Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vattenpump till enrörssystem  (läst 8313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad diy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Luft/vattenpump till enrörssystem
« skrivet: 16 februari 2010, 14:41:43 »
Jag har ett 60-talshus med enrörssysten till radiatorerna och skulle vilja sänka elräkningen med en l/v-pump. För att ytterligare komplicera det hela har vi även vattenburen golvvärme i ca 25% av huset.
Vissa installatörer säger att det fungerar fint bara framledningstemp är högre än för tvårörssystem andra säger att de knappt vill installera utan ett sista konvektorelement för att pumpen ska gå ordentligt. De säger även att kalkylen är betydligt sämre än i tvårörsfallen.
Kontentan är att jag känner mig mycket förvirrad och rådvill. Är det någon som har erfarenhet av detta och i så fall vad jag bör välja?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2010, 14:56:06 »
Det spelar ingen roll, om du har enrörs- eller tvårörssystem, bara systemen är rätt dimensionerade. Det, som har betydelse, är vilken framledningstemperatur du behöver, när det är kallt ute.
Så länge du klarar dig med 50º på framledningen, funkar en luft/vatten bra.

Här finns många, som har enrörssystem, som funkar utmärkt, bland andra jag själv.

//Ronnie
« Senast ändrad: 16 februari 2010, 14:57:55 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2010, 14:57:37 »
Ett- eller tvårörssystem har ingen betydelse. Det som är avgörande är vilken framledningstemperatur som behövs.
Dock kan man göra antagandet att ett enrörssystem är äldre och att det därmed förmodligen är ett högtemperatursystem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2010, 15:10:33 »
Bara kör på. Jag har en-rörs och det funkar. Hade sparat mer med två-rörs med lägre framledning och kallare retur. Skulle det behövas kan du ju sätta fläkt på det sista i varje slinga. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad diy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2010, 13:08:50 »
Tack, det låter betryggande. Är det dessutom någon som har koll på vilka pumpar som fungerar bäst till enrörssystem och hur vet man om det räcker med en vanlig eller om det krävs en med högre temperatur?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2010, 13:12:16 »
Tack, det låter betryggande. Är det dessutom någon som har koll på vilka pumpar som fungerar bäst till enrörssystem och hur vet man om det räcker med en vanlig eller om det krävs en med högre temperatur?

Det vet bara du... Vilken framledningstemperatur har du när det är kallt ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad diy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2010, 10:55:22 »
Hur vet man vilken framledningstemperatur man har? Elpannans tempmätare står på 70 grader men är det framledningstemperaturen?? En fundering är att det kanske inte behövs hetvatten utan kan räcka med ett vanligt system då jag bor i sydvästraste delen av Skåne där som bekant temperaturen sällan når mycket under noll (om man bortser från denna vintern då).
Kan det kanske t o m vara bättre med ett vanligt system där pumpen får gå i princip konstant och pytsa in värme i förhållande till ett system med hetvatten som slår av och på?
Som kanske syns är jag ute efter förslag till vilket system som kan fungera bäst i just mitt fall....... Kan någon ge förslag på fabrikat och modell som bevisligen fungerar i ett fall som mitt och kanske till och med förslag på tillförlitlig installatör i sv skåne?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2010, 11:16:38 »
Har du ingen termometer som visar temperaturen på framledningen? Den bör finnas strax efter cirkulationspumpen på framledningen från pannan.

Sedan verkar det som om du inte förstår vad som menas med het- resp lågtempsystem. Vilket system du har bestäms av vilken framledningstemperatur du behöver när det är kallt ute. Vilken framledningstemperatur du behöver bestäms i sin tur av hur många och hur stora radiatorer du har. Systemet är alltså redan bestämt, det är vad du har idag.

Ditt nuvarande system pyttsar väl knappast ut 70º-igt vatten mot elementen, utan där finns en shunt som blandar vattnet till en lagom hög temperatur. Det bör finnas en termometer som visar den temperaturen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2010, 11:24:18 »
Hur vet man vilken framledningstemperatur man har?

Man mäter med en termometer på röret efter shunten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad diy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2010, 15:37:48 »
Tack för klargörandet om temperaturer. Någon röris blir jag uppenbarligen aldrig men så småningom kanske jag kan förstå principerna och terminologin bakom detta mysterium.
Nej, någon termometer finns inte någonstans.......tyvärr. Provade att sätta på termometrarna som i normala mäter golvvärmen men den visade bara 35 grader och det är uppenbart fel om jag känner på röret. Vet inte om det går att mäta på något annat sätt..... Nästa steg är kanske att ta hem en röris....... :-\ Sc:,h

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2010, 18:05:18 »
Om du inte har någon synlig termometer så kanske du har en automatshunt?

Jag har ett 60-talshus med en-rörssystem.
Till min gamla oljepanna fanns följande spec på utomhustemperatur och rekommenderad framlednings temperatur:

Ute temp.  Framlednings temp
-20          +75
-10          +60
+-0          +50
+10          +40

Sedan den specen gjordes, har jag förbättrat huset med att byta till 3-glas fönster.
Trots det låga jag inte långt ifrån dessa värden innan jag byte till luft/vatten (CTC),
så jag var också orolig att jag hade ett för högtempererat system.

Nu klarar jag -15 med en framlednings temp på 50 grader.
Tror det beror på att vid pannbytet så byttes även cirkulationspumpen.
(Vet inte kapaciteten på den gamla cirkpumpen, men den hade bara ett läge och var riktigt gammal.)

Med den gamla cirkulationspumpen blev inte elementen i slutet på slingan riktigt varma.
Det blir dom nu med den nya, speciellt om jag sätter den i läge 3. Tror det är därför jag kan hålla lägre framlednings temp nu.

Något du skall titta på när du väljer l/v pump är till vilken temperatur den kan leverera tex 55 gradigt vatten.
Klippt från produktbladet för CTC-EcoAir:
"Tillsammans med CTC EcoEl är värmepumpen mycket effektiv ner till -15° C." vilket kan diskuteras.

Det som inte framgår är att från ca -10 avger den endast 48 gradigt vatten.
Så för mig hjälper den endast till -10 och inte till -15 som jag hade förväntat mig. :(

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2010, 18:39:48 »
Men den ger dig fortfarande 48 gader och tillsats behöver bara späda på. Om den inte hade hjälpt dig hade tillsats gjort allt.

Utloggad diy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2010, 12:27:17 »
Tack gumse. Så är det naturligtvis. Då kan jag idag, när det är någon minusgrad, konstatera att framledningstemperaturen är ca 50 ºC. Jag räknar med att sv Skåne inte har kallare än -10 ºC mer än i undantagsfall och i så fall behövs en framledningstemp på max ca 60ºC.
Om detta stämmer så förstår jag inte riktigt varför installatör pratar sig varm för Daikin HT (om det inte är marginalen som är bättre på den) eller något annat speciellt, för det borde räcka med en vanlig anläggning tex enligt nedan inkomna prisförslag.

Daikin HT (Hög temperatursystem) 11Kw 150.000 kronor inklusive moms, med ROT-avdrag 131 250:-.

CTC 111(9,8Kw) Ecoel 1550 Panna 124.000 kronor inklusive moms, med ROT-avdrag 108 500:-

Bosch EHP 10 (10,1Kw) CC 160 Panna 110.000 kronor inklusive moms, med ROT-avdrag 96.250:-

IVT Optima 1100 A/W (8,5 Kw) IVT 200 A/W Panna 105.975 kronor inklusive moms, med ROT-avdrag 92.725:-


Får man fråga varför du, och många med dig, valde just en CTC?

Ungefär hur mycket tillsatsel bör man räkna med?





Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2010, 12:39:07 »
Jag har i Blekinge i stort sett samma framledningstemperatrer som du plus enrörssystem med tre slingor, 50º vid ett par minusgrader ute. Tillskottselen har för mig varierat mellan 0 och 2000 kWh. Sedan 2006 har jag haft ett år utan tillskott och det senaste slutar nog på 2-3000 kWh i tillskott.

Normalt tror jag du kan räkna med 500 - 1000 kWh i tillskottsel. Den här vintern ska man väl knappast räkna in på ett tag. Det var väl 1986 vi hade något som påminde om detta.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2010, 17:01:25 »
Får man fråga varför du inte ens har en tanke på Thermia? :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!