Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: evo skrivet 21 augusti 2006, 15:01:44
-
Kan någon ge tips om olika kontrollpunkter att tänka på/gå igenom vid start av en vämepump (thoren)
som stått okörd i två år.
Gärna som en checklista, men alla tips är välkomna!!
Ett tips jag fått är att köra en kupevärmare ett par dagar för att värma kompressorn före start
-
Jag är jun inte expert på ämnet, men jag hasde tryckt på ON o ingen mer
när bilar står i bilhalarenhel sommar & säljs på vintern, så står ju AC kompressorn orörd i 1,5 år & det händer aldrig nått
-
Jag är jun inte expert på ämnet, men jag hasde tryckt på ON o ingen mer
när bilar står i bilhalarenhel sommar & säljs på vintern, så står ju AC kompressorn orörd i 1,5 år & det händer aldrig nått
Hade också tryckt på ON och inget mer. Kontrollerat extra noga att cirk-pumparna går igång som de skall.
Angående bilar, så använder då jag min A/C kompressor på vintern med för avfuktning, eller?
-
A/C på vintern är perfekt Thumbsup Torrt å fint i bilen, å ingen imma eller is på rutorna.
mvh humlan.
-
Om ni får AC-n att fungera hela året så har ni ingen vinter,uppe hos oss fungerar den bara i garaget halva året >:D
-
På iaf en del bilar (t ex Volvo, Carman! ;)) går ac på automatiskt i defrostläget, även om ac är avstängd. Detta för att få bort imma och is på rutan mer effektivt. Ac också på vintern således.
-
På iaf en del bilar (t ex Volvo) går ac på automatiskt i defrostläget, även om ac är avstängd. Detta för att få bort imma och is på rutan mer effektivt. Ac också på vintern således.
Det gör det på min Kia Magentis åxå....
mvh humlan.
-
Var det här ett bilforum eller... ;) nåja, tack för svaren i alla fall.
Dramatiken inför starten känns som bortblåst! :)
Tack/ Ove
-
Cirkulationspumparna, kolla att dom inte kärvat fast.
-
På iaf en del bilar (t ex Volvo, Carman! ;)) går ac på automatiskt i defrostläget, även om ac är avstängd. Detta för att få bort imma och is på rutan mer effektivt. Ac också på vintern således.
i defrosterlägget går ac:n på alla bilar vad jag vet, bara det att det inte alltid visas för förarn. (men är ute tempen för kall, så kommer inte ac:n att starta)
--------------------------------------------------------------------------
men som sagt så kolla att allt gårigång håll lite koll på tempraturerna första kverten & sen nån punkt koll efter några timmar.
innan start kan du kolla vätske nivåer & lufta
-
Hej
Jag har hört förut att man skulle slippa imma om man sätter på AC på vintern, men nu tror jag ju inte på sånt som jag inte förstått.
Är det så att man kyler ner luften med AC'n för att få bort vattnet och sen värmer upp den igen eller vad är det för trick man gör.
Så om någon verkligen vet hur det görs vore jag glad att få veta.
MVH
Messer
-
Japp.
Kylan gör att fukten kondenseras på förångaren och blir torr. Luften värms sedan upp av värmepaketet.
Funkar såklart bara om det är tillräckligt varmt ute för att kompressorn skall gå.
Jag hade en bil med simpel AC, där man startade kompressorn med en tryckknapp, och det var *väldigt* imponerande att se vad som hände när man hade full fläkt och hela rutan helt igenimmad och slog på kompressorn. Efter några sekunder klarnade rutan upp helt Thumbsup
-
Som jag förstår det kyler bara AC luften, men med en klimatkontrollanläggning kyler först AC luften och "torkar" den sedan värms den upp till den temp du vill ha i din bil. I min är det mycket effektivt mot imma på rutorna när man kliver in med våta eller snöiga kläder.
-
många bilar kör värme & kyla samtidigt i defrosterlägget, för att motverka dimma, även om bilen bara har AC (inte klimatanläggning) men det är inte säkert att bilen visar det för föraren.
-
Kompressorn till ACn går inte vid minusgrader på vintern
-
Kompressorn till ACn går inte vid minusgrader på vintern
nä det är ju det vi säger
-
På min skoda med halvautomatisk klimatanläggning (temperaturautomatik men manuell fläkt och fördelning) så spärras komrpessorn vid +5ºC, men det är ju framförallt vid regn den behövs för avfrostning tycker jag och det brukar inte regna om det är minusgrader studs
-
Jag tror att den tekniska termen är threadjacking.
Så jag frågar mig själv,
"Om jag ville diskutera hur automatiken i en bils AC fungerar, var borde jag leta då?" a:gl
Jag är rädd att många missar den här intressanta dialogen när ni gömmer den här ... knUp
MV H
Erland
PS
hur gick det med pumpen, slog du bara på strömmen?
ds