Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Geo 312C Officiell tråd.  (läst 126969 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Callemans

  • Fixar allt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #165 skrivet: 10 november 2017, 14:42:01 »
”Behöver inte uppdateras”? Tillåt mig småle :)

Vem säger det? ÅF?

Gamla Nibe behövde heller inte uppdateras, men ju mer komplexa maskinerna blir desto större är risken att de behöver uppdateras, och då känns det bra att det är enkelt att göra själv. Även Thermias lilla inverter har väl behövt en mjukvaruuppdatering nyligen för att fixa problem.

Visst är det ÅF  tummenupp !  Gör man detta själv då? Har inget emot det, tvärtom - Jobbar med utveckling och uppdatering betyder (ibland) förbättring vilket är kul..
Souterränghus på 200m2 i norra Stockholm. IVT Geo 312c med 200m borrhål. Gått från eluppvärmt till vattenburen bergvärme men just nu kör vi lite blandat då övervåningens vattenburna golvvärme inte är klar och blir inte det än på några år.

Runt 21-22 grader inne.

2016 - 26418kwh
2017 - 27293kwh
2018 - 19935kwh - Ny IVT BV med Ngenic styrning, golvvärme hela 1a våningen, Äldre LVP, 2 EL radiatorer och äldre EL GV i hall, kök, matrum och badrum(Ny termostat) på 2a våningen. Tilläggsisolerat norrvägg uppe. All belysning LED eller lågenergi.
2019 - 18112kwh - Borttagen LVP, Kamin i december och tilläggsisolering ca 14m + 2 utbytta altandörrar till 3glas.

Planer - Nya fönster, FTX, EL radiatorer och EL GV med vattenburen, mer tilläggsisolering och ordentlig vindsisolering. Fortsatt tätning av tjuvluft. Räknar med att komma under 15000kwh per år? Ser nu att det inte bör vara några problem alls. Siktar på 12000kwh!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #166 skrivet: 10 november 2017, 16:37:04 »
Jag har ingen aning om hur IVT gör, men för Nibe hämtar man hem en fil från nibes web och lägger på en usb-sticka och gör det själv. Väldigt enkelt.

Uppdaterar min F1245-12 från 2010 när det kommer nya uppdateringar, och det har tillkommit features sedan installation, t ex automatisk varvtalsreglering av både kalla och varma cirkpumparna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #167 skrivet: 17 november 2017, 20:36:25 »
Det är precis så rumsgivaren är designad att jobba.

Är rumstemperaturen 1° under rumbör, så påverkar det framledningens börvärde med värdet i inställning "rumspåverkan" d.v.s. är värdet 3 så ökas framledningens börvärde med 3°.

Snyggt!

Kan någon vänlig själ berätta för mig hur jag skall konfigurera inställningarna för att pumpen ska lira enligt citerad text?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #168 skrivet: 18 november 2017, 16:21:08 »
Fungerar den inte alls, eller fungerar den med andra temperaturer än de jag har angett?

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #169 skrivet: 19 november 2017, 00:28:36 »
Fungerar den inte alls, eller fungerar den med andra temperaturer än de jag har angett?

Jag lyckades lösa så att rumgivaren påverkar framledningstemperaturen. Tack :-)

Mitt sista problem är att även om jag försöker kalibrera rumsgivaren i inställningarna så justeras in temperaturen. Smått störande att rumsgivaren visar ca 1.5 grader för lite.

Tips mottages!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #170 skrivet: 19 november 2017, 09:34:42 »
Det borde väl gå på garantin så det får skicka en ny rumsgivare? Hade det varit 0,5 °C så är det ju inom felmarginalen med 1,5 °C fel är för mycket. Kontroller gärna med flera termometrar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #171 skrivet: 19 november 2017, 22:27:29 »
Det borde väl gå på garantin så det får skicka en ny rumsgivare? Hade det varit 0,5 °C så är det ju inom felmarginalen med 1,5 °C fel är för mycket. Kontroller gärna med flera termometrar.

Ja, jag har bett min installatör att undersöka om jag kan få en ny rumsgivare.  tummenupp

En sista fråga:
Installatören monterade en IP-modul men glömde (hur han nu kunde glömma det) att plugga in kablarna i elcentralen. Det är en orange kontakt med två sladdar som jag har listat ut att den skall sitta på en plats som heter någonting jag inte kommer ihåg just nu och "IP". När jag satte i denna började IP-modulens nätverksuttag att blinka, så jag tror den sladden hamnade rätt. Det återstår en blå kontakt med två svarta sladdar och jag misstänker att denna skall sitta på EMS BUS men där sitter rumsgivaren. Eller kan jag sätta alla fyra sladdar i den?

Tack på förhand

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #172 skrivet: 20 november 2017, 07:55:25 »
OM rumsgivaren sitter på en yttervägg kan det vara därför den visar för lite.
Sitter den på en innervägg över en väggdosa och du har mekanisk ventilation kan luft utifrån sugas in via kabelröret och kyla givaren.
Kolla upp dessa saker.
Sitter den på en yttervägg, prova sätta några distanser mellan vägg och givarkapsling.
Om den sitter över en väggdosa, se till att täta alla öppningar ut från dosan. (Jag brukar köra med "hörselproppar" för att plugga rör/slangar in/ut ur väggdosorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #173 skrivet: 22 november 2017, 10:50:37 »


En sista fråga:
Installatören monterade en IP-modul men glömde (hur han nu kunde glömma det) att plugga in kablarna i elcentralen. Det är en orange kontakt med två sladdar som jag har listat ut att den skall sitta på en plats som heter någonting jag inte kommer ihåg just nu och "IP". När jag satte i denna började IP-modulens nätverksuttag att blinka, så jag tror den sladden hamnade rätt. Det återstår en blå kontakt med två svarta sladdar och jag misstänker att denna skall sitta på EMS BUS men där sitter rumsgivaren. Eller kan jag sätta alla fyra sladdar i den?

Tack på förhand
[/quote]

Hej!
Alla 4 skall in på den blå (19,20), dock viktigt att de svarta läggs rätt då de är polaritets känsliga.

Mvh
//M
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #174 skrivet: 22 november 2017, 21:38:25 »
OM rumsgivaren sitter på en yttervägg kan det vara därför den visar för lite.
Sitter den på en innervägg över en väggdosa och du har mekanisk ventilation kan luft utifrån sugas in via kabelröret och kyla givaren.
Kolla upp dessa saker.
Sitter den på en yttervägg, prova sätta några distanser mellan vägg och givarkapsling.
Om den sitter över en väggdosa, se till att täta alla öppningar ut från dosan. (Jag brukar köra med "hörselproppar" för att plugga rör/slangar in/ut ur väggdosorna.

Sitter på innervägg, självdrag. Jag har haft kontakt med installatören som skulle ordna fram en ny rumsgivare. Skumt att det inte heller går att kalibrera via huvudcentralen.


En sista fråga:
Installatören monterade en IP-modul men glömde (hur han nu kunde glömma det) att plugga in kablarna i elcentralen. Det är en orange kontakt med två sladdar som jag har listat ut att den skall sitta på en plats som heter någonting jag inte kommer ihåg just nu och "IP". När jag satte i denna började IP-modulens nätverksuttag att blinka, så jag tror den sladden hamnade rätt. Det återstår en blå kontakt med två svarta sladdar och jag misstänker att denna skall sitta på EMS BUS men där sitter rumsgivaren. Eller kan jag sätta alla fyra sladdar i den?

Tack på förhand


Hej!
Alla 4 skall in på den blå (19,20), dock viktigt att de svarta läggs rätt då de är polaritets känsliga.

Mvh
//M

Tack då var det som jag misstänkte.  tummenupp

Utloggad Callemans

  • Fixar allt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
JFB 30mah eller 300mah till IVT Geo 312C
« Svar #175 skrivet: 29 november 2017, 07:19:16 »
Hej,

Ni som har 312an(bara ni) har ni en jordfelsbrytare som löser ut på 30mah(normal och vanligast) eller en på 300mah(ovanligare)?

I äldre IVT installationsmanualer för andra modeller står det att en 300mah skall användas. Hittar inte det i 312ans manual. Har en 30mah liggandes och 300mah kostar 3-4ggr så mycket.

Mvh,
Calle
Souterränghus på 200m2 i norra Stockholm. IVT Geo 312c med 200m borrhål. Gått från eluppvärmt till vattenburen bergvärme men just nu kör vi lite blandat då övervåningens vattenburna golvvärme inte är klar och blir inte det än på några år.

Runt 21-22 grader inne.

2016 - 26418kwh
2017 - 27293kwh
2018 - 19935kwh - Ny IVT BV med Ngenic styrning, golvvärme hela 1a våningen, Äldre LVP, 2 EL radiatorer och äldre EL GV i hall, kök, matrum och badrum(Ny termostat) på 2a våningen. Tilläggsisolerat norrvägg uppe. All belysning LED eller lågenergi.
2019 - 18112kwh - Borttagen LVP, Kamin i december och tilläggsisolering ca 14m + 2 utbytta altandörrar till 3glas.

Planer - Nya fönster, FTX, EL radiatorer och EL GV med vattenburen, mer tilläggsisolering och ordentlig vindsisolering. Fortsatt tätning av tjuvluft. Räknar med att komma under 15000kwh per år? Ser nu att det inte bör vara några problem alls. Siktar på 12000kwh!

Utloggad Callemans

  • Fixar allt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #176 skrivet: 01 december 2017, 22:59:27 »
Riktigt dåligt med 312 ägare här. Hoppas jag kan bidra med fakta då min installerats. Nyss borrat 205m och nästa vecka trycks turbokollektorslangen i. Veckan efter kommer pumpen och jag hoppas kunna sy ihop vvs och el innan dess.

Enligt ÅFs elektriker ska en jordfelsbrytare på 30ma fungera utmärkt för att svara på min egen fråga.

Souterränghus på 200m2 i norra Stockholm. IVT Geo 312c med 200m borrhål. Gått från eluppvärmt till vattenburen bergvärme men just nu kör vi lite blandat då övervåningens vattenburna golvvärme inte är klar och blir inte det än på några år.

Runt 21-22 grader inne.

2016 - 26418kwh
2017 - 27293kwh
2018 - 19935kwh - Ny IVT BV med Ngenic styrning, golvvärme hela 1a våningen, Äldre LVP, 2 EL radiatorer och äldre EL GV i hall, kök, matrum och badrum(Ny termostat) på 2a våningen. Tilläggsisolerat norrvägg uppe. All belysning LED eller lågenergi.
2019 - 18112kwh - Borttagen LVP, Kamin i december och tilläggsisolering ca 14m + 2 utbytta altandörrar till 3glas.

Planer - Nya fönster, FTX, EL radiatorer och EL GV med vattenburen, mer tilläggsisolering och ordentlig vindsisolering. Fortsatt tätning av tjuvluft. Räknar med att komma under 15000kwh per år? Ser nu att det inte bör vara några problem alls. Siktar på 12000kwh!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #177 skrivet: 02 december 2017, 10:30:55 »
Ser fram emot rapporter  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #178 skrivet: 02 december 2017, 11:14:18 »
Riktigt dåligt med 312 ägare här. Hoppas jag kan bidra med fakta då min installerats. Nyss borrat 205m och nästa vecka trycks turbokollektorslangen i. Veckan efter kommer pumpen och jag hoppas kunna sy ihop vvs och el innan dess.

Enligt ÅFs elektriker ska en jordfelsbrytare på 30ma fungera utmärkt för att svara på min egen fråga.

Jag har ingen jordfelsbrytare i huset överhuvudtaget och elektrikern satte bara en vanlig strömbrytare innan pumpen.
Jag tror inte det sitter en jordfelsbrytare i den då det inte finns en återställningsknapp.

Bör jag ta upp detta med installatören?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #179 skrivet: 02 december 2017, 12:28:17 »
Nej men du bör anlita en elektriker som sätter in en jordfelsbrytare för resten av huset utom värmepumpen. Det är en väldigt bra säkerhetsdetalj.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!