Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kvt 11  (läst 1341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tordnado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
kvt 11
« skrivet: 26 januari 2013, 09:39:14 »
Nu ger jag upp på min DIY lösning på avrinning och köper en svindyr KVT 11! Jag har turen att ha en brunn brevid värmepumpen, om jag då låter kondensvattenröret gå ända ner i vattnet i brunnen så behöver jag väl inte vattenlås!? Vilken typ av rör rekomenderar ni?

Mvh

T

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: kvt 11
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2013, 09:59:27 »
Ett vanligt vitt pp 32/40 rör passar på utloppet.

Varför man ska ha vattenlås, förstår jag inte. Jag har iaf inte det. Jag har dessutom en värmekabel( 10w/m) i avloppsröret.......

Rörisolering utanpå röret är ingen nackdel.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kvt 11
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2013, 11:03:33 »
Vattenlås har man för att det inte ska bli drag genom röret. Så om röret går ner i brunnen behövs inget vattenlås.

Utan vattenlås och med värmekabel blir det som en skorsten som ökar elförbrukningen om kabeln är självreglerande. Det sänker också temperaturen i röret/slangen.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: kvt 11
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2013, 20:38:47 »
Vad är det för pump du har?
Jag gjorde en lösning med 50mm rör och isolering till där jag kunde garantera frostfritt.
Lägger ett så stort fall som möjligt med isolering från toppen ner till frostfritt djup så kommer det stora fallet och värmen från brunnen att hjälpa till att hålla isen borta.
Kommer med stor sannolikhet inte att behöva elvärme, men är du osäker installera en ner till frostfritt djup.
Har haft 2 perioder nu med kallt väder utan problem, inte ens tillstymmelse till att det skulle börja isa på ens vid toppen mot VP.
Senast nu i januari med 18 dagar där högsta temperaturen var -3, lägsta -18 och medeltempen på -5,9 C.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 206
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!