Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkna effektbehov?  (läst 6898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Beräkna effektbehov?
« skrivet: 08 oktober 2008, 10:34:58 »
Hej!

Är det nån som är bra på att beräkna effektbehov och dimensionera bergvärmesystem? Jag har ingen koll alls, och snart kommer offerterna att trilla in. Vore bra om jag hade något att jämföra med då. Här är lite fakta om det aktuella huset:

-Dragigt hus byggt 1939, 2-glasfönster, ej tilläggsisolerat. 60 kvm tillbyggt 1980 (välisolerat).
-Värms i dag med elpanna på 15,5 kW + direktverkande el i tillbyggnaden
-total elförbrukning: 43 000-48 000 kWh (tidigare ägare: 53 000 kWh!)
-280 kvm varav 60 välisolerade, 2 plan souterräng, inbyggt garage
-2 vuxna + 2 barn, gör av med lite varmvatten
-Stockholmstrakten
-gillar att ha det varmt

Vi har "handshuntat" elpannan en hel del, och den direktverkande elen har helt skötts för hand. Vi har krämat på med värmen "tills det känts bra", alltså förmodligen gjort av med överdrivet mycket el.

Efter installation av bergvärme ska hela huset värmas av vattenburet system (nya element i det som i dag värms med direktverkande).

Vad tror ni behövs? Tar gärna emot uppskattningar mellan tummen och pekfingret, samt om det är någon som har tillgång till beräkningsprogram.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Beräkna effektbehov?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2008, 14:41:08 »
Var nyss inne på www.boschvarme.se och fyllde i uppgifter i deras beräkningsprogram. Det kom fram till 14,4 kW toppeffekt, men programmet tror att jag i dag värmer allt med vattenburen el, vilket inte stämmer. Hm, kanske ett riktvärde i alla fall.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkna effektbehov?
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2008, 06:55:47 »
Jag tror du kommer klara dig md en 12 kW VP och 200 m borra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Beräkna effektbehov?
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2008, 13:19:30 »
Tack för det, Carl N, jag uppskattar det verkligen!

Har fått en Nibe-offert med beräkning som liknar det du kommit fram till. Den ser ut så här (12 kW):

Nettoenergibehov: 42 750
Effektbehov: 14,5 kW
Energitäckningsgrad: 100 %
Effekttäckningsgrad: 75 %
Årsvärmefaktor: 3,7

Aktiv borrhålslängd: 228 m
energiutag: 140 kWh/m
effektuttag: 38 W/m

Eftersom vi sannolikt snart kommer att tilläggsisolera och se över de gamla fönstren har jag funderingar på om man kanske borde sikte på en lägre energitäckningsgrad för att få ett system som passar både nu och senare. Har läst här på forumet att det kan vara bra att sikta på 98 % energitäckningsgrad (kanske var det rent av du som talade om det?). Skulle man hamna på en 10-kW pump i så fall? Eller är det kanske bra att ändå har 12-kW och istället hänga på en volymförstorare för bättre gångtider? Vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Har också fått en CTC-offert (10,5 kW):

Energitäckningsgrad: 93,3
Effektbehov: 15,5 kW
170 meter aktivt borrdjup (+ 30 meter extra som grädde på moset, tot 200 m)

Är 93,3 % energitäckning lite klent (kräver tillsatsenergi från -4,2 grader)? Men kanske blir helt rätt med tilläggsiolering. Hm...

Det verkar med andra ord som om de två offerterna tar i lite extra vad gäller effektbehovet.

« Senast ändrad: 11 oktober 2008, 13:23:09 av Olof B »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkna effektbehov?
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2008, 14:23:39 »
Vad har du för radiatorer?

Är det gamla sektionsradiatorer och tjocka 1'' rör?
I så fall så kan du satsa på en 12 kW VP. Ett tips är att satsa på samma grejor till tillbygget.

Jag brukar rekommendera effekttäckningsgrad på ca 70% vilket innebär en 12 kW VP i ditt fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Beräkna effektbehov?
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2008, 14:51:37 »
Ja, stora sektionsradiatorer och feta rör pÃ¥ framledningen. Returrören bytta pÃ¥ flera ställen till 15 mm, och sen har vi en krets med tre element pÃ¥ klena rördimensioner som förmodligen mÃ¥ste bytas. I den del där vi ska dra in vattenburet blir det radiatorer      med tvÃ¥ "lager", vad de nu heter, sÃ¥vida ingen rekommenderar nÃ¥t annnat. Jag tolkar det du säger som  22-rör att föredra ihop med de gamla feta rören. FrÃ¥gan är om man även borde byta alla returer till 22.

Siktar pÃ¥ 14,5 radiatorer + ett fläktelement när allt är klart (0,5-elementet är ett litet element pÃ¥ en toa). Det borde bli stor vattenvolym pÃ¥ det hela - var det därför du frÃ¥gade om mina element  och rör? Jag inbillar mig att det inte är lika illa att ha en överdimensionerad pump om  man har mycket vatten i systemtet.

Edit: förtydligade lite. Ber om ursäkt om jag är otydlig...
« Senast ändrad: 11 oktober 2008, 15:22:54 av Olof B »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkna effektbehov?
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2008, 14:27:40 »
Jag inbillar mig att det inte är lika illa att ha en överdimensionerad pump om  man har mycket vatten i systemet.

Det stämmer bra.

Det funkar säkert med 15 mm på avsticken till/från radiatorerna men stamledningen bör vara minst 22 mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!