Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm lÃ¥gtryck utlöst  (läst 9784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Larm lågtryck utlöst
« skrivet: 15 oktober 2010, 11:16:16 »
Har en Diplomat Duo Optimum 8 som installerades i sommras.
Var och varannan natt när jag kommer hem från jobbet så har pumpen stängt och går på elpatron av sig pga Larm lågtryck utlöst.
Vad kan detta bero på??
Vid ett tillfälle sÃ¥ sÃ¥g jag att temperaturen pÃ¥ brinen ut var -5grader när  pumpen precis hade stannat. Inkommande brine brukar ligga pÃ¥ mellan 7-5grader när pumpen fungerar somden skall.UtgÃ¥ende brine brukar ligga pÃ¥ 3-4grader.
Är det någon som vet vad som är fel????

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2010, 12:41:39 »
Om brine-temperaturerna normalt ligger där du beskriver (då den kompressorn jobbar) så låter det som krångel med brine cirkpumpen.
Brine ut ska inte kunna sjunka till -5 ºC om cirkpumpen funkar som den ska.
Du kan väl kolla historik för brine ut och se hur det ligger till?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad chp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2010, 13:24:00 »
Har kollat loggen som visar de senaste 24h brine in pendalar mellan 6-5grader och brine ut pendlar mellan 3-2grader.
Så jag vet inte om de minus graderna jag såg vid ett tillfälle var en engångs företelese eller ej......
SÃ¥ vad tror ni med dessa uppgifter??? Cirk pumpen??????? Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2010, 20:27:41 »
Kan vara en defekt tempgivare också som stoppar pumpen på låg temp, det brukar vara hopkopplat med LP-larm, men jag vet inte om det är så på Thermia.
Kolla vid vilken temp på KB som värmepumpen stannar, och vad den i så fall larmar för.

Annars kan det vara cirkpump, filter eller luft i systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad chp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2010, 10:28:54 »
Här kommer en bild av pannans temperaturer när jag har larm. Kolla in tempen på brine ut..
Någon som kan förklara vad som händer här???
Och givetvis är service gubbarna på väg, men de är inte här ännu....... knUp

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2010, 10:36:38 »
Det är en Optimum va.  Det som händer är att CP skickar signal att den gÃ¥r fast den stÃ¥r still. Detta har jag rÃ¥kat utför tidigare pÃ¥ optimum och G2 modellerna.  Bara att byta cp sÃ¥ funkar det igen. Säg till dina service gubbar att du hörde det av en annan Thermia service gubbe.

Kan ju såklart va ngt annat men jag chansar på detta. *vinkar*

Utloggad chp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2010, 16:46:32 »
Det är en Optimum va.  Det som händer är att CP skickar signal att den gÃ¥r fast den stÃ¥r still. Detta har jag rÃ¥kat utför tidigare pÃ¥ optimum och G2 modellerna.  Bara att byta cp sÃ¥ funkar det igen. Säg till dina service gubbar att du hörde det av en annan Thermia service gubbe.

Kan ju såklart va ngt annat men jag chansar på detta. *vinkar*

Detta skall jag framföra imorgon till service killen. Jag bugar och bockar!!!
Men jag undrar hur det kan komma sig att pumpen fungerar ibland och ibland inte.... Men iofs är den kass sÃ¥ är den  :o

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2010, 17:19:49 »
Det är ngt som glappar.   Den ska ju göra 5 försök att fÃ¥ igÃ¥ng CP men ngt gÃ¥r fel där. exakt vad som strular,vet ej *vinkar*

Utloggad chp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2010, 11:04:15 »
Nu har service killen varit här.....
Vad hittades??? Jo två stycken säkringar F3 & F4 var frånslagna.
Tydligen hade dessa nÃ¥got med styrningen av cirk pumparna att göra  :,v(
Så nu är det bara att hålla tummarna att service killen hade rätt.
Men spontant undrar jag Sc:,h. Om det var säkringar till pumparna hur kan de ha fungerat över huvud taget då?????
Säkring avslagen =  ingen ström fram?????? Eller har jag helt fel  Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2010, 15:04:19 »
 :) :) :)

Ja, det var ju ett logiskt fel. (Ironi)

Rapportera hur det går framöver.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad chp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2010, 18:21:43 »
Jag kommer Ã¥terkomma om problemet Ã¥terkommer eller ej!!  studs
Men jag undrar fortfarande vad dessa 2 säkringar F3 & F4 har för funktion. Är det bara säkringar för styrningen till pumparna eller vad Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2010, 06:58:53 »
Jag kommer Ã¥terkomma om problemet Ã¥terkommer eller ej!!  studs
Men jag undrar fortfarande vad dessa 2 säkringar F3 & F4 har för funktion. Är det bara säkringar för styrningen till pumparna eller vad Sc:,h

Har försökt hitta en installatörsmanual för att bena ut detta, men går bet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #12 skrivet: 19 oktober 2010, 07:17:00 »
Jag antar att det är dessa som menas.
Men jag fattar inte vad som var fel, om säkringen var frÃ¥nslagen skulle inte brinepumpen kunna gÃ¥ alls.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #13 skrivet: 19 oktober 2010, 07:36:22 »
På något sätt får jag för mig att det funnits ett fel som servicekillen inte ville berätta om, ett enkelt sätt att lura en okunnig kund är att peka på de däringa brytarna och säga att de stått i fel läge.
Eller så styr de där brytarna någon form av logisk funktion som stryrs av reglerdatorn på något sätt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad chp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Larm lågtryck utlöst
« Svar #14 skrivet: 19 oktober 2010, 10:07:30 »
Jag antar att det är dessa som menas.
Men jag fattar inte vad som var fel, om säkringen var frÃ¥nslagen skulle inte brinepumpen kunna gÃ¥ alls.  Sc:,h

Säkringarna satt ungefär den 1 finns på bilden. Verkar som de bytt plats på dessa säkringarna och mjukstarten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!