Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dra/koppla rör själv  (läst 30026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MackeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kringelstan
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥ga nu eller var dum för alltid!
Dra/koppla rör själv
« skrivet: 14 april 2006, 22:30:53 »
Hej!

Jag har försökt att använda mig av sökfunktionen så mycket det går, för att inte komma med alltför uppenbara
frågeställningar som det redan finns en massa svar på. Men det är en frågeställning som jag inte får någon klarhet i,
och det är om jag som privatperson får dra och koppla rören själv.

Om nu så är fallet att jag får dra och koppla så undrar jag vilka krav :,v( som gäller för att bygga in rören i väggen.

1. Vilken typ av rör ska jag använda, koppar eller prisol?
2. Kan stammen vara 18mm eller måste den vara 22mm (Det är ett två rörssystem med 6st radiatorer ca 26m rör)
3. Kan man provtrycka stammen utan radiatorer? (För att underlätta montering av spån och gips)

Många frågor blev det, men frågar jag inte nu så är jag dum för alltid... :)
« Senast ändrad: 14 april 2006, 23:41:03 av MackeJ »
MackeJ

Löfstaborg anno 1909
Direktverkande el, L/L Fujitsu ASY14LC ARCTIC installerad 18/9- 06. Förbrukning -05, 29000 kWh inkl. allt. -06, 17359 kWh ( inga radiatorer på över vån.)

Utloggad MatteD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #1 skrivet: 15 april 2006, 00:33:29 »

 Bra frÃ¥ga

Det verkar finnas vissa regler i BBR.

Jag tänker dra Wirsbo Combi PEX RIR (plast rör i rör) med Q&E kopplingar.  Dessa skall uppfylla kraven i BBR om man följer Wirsbos instruktioner. De har speciela provtrycknings pluggar. För koppar rör borde det gÃ¥ att använda en sÃ¥dan där byggel som man använder när man tar bort radiatorn.

Är det någon som vet vart man hyr provtrycknings pump?

Q&E kopplingarna kräver speciellt verktyg men det tänkte jag köpa om det inte går att hyra. Någon som vet?

/MatteD

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #2 skrivet: 15 april 2006, 00:48:10 »
Min provtryckning var då jag släpte på från min panna med 1bar så pyste det och fick efterspänna vissa t kopplingar. Vid vissas radiatorer läckte lite vid trycksättning, så efterspänning - luftning av dem sen blev det bra.

Undvik skarvar dolda iväggar eller låt proffsen göra dem.

Citera
Jag kör med pricolrör (plastade mjuka kopparrör) i dolda utrymmen.

Annars trix är använd smörjmedel i alla kopplingar så blir det lättare tätt, även med och utan lin och även vid användning av klämkopplinar.

Sen drar man kopplingarna med en viss känsla med rätta större skiftnycklar (ej plygrip).

Lycka till.

Janne
« Senast ändrad: 15 april 2006, 00:51:07 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #3 skrivet: 15 april 2006, 09:58:22 »
Att använda luft vid provtryckning har vissa fördelar, inte minst att det pyser om det finns en läcka och man slipper få vattenläckage.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #4 skrivet: 15 april 2006, 10:11:28 »
Min provtryckning var då jag släpte på från min panna med 1bar så pyste det och fick efterspänna vissa t kopplingar. Vid vissas radiatorer läckte lite vid trycksättning, så efterspänning - luftning av dem sen blev det bra.

Undvik skarvar dolda iväggar eller låt proffsen göra dem.

Citera
Jag kör med pricolrör (plastade mjuka kopparrör) i dolda utrymmen.

Annars trix är använd smörjmedel i alla kopplingar så blir det lättare tätt, även med och utan lin och även vid användning av klämkopplinar.

Sen drar man kopplingarna med en viss känsla med rätta större skiftnycklar (ej plygrip).

Lycka till.

Janne

MAN SKA ALLTID ANVÄNDA smörjmedel typ Locherpasta när man drar klämringskopplingar.
Mjuka koppar rör (prisolrör) måsta ha stödhylsor när det användes klämkopplingar.

Ska man lina en rörgänga av metall så gör små skador på gänggången så inte linet halkar av smörj sen in linet noggrant med locherpasta.

Köp inte billigaste klämkopplingen som du hittar...alltför många av dessa billiga fabrikat är skit..
Använda VA eller VSH kopplingar dom är riktigt bra..Det ser man om man jämför dom är av jämn å hög kvalitet.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad MackeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kringelstan
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥ga nu eller var dum för alltid!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #5 skrivet: 15 april 2006, 10:50:10 »
Tack för bra vägledning, jag märker att inte är så lätt som man kan tänka sig.
Wirsbo verkar vara ett alternativ som skulle passa, ska kolla upp det lite bättre.

Provtryckning med luft verkar vara skonsamt, men är det en metod man kan lita på?

Jag har tänkt mig att dra (Blir gärna övertalad till ett bättre alternativ)  i väggen och att man drar ut varje ände vid radiatorn och pÃ¥ sÃ¥ sätt inte fÃ¥r nÃ¥gra skarvar i väggen och om det(gud förbjude) skulle läcka sÃ¥ läcker det utanför väggen och ner pÃ¥ golvet....!!??

Tanken med allting är att jag ska bygga in rören i väggen endast i förebyggande syfte. Jag har tilläggsisolerat och har därför möjligheten att dra rören till nya raditorer nu. Planlösningen är ganska öppen och ska förhoppningsvis klara sig med en L/L vp utom vid de kallaste dagarna, men då får man väl slå på el-gemen som bara bränner damm :D

ps Alla tips om att dra kopplingarna verkar vara kanon ska kolla och sålla lite för bästa alternativ, tack! ds
MackeJ

Löfstaborg anno 1909
Direktverkande el, L/L Fujitsu ASY14LC ARCTIC installerad 18/9- 06. Förbrukning -05, 29000 kWh inkl. allt. -06, 17359 kWh ( inga radiatorer på över vån.)

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #6 skrivet: 15 april 2006, 11:00:38 »
Verktyget för wirsbos quick and easy är snuskigt dyrt skulle rekomender lk rir istället dessa använder vanliga press kopplingar då kan du använda samma verkryg till koppar bara bytta backar!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad MackeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kringelstan
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥ga nu eller var dum för alltid!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #7 skrivet: 15 april 2006, 21:05:43 »
Ok, men vad står lk för vilken leverantör är det? (helt novis)

Jag har kollat in en instruktionsvideosnutt från Wirsbo och måste medge att det ser inte speciellt svårt ut. Om det nu är så att verktyget (handdrivna pumpverktyget)är så pass dyrt att det knappt är värt att installera. Så måste jag hitta ett alternativ till Wirsbo, min kära sambo kom med en snilleblixt: -Man måste kunna hyra ett eller så köper vi ett och säljer vidare efter installationens slut. Kan någon upplysa mig om i vilken prisklass verktyget ligger i.

Tacksam för lite kött på benen.
« Senast ändrad: 15 april 2006, 21:35:43 av MackeJ »
MackeJ

Löfstaborg anno 1909
Direktverkande el, L/L Fujitsu ASY14LC ARCTIC installerad 18/9- 06. Förbrukning -05, 29000 kWh inkl. allt. -06, 17359 kWh ( inga radiatorer på över vån.)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #8 skrivet: 15 april 2006, 21:28:36 »
Om du handlar rördelarna hos en lokal firma så kan du få låna verktygen kvällar och helger. Kan vara värt ett försök i alla fall.

När jag installerade stack jag ut hakan och utmanade min installatörsfirma lite... drog ut lite prisexempel från rinkaby rör och frågade om han kunde hålla samma priser på delarna...

Han fnös och sa, inga problem!  ;)

Fick lÃ¥na verktygen när de inte behövde dem, och köpte delarna billigare än i rinkaby.  ;D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #9 skrivet: 15 april 2006, 21:42:15 »
Ok, men vad står lk för vilken leverantör är det? (helt novis)

Jag har kollat in en instruktionsvideosnutt från Wirsbo och måste medge att det ser inte speciellt svårt ut. Om det nu är så att verktyget (handdrivna pumpverktyget)är så pass dyrt att det knappt är värt att installera. Så måste jag hitta ett alternativ till Wirsbo, min kära sambo kom med en snilleblixt: -Man måste kunna hyra ett eller så köper vi ett och säljer vidare efter installationens slut. Kan någon upplysa mig om i vilken prisklass verktyget ligger i.

Tacksam för lite kött på benen.

LK står för lagerstedt å Krantz...www.lagerstedt-krantz.se/

Läs å begrunda...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad MackeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kringelstan
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥ga nu eller var dum för alltid!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #10 skrivet: 15 april 2006, 21:53:49 »
Fortsätter med info sökningen för att ev. kunna göra det mesta själv!

Lagerstedt å Krantz ska kollas upp, man tacka, man tackar!

Att låna verktyg ska också kollas upp.
« Senast ändrad: 15 april 2006, 21:57:55 av MackeJ »
MackeJ

Löfstaborg anno 1909
Direktverkande el, L/L Fujitsu ASY14LC ARCTIC installerad 18/9- 06. Förbrukning -05, 29000 kWh inkl. allt. -06, 17359 kWh ( inga radiatorer på över vån.)

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #11 skrivet: 15 april 2006, 22:38:00 »
Wirsbos enkla lilla verktyg kostar lite över 5000 kr för dom pengarna får man ett batteridrivet pressverktyg hyra går alldeles utmärkt vet inte hur det är med wirsbos tång men vanliga pressverktyg finns att hyra finns ingen anledning att köpa om det bara är för detta projektet kapa till rördelar grada av sätt ihopp hyr verktyget över en helg och pressa ihop allt.

O.B.S GLÖM INTE ATT PRESSA ALLA KOPLINGAR!!! Märk med en liten färgklick på alla du pressar så är det enklare att se om det är klart.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #12 skrivet: 16 april 2006, 11:39:12 »
Innan du betämmer dig för PEX-rör föreslår jag att du skaffar ett par meter för att känna på. Inte är PEX så lätt att hantera som reklamen säger.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad MackeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kringelstan
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥ga nu eller var dum för alltid!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #13 skrivet: 16 april 2006, 12:43:57 »
Hej alla!

Overlander, jag är inte riktigt med på vad du menar med färgen.. Sc:,h Du tipsar mig om att använda presskopplingar istället är det lika enkelt som PEX Q&E kopplingarna verkar?

Pellep, skulle du rekommendera LK rir istället för PEX som overlander?

Skulle någon kunna rekommendera eller ge mig en hint om det räcker med 18mm som stam eller om jag ska satsa på 22 och 18 el.15 ut till radiatorerna (6 st ca. 26m stam)
MackeJ

Löfstaborg anno 1909
Direktverkande el, L/L Fujitsu ASY14LC ARCTIC installerad 18/9- 06. Förbrukning -05, 29000 kWh inkl. allt. -06, 17359 kWh ( inga radiatorer på över vån.)

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #14 skrivet: 16 april 2006, 15:41:05 »
Skulle påstå att presskoplingar är enklare än wirsbo med färgen menar jag bara att en wirsbo kopling går inte att få ihop utan verktyget men det gör presskoplingar vilket gör att det kan vara lite svårt att komma ihåg vilka koplingar man pressat och inte så då underlätar det att göra en liten markering på dom kopplingar som pressats dom nya koplingarna för koppar har en ring som deformeras och skall dras bort när de är pressade.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!