökt ställa ner värmekurvan och parallellen till 0 men inget hjälper. Det är en utegivare kopplad till den (tror jag) sitter en vit dosa på väggen mot norrsidan på huset, växelventil bytt för 1 år sedan.
Har strypt lite element här och var men det känns inte heller rätt
Hoppas nån har en aning!
|
|
|