Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245, tempdiff pÃ¥ köldbärare  (läst 7491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mejeristen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« skrivet: 07 april 2011, 22:47:36 »
När det var som kallast i vinter, under -15°, var tempdiffen på köldbäraren ut och in ca 0,2°. Installatören tycker detta är ok, men det medför att pumpen går konstant. Enligt Nibe borde man kunna hålla en tempdiff på ca 2°, och detta skall kunna justeras med flödeshastigheten på köldbäraren. Vad finns det för erfarenheter "där ute"?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« Svar #1 skrivet: 07 april 2011, 22:57:41 »
När det var som kallast i vinter, under -15°, var tempdiffen på köldbäraren ut och in ca 0,2°. Installatören tycker detta är ok, men det medför att pumpen går konstant. Enligt Nibe borde man kunna hålla en tempdiff på ca 2°, och detta skall kunna justeras med flödeshastigheten på köldbäraren. Vad finns det för erfarenheter "där ute"?
En erfarenet är att Nibes tempgivare är opålitliga. För att veta diffen korrekt, mät med samma givare(IRmätare) eller kalibrera givarna, t.ex kolla om de ger samma temp när CP går utan att VP är på.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« Svar #2 skrivet: 08 april 2011, 13:00:12 »
Såvitt känt kan man inte kalibrera tempgivarna i 1x45-serien, vilket är märkligt på grund av den låga kvaliteten på givarna.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« Svar #3 skrivet: 08 april 2011, 13:06:49 »
Såvitt känt kan man inte kalibrera tempgivarna i 1x45-serien, vilket är märkligt på grund av den låga kvaliteten på givarna.
Medveten om bristen, menade kalibrera på papper, dvs ta reda på skillnaden i visat värde när KB cirkulerar utan att VP går, dvs har samma temp på både in och utgångsida.
Jag har 1225, i den kan man kalibrera värdet pÃ¥ utomhus och inomhusgivarna men endast med 1 grads noggrannhet. OcksÃ¥  otillfredställande.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« Svar #4 skrivet: 08 april 2011, 14:16:47 »
om det är så liten diff, och nu generaliserar jag ju förstås, så kan man anta, förutsatt att givarna fungerar, att det vore läge att testa och sänka hastigheten lite.

Menar du att detta fenomen enbart visar sig när det är riktigt kallt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mejeristen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« Svar #5 skrivet: 08 april 2011, 14:48:57 »
om det är så liten diff, och nu generaliserar jag ju förstås, så kan man anta, förutsatt att givarna fungerar, att det vore läge att testa och sänka hastigheten lite.

Menar du att detta fenomen enbart visar sig när det är riktigt kallt?

Diffen sjunker med fallande temperatur, sommartid ca 1,5°, frågan är vilken temp.ökning man kan vänta sig efter 400 m jordslinga?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« Svar #6 skrivet: 08 april 2011, 14:55:10 »
Nu är jag ju ingen dignitär... men jag får ändå för mig att om tempdiffen är nästan 0 så innebär ju detta att väldigt lite energi har kunnat tas ur köldmediet.

Rent teoretiskt är det väl så att om soppan rann lite långsammare så skulle maskinen hinna plocka ur den effekt som behövs.

Frågan är vilket argument som installatören har för att det fungerar ok. Nästa fråga är ju om du tycker dig ha problem med anläggningen. Lite beroende på dessa svar blir väl rekommendationerna något olika.

Om det är enkelt att ändra tillbaks kan man ju alltid justera farten på CP. Men sedan kommer ju frågan om hur du utvärderar resultatet av ändringen. Ett bättre delta är ju kanske inte någon garanti för att det blir bättre som helhet, det kan ju bero lite på hur maskinen är konfad om jag förstår det rätt.

Men i min lilla värld, som sagt, så är ett delta på 0.2 grader väldigt lite givet den generella rekommendationen på 3 grader.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« Svar #7 skrivet: 08 april 2011, 15:05:19 »
om det är så liten diff, och nu generaliserar jag ju förstås, så kan man anta, förutsatt att givarna fungerar, att det vore läge att testa och sänka hastigheten lite.

Menar du att detta fenomen enbart visar sig när det är riktigt kallt?

Diffen sjunker med fallande temperatur, sommartid ca 1,5°, frågan är vilken temp.ökning man kan vänta sig efter 400 m jordslinga?
För mig låter det som att givaren på KBut är defekt och ger ett konstant värde. KB in och ut minskar normalt på vintern då man tar ut mer ur hålet. Kan förklara att diffen ser mindre ut på vintern om givare ut inte funkar..

Tillägg: Installatören vet att vad KB  givarna visar är betydelselöst för VPdriften. Han kan säga att den gÃ¥r bra utifrÃ¥n annan information.(gäller i alla fall för Nibe 1225)
« Senast ändrad: 08 april 2011, 15:11:52 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« Svar #8 skrivet: 08 april 2011, 23:43:10 »
Såvitt känt kan man inte kalibrera tempgivarna i 1x45-serien, vilket är märkligt på grund av den låga kvaliteten på givarna.
Medveten om bristen, menade kalibrera på papper, dvs ta reda på skillnaden i visat värde när KB cirkulerar utan att VP går, dvs har samma temp på både in och utgångsida.
Jag har 1225, i den kan man kalibrera värdet pÃ¥ utomhus och inomhusgivarna men endast med 1 grads noggrannhet. OcksÃ¥  otillfredställande.
Aha, då är jag med :)

AppropÃ¥ detta, jag har funderat pÃ¥ om det inte vore möjligt att ansluta en potentiometer parallellt med givaren för att fixa detta tillkortakommande. Men det är mer än 15 Ã¥r sedan jag räknande med ohm's lag sÃ¥ har jag ännu inte orkat lista ut storleken pÃ¥ potentiometern.... NÃ¥gon annan kanske har gjort det?  ::)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« Svar #9 skrivet: 08 april 2011, 23:49:26 »
nu vet ju inte jag hur en 1245 fungerar.

Men om intstallatören säger att han gjort en standardinstallation. Så vore det nog inte helt fel att testa o sänka hastigheten på kalla cepen och se vad som händer. Du kan ju alltid ändra tebaks.
 *vinkar*
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« Svar #10 skrivet: 08 april 2011, 23:51:36 »
Aha, då är jag med :)

AppropÃ¥ detta, jag har funderat pÃ¥ om det inte vore möjligt att ansluta en potentiometer parallellt med givaren för att fixa detta tillkortakommande. Men det är mer än 15 Ã¥r sedan jag räknande med ohm's lag sÃ¥ har jag ännu inte orkat lista ut storleken pÃ¥ potentiometern.... NÃ¥gon annan kanske har gjort det?  ::)
Säkert. Har för mig jag läst om det i nÃ¥n trÃ¥d, men du kommer nog pÃ¥ det själv   ;)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245, tempdiff på köldbärare
« Svar #11 skrivet: 09 april 2011, 09:48:44 »
Om givarna visar fel bör det vara enklast att ringa nibe så skickar dom nya.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!