Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny luft/vatten-kollektor ???  (läst 10449 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #15 skrivet: 22 november 2005, 19:33:11 »
Frysa det tror jag inte blir det stora problemet.

 Vilken V/V pump som helst klarar att utvinna värme ned till ett par minusgrader. Problemet är snarare att lagra isen tills den smälter...

Jag ser mig själv köra runt med gaffeltruck på gården. Kanske bättre med vedhuggning trots allt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #16 skrivet: 22 november 2005, 20:08:54 »
Metoden med mekanisk isavskrapning är genial.

På teflon fastnar inte isen lika hårt på som på stål.

Vem blir först att konstruera "ispinnen" med mekanisk isavskrapning.


En liggande ispinne med den teflonbelagda kyldelen på undersidan kanske är en lösning. När isen blir för tung sköter gravitationen "avisningen".

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #17 skrivet: 22 november 2005, 20:13:43 »
Kom just att tänka på att om man bara tar ut 300j/g , kommer ju vattnet fortfarande att vara flytande! Således finns inte längre något av, i denna tråd, tidigare omskrivna problem. Någon kommer kanske att sakna isen, men man kan inte få allt.
 :D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #18 skrivet: 22 november 2005, 20:55:11 »
Problemet med vad man skall göra med isen diskuteras lämpligast i forumet 'Frikyla'  *roflmao*
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #19 skrivet: 23 november 2005, 11:12:55 »
Svar till hplp
Om du tar ut 300J kommer ca 90% av vattnet att förvandlas till is ca 10% kommer att vara flytande.
Den delen som förvandlas till is är den delen som är närmast kollektorn/förångaren.
Denna isen fryser fast.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #20 skrivet: 23 november 2005, 13:39:14 »
Svar till hplp
Om du tar ut 300J kommer ca 90% av vattnet att förvandlas till is ca 10% kommer att vara flytande.
Den delen som förvandlas till is är den delen som är närmast kollektorn/förångaren.
Denna isen fryser fast.

Njaa, den köper jag inte, det betyder i så fall att man inte behöver ta bort mer än 33joule/g för att omvandla 10procent till is. Så tyder jag inte skriften i min bibel. Håller med om att det som är närmast förångaren också blir kallast och kan frysa. Men det skulle ju i så fall vara en inställningssak, energi som avhämtats från det närmaste skiktet skulle inte överstiga 300j. Problemet ligger nog i att kunna styra kylningen så exakt och justera vatten mängden rätt, samt att få detta tillsammans att vara konstant. Dessutom varierar vattentemperaturen något vilket även det ställer till problem.
Kan sägas att jag innan min 490 hade luft-vatten med egenkonvension, stora luftväxlare med brett mellan lamellerna, den var märkbart mycket effektivare vid dimmigt väder, precis innan den började bli vit. Jag tror ide´n håller om man har billgt vatten.
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #21 skrivet: 23 november 2005, 14:02:42 »
Jo, det är rätt...

om du lyckas röra om tillräckligt i grytan, så fryser det teoretiskt inte förrän du tar ut sista kalorien.

Men hur hanterar du vatten som är kritiskt, eller superkritiskt. Om du försöker "slå ut det i avloppet" så fryser det direkt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #22 skrivet: 23 november 2005, 16:20:56 »
Jo det är möjligt, som underkylt regn. Men det huvudsakliga problemet är ju att man vid vattenbejutning av förångaren ska ta ut max energi utan att denna fryser. Kan man bara få ner vattnet till marknivå så får man väl ta det därifrån sen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #23 skrivet: 30 november 2005, 15:58:00 »
För att vattnet inte skall frysa vid underkylning krävs hög flödeshastighet.

Prova gärna !

Meddela  resultatet !

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #24 skrivet: 30 november 2005, 18:31:04 »
Vid underkylning fryser vattnet vid minsta "störning" påverkan.

Har förträngt hur kallt vatten kan bli. Nån som vet??

-5 minst gissar jag,men direkt när det landar övergår det till fast form. Så jag undrar om inte omvandlingsvärmet redan "använts"

Stulet från SMHI

Underkylt regn  Regndroppar som hÃ¥ller en temperatur under noll grader. Dropparna fryser omedelbart när dom träffar mark, hus, ledningar och föremÃ¥l. Ger mycket svÃ¥r halka! Inträffar ibland när det slÃ¥r om till mildare väder efter en lÃ¥ng kall period.

NÃ¥n som vet??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #25 skrivet: 30 november 2005, 20:00:27 »
Vid underkylning fryser vattnet vid minsta "störning" påverkan.

Har förträngt hur kallt vatten kan bli. Nån som vet??

-5 minst gissar jag,men direkt när det landar övergår det till fast form. Så jag undrar om inte omvandlingsvärmet redan "använts"

Stulet från SMHI

Underkylt regn  Regndroppar som håller en temperatur under noll grader. Dropparna fryser omedelbart när dom träffar mark, hus, ledningar och föremål. Ger mycket svår halka! Inträffar ibland när det slår om till mildare väder efter en lång kall period.

NÃ¥n som vet??

Hej , hmmm, omvandlingsvärmen har nog inte användts, då skulle vi få istärningar ur kranen. Det är lite oklart vad jag menar, beror väl på trådens utveckling kan tänkas.
Där jag är nu är på en idé från Larryd :

-Att ta värme ur kommunalt vatten med en V/V pump, ned till 0 grader kostar 3kr/kWh i vattenavgift till kommunen för det förbrukade vattnet. (10 kr /m3)

-Kan man frysa vattnet tjänar man alltså 80 ggr mer, dvs oslagbara priset 4 öre/kWh!!

Den idén tycker jag verkar intressant.

Ursäkta den något beska inledningen.

 *vinkar*

126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #26 skrivet: 01 december 2005, 18:14:42 »
Men i kranan är det ju plusgrader.

Det jag menade var att om underkylt tex -1 grad träffar nåt, så fryser det direkt.

Men om det ska frysa så måste det kylas enormt, eftersom det åtgår massor av energi för att frysa vatten!!
Det borde tina istället  ;) Därav min undran.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #27 skrivet: 01 december 2005, 22:34:03 »
Hej, Jo tanken är ju att man tar de där ca 300j, trycket ligger ju på samma nivå till det fryser. Måste väl vara fördelaktigt att kunna plocka så mycket vid samma tryck och ändå så lite energitillförsel i form av vatten. inte bättre än borra eller jord, men luft,,, kanske. Eller har jag fått hjärnsläpp? hmmm,, kanske.
 :D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #28 skrivet: 04 december 2005, 00:32:37 »
Men i kranan är det ju plusgrader.

Det jag menade var att om underkylt tex -1 grad träffar nåt, så fryser det direkt.

Men om det ska frysa så måste det kylas enormt, eftersom det åtgår massor av energi för att frysa vatten!!
Det borde tina istället  ;) Därav min undran.

Det åtgår ingen energi för att frysa vatten.

Tvärtom frigör man mycket energi när vatten fryser.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #29 skrivet: 04 december 2005, 00:43:37 »
Nja du måste ju tillföra kyla....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!