Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Gigja
« skrivet: 17 januari 2010, 11:38:24 »

Jag tackar för förslaget, skall börja leta efter en isolerad ack på blocket, ser även hur nu hur jag skall kunna koppla på solvärmare i framtiden till systemet. ;)


//Gigja
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 17 januari 2010, 11:08:38 »


Tja T.Johansson
men stannar inte CP mellan VP och elpannan över typ +2 grader? isf kommer väl vattnet att bli stillastående i tanken och inte blanda sig med radiatorvattnet, eller tänker jag helt fel nu?

//Gigja
[/quote]

Hallå
Kolla skissen,gjorde den lite snabbt,tog bort den förrut då jag gjorde fel.
På detta sättet bör man klara start/stopp åtminstone vid högre ute temp.
Vid lägre temp kopplar man bort tanken,(men orkar v/p:n och att det inte blir för stor strypning vid den externa pumpen så kan man ju prova att köra året runt men tanken inkopplad.
Observera att jag skriver BÖR,åsikter mottages...
Ha dé...
Skrivet av: erp
« skrivet: 17 januari 2010, 10:45:43 »

Laddpumpen stannar när VP stannar, såvida det inte är kallare än +2º ute. Laddpumpen fortsätter bara att gå när VP stannar, om det finns frysrisk.
Vid utetemperatur över +2º står alltid laddpumpen still, när värmepumpen står still.

//Ronnie
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 januari 2010, 23:29:27 »

Gratulerar...

men om du verkligen behöver spara mer pengar på värmen, så skulle jag inte rekommendera att du frekvensstyr kompressorn. Du försämrar ju COP om du inte följer med och justerar expansionsventilen oxå.

Allra bäst är naturligtvis att köra LL så mycket det går, utan att störa. Den ger i alla lägen bästa COP.
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 16 januari 2010, 22:48:46 »

Tack för svaret, jag förstår att VP kommer att jobba mot större vattenvolym och därför få jag längre körningar, vilket är önskvärt, men hur får jag det uppvärmda vattnet till radiatorkretsen?
// Gigja

Hallå
på vanligt vis genom eco-el och ut till kretsen,det är ju samma vatten emellan v/p och elpanna som det är imellan
el-panna och huset.
have a gr8 day
[/quote]

Tja T.Johansson
men stannar inte CP mellan VP och elpannan över typ +2 grader? isf kommer väl vattnet att bli stillastående i tanken och inte blanda sig med radiatorvattnet, eller tänker jag helt fel nu?

//Gigja
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 16 januari 2010, 20:29:18 »

Gäller garantin då den är köpt beggad av privat person? Alltså följer garatin med prylarna om man säljer iväg dom?

Hallå
Gäller garantin om du köper en ny bil av någon som bara haft den t.ex 1år?

Ha dé bäst...
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 16 januari 2010, 20:18:24 »

Tack för svaret, jag förstår att VP kommer att jobba mot större vattenvolym och därför få jag längre körningar, vilket är önskvärt, men hur får jag det uppvärmda vattnet till radiatorkretsen?
// Gigja
[/quote]

Hallå
på vanligt vis genom eco-el och ut till kretsen,det är ju samma vatten imellan v/p och elpanna som det är imellan
el-panna och huset.
have a gr8 day
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 16 januari 2010, 20:01:54 »

Plocka bort mjukstarten och sätt en frekvensomformare och ställ den på 40Hz när det milt ute. Blir det sen riktigt kallt kör den på upp till 60Hz, kompressormotorens skylten står  det max 460V 60 hz. Det billigast styrningen för frekvensomrikaren är en flerstegs termostat, så kan man gör så här: ingång 1 över 0 gr = 40Hz, ingång 2 under 0gr=50Hz under -5gr=60Hz. Har pratat med många kylkillar om lägsta frekvens och går man mycket lägre än 40Hz så får man problem med avfostning och man kan få problem med smörjningen. På jobbet har vi kompressorer som när nere på 25Hz men är tydligen bygga för så låga farter. Billiga 3 fas frekvensomrikare kan man köpa på blocket och de är lätta att ställa in. Du kan då ha upp/ ner rampningstider på ex. 3 sekunder och då spelar det absolut inget att  du skulle ha 40 starter i timmen. men vitsen är med frekvensomriktare att man kan anpassa effekten efter husetets behov. Vill du ha riktigt kul så låter du regulator sköta utfrekvensen med en analog signal som sköter effektuttaget. Då ställer man in endast min och  frekvens samt upp/ner rampningstider. Själv kör jag min mot en ack-tank och jag har en PLC som jag själv har programmerat och en MAC att gör egna intällningar på ( drifter av VP, elpatron, varmtvatten, solvärme, tränder, driftstider mm)

Detta låter riktigt kul, men ligger nog tyvärr på en eller flera nivåer mitt huvud, Dock har jag programmerat PIC-processorer och i JAVA, C++ och så vidare men inte så mycket mot styr och reglering.
Men tack för tipset.
//Gigja
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 16 januari 2010, 19:45:42 »

Gäller garantin då den är köpt beggad av privat person? Alltså följer garatin med prylarna om man säljer iväg dom?

Jag förväntar mig inte att någon garanti kommer att gälla från CTC, men servicen från CTC har varit toppen.
Service teknikern tittade konstigt på mig när jag berättade att jag hade köpt den begagnad och kopplat in den själv, men han hade inget att anmärka alls. Fick en lång genomgång av alla finesser och han förklarade alla menyer på EcoEl:en, så servicen var det inget fel på! :)
 
//Gigja
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 16 januari 2010, 19:39:34 »

Hallå och grattis till ett mycket bra köp.
Om du vill få ner ant.start/stopp på värmepumpen så kan du alltid:
koppla in en (tank) eller ett större expansionskärl på V/P ut alltså röret ifrån v/p:n till eco-el.(det uppvärmda vattnet)
bryt up det röret och koppla in en utjämningstank så får du längre gångtider utan att mixtra med olika värden hit och dit.
var noga med att göra det som en "kris koppling" så att du kan koppla bort tanken vid extrema väderförhållanden så att v/p kör direkt imot eco-el
jag har åxå 109 med eco el 4st start/stopp vid -1gr inget eltillskott
ha dé bäst...

Tack för svaret, jag förstår att VP kommer att jobba mot större vattenvolym och därför få jag längre körningar, vilket är önskvärt, men hur får jag det uppvärmda vattnet till radiatorkretsen?
// Gigja
Skrivet av: kwh
« skrivet: 16 januari 2010, 19:38:00 »

Gäller garantin då den är köpt beggad av privat person? Alltså följer garatin med prylarna om man säljer iväg dom?
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 16 januari 2010, 19:30:03 »

Plocka bort mjukstarten och sätt en frekvensomformare och ställ den på 40Hz när det milt ute. Blir det sen riktigt kallt kör den på upp till 60Hz, kompressormotorens skylten står  det max 460V 60 hz. Det billigast styrningen för frekvensomrikaren är en flerstegs termostat, så kan man gör så här: ingång 1 över 0 gr = 40Hz, ingång 2 under 0gr=50Hz under -5gr=60Hz. Har pratat med många kylkillar om lägsta frekvens och går man mycket lägre än 40Hz så får man problem med avfostning och man kan få problem med smörjningen. På jobbet har vi kompressorer som när nere på 25Hz men är tydligen bygga för så låga farter. Billiga 3 fas frekvensomrikare kan man köpa på blocket och de är lätta att ställa in. Du kan då ha upp/ ner rampningstider på ex. 3 sekunder och då spelar det absolut inget att  du skulle ha 40 starter i timmen. men vitsen är med frekvensomriktare att man kan anpassa effekten efter husetets behov. Vill du ha riktigt kul så låter du regulator sköta utfrekvensen med en analog signal som sköter effektuttaget. Då ställer man in endast min och  frekvens samt upp/ner rampningstider. Själv kör jag min mot en ack-tank och jag har en PLC som jag själv har programmerat och en MAC att gör egna intällningar på ( drifter av VP, elpatron, varmtvatten, solvärme, tränder, driftstider mm)

Men Gigja innan du ger dig på och mecka med sånnt här,,rådgör med CTC om du verkligen får behålla dina garantier på kompressorn.
Garantier har tendensen att fallera när man gör ingrepp som detta,,,inget att rek.
Ha dé bäst...
Skrivet av: wedberg
« skrivet: 16 januari 2010, 16:01:56 »

Plocka bort mjukstarten och sätt en frekvensomformare och ställ den på 40Hz när det milt ute. Blir det sen riktigt kallt kör den på upp till 60Hz, kompressormotorens skylten står  det max 460V 60 hz. Det billigast styrningen för frekvensomrikaren är en flerstegs termostat, så kan man gör så här: ingång 1 över 0 gr = 40Hz, ingång 2 under 0gr=50Hz under -5gr=60Hz. Har pratat med många kylkillar om lägsta frekvens och går man mycket lägre än 40Hz så får man problem med avfostning och man kan få problem med smörjningen. På jobbet har vi kompressorer som när nere på 25Hz men är tydligen bygga för så låga farter. Billiga 3 fas frekvensomrikare kan man köpa på blocket och de är lätta att ställa in. Du kan då ha upp/ ner rampningstider på ex. 3 sekunder och då spelar det absolut inget att  du skulle ha 40 starter i timmen. men vitsen är med frekvensomriktare att man kan anpassa effekten efter husetets behov. Vill du ha riktigt kul så låter du regulator sköta utfrekvensen med en analog signal som sköter effektuttaget. Då ställer man in endast min och  frekvens samt upp/ner rampningstider. Själv kör jag min mot en ack-tank och jag har en PLC som jag själv har programmerat och en MAC att gör egna intällningar på ( drifter av VP, elpatron, varmtvatten, solvärme, tränder, driftstider mm)
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 16 januari 2010, 15:39:53 »

Hallå och grattis till ett mycket bra köp.
Om du vill få ner ant.start/stopp på värmepumpen så kan du alltid:
koppla in en (tank) eller ett större expansionskärl på V/P ut alltså röret ifrån v/p:n till eco-el.(det uppvärmda vattnet)
bryt up det röret och koppla in en utjämningstank så får du längre gångtider utan att mixtra med olika värden hit och dit.
var noga med att göra det som en "kris koppling" så att du kan koppla bort tanken vid extrema väderförhållanden så att v/p kör direkt imot eco-el
jag har åxå 109 med eco el 4st start/stopp vid -1gr inget eltillskott
ha dé bäst...
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 16 januari 2010, 13:15:19 »

Ja, vilken lösning är mest effektivast/ekonomiskt att köra, jag vill minnas att LL har ett bättre COP generellet.
//Gigja
Skrivet av: nic2
« skrivet: 16 januari 2010, 13:09:02 »

Nu är inte jag någon "expert" på luft/vatten (heller), men 21 starter vid 0 grader är helt ok tycker jag.
Det man skulle kunna göra är att låta ecoair jobba mot en bufferttank på kanske 2-300liter för att få fina gångtider etc.
Varför låter du inte ecoair sköta all värme, alltså utan luftvärmepumpen, du har ju kapaciteten i den?

Men 9000kr, jisses...bara att säga grattis. Thumbsup
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 16 januari 2010, 12:51:13 »

Hej på er alla "experter"!
Jag vill börja tacka er alla som har delat med er av era erfarenheter, detta  har varit till stor hjälp för mig.

Jag fyndade på Blocket en CTC EcoEl Hög tillsammans med EcoAir 10.9. för en billig peng 9000kr. ja, jag skäms lite, med det var oprutat. Till detta fynd måste jag säga att EcoElen dog efter 4 timmar i drift, en kontaktor fastnade i halvöppet läge och troligen gick det backström till styrkortet som då brann upp. (Friskt kopplat hälften brunnit, som jag läste på forumet  *roflmao*)

CTC teknikern fixade problemet, tack för hjälpen CTC!

Denna värmekällan värmer nu huset till sköna 20-23 grader beroende på var i huset man mäter, nu till min fråga:

10.9 kw är ju överdimensionerad till huset, bör jag kompensera på något sätt, i första hand tänker jag på en ack-tank som jag kan låta Airen jobba mot.

Jag låter idag båda värmepumparna jobba tillsammans, Eco jobbar till 20 grader, rumsgivaren kommer inte i kontakt med LL, och LL jobbar till 21 grader, är detta en bra lösning? Sovrummen är på övervåningen vilket är okej att det blir lite svalare där, idag 19,5. ett stort element i källaren, värme till ca 15 grader ca 35kvm. 

Uppgifter som hur pumpen går:
24timmar 0 starter kräver en ute temperatur på -12 grader. 38-42 grader fram
igår med en snitttemperatur på +/-0 grader, 11h och 3 min på 21 starter. 26-28 grader fram,  DT 5 grader.

Jag har satt kompressor stop på 20 minuter för att få ner antal starter, bra eller dåligt? Man tanke är att pga överkapacitet så kommer den att snabbt jobba ikapp den förlorade tiden. Vilket den gör!

Tacksam för alla tips på förbättringar mottages, jag har själv installerat allt utom elen, har gjort alla fel man kan göra, dock inte missat smutsfilter eller avluftningsventil.
     
Trevlig helg på era alla /Gigja

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!