Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?  (läst 9324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag noterade i servicemenyn att legionellaskyddet på min Diplomat TWS 10 är inställt på 60°C (av fabrik eller installatör) medan Thermias broschyr säger 65°C som fabriksinställning. Jag har sökt här på forumet och noterat att det finns mycket information om legionella och att det i slutänden blir en riskbedömning och en övervägning av hur mycket extra ström det är värt att förbruka. De siffror jag har hittat säger ca 10 minuter vid 60°C tills bakterierna dör, men jag vet inte hur länge legionellaskyddet körs? Är det någon som vet? Värms hela vattenmängden upp till denna temperatur eller blir det en skiktning med medel, min eller max på 60/65°? Och är det någon som kan uppskatta hur mycket mer förbrukningen blir med 65°C, dvs 5 grader mer? (Förenklat kanske så här, åtminstone rätt storleksordning: 26 ggr/år * 4.19 kWs/kg/K * 5K * 180 kg / 3600 s/h = 27 kWh/år)

Eller, för att förenkla mina frågor, är det någon som har stått inför valet mellan 60 och 65°C och gjort en bedömning som ni känner er nöjda med och blev då ert val? Frestande att kosta på sig 27 kWh extra per år om jag har räknat rätt, men kan det finnas andra nackdelar?

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2006, 00:46:23 »
Min TWS 8 stÃ¥r fabriksinställd pÃ¥ 61ºC. 
Alltså "toppv.stopp" under "varmvatten" i servicemenyn.
"varmvattenstopp" under "tillsats" är satt till 60ºC. Men den parametern tolkar jag som det villkor, som talar om när eltillskottet ska sluta värma varmvatten vid normaldrift, inte vid legionellabekämpning.


Personligen tror jag att risken för bakterietillväxt är minimal.
Här är några argument:

1. Minns inte exakta gradtal, men har för mig att legionellabakteriernas tillväxt upphör redan vid temperaturer under 50 ºC. Vid högre temperaturer dör de. Fortare ju högre temperaturen är.
Sedan behöver de stillastående vatten under en längre tid för att hinna föröka sig, ett tillstånd som knappast existerar i en varmvattenberedare vid normal användning. Vad som är "en längre tid" beror naturligtvis på temperaturförhållandet, men fabriksinställningarna för legionellabekämpning på -14dagar- vid aktuella vattentemperaturer är naturligtvis satta med en rejäl säkerhetsmarginal.

2. Jag har inte hört något fall där legionella påträffats, där det visat sig att en värmepump varit orsaken. Förväntar mig svarta rubriker i kvällspressen om det händer.

3. Thermia har ansett risken vara försumbar och därför satt fabriksinställningen till 60 (61)ºC.

Min personliga åsikt alltså.....



En annan sak angående legionella som jag vet varit uppe här tidigare är om värmepumpens legionellabekämpningsprogram är aktiverat även om pumpen körs i driftläge "värmepump". Alltså inte i läge "auto" där eltillskottet alltid ligger i beredskap.

Efter att ha kört min TWS8 under hela vintern, sedan installationen i September, med spärrat eltillskott, har jag inte en enda gång trots flitigt grafläsande sett att OBS!framledningstemperaturen gått över 60ºC vid varmvattenvärmning. Den borde ju vid legionellabekämpning gå upp över 65ºC för att ge 61ºC i beredaren.
Drifttiden för tillskott 1. och -2. har också båda visat 0h.

För ett par veckor sedan ställde jag om pumpen till "auto"-läge.
En kort tid därefter hade jag plötsligt en topp på framledningstemperaturen på 68ºC. När jag kollade drifttimmarna hade jag 1h gångtid på tillskott 2. (6KW) utan att jag förbrukat några vattenmängder. (Integralen för tillskottet är ställd till 990 för övrigt.)
Tillskott 1. (3KW) fortfarande 0h.

Slutsats: Eltillskottet är helt spärrat och tillÃ¥ts inte gÃ¥ igÃ¥ng för legionellabekämpning när VP:n stÃ¥r i driftläge "värmepump". 
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2006, 07:24:45 »
Slutsats: Eltillskottet är helt spärrat och tillÃ¥ts inte gÃ¥ igÃ¥ng för legionellabekämpning när VP:n stÃ¥r i driftläge "värmepump". 
Tack för all infon - ovanstående fakta om att legionellaskyddet tycks vara inaktiverat vid enbart VP-drift kände jag inte till. Kanske är det så att 60 eller 61°C är fabriksinställningen, som väl då är tilltagen med viss säkerhet, och att det bara står 65°C i produktbroschyren för att möjligheten finns att ställa in denna temperatur.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2006, 09:13:58 »
Jag har läst någon rekommendation om att vattnet bör värmas till 65 ºC, men jag minns inte var. Det är möjligt att 60 ºC räcker men det är en helt annan sak. Rekommendationen är 65 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2006, 10:37:18 »
Jag har läst någon rekommendation om att vattnet bör värmas till 65 ºC, men jag minns inte var. Det är möjligt att 60 ºC räcker men det är en helt annan sak. Rekommendationen är 65 ºC.
Ok. Så jag kanske skulle kosta på mig de 27 extra kWh/år enligt min uppskattning ovan, någon som har en kommentar till huruvida jag tänkt och räknat rätt och om det kan ha andra ogynnsamma konsekvenser att köra 65°C istället för 60°C. Lite märkligt att fabriksinställningen är 60°C om enda anledningen är en nästan försumbar energiåtgång. Det skulle ju bli ganska dålig PR för tillverkaren och hela branschen om ett legionellafall inträffade och det blir fokus på att värmepumparnas varmvattenproduktion inte lever upp till rekommendationerna.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2006, 02:43:18 »
Hmm, de 65ºC du läst om i produktbladet är väl Thermias produktreklam som berättar att pumpens kompressor kan producera mer och varmare vatten.

Om jag inte tolkar dig fel har det ingenting med eltillskott eller legionellabekämpning att göra. Thermia talar bara om vad deras scrollkompressor klarar av om man stressar den. Genom att flytta ett kontaktstycke tillåter man kompressorn att gå upp högre i tryck och temperatur än fabriksinställningarna medger. Det ger naturligtvis ett högre slitage och även ett sämre COP. Thermia rekommenderar inte heller ändringen om den inte är nödvändig p.g.a. högtemperatursystem (små element) t.ex.

För övrigt har jag aldrig mer än 55-56ºC i toppen på beredaren (där tempgivaren som visar utgående varmvattentemperatur sitter.) ...när kompressorn slår ifrån vid 60ºC framledningstemperatur.
Vid legionellabekämpningen däremot hade jag 62ºC i beredaren och 68ºC i framledningstemperatur. (Tillskottet slog antagligen ifrån vid inställda "toppv.stopp" 61ºC och höjde temperaturen till 62ºC på eftervärmen så att säga.)
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2006, 08:12:10 »
Hmm, de 65ºC du läst om i produktbladet är väl Thermias produktreklam som berättar att pumpens kompressor kan producera mer och varmare vatten. 
Vid närmare eftertanke var det nog i skötselanvisningen som jag läste det: "Med förutbestämda tidsintervall värms vattnet i varmvattenberedaren upp till 65°C för att förhindra att bakterier bildas". Således var det i allra högsta grad relaterat till legionellabekämpningen och ur detta drog jag slutsatsen att fabriksinställningen borde vara just 65°C. Jag kan förstås fråga installatören om han har sänkt till 60°C, annars återstår frågan varför Thermia har ändrat fabriksinställningen jämfört med vad som anges i skötselanvisningen. Och om installatören har ändrat återstår frågan om jag har något att förlora på att höja, förutom 27kWh/år. För visst är det så att tillskottet alltid går in vid legionellahöjning, annars riskerar jag förstås att stressa pumpen onödigt mycket?
« Senast ändrad: 24 maj 2006, 08:15:34 av gunnarhaeffler »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2006, 18:15:05 »
Det har stått 60 och 65 på olika versioner, på driftinstr.

Men kör 65 det kostar ju nästan ingenting!!!    Det rör sig om nÃ¥gra minuter extra elpatrontid...

Det vore skillnad om den tempen hölls ett dygn, men höjningen sker ju bara vid en driftcykel och detta var fjortonde dag!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2006, 23:52:47 »
Ja, nu blir det 65 °C, ingen har ju i alla fall argumenterat emot! Tack för alla tips!

Utloggad Benson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2006, 12:39:38 »
Min Thermia TWS 8 står fabriksinställ på 60 grader.

Har sedan installation dessa drifttimmar:

Värmepump  854
Tillsats           0
Tillsat 2          5
Varmvatten  184

Som det tidigare har skrivit så blir det inte många timmat extra elpatron
för att köra legionellabekämpningen.

Vore intressant att höra en åsikt från Thermia angående topptempen 60/65 grader
på varmvattnet vid legionellabekämpningen.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #10 skrivet: 29 maj 2006, 11:00:19 »
JO det är så:
Vi kör både på framledning och VVB givare, och det är den givaren som först uppnår vald temperatur som kommer att avsluta Legionella driften.
Framledningsgivaren kommer avbryta driften om den uppnår en temperatur på 65 C och Varmvattengivaren i Botten på Beredaren kommer att stoppa driften om den uppnår en temperatur på 60 C.

BÃ¥da fallen kommer att resultera i att Topp temperaturen i VVB:n kommer vara 65 C alltsÃ¥ mer än nog för att ta DÖD  >:D pÃ¥ all bakterie tillväxt.
// Thermia Support

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2006, 07:25:26 »
JO det är så:
Vi kör både på framledning och VVB givare, och det är den givaren som först uppnår vald temperatur som kommer att avsluta Legionella driften.
Framledningsgivaren kommer avbryta driften om den uppnår en temperatur på 65 C och Varmvattengivaren i Botten på Beredaren kommer att stoppa driften om den uppnår en temperatur på 60 C.

BÃ¥da fallen kommer att resultera i att Topp temperaturen i VVB:n kommer vara 65 C alltsÃ¥ mer än nog för att ta DÖD  >:D pÃ¥ all bakterie tillväxt.
// Thermia Support
Om jag förstår det hela rätt så är varmvattengivaren (i botten) den som väljs med "toppv.stopp" och som i ovanstående resonemang är inställd på 60°C?

Utloggad Bellavista

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #12 skrivet: 30 maj 2006, 14:33:24 »
Min Duo 12:a har sedan röris var här i vintras inte haft en enda timme tillskottsel. Krävs det inte tillskottsel för att komma upp i 60/65 grader? Kan pumpen själv klara detta?

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #13 skrivet: 30 maj 2006, 23:46:01 »
Min Duo 12:a har sedan röris var här i vintras inte haft en enda timme tillskottsel. Krävs det inte tillskottsel för att komma upp i 60/65 grader? Kan pumpen själv klara detta?

Hej.
Jo den behövs men det blir så kort drifttid på den så det registreras nästan inte, det tar lång tid innan du kommer se din första timme.
// Thermia Support

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 60 eller 65°C för legionellaskyddet?
« Svar #14 skrivet: 31 maj 2006, 00:44:36 »
Betyder det att tillskottselen är aktiv för legionellabekämpning även om värmepumpen körs i "värmepumpsläge"?


1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!