Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*  (läst 32821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #15 skrivet: 20 december 2007, 15:42:01 »
Vattenförbrukningen blir ungefär 250 m3/år. Det låter mycket för 3 personer. Fast om 100 m3/år varmvatten läcker till avloppet borde det märkas. Men det kan vara idé att kolla om vattenmätaren rör sig när ingen i huset använder vatten.

Jag håller med Ace, elförbrukningen är helt orimlig för ett hus på 115 m2. Hur pass noga tittade installatören på pannan, märkte han inget konstigt med den?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #16 skrivet: 20 december 2007, 16:05:23 »
Vattenförbrukningen blir ungefär 250 m3/år. Det låter mycket för 3 personer. Fast om 100 m3/år varmvatten läcker till avloppet borde det märkas. Men det kan vara idé att kolla om vattenmätaren rör sig när ingen i huset använder vatten.

Jag håller med Ace, elförbrukningen är helt orimlig för ett hus på 115 m2. Hur pass noga tittade installatören på pannan, märkte han inget konstigt med den?

Javisst är det så !
du kan kolla säkringar och mätare hur länge som helst !
Men pannan är nästan den enda möjliga förbrukaren ! och energi blir värme....så den måste ta vägen någonstans !

antingen genom väggarna och tak :(huset oisolerat) !
eller genom murstocken : (öppet in från panna till murstock ,och självdrag )
eller ut i avlopp/grund : ( läckage varmvatten )

jag kan inte komma på något mer rimligt alternativ !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #17 skrivet: 20 december 2007, 17:00:40 »
Det verkar som om värme försvinner någonstans. Vattenförbrukningen borde stanna under 150m³/år för två personer och under 200m³/år om ni är tre personer i hushållet.

Det verkar ju nästan som om varmvatten läcker ut någonstans, det är ju lätt att kolla om ni läser av vattenmätaren, när ni inte använder något vatten. Det är ju som de andra säger, någonstans måste värmen ta vägen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #18 skrivet: 20 december 2007, 19:16:26 »
Nu är det ingen som har använt nÃ¥got vatten ikväll, och mätaren i källaren stÃ¥r alldeles stilla. Har även (sÃ¥ klart) kollat elmätaren, och pÃ¥ tvÃ¥ dygn har vi förbrukat 280 kwh  :( Stänger man av pannan sÃ¥ stannar elmätaren nästan totalt, och slÃ¥r man pÃ¥ den igen sÃ¥ tar det rejäl fart.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #19 skrivet: 20 december 2007, 19:42:18 »
280 kWh på två dygn blir 5,8 kw i snitt och det har väl varit några minusgrader i snitt ute även i sydvästra Sverige.

Förre ägarens 28 000 kWh/år minus hushållsel blir ungefär 24 000 kWh/år i värmebehov, dvs ungefär som mitt hus. Det behöver 5,5 kW inkl. normal varmvattenberedning vid ett par minusgrader.

Förbrukningen de senaste två dygnen verkar helt rimlig för ett hus med ett värmebehov enligt förre ägarens förbrukning. Frågan är om tidigare ägarens inomhustemperatur var densamma som er men den kan inte göra så stor skillnad som till er elförbrukning enligt räkningarna.

Men elräkningens storlek är obegriplig. Kan det var något administrativt fel, typ att av elleverantören uppskattad årsförbrukning har blivit fel och att ni har betalat in för mycket?

En panna från -74 har i vilket fall som helst gjort sitt och byte till värmepump är en lönsam affär.

Tillägg: Såg i tidningen att temperaturen i sydsverige var några grader högre än i Stockholm igår. Förbrukningen är lite hög med tanke på husets storlek men det bero på vad ni har för temperatur inne.
« Senast ändrad: 20 december 2007, 20:07:10 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #20 skrivet: 20 december 2007, 19:50:41 »
Nu är det ingen som har använt nÃ¥got vatten ikväll, och mätaren i källaren stÃ¥r alldeles stilla. Har även (sÃ¥ klart) kollat elmätaren, och pÃ¥ tvÃ¥ dygn har vi förbrukat 280 kwh  :( Stänger man av pannan sÃ¥ stannar elmätaren nästan totalt, och slÃ¥r man pÃ¥ den igen sÃ¥ tar det rejäl fart.
Hej bejbi!
Tråkigt läge du hamnat i, kan du inte köpa en separat elmätare och koppla före pannan så du lätt kan se vad den har för förbrukning, Rickard säljer sådana köpte en häromdan som jag nu kopplat in före VP-en.
//kjulakalle ;) ;) tomte::
« Senast ändrad: 20 december 2007, 19:59:01 av kjulakalle »
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #21 skrivet: 20 december 2007, 19:55:42 »
Jag håller med Roland, 140 kWh under ett dygn nu är möjligen lite högt, men inte i närheten av era elräkningar. Ni ska nog ta kontakt med elbolaget och höra vad dom säger om förbrukningen. Mät själva under tiden vad ni gör av med så ni har något värde att jämföra med.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #22 skrivet: 20 december 2007, 20:02:41 »


Men elräkningens storlek är obegriplig. Kan det var något administrativt fel, typ att av elleverantören uppskattad årsförbrukning har blivit fel och att ni har betalat in för mycket?



Nej, det är tyvärr knappast troligt, dÃ¥ vi efter varje Ã¥rlig avläsning har fÃ¥tt chockräkningar som inte är av denna värld. Efter avläsningen i januari 2006 sÃ¥ kom en avstämingsfaktura pÃ¥ 21294 kronor, och i november samma Ã¥r sÃ¥ fick vi en avstämningsfaktura pÃ¥ 18257  huvuddunk Och dÃ¥ lÃ¥g ändÃ¥ räkningarna däremellan pÃ¥ som lägst 3500 och som högst 6110 kronor (för tvÃ¥ mÃ¥nader Ã¥t gÃ¥ngen där)

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #23 skrivet: 20 december 2007, 20:11:07 »
Jag håller med Roland, 140 kWh under ett dygn nu är möjligen lite högt, men inte i närheten av era elräkningar. Ni ska nog ta kontakt med elbolaget och höra vad dom säger om förbrukningen. Mät själva under tiden vad ni gör av med så ni har något värde att jämföra med.

//Ronnie

Har pratat men E-on flera gånger, men de svarar bara att "Jamen det står ju att er beräknade förbrukning är såhär så då stämmer det väl" Uhm jaaa, men HUR i hela friden kan det vara möjligt?! Och att de inte reagerar på att det har ökat så vansinnigt hela tiden som det har gjort/gör Sc:,h

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #24 skrivet: 20 december 2007, 20:13:33 »
En annan spännande grej var att undfer en dag förra veckan sÃ¥ var INGEN i huset hemma mellan 8 och 19, och innan jag Ã¥kte hemifrÃ¥n sÃ¥ drog jag ur varenda sladd till elektriska apparater, släckte alla lampor och vred ner alla element pÃ¥ 2:an. ÄndÃ¥ hade det förbrukats nästan 100 kwh  ::)

Utloggad FLKR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #25 skrivet: 20 december 2007, 20:15:54 »
Startade upp en Optima 600 + A/W 290 den 21 september...vi har idag (20 dec) förbrukat totalt 1980 kWh för värme och varmvatten :).
Måste dock erkänna att jag kanske borde haft en Optima 900 istället då 600'an behöver eltillskott när temperaturen sjunkar under -3*C
Vi bor i (Blekinge) en villa från 69...93 m2 (21*C) + 93 m2 källare (17 *C), nya 3-glas fönster samt dålig (bara 150 mm) isolering på vinden.
Vi är 2 personer + en 1-årig pojke.
Jag tror det bästa jag kan göra nu är att lägga ytterligare 100 mm gullfiber på vinden.

Jessica...med den förbrukning du har haft verkar det som om att det även kan vara lönsamt att se över isoleringen.

FLKR
IVT Optima 900 med 290 A/W & 100 l volymtank, installerad i september 2007. Villa byggd 1969  (i Blekinge) 93 m2 med 93 m2 inredd källare, nya treglas isolérfönster (2007).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #26 skrivet: 20 december 2007, 20:27:13 »
Har ni värmen på i källaren? Har man små barn brukar man vilja ha varma golv. En oisolerad källare kan dra stora mängder värme. Det förklarar i och för sig inte varför förbrukningen ökar hela tiden men kan vara en del av förklaringen till den stora skillnaden mot föregående ägare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #27 skrivet: 20 december 2007, 20:30:23 »
Den energin som förbrukas blir till värme och om man har en ny eller gammal panna har dom nästan samma verkningsgrad, så energin som tillförs måste försvinna som värme någonstans. Då har man några alternativ, huset är mycket dåligt isolerat och värmen läcker ut, varmvatten läcker och tar med sig energin till avloppet, det är fel på elmätaren (vilket är mycket ovanligt).
För att få en uppfattning om hur mycket värme huset läcker kan man titta på vilken typ av element man har och hur varma elementen behöver vara för att hålla värmen inne vid en viss temperatur.
Kontrollera att vattenmätaren står stilla när alla kranar är stängda.
Kontrollmäta elmätaren, det kan elleverantören göra men dom brukar ta betalt för det om det inte är nått fel på mätaren så ett alternativ är att köpa en begagnad elmätare (tex i webbutiken) för några hundringar ock hoppla den i serie med den befintliga för att kolla om den mäter rätt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #28 skrivet: 20 december 2007, 20:33:01 »
Nej, ingen värme alls på i källaren. Själv går jag med långkalsonger och raggsockar på mig för att golvet är svinkallt eftersom jag knappt vågar ha någon värme på av rädsla för att kwh-förbrukningen ska skena iväg :-X Men- det verkar inte spela någon roll hur mycket jag/vi försöker spara in, för samma förbrukning kvarstår ju nästan trots alla försök till att minska ner *stor suck*

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #29 skrivet: 20 december 2007, 20:41:20 »
Är pannan en gammal oljepanna? Det var vanligt att man stoppade i elpatroner i gamla oljepannor pÃ¥ 80-talet när elen blev billig efter utbyggnaden av kärnkraften.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!