Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är volymtanken rätt inkopplad?  (läst 10168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Är volymtanken rätt inkopplad?
« skrivet: 29 januari 2007, 12:58:44 »
Jag har en IVT Greenline HT Plus E17 med en Boro VB300 volymtank, två borrhål 150m djupt vardera, huset är tegelhus på 400 m2 byggt 1971, radiatorvärme.

Jag har börjat fråga mig om volymtanken är rätt inkopplat. Jag fick hög retur värmepump larm när jag stängde de flesta radiatorer. Men, anledningen att jag har volymtank är just, enligt installatören, att värmepumpen ska kunna jobba mot tillräckligt med vatten även när flera radiatorerna är avstängda.

(IVT kallar tanken för ackumulatortank i en skrift, är detta samma som volymtank?)

Boro tanken har två rör på ovansidan, markerade med röd och blå lappar. Dessa rör är kopplade till värmepumpens stigare och retur ca 20 cm ovanför värmepumpens ovansida. Den från Boro rödmarkerade rör är kopplad till stigaren, den blåmarkerade går till returen. Stigaren och returen fortsätter så uppåt till husets radiatorkrets. På stigaren lite högre upp finns circulationspumpen. På returen sitter fastklämd givaren GT1 (radiator retur) ett par cm ovanför där röret från Boro tanken kopplas in.

Jag har ställt P2 (circpump i VP) att gå bara när kompressorn är i gång, detta för att spara el. Jag kör utan varmvatten (menu 5.7 plus en sk jumper på EXT plinten).

Är allt som det ska vara, är min fråga!
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2007, 14:01:54 »
Du ska alltid ha dina radiatorer igång! Då blir det billigaste driften! Blir det för varmt kan du då sänka värmekurvan då minskar kostnaden!

Ang koppling så går det göra på mints 3 sätt.

jag är osäker har du anbart stigen från pumpen som går in i tanken osså ut igen???
Eller har du 4 anslutningar i tanken???

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2007, 14:39:30 »
Rita ett enkelt schema, det underlättar..

Du kanske kan finna lite nyttig info in den här tråden, jag funderade också på hur min tank var inkopplad:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10664.0
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2007, 15:48:10 »
Troligen går flödet åt fel håll genom acktanken då du stänger radiatorerna och VP-in blir högre än returtemp från radiatorerna. Då hjälper inte acktanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2007, 17:10:34 »
Bertil, huset byggs om och vi värmer bara en liten del så här långt. Därför har vi velat stänga av de flesta radiatorer. Men nu kör vi med hälften vidöppna.

Per, jag bifogar en skiss. Jag har normalt mellan 5-6 grader C diff mellan GT8-GT9 (Vb ut-Vb in) när kompressorn är pÃ¥.  Under de dagarna dÃ¥ jag fick ett GT9 larm varje gÃ¥ng kompressorn var pÃ¥, var det 9,5 C diff.

Carl, om jag jämför retur rad temp (GT1) med Vb in (GT9), Vb in brukar vara ca 2 grader högre. Vid nÃ¥gra tillfällen vid kallt väder har Vb in varit sÃ¥ mycket som 6 grader högre än retur rad temp.  Menar du att detta pÃ¥visar ett problem?

/Bill

hoppas skissen visas jag ser den inte vid förhandsgranskningen
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2007, 17:58:34 »
Blir ställd nu  :-[ det där fattar jag inte.. den är inte för varmavttenberedning??

Antingen kopplar man tanken med 2 rör men dÃ¥ kopplas stigen frÃ¥n vp till acken ossÃ¥ vidare till  stigen pÃ¥ radiatorkretsen.
Eller så ansluter man med 4 rör... stig och retur från rad krets och värmepump ansluts på acken upptill för stigen och nedtill för returen...

Obs att anslutningarna kan va i toppen på acken då finns det rörö på returen ned till botten....

Med din koppling väljer vattnet vilken väg det ska gå själv!??

Hur körs cirkpumpen den inbyggda och den externa?? hela tiden eller "med" kompressorn??

Jag har en kompis med en liknande koppling på fast kondensering, men då har acken en inbyggd varmvattenberedare. det funkar inget vidare viss mängd går alltid genom acken och vänder till kompressorn utan avkylning (kortslutning med andra ord)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2007, 19:05:26 »
Så här har jag kopplat min 300-litare.
VP:s framledning går in i botten på volymtank och ut i toppen, för att sedan gå vidare till radiatorerna. Retur från radiatorer går direkt till VP.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2007, 19:14:23 »
Du får nog flytta givare T1 till mitt på t-röret istället för ovanför.

Interna cirkpumpen ska vara inställd på enbart kompressor.
Vilken hastighet har du interna cirkpumpen inställd på?
Läge 1 brukar räcka när man kör yttre cirkpump.
Sitter en enormt stor cirkpump inuti HT17 värmepumparna.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad jungle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: uppland. sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2007, 19:18:51 »
Blir ställd nu  :-[ det där fattar jag inte.. den är inte för varmavttenberedning??

Antingen kopplar man tanken med 2 rör men dÃ¥ kopplas stigen frÃ¥n vp till acken ossÃ¥ vidare till  stigen pÃ¥ radiatorkretsen.
Eller så ansluter man med 4 rör... stig och retur från rad krets och värmepump ansluts på acken upptill för stigen och nedtill för returen...

Obs att anslutningarna kan va i toppen på acken då finns det rörö på returen ned till botten....

Med din koppling väljer vattnet vilken väg det ska gå själv!??

Hur körs cirkpumpen den inbyggda och den externa?? hela tiden eller "med" kompressorn??

Jag har en kompis med en liknande koppling på fast kondensering, men då har acken en inbyggd varmvattenberedare. det funkar inget vidare viss mängd går alltid genom acken och vänder till kompressorn utan avkylning (kortslutning med andra ord)
Volymtank och ackumulatortank är inte samma sak!
Så här har jag fått det förklarat, Volymtanken får ner knäppningar i raddarna och hjälper vp:n med en slags mellanlagring av varmvattnet för att pumpen inte ska behöva arbeta så mycket!
ska leta upp mina papper har en 100liters på min anläggning!
inget är omöjligt!

Friliggande 1-plansvilla 120m2, byggår 1969, biyta 45m2, tegelfasad, renoveras löpande!! tilläggsisolerad mm, ivt ht+c7 installerad nov-06, 140m borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2007, 20:01:00 »
Blir ställd nu  :-[ det där fattar jag inte..

Är inte detta en tank som fungerar som bypass? Jag tror att jag läst tidigare att vissa IVT är installerade sÃ¥. Yttre CP ska ha högre flöde än inre CP och skapar därför flöde genom tanken? När VP gör vamvatten, eller tempen är "uppe" och kompressorn stÃ¥r stilla,  cirkulerar yttre CP vattnet genom tanken, pÃ¥ samma sätt som genom en bypassledning.

Titta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10979.0

Kanske är det samma sak här, för högt flöde i inre CP jämfört med yttre och det blir flöde åt fel håll genom tanken/bypassen.
« Senast ändrad: 29 januari 2007, 20:07:46 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2007, 20:08:55 »
Olle61, jag har en bypass, men det krävs fyra anslutningar så vitt jag förstått.

blitxtgo,
Jag är ingen expert på detta men det ser helt fel ut (iaf för mig). Jag kan inte se vilken funktion tanken ska fylla med den där kopplingen.

En volymtank ska ju kopplas så som Maijckel visar, alternativt med fyra anslutningar vilket då ger två flöden som utbyter vatten inuti tanken (kallas då bypass) - en sådan koppling jag har.

Edit: Teorin stämde inte, borttagen för att inte vilseleda någon.
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 10:20:49 av PerM »
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2007, 21:16:24 »
PerM:

Du har igentligen ingen cirkulation i din tank heller i värmedrift förutsatt att radiatorflödet och värmepumpens flöde är samma.
Principen med blixtgo:s tank är densamma, fast rördragningen förvillar lite.

Det är när flödet över radiatorerna är lägre än värmepumpens som tanken laddas.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2007, 23:56:21 »
PerM:

Du har igentligen ingen cirkulation i din tank heller i värmedrift förutsatt att radiatorflödet och värmepumpens flöde är samma.
Principen med blixtgo:s tank är densamma, fast rördragningen förvillar lite.

Det är när flödet över radiatorerna är lägre än värmepumpens som tanken laddas.

Förvillar lite..minst sagt. Så det scenario jag beskrev i min förra post är alltså helt fel? Ska uppdatera den posten i så fall.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2007, 10:13:17 »
Per, jag bifogar en skiss. Jag har normalt mellan 5-6 grader C diff mellan GT8-GT9 (Vb ut-Vb in) när kompressorn är pÃ¥.  Under de dagarna dÃ¥ jag fick ett GT9 larm varje gÃ¥ng kompressorn var pÃ¥, var det 9,5 C diff.

Carl, om jag jämför retur rad temp (GT1) med Vb in (GT9), Vb in brukar vara ca 2 grader högre. Vid nÃ¥gra tillfällen vid kallt väder har Vb in varit sÃ¥ mycket som 6 grader högre än retur rad temp.  Menar du att detta pÃ¥visar ett problem?

/Bill

hoppas skissen visas jag ser den inte vid förhandsgranskningen

Du bör nog sänka hastigheten på interna cirkpumpen ett steg, diff VB (GT8-GT9) bör vara 7-8 grader när kompressorn går, dessutom bör GT9 vara ungefär lika som GT1. Öka även externa cirkpumpen om första åtgärden inte räcker.

Sen bör du, som Jocke montör skriver, flytta GT1 till mitten av 3-rörskorsningen så att den känner av returtemp även om flödet går baklänges genom acktanken (fast detta bör undvikas).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Är volymtanken rätt inkopplad?
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2007, 14:25:52 »


Tack för alla svar och alla häftiga inbördes diskussioner. Detta forumet är bra!

Jag ska göra ändringar och rapportera till de som hänger kvar här några dagar. Jag ska:

-- Ställa intern circpumpen P2 pÃ¥ läge 1, och extern P1 pÃ¥ en starkare nivÃ¥.  Just nu drar P2 150 watt och P2 vridgrej är i mitten.  Sedan ska jag kolla att radiatorn längst bort blir varm.

-- Dubbelkolla att P2 körs bara med kompressorn, och P1 körs alltid.

-- Rensa filtret på varma sidan.

-- Flytta rad retur givaren T1 till mitten av 3-rörs korsningen.

-- sedan ska jag under några dagar se vad tempdiffen blir Vb ut - Vb in (GT8 - GT9), och även tempdiff mellan rad retur och Vb in (GT9 - GT1). Jag loggar manuellt med blyerts tyvärr.

Ni som vill ha 7-8 grader diff GT8 - GT9, hur vet ni att detta är optimalt? Har tillverkaren sagt eller har ni kommit fram till detta via empiriska metoder? Vad betyder en lägre diff för mitt system?

Och till sist, har jag behov av lite utbildning... om hur en volymtank fungerar.
Kan ngn visa pÃ¥ teckningen som jag bifogade tidigare, hur flödet ska gÃ¥ när det är 'rätt' och när det är 'baklänges'. Visa när kompressorn är i gÃ¥ng och när den stÃ¥r still. 

För detta, tror jag, ska vi anta att 1) alla radiatorer är fullt öppna 2) extern circpump har högre circ än den interna pumpen som troligen är pÃ¥ läge 1  3) vi kan bortse frÃ¥n vad som händer i VV kretsen eftersom den inte pÃ¥verkar detta flödet. Fler antaganden? T ex, spelar det ngn roll vilken sida (röd eller blÃ¥) av Boro tanken gÃ¥r till stigaren och vilken till returen. 

/Bill
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!