Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g ut effekt efter service  (läst 5644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
LÃ¥g ut effekt efter service
« skrivet: 09 december 2011, 08:03:03 »
Hej
Jag hade en genomgång av min optima 1000 från 2006 i måndags. Det visade sig att när vi plockade av plåtarna så bubbla det ganska rejält i synglaset.
Service killen kopplade på en jäkla massa temperaturmätare och tryckmätare. Sen fylldes det på ca 300 gram gas och han skruvade även in expansionsventilen ett varv. Eftersom jag har värmemätare på VP så såg jag att ut effekten ökade ca 6-700 watt. Gött som f-n tänkte jag. Sen gick den bra ända tills onsdag natt vid två tiden. Då ser jag tydligt på min förbrukning på eliqen att VP helt plötsligt drar ca 6-800 watt mindre. Går ner på Torsdag morgonen innan jobb och ser även på elmätaren till VP att den drar ca 6-800 watt mindre än den gjort innan vid samma temperaturer. Ser även på min värmemätare att ut effekten sjunkit från ca 7-8 kwh vid 3 plusgrader till 4-4.5 kwh. Eftersom jag hade elkassetten avstängd så hade temperaturerna sjunkit en hel del i pannan och den var ca 8 grader ifrån sin stopp temperatur. Jag trodde först att avfrostningen kanske hade hängt sig men det fanns absolut ingen frost på utedelen och den lät som den skulle. Jag pratade med service killen som jag har stort förstroende för. Han ska komma ut och kolla igen.

Men jag ville bara kolla med er också vad det kan tänkas vara. Har expansionsventilen fastnat? Det bubblar inte i glaset längre mer än vid uppstart.
Om expansionsventilen har fastnat kan det sänka strömförbrukningen så pass mycket som ca 6-800 watt på kompressorn?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #1 skrivet: 09 december 2011, 17:55:05 »
Ingen som har någon teori vad som kan ha hänt. Service killen var här idag igen. Han mätte allt igen och alla tryck och temperaturer är helt ok enligt honom. Han trodde men skulle undersöka vidare på måndag att kompressorn havererat på något sätt. Vi mätte både spänning och ström till kompressorn. Det verkar ok men som sagt den drar ca 800 watt mindre än den gjort innan. Cop är ungefär som innan bara det att den ger ca 40 procent mindre.

Finns det mer än en kolv i min kompressor?
Den låter inte alls konstigt. Jag fattar hur den bara helt plötsligt kan dra och leverera så pass mycket mindre. Expansionsventil, backventil och växelventilen fungera också som det skulle.
Här finns ju så många kunniga på detta forum så det måste ju gå att lista ut problemet?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #2 skrivet: 09 december 2011, 20:51:56 »
Eftersom du fyllt på den en gång så är mitt svar, pyspunka.
Det tar ett tag innan det bubblar i synglaset men innan dess så sjunker uteffekten lite i taget.
Kanske lite mer efter att den fått ta i lite?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #3 skrivet: 09 december 2011, 21:55:26 »
Nä, tyvärr är det nog inte det. Första gången den fylldes på var i måndags. 21000 timmars drift på 4 år. Det är kanske normalt att det behövs några 100 gram då. Och idag såg det bra ut. Det konstiga jag tycker är att alla tryck och temperaturer ser riktigt bra ut enligt kyl killen. Men ut effekt har nästan halverats. Även ström förbrukning har sjunkit. I mitt huvud som inte kan det där på gas sidan så låter det som om det i värsta fall då är dålig kompression i kompressorn och därmed går väldigt lätt som resulterar i att den drar mindre ström. Men finns det mer än en kolv i en kolv kompressor i min värmepump.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #4 skrivet: 09 december 2011, 22:03:50 »
öppna expansionsventilen igen och se om det blir någon förändring

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #5 skrivet: 09 december 2011, 22:56:20 »
Vi öppnade den igen idag. Tyvärr utan bättre resultat. Jag vill ha problemet relaterat till att vi skruvade på den. Men frågan är kan bulben eller fjädern gått sönder? Enligt kyl killen trodde han inte det då den reglera som den skulle. Även back ventilen är hel. Riktigt drygt om det behövs kompressor byte. Har bara jäkligt svårt att få in det i mitt huvud att det skulle behövas bara för att man skruvar in expansions ventilen ett varv och fyller på 300 gram gas i extremt sakta tempo. Samtidigt vill jag som inte kan detta ha det till att expansionsventilen gått sönder på något sätt fastän kyl killen säger motsatsen. Har också svårt att förstå annars varför kompressorn skulle blivit dålig just två dygn efter vi pillat på den efter att ha gått utan bekymmer i 21000 timmar. Kom igen nu. Ni kyltekniker som finns här. Kan expansionsventilen strula till det så att det blir så här fastän alla temperaturer och tryck visar bra värde?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #6 skrivet: 09 december 2011, 23:30:16 »
hur är det med fläkten, snurrar den med full kraft?? Har hänt att kondensatorn tappat stinget och att fläkten då får mindre kraft stt byta luften i förångaren och att exp.ventilen då stänger för att hålla uppe överhettningen.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #7 skrivet: 09 december 2011, 23:38:05 »
Jag tyckte att den gjorde det när vi kollade innan ikväll. Kan kolla i morgon igen. Det var ca 7 plusgrader ute i eftermiddags när vi höll pÃ¥. När jag sköt pÃ¥ förÃ¥ngaren med IR temp sÃ¥ höll den 5 grader. Även när kyl killen var här gjorde vi en avfrostning. ( jag har en knapp man kan göra det med ). Det fungerade ocksÃ¥ som det skulle. 
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #8 skrivet: 10 december 2011, 00:15:12 »
För det första är det inte normalt att behöva fylla på soppa....saknas det så läcker det!
När R407C läcker i gasform förändras blandningen....vilket ställer till mätningarna en aning vid injustering sen.
Jag hittar ingenting om att ni hittade en läcka   knUp

Exp-ventilen kan inte lämna nÃ¥gra tveksamheter....rätt överhettning sÃ¥ är den rätt justerad.   Det som gör mig misstänksam pÃ¥ blandningen är att han fick stänga ventilen....brukar vara tvärt om efter mÃ¥nga Ã¥rs utmattning Sc:,h
Men detta bör inte leda till en så drastisk effektsänkning..

Om både överhettning och underkylning är rätt så är det inget fel på fyllning eller expventil.
Misstänker att du har en maneurop 4-cyl kompressor i din maskin....och visst kan det bli ventilhaveri eller liknande på en burk.
Brukar gÃ¥ att lista ut med lite teknikervana  ;)
känn om tempen är jämt fördelad under drift runt hela kompressorn om du känner strax över "svetsmidjan"
hetgastemp kontra kondenseringstemp och utg värmebärartemp ??
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #9 skrivet: 10 december 2011, 15:09:43 »
Jag hittade ett funtions kontroll intyg på vp nu.
Det står att kompressorn är en Bristol H75A46.
Expansions ventilen är flica TLEX 4.5.
Kunde inte hitta kvittot nu men jag vet jag har det någonstans. Den är installerad i slutet på november 2006. Alltså ganska exakt 5 år gammal. En tanke som slog mig. Har och hade inte IVT 6 års garanti på kompressorn?

Förresten fläkten på toppen snurrar för fullt som den ska. Det var ca 2 plusgrader i morse. Kollade flera gånger under förmiddagen om den hade en tendens att isa på förångaren. Inte en tillstymmelse till frost. Det brukar det ju vara om den går som den ska.
Är Bristol en bra kompressor eller känd för att haverera?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #10 skrivet: 12 december 2011, 07:05:59 »
Ingen som vet hur lång garanti IVT lämnade på kompressorn i deras VP 2006?
Hittar inte så mycket info om bristol kompressorn. En amerikansk kyl kompressor. Jag ville veta om det fanns mer än en kolv och fall det då var troligt att det var dåligt kompression på en kolv.

Kan verkligen inte en trasig expansionsventil göra att ut och in effekt halveras? Är det bra kompressorn kvar som kan vara felet?
Känns som jag måste ta itu med det fort då elmätaren i huset "snurrar av väggen" snart.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #11 skrivet: 12 december 2011, 07:53:11 »
Ingen som vet hur lång garanti IVT lämnade på kompressorn i deras VP 2006?

Vet inte hur det var med garantier 2006 men 2004 hade man 6 års kompressorgaranti
Citera
TRYGGT KÖP
Med IVT Optima får du också mer
än 30 års erfarenhet av ledande
värmepumpstillverkning. IVT:s
återförsäljare är utbildade och
certifierade för att alltid ge dig den
bästa besparingen. Med IVT Optima
följer en unik sexårig försäkring.

Kan läsas i denna broschyr senast ändrad 2004-03-02
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Optimabroschyr.pdf

Jag kan inte tänka mig att man minskat garantitiden fram till 2006
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #12 skrivet: 12 december 2011, 08:48:45 »
Ok. Får väl försöka ringa och luska på något sätt med IVT. Min är 5 år gammal. Har mna lite tur så är det kanske garanti kvar. Om det nu är kompressorn som är kass vilket jag har svårt att tro.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #13 skrivet: 12 december 2011, 09:16:24 »
På IVT hemsida kan man läsa att i dag har dom i alla fall 10 års garanti på kompressorn och 6 år på resten.
Får verkligen hoppas det i alla fall var 6 års garanti när vår blev inköpt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Iskallt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g ut effekt efter service
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2014, 17:08:39 »
Nyfiken på hur detta slutade? Kompressor byte?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!