Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lite hjälp önskas  (läst 29319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Lite hjälp önskas
« skrivet: 28 augusti 2008, 19:31:09 »
Installerade för ca 1år sedan en ecoel + ecoair. Nu va jag in och kollade på historik och det såg ut så här.
Total drift h 10435
Elvärme Kwh 2453
Högsta framl 52
Kompresor 3417 h
Starter/h 7st

Mina inställningar för tillfället är
Elpanna 50
Elpanna max kw 6.0
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kw 6.0
Fördröjning shunt 180
Extra vv min 30
Extra vv elpanna 60
min utetemp -10

Verkar detta stämma? Kan inget annnat erkänna att jag inte är tillräckligt insatt som jag borde vara. Men nu ska jag försöka lära mig, ås jag är tacksam för tips och råd.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2008, 19:48:30 »
CTC funkar så här:

Elpannan på 223 liter finns beskriven i skötselanvisningarna. Den består av en övre och en nedre del, den övre utgör cirka 1/3 och den nedre 2/3 av hela volymen. Tappvarmvattnet leds genom en lång kamflänsslinga och förvärms i nedre delen och värms sedan ytterligare när det passerar övre delen av pannan. Radiatorkretsen tar vatten från såväl nedre som övre pannan och även från returen via en shuntventil och returnerar till nedre delen av pannan. Både övre och nedre pannan är försedd med el-patron. Patronen i nedre pannan är bortkopplad så länge värmepumpen är tillkopplad, den kopplas in automatiskt när värmepumpen kopplas bort vid för låg utetemperatur, eller om värmepumpen väljs bort i menyn.

När man ställt in värmekurvan enligt anvisningarna i skötselanvisningarna, styrs anläggningen av värmekurva tillsammans med utegivare och rumsgivare. Värmekurvan och temperaturgivarna ute och inne bestämmer framledningstemperaturens börvärde. Nedre pannans börvärde sätts till framledningstemperaturens börvärde + 5 grader (dock lägst 40 grader) och övre pannans börvärde sätts till framledningstemperaturens börvärde + 7 grader.

Värmepumpen värmer nu nedre pannan tills börvärdet nås, då den stannar. När temperaturen sjunkit 5 grader (till framledningens börvärde) startar pumpen igen och värmer vattnet tills börvärdet för nedre pannan nås och stannar sedan. Var fjärde gång pumpen startar sätts dock börvärdet för nedre pannan till 55 grader. Eftersom pumpen kör upp värmen till 55 grader var fjärde start, kommer övre delen att värmas upp och är nästan alltid någon grad varmare än nedre delen. Vid sommardrift, normalt när det är 16 grader eller mer ute och cirkulationen till radiatorerna stoppas, värmer pumpen till 55 grader varje start.

Övre delens el-patron bör ställas så lågt som möjligt utan att äventyra varmvattenförsörjningen, får man problem med varmvattnet får man antingen öka el-patronens inställning eller använda funktionen för extra varmvatten. Ställer man in värdet på övre pannan till några grader under 50, så håller värmepumpen normalt den temperaturen och el-patronen går inte in. När värmepumpen inte kan hålla övre pannans temperatur 7 grader över framledningens börvärde, kopplas el-patronen in automatiskt och spetsar till börvärdet för övre pannan.

Om man tycker att pumpen startar för ofta, kan man i servicemenyn under fabriksinställningar, ändra inställningen för "Diff start/stopp”. Start/stopp är förinställt till 5 grader, alltså hur många grader över framledningstemperaturen pumpen ska värma nedre pannan till innan stopp. Ändrar man här till exempelvis 7 grader, sätts nedre pannans börvärde till framledningstemperaturens börvärde + 7 grader. OBS ! För att ändra här, krävs att man kan leverantörskoden.

När framledningens börvärde börjar närma sig 45-46 grader, kommer övre pannans börvärde, som då ligger på 52-53 grader, att bli svårt att nå för värmepumpen, och el-patronen kommer att kopplas in. Kopplar man bort el-patronen, så sparar man en del onödigt spetsvärme i övre pannan. El-patronen kopplas bort om man sätter "Elpanna max kW" till 0 i menyn "Inställningar". När man märker att värmen inte räcker till, kopplar man in el-patronen igen genom att återställa "Elpanna max kW" till det ursprungliga värdet.

Nedre pannan värms alltså normalt av värmepumpen, som jobbar mellan framledningens börvärde och en temperatur som ligger så många grader över framledningens börvärde som bestäms av instäningen under ”Diff start/stopp” i servicemenyn, förvalt till 5 grader.

Övre pannan värms normalt av det varma vattnet i nedre pannan, men om temperaturen inte hålls 7 grader över framledningens börvärde, så går el-patronen in och spetsar så att temperaturen hålls. El-patronen går även in, om temperaturen skulle bli lägre än inställt värde för pannan i menyn.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2008, 19:54:28 »
Hej

Lite mera:

En hyfsad inställning av pannan när man ställt in värmekurvan borde vara att sätta övre pannan till 44-45 grader, och undre pannan till 50 grader. Då kommer inte elpatronen att kopplas in så länge framledningens börvärde håller sig under 45 grader, pumpen håller normalt temperaturen till 50-51 grader i övre pannan. Nedre patronen går ju bara in om det blir så kallt att pumpen kopplas bort och då kan 50 grader vara lagom, och övre elpatronen går in automatiskt om framledningen behöver högre temperatur än vad pumpen klarar av.

Det som kan hända, när man sätter ner värdet på övre elpatronen är, att man kan få problem med varmvattnet, i så fall får man antingen höja temperaturen i övre pannan något eller gå in i menyn och använda inställningarna för extra varmvatten.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2008, 19:55:42 »
oj oj, tackar för ett utförligt och krånligt svar  :)
Men hur ligger jag då till om man kollar på den historiska infon?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2008, 20:04:52 »
Du borde sätta ner värdet på övre elpatronen till 45º eller koppla bort den, och sedan bara koppla in den om det behövs, alltså om det blir för kallt i huset.

Jag har min elpatron bortkopplad, har bara haft den tillkopplad vid någon enstaka köldknäpp. Jag har gjort av med 35 kWh på pannan hittills i år, du har använt 2453 kWh under cirka ett år. Elpatronen vill gärna gå in onödigt ofta för att säkerställa att det finns varmvatten.

Prova med att koppla bort den ett tag. Läs igenom hur pannan funkar först.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2008, 21:13:41 »
min ute temp kan man väl sänka till -15 ºC   så går pumpen litte kallare =mindre spetsning
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2008, 22:02:21 »
min ute temp kan man väl sänka till -15 ºC   så går pumpen litte kallare =mindre spetsning

Ja, givetvis. Varför står den på -10 ?

Den ska stå på -15º

Kan vara en orsak till många kWh på elpatronen.

Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2008, 11:58:41 »
min ute temp kan man väl sänka till -15 ºC   så går pumpen litte kallare =mindre spetsning

Ja, givetvis. Varför står den på -10 ?

Den ska stå på -15º

Kan vara en orsak till många kWh på elpatronen.

Ronnie
Min stod också på -10 som standard vid leverans, undrar varför ctc tycker det är en bra default inställning?

PG
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
År 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2008, 12:18:16 »
kanske de håller lite längre.     men hur många dagar per år är det kallare än -10 ºC om man inte bor norrut  Sc:,h
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ROLPeR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2008, 13:30:21 »
Ändra följande parametrar och låt värmepumpen göra jobbet.

Elpanna max kw 6.0  till 0
min utetemp -10      till -15

Eltillskott skall man bara behöva när det är riktigt kallt.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2008, 13:50:19 »
Pannan var inställd till -10 vid leverans, är nu inställd på -15.
Ang att sänka övre pannan från 6.0 till 0.0, kommer pumpen då att orka leverera vatten till ett bad?
Analet kalla dagar förra året som var under -10 var ganska många jämfört med vad det brukar vara, kan ju tillägga att jag bor i Falun.

Tack till alla som hjälper mig med snabba och utförliga svar, efter många timmar med instruktionsboken igår så börjag jag förstå en del nu. (tror jag)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #11 skrivet: 29 augusti 2008, 15:37:07 »
Hej

Att ändra inst från 6 kW till 0 kW, innebär att du stänger av elpatronen.
Ändra temperaturen från 50º till 45º också.

Om du får problem med varmvattnet, så får du ändra tillbaka till 6 kW, eller använda funktionen för extra varmvatten. Om elpatronen är bortkopplad, kör pumpen till 55º under de tider du valt att köra extra varmvatten. Om elpatronen är tillkopplad, kan du ange en temp som den ska värma till under extra varmvattenkörningarna. Läs sid 31 och framåt i manualen till EcoEl .

Men det är ofarligt att sätta övre pannan till exempelvis 45º eller att sätta effekten till 0 kW. Det är bara att testa och funkar det inte så ändra tillbaka till det som gällde innan.

Jag har patronen bortkopplad och ställd på 45º, när det blir så kallt att inte pumpen klarar framledningstemperaturen så kopplar jag in patronen (för min del vid 5-6 minusgrader ute). Däremot klarar jag varmvatten helt utan hjälp av elpatron. Det gäller att prova sig fram, så lär man sig snart om och när man behöver ha patronen inkopplad.

Är den ställd på 50º så går den in så fort man använder varmvatten, ofta helt i onödan.

//Ronnie

« Senast ändrad: 29 augusti 2008, 15:40:18 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #12 skrivet: 08 september 2008, 17:55:20 »
Hur är det med bakterier om man sänker till 45 grader tex...är inte så insatt i vilken värme som krävs?
ps fick min ecoel samt ecoair111 installerad klar idag, spännande!

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #13 skrivet: 08 september 2008, 19:46:47 »
det är kamrörsslinga i eco el så du behöver inte oroa dig för bakterier
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #14 skrivet: 11 september 2008, 08:48:26 »
Hej...en liten fråga till alla som spärrat sin elpatron: Om man spärrat elpatronen i undre delen av pannan & huset kräver varmare utshuntning än vad som finns i nedre  delen & pannan öppnar shunten för fullt då tar ju den vatten från övre delen av pannan vad är skillnaden då?? *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!