Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?  (läst 4909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

-----

  • Gäst
-----
Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« skrivet: 15 december 2012, 23:02:04 »
Har funderat och undrar om det finns jord/bergvärme anläggningar med köldbäraren i marken seriekopplad med solpaneler som via en temperaturstyrd ventil är aktiva bara om temperaturen i solpanelerna är högre än utgående från marken. Den här lösningen använder ju solpanelernas fördelar med högre verkningsgrad vid lägre temperaturer under de delar av året solen lyser. En till fråga är om höga brinetemperaturer skulle kunna vara någon nackdel?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #1 skrivet: 15 december 2012, 23:10:00 »
Det finns fabrikat med den typen av konstruktion. Dom är dock relativt små "aktörer"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #2 skrivet: 22 december 2012, 21:54:52 »
Det är säkert olika mellan fabrikat men jag har hört att värmepumparna slår av då brinet når över ca 20 °C.
Det borde man enkelt kunna lösa med en termisk blandningsventil som shuntar tillbaka en del av det svalare brinet från värmepumpen till inloppet för att hålla under 20 grader.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad lokiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #3 skrivet: 29 december 2012, 20:24:12 »
Det blir aldrig mer än 20c beroende på att borrhålet kyler ner så förbenat.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2012, 21:28:01 »
Borde man inte kunna "shunta" på solvärmen för att ligga så nära 20 grader som möjligt in i VP? Gissar att det skulle behöva vara någon sorts 3-vägs ventil, för att kunna ta från den värmereservoar med högsta temperaturen. Lite som när man kör med 3-vägare i acc-tanken, fast med omvända målet.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2013, 15:02:55 »
jag hade under flera Ã¥r  mina solpaneler  kopplade pÃ¥ returen  ned i berget via värme vxl  det gav  en ordentlig höjning av brinetemp  ca 14-10 grader in sommartid, sen vet jag inte om det var den effektivaste metoden. Jag hÃ¥ller just pÃ¥ att bygga om min anläggning. Bla med  frikyla. Det har varit flera trÃ¥dar kring att shunta in solvärme pÃ¥ inkommande sÃ¥ att temp aldrig blir högre än 15 C.  jag kommer att välja nÃ¥got sÃ¥dant, eventuellt med ett värmelager u  jord.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2013, 15:44:48 »
Är det inte bättre att låta solen göra vv utan hjälp av vp sommartid och resten av året när inte solen ger så mycket kan man låta solen värma brine och då lär det inte behövas shunt antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2013, 16:28:31 »
Ger en bra fångare något alls när man inte ens ser solen? Jag menar en gråtrist vinterdag då det endast är ljust ute, men inget "solsken", höjer den tempen då, och isf. hur mycket? Sc:,h

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2013, 20:55:34 »
Vakumrörs-fångare skall ge effekt även med diffust ljus, men det förutsätter att dom är frost/is/snöfria.
Eftersom ett vakumrör är så väl isolerat så kan det visst vara problem ibland.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

-----

  • Gäst
-----
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2013, 09:31:44 »
Bra med några svar det jag undrar över är att svar jag fått påstår att vp slår ifrån om brine in blir över 20grader kan det stämma eller tagit ur luften? Hur är det på luft/vatten vp på sommaren vid höga temperaturer har svårt för att tro att de slår av vp och börjar köra på elpatron om du har den igång för varmvatten, poolvärme etc en varm dag.

Min ide var att utnyttja solens värme ifrÃ¥n februari-september genom denna lösning. 

Bilden i första inlägget blev liten här kommer en länk. http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1b201392959AM6e7d

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2013, 09:49:09 »
vp kommer att stoppa om tempen blir för hög men det blir den inte tänk på att en 8 kw vp tar ca 6 kw från backen solpanelerna levererar normalt inte mycket samt att berget kyler om tempen brine ut ligger över bergtempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2013, 16:52:47 »
Plana eller vakuum är en religiös fråga för andra trådar, men solfångare kan gå i stagnation=koka, därav är nog rådet med solfångare på utgående brine ganska klokt. Men om du häller ner 90C i borrat, hinner det kylas av till 20C? Sen är det klenare rör på solfångarna, det blir parallell om inte shuntat = mycke kopplingar och risk för blask. Vakuumrör har en heatpipe som sticks in i en "manifold", har sett en variant där "manifolden" är ett rör på dia 50-60 och heatpipens ände typ viras runt detta rör/manifold. Med denna lösning får brine strömma i ett rör med samma dia hela vägen och bara en bit galvat som monteras in. Sen är det bara att räkna på vad borrat kan ta emot och därefter hur många vakuumrör som skall häktas på detta rör. Sen vet i fan om jag vill ha 120 C trycksatt brine runt huset, när strömmen går och solen ligger på? Hur mår brineslangen när strömmen går på och du knuffar ner ånga i hålet? Sc:,h
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2013, 17:05:44 »
Bortsett från hur man kan styra värmen från solfångaren till brinet:
Att få 20 °C in på brinet i en VP vad ger det för COP förbättring?
Blir det bättre ekonomi än att utnyttja solvärmen direkt på normalt(vanligt) vis?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Solpaneler seriekopplade med jord/bergvärme brine?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2013, 17:14:54 »
Plana eller vakuum är en religiös fråga för andra trådar, men solfångare kan gå i stagnation=koka, därav är nog rådet med solfångare på utgående brine ganska klokt. Men om du häller ner 90C i borrat, hinner det kylas av till 20C? Sen är det klenare rör på solfångarna, det blir parallell om inte shuntat = mycke kopplingar och risk för blask. Vakuumrör har en heatpipe som sticks in i en "manifold", har sett en variant där "manifolden" är ett rör på dia 50-60 och heatpipens ände typ viras runt detta rör/manifold. Med denna lösning får brine strömma i ett rör med samma dia hela vägen och bara en bit galvat som monteras in. Sen är det bara att räkna på vad borrat kan ta emot och därefter hur många vakuumrör som skall häktas på detta rör. Sen vet i fan om jag vill ha 120 C trycksatt brine runt huset, när strömmen går och solen ligger på? Hur mår brineslangen när strömmen går på och du knuffar ner ånga i hålet? Sc:,h
Tror inte man kör brine på taket man använder sig av en värmeväxlare så man kan ha glykol på taket och spritblandning till hålet. Om man låter cirkulationen vara igång så kommer det inte gå ner 90 grader i hålet och försvinner strömmen så stoppar cirkulationen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!