Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att tolka loggning  (läst 1001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp att tolka loggning
« skrivet: 18 november 2015, 01:25:51 »
Hej alla dignitärer.
Har nu monterat ett antal tempgivare på värmepumpen för att både lära mig och bättre veta vad den gör.

Problemet finns beskrivet i tidigare tråd. Kort beskrivning, stoppar på hög hetgas runt nollgradigt.
Hade en andra kyltekniker på besök. Han pytsade i köldmedie lite på känn, och jag skulle återkomma när vädret blev lite mer krävande om det var fortsatta problem.

Nu har jag loggat i några dagar. Jag hoppas att givarna är korrekt namngivna.
Givaren för hetgasen är inte isolerad, så den visar ca 10 grader lägre än värmepumpens egen givare
Ser väl hyffsat ut. Strax över noll och inget direkt problem vad mina otränade ögon kan se. Jag var ute och kollade och det var bara nedre fjärdedelen som fick iskristaller, så det är fortfarande köldmediebrist.. Man ser tydligt att hetgasen stiger nästan dubbelt så snabbt som VP ut.


Bild nr 2. TvÃ¥ timmar efter första bilden, och större tidsspann. FörÃ¥ngaren blir kallare, gÃ¥r ner mot -10 och tvÃ¥ avfrostningar körs.  :dt: över förÃ¥ngaren är nästan noll. Mellan 11.30 och 13.00 är temperaturen till och med kallare efter förÃ¥ngaren Sc:,h Kondensor ut följer inte heller VP in lika fint som bilden ovan.


Bild 3.
Väldigt lik första bilden, men ännu tydligare att kondensor ut inte följer VP in. Ytterligare en detalj är att förångare in/ut är taggiga linjer, till skillnad från första bilden. Det fick mig att börja leta, när började detta?


Bild 4.Svaret. Efter andra avfrostningen, 13.35  när temperaturen stabiliseras pÃ¥ förÃ¥ngaren. Sedan dess har temperaturen oscillerat.


Nu frågor, vilka värden är bra, dåliga eller acceptabla?
 :dt: över förÃ¥ngaren ca 2 grader. Förefaller lÃ¥gt.
Oscillerandet som plötsligt uppträdde, resultat av köldmediebrist eller expansionsventilen feljusterad? Kan man justera den utifrån temperaturer eller är manometerställ ett måste?
Länkar till tekniska sidor om värmepumpars funktion?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att tolka loggning
« Svar #1 skrivet: 18 november 2015, 19:19:57 »
Nu sticker jag ut hakan lite och hoppas att de mer erfarna korrigerar om jag missar i något.
CTC Eco Air kör med R407C som är en blandning av ämnen som har  olika förÃ¥ngningstryck, detta leder till det som kallas för "glide", alltsÃ¥ att de olika komponenterna i gasen förÃ¥ngas i olika delar av förÃ¥ngaren. Detta leder ocksÃ¥ till temperaturen inte kommer vara konstant längs med förÃ¥ngaren.

Detta gör att man måste fylla systemet med köldmediet i vätskeform, annars finns risk att man får fel komposition av gaser. Vidare innebär det att man vid läckage först tappar en av ämnena om läckaget är på gassidan i kylmediekretsen.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!