Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur starta jordvärmepump som stÃ¥tt i tvÃ¥(!!) Ã¥r?  (läst 4492 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
Kan någon ge tips om olika kontrollpunkter att tänka på/gå igenom vid start av en vämepump (thoren)
som stått okörd i två år.

Gärna som en checklista, men alla tips är välkomna!!

Ett tips jag fått är att köra en kupevärmare ett par dagar för att värma kompressorn före start

« Senast ändrad: 21 augusti 2006, 15:30:11 av evo »
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2006, 20:58:31 »
Jag är jun inte expert på ämnet, men jag hasde tryckt på ON o ingen mer

när bilar står i bilhalarenhel sommar & säljs på vintern, så står ju AC kompressorn orörd i 1,5 år & det händer aldrig nått
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2006, 21:19:00 »
Jag är jun inte expert på ämnet, men jag hasde tryckt på ON o ingen mer

när bilar står i bilhalarenhel sommar & säljs på vintern, så står ju AC kompressorn orörd i 1,5 år & det händer aldrig nått
Hade ocksÃ¥ tryckt pÃ¥ ON och inget mer.  Kontrollerat extra noga att cirk-pumparna gÃ¥r igÃ¥ng som de skall.

Angående bilar, så använder då jag min A/C kompressor på vintern med för avfuktning, eller?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2006, 21:53:13 »
A/C pÃ¥ vintern är perfekt  Thumbsup Torrt Ã¥ fint i bilen, Ã¥ ingen imma eller is pÃ¥ rutorna.

mvh humlan.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2006, 07:13:51 »
Om ni får AC-n att fungera hela året så har ni ingen vinter,uppe hos oss fungerar den bara i garaget halva året >:D

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2006, 07:55:58 »
PÃ¥ iaf en del bilar (t ex Volvo, Carman!  ;)) gÃ¥r ac pÃ¥ automatiskt i defrostläget, även om ac är avstängd. Detta för att fÃ¥ bort imma och is pÃ¥ rutan mer effektivt. Ac ocksÃ¥ pÃ¥ vintern sÃ¥ledes.
« Senast ändrad: 22 augusti 2006, 11:54:58 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2006, 10:29:23 »
På iaf en del bilar (t ex Volvo) går ac på automatiskt i defrostläget, även om ac är avstängd. Detta för att få bort imma och is på rutan mer effektivt. Ac också på vintern således.

Det gör det på min Kia Magentis åxå....

mvh humlan.

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2006, 11:10:22 »
Var det här ett bilforum eller... ;) nåja, tack för svaren i alla fall.

Dramatiken inför starten känns som bortblÃ¥st!  :)

Tack/ Ove
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2006, 11:13:25 »
Cirkulationspumparna, kolla att dom inte kärvat fast.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2006, 12:13:46 »
PÃ¥ iaf en del bilar (t ex Volvo, Carman!  ;)) gÃ¥r ac pÃ¥ automatiskt i defrostläget, även om ac är avstängd. Detta för att fÃ¥ bort imma och is pÃ¥ rutan mer effektivt. Ac ocksÃ¥ pÃ¥ vintern sÃ¥ledes.
i defrosterlägget går ac:n på alla bilar vad jag vet, bara det att det inte alltid visas för förarn. (men är ute tempen för kall, så kommer inte ac:n att starta)

--------------------------------------------------------------------------

men som sagt så kolla att allt gårigång håll lite koll på tempraturerna första kverten & sen nån punkt koll efter några timmar.
innan start kan du kolla vätske nivåer & lufta
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2006, 21:18:42 »
Hej

Jag har hört förut att man skulle slippa imma om man sätter på AC på vintern, men nu tror jag ju inte på sånt som jag inte förstått.
Är det så att man kyler ner luften med AC'n för att få bort vattnet och sen värmer upp den igen eller vad är det för trick man gör.
Så om någon verkligen vet hur det görs vore jag glad att få veta.

MVH
Messer

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #11 skrivet: 23 augusti 2006, 21:54:23 »
Japp.

Kylan gör att fukten kondenseras på förångaren och blir torr. Luften värms sedan upp av värmepaketet.

Funkar såklart bara om det är tillräckligt varmt ute för att kompressorn skall gå.

Jag hade en bil med simpel AC, där man startade kompressorn med en tryckknapp, och det var *väldigt* imponerande att se vad som hände när man hade full fläkt och hela rutan helt igenimmad och slog pÃ¥ kompressorn. Efter nÃ¥gra sekunder klarnade rutan upp helt  Thumbsup
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Som jag förstår det kyler bara AC luften, men med en klimatkontrollanläggning kyler först AC luften och "torkar" den sedan värms den upp till den temp du vill ha i din bil. I min är det mycket effektivt mot imma på rutorna när man kliver in med våta eller snöiga kläder.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #13 skrivet: 23 augusti 2006, 22:32:00 »
många bilar kör värme & kyla samtidigt i defrosterlägget, för att motverka dimma, även om bilen bara har AC (inte klimatanläggning) men det är inte säkert att bilen visar det för föraren.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur starta jordvärmepump som stått i två(!!) år?
« Svar #14 skrivet: 28 augusti 2006, 07:17:23 »
Kompressorn till ACn går inte vid minusgrader på vintern

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!