Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Undringar om förbrukningen  (läst 2968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Undringar om förbrukningen
« skrivet: 13 oktober 2011, 20:09:07 »
Har en Atria 12 som installerades för ett par år sedan i ett hus på 150 m2 plus 50 m2 källare. Är lite fundersam på elförbrukningen, är detta normala siffror?
Igår och idag har det varit runt nollan på nätterna och 10 grader mitt på dagen och strålande sol.
Fick förbrukningslarm från eon båda dagarna, ligger runt 200 KWh per dygn.

Det konstiga tycker jag är att även fast jag har innegivaren på 4:an och visar just nu 23,3 grader (inst.21) så verkar pumpen gå väldigt ofta (dock utan eltillskott). Tycker väl att pumpen borde stå helt still tills det blir runt 21 grader inne innan den börjar gå?

Helst skulle jag vilja ha en inställning så den helt går efter innegivaren men det finns väl inte?


Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
SV: Undringar om förbrukningen
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2011, 20:14:04 »
Hallå har snarlik storlek ganska välisolerat (dig?) ligger runt 15kwh dygn med snarlik temp tyckte det va galet högt.

Total HH VVB o min LVVP ca 35kwh dygn.



så jag antar att något e knas vad vet jag med det är en känsla.
Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Undringar om förbrukningen
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2011, 09:47:18 »
Kompressorn borde inte kunna förbruka mer än ca 100kWh per dygn om den går konstant. Tillför du 200kWh per dygn till huset så borde det bli väldigt varm, så nåt generalknas verkar det vara...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Undringar om förbrukningen
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2011, 09:51:22 »
200kWh per dygn är 8300W kontinuerligt och som Purjo__ skriver så borde något vara väldigt varmt.

Varmvattenberedare,förvärmare (frostvakt)ventilation,elpatron värmepanna.

Hur är vattenförbrukningen?
Kan det vara vattenläckage av varmvatten?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Undringar om förbrukningen
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2011, 18:07:39 »
Hör el bolaget av sig om man skulle ha hög förbrukning? Trodde bara dom satt och gned händerna då. Det är ju galet mycket och borde vara ganska enkelt att hitta felet. Där finns något som drar minst 5 kWh hela tiden i onödan. Skriv gärna och berätta vad felet var.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Undringar om förbrukningen
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2011, 21:28:45 »
Har Eons 100koll så man kan gå in och kolla förbrukningen i realtid samt historiken.
Naturligtvis så var felet just Eons modem som skickade fel värden, förbrukningen hade tredubblats av någon anledning.
Skönt!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Undringar om förbrukningen
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2011, 09:13:36 »
lol va lack man kan bli :)

stämma dom för sveda o verk eller nÃ¥got i den stilen  knUp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!