Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rippe
« skrivet: 05 december 2005, 06:55:14 »

Ja men hallå     *vinkar*   Vakna, Rippe...
Givetvis är detta möjligt med dagens mjukvaror till alla möjliga prylar i hemmet.
Men hur kul är det? Ska Nibe börja skicka ut säkerhetspatchar på nätet kanske?
Mjukvaran till en VP är nog inget man vill byta titt som tätt.
Inte roligt när tempen drar nedåt 15 gr inne under vintern då man får "memory fault" när man ska jacka upp VP's BIOS så att säga. Nä huga, ska självaste Bill Gates teknik in i pannrummet, jag bävar   :D

Nä, låt oss slippa de traditionella PC/Windows problemen på våra VP:s.
På nåt sätt känns det bra att pannrummet i princip bara består av hårdvara - tillbaka till grottmänniskan liksom   *hehe*
(Ja, jag VET att det finns en del mjukvara också).


Ehhhhh, nä! Jag var lite väl fri i sinnet. Sorry och förlåt, du har ju helt rätt..............
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 december 2005, 22:22:36 »

Oj osså kanske Bill säger att man har fel produktnyckel...  ;)
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 04 december 2005, 20:56:20 »

Ja men hallå     *vinkar*   Vakna, Rippe...
Givetvis är detta möjligt med dagens mjukvaror till alla möjliga prylar i hemmet.
Men hur kul är det? Ska Nibe börja skicka ut säkerhetspatchar på nätet kanske?
Mjukvaran till en VP är nog inget man vill byta titt som tätt.
Inte roligt när tempen drar nedåt 15 gr inne under vintern då man får "memory fault" när man ska jacka upp VP's BIOS så att säga. Nä huga, ska självaste Bill Gates teknik in i pannrummet, jag bävar   :D

Nä, låt oss slippa de traditionella PC/Windows problemen på våra VP:s.
På nåt sätt känns det bra att pannrummet i princip bara består av hårdvara - tillbaka till grottmänniskan liksom   *hehe*
(Ja, jag VET att det finns en del mjukvara också).
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 03 december 2005, 16:32:06 »

På en del maskiner kan man ju uppgradera styren, men jag har inte hört tal om nåt sånt vare sig på Thermia eller NIBE.


Vore ju ruggit fränt om man mha en bärbar dator och en sladd kunde uppgradera mjukvaran med nya versioner som man kunde ladda ner från internet. Men det har jag inte ens hört talas om att det skulle gå.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 december 2005, 12:42:52 »

 Nibe och Thermia som i i fråga om styrdatorn får betraktas som enäggstvillingar.
Men tyvärr i den här frågan var Thermia klart mera vakan. Iofs är det väl bara en mjukvarufråga.... Ni borde terra dom, lär er av Thermia säg det.
För jag måste säga att det är inte bra om elpatronen går för "länge" det är risk för överpendling då. Särskilt som jag ställt in fördröjningen på elpatronen, min har dessutom bara ett steg 6kw, elpatronen skulle helt säkert höja tempen så mycket att värmebalans nås så att även kompressorn stoppas. det vore inte kul  >:(

På en del maskiner kan man ju uppgradera styren, men jag har inte hört tal om nåt sånt vare sig på Thermia eller NIBE.

Jag har iofs frågat på Thermia jag ville ev komma åt möjligheten att knäcka värmekurvan kring +-0 ute. Men fick ett mumlande svar att då måste jag byta "hela" styrdatorn. Den nya har helt annat utseende på hela displayen.
Så jag frågade inte ens vad det kostade.

Är det nån som bytt (till en uppgraderad version) ev pga haveri tex åska.
Vad kostar det???

CTC bytte ut för uppgradering för några år sen. Men jag vet inte om det var på alla maskiner vet inte heller varför!?
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 03 december 2005, 12:04:24 »

Bertil: Det du beskriver med att TS slår av när ärvärdet kommit upp ett visst antal grader över börvärdet var ju klart smart.

Detta är väl egentligen det jag tycker sämst om med Niben, att TS-styret känns så "underutvecklat".
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 december 2005, 14:51:43 »

Fyller på lite på er NIBE sträng...
Synd att tillskottet går så "länge". En fastighets värmetröghet är mycket stor, därför är det inte optimalt.

tex -700 gradminurer är inte alls så mycket som man tror.
Det skulle va bättre om den jobbade upp till max-500. Ett sånt underskott ska inte ens märkas i huset!

3 grader på framledningen sägs göra ca 1 grad på rumstempen.
3 grader i ett helt dygn gör ett underskott på 4320 gradminuter.
Tex en IVT VP kan ge ett sånt överskott utan att pumpen ens stannar. Underskottet kan dock inte bli så stort eftersom tillskottet startas med lite snävare marginal. På vår 25 kw tillåts dock 1,5 grads diff mot börvärdet utan att elen startas. det ger 2160 grdm på ett dygn.
detta förutsätter dock att ute o inne temp inte ändar sig. tack vare rumsgivaren funkar det ändå bra.

På min Thermia har jag -100 och -1500 ( -60 och -600 är standard), det funkar perfekt precis som du säger med kalla nätter o varmt på dan. Även toppar med vv produktion kan göra att minusminuterna ökar. Jag kör så hela året, om det nån gång känns svalt kan man alltid höja lite på rumsgivaren.
Men det fina är att Thermia valt en variabel till för sitt tillskott. Min jobbar aldrig upp sig mera än till ca - 1200 med tillskottet. Det är enormt bra då har ju alltid kompressorn massor med gradminuter att jobba med vid svinkyla.
Det funkar så att så fort tillskottet höjt är värdet 3 grader över börvärdet då slår elpatronen av! oavsett hur mycket gradminuter som återstår.
Det förklarades inte i mina papper, så jag förstod aldrig vad som hände... Men i skriften om nyare Diplomat står det beskrivet.
Det sparar en hel del ström, speciellt på våren när vi norr kan ha nedåt -35 på natten och stekande sol på dagen med dagsmeja!
Nån kanske tror att om det snabbt slår om och blir tö med en massa minusminuter kvar blir det inte bastu då? Jag svarar nej då behövs dom här minuterna, för att kylan slår in nåt enormt, ända upp till ett dygn efter väderomslag.

Jag har inte tittat på NIBE´s nya styr om dom har nåt liknande!?

Tyvärr är det så på NIBE att om man ökar till max minusminuter för tillskottet, kan tempen överpendla när den når -100 har tillskottet höjt börvärdet så mycket att +-0 grdm nås efter en stund. Då stoppar kompressorn, trots att det finns behov av både kompressor OCH elpatron.




Skrivet av: Rippe
« skrivet: 02 december 2005, 10:11:08 »

Har uppskattat(via pålitliga erfarenhetskällor) att totala energiförbrukningen kommer att ligga kring 10000-11000kWh/år. Sen får jag väl se hur stor andel av detta som skänks åt pumpen(har 3-fas mätare på pumpen).
Det svåra är att kunna uppskatta husets totala värmeförbrukning för att kunna få ett svar på återbetalningstiden av anläggningen....

Jo, man vill ju ha så låg framledningstemp som möjligt för att få ett bra COP värde. Jag glömde väl säga att jag har golvvärme i huset, därav den låga framledningstempen! Huset är ju även byggt enligt de nya byggkraven på isolering vilket också torde inverka på vissa andra faktorer gällande värme  ;)

Jag skall ta mig tid nu att lite vrida och trycka på styrkortets knappar och rattar för att få ned antalet starter.

/Mosse

OK, då förstår jag. Lycka till och glöm inte ordspråket: "En väl trimmad värmepump ger inte bara en inre tillfredställelse utan bildar även den grund varpå hela boendet vilar"
Skrivet av: xshadow
« skrivet: 02 december 2005, 10:06:07 »

Har uppskattat(via pålitliga erfarenhetskällor) att totala energiförbrukningen kommer att ligga kring 10000-11000kWh/år. Sen får jag väl se hur stor andel av detta som skänks åt pumpen(har 3-fas mätare på pumpen).
Det svåra är att kunna uppskatta husets totala värmeförbrukning för att kunna få ett svar på återbetalningstiden av anläggningen....

Jo, man vill ju ha så låg framledningstemp som möjligt för att få ett bra COP värde. Jag glömde väl säga att jag har golvvärme i huset, därav den låga framledningstempen! Huset är ju även byggt enligt de nya byggkraven på isolering vilket också torde inverka på vissa andra faktorer gällande värme  ;)

Jag skall ta mig tid nu att lite vrida och trycka på styrkortets knappar och rattar för att få ned antalet starter.

/Mosse
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 02 december 2005, 09:34:02 »


Jag visste att denna kommentar skulle dyka upp, därför satte jag ut värdena. ;D ;D ;D

Men jag undrar lite vad som är bättre, hög framledningstemp eller högt antal starter..??  Sc:,h
Framledningstempen torde just idag ligga på 30-32grader vid -8 grader utetemp.

/Mosse

LYMMEL!

32 grader fram vid -8! Det är ju ingenting. Vad har du vid +5, minusgrader på framledningen?
Problemet är ju att systemet drar mer ju högre framledning den ska producera. Så om man kan hålla systemet kring de lägre temperaturerna så är ju det bra. Samtidigt vill man inte ha så många starter. Så därför får det bli en kompromiss, du lär få prova dig fram och se vad som känns bra. Men jag skulle tro att du inte behöver pilla så mycket.
Skrivet av: xshadow
« skrivet: 02 december 2005, 09:11:46 »

Dina värden såg ju imponerande ut, du gör alltså av med ungerfär hälften jämfört med mig. Hur kan det komma sig? Bor du i ett för istid isolerad kylväska på 13 kvadratmeter stationerad på mallorca?

Jag visste att denna kommentar skulle dyka upp, därför satte jag ut värdena. ;D ;D ;D

Vårt hus är nybyggt. Vi flyttade in i somras men har haft på värmen sen december ifjol, dvs brukselen har varit låg(nästan obefintlig) under första halvåret.
Pumpen borde nog vara rätt dimensionerad för vårt 600m3 (165m2) hus... 

Nu är jag inte inom räckhåll till pumpen så att jag kan läsa av gradminutinställningarna, men jag skall kolla när jag återvänder till min borg. Jag skall försöka stretcha lite på gradminutgränsen för att se var jag landar innan innetempen börjar fluktuera.

Men jag undrar lite vad som är bättre, hög framledningstemp eller högt antal starter..??  Sc:,h
Framledningstempen torde just idag ligga på 30-32grader vid -8 grader utetemp.

/Mosse
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 02 december 2005, 07:24:37 »


Några frågor på innehållet - jag blev inte helt klok här.
1. När tillsatsen väl startar, när kopplas insatsen bort.
2. När kopplas läge 2 i TS in,  och på vilket sätt kopplas TS (1 och 2) bort
3. Hur räknas tillsatstimmarna på en 1230-8. Är det timmar baserade på 6 kW?



Jovars, det har utspelat sig en del intressanta händelser inom raden för tråden. SILVER saknar jag lite, vart har han tagit vägen? Han var en bra motpol till ganska många andra och gjorde att det blev bra spänst i debatten.

Då ska vi se om jag kan svara på dina frågor:
1 och 2. Detta var faktiskt en intressant upptäkt som gjorde mig väldigt besviken på systemet. Låt oss anta att vi kör med 100 på VPgradmin och 700 på TSgradmin (så hade jag ett tag). VP startar på -100 i gradminutunderskott. Pumpen klarar inte att nå upp till önskat börvärde och gradminuterna fortsätter att falla. När underskottet blir -800 (dvs 700 under 100) kommer TS första steg att gå i. De andra två stegen kopplas sedan in med ytterligare 100 extra underskott per steg (skulle här bli -900 och -1000). Det tråkiga med styrningen kommer nu när systemet ska arbeta sig uppåt. Systemet vill nämligen beta av lika mycket som krävdes för start innan det kopplar bort varje steg (invecklad förklaring).
Om steg 3 åkt på så kommer den inte att släppa förrän vid -300, steg 2 släpper vid -200 och steg 1 släpper alltså inte förrän vid -100. Man hade kunnat tycka att systemet borde släppa TS vid samma gränsvärde som det slog till, detta för att optimalt köra på VP drift dygnet runt och använda TS som komplement. Men nu fungerar det alltså så att TS åker med lång väg upp med troligt stopp på VP som följd. DESSUTOM blir det irriterande lång väg upp med TS.

Jag har därför gjort följande. På vårsidan när solen värmer mycket på kalla dagar och det är kallt på natten, då har jag helt enkelt slagit av TS. Tappet på natten fixas på dagen. Men nu på förvintern när solen knappt får komma fram har jag TS påslagen men dragit ner (upp) TSgradmin till -400. Då kommer TS gå i fortare men och andra sidan blir det mindre sväng och kortare tider. Detta har jag inte testat så mycket ännu. Så detta är fortfarande under viss utredning kan man säga.

OBS: Inte säkert att det är lika upplägg på 1230 (även om jag inte tror de ändrat något)

3: Faktiskt ingen aning hur det är på 1230, men det borde stå i manualen.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 02 december 2005, 07:09:36 »

Rippe, ursäkta om jag kom och förstörde den fina avslutningen på din tråd. Men jag skall ge dig en chans att ännu avsluta med svar på mina frågor.

Först 100 gratulationer till energibesparingen under år 1.  studs

Sen en liten jämförelse. Min 1210-7 startades för exakt 1 år sedan och följande värden står att avläsas.

Total energiförbrukning(hela hushållet): 6910 kWh
VP starter: 4984 st
VP timmar: 1944 h
TS timmar: 17 h

Nu undrar jag om antalet starter jämfört med driftstiden är för många?

Vad kör du med för strategiska inställningar på pumpen för tillfället?
Vp gradmin, TS gradmin, Vp diff VP etc....

/Mosse

Först vill jag klargöra att jag på intet sätt såg ovanstående inlägg som slutet på tråden. Snarare som startskottet för en nya era med nytt år.

Dina värden såg ju imponerande ut, du gör alltså av med ungerfär hälften jämfört med mig. Hur kan det komma sig? Bor du i ett för istid isolerad kylväska på 13 kvadratmeter stationerad på mallorca?

Däremot ser det ju onekligen lite mycket ut på startfronten. Ungefär 2,5 starter per driftstimme. Men och andra sidan har du inte anmärkningsvärt många starter per realtidsår (fiiint ord). Det mesta pekar på att din pump är betydligt större än min (i förhållande till värmeobjektet). Och du borde kunna styra ut VP-gradmin en aning, dock med risk för att då får för hög framledningstemp i slutet på cykeln.

Jag kör idag VPgradmin 100. Jag har varit uppe och vänt på 120 men tyckte mig då få lite rubbningar i inomhus tempen så jag har backat en aning.
TS gradmin 400 (detta förklarar jag i nästa inlägg som svar på Ekke)
VPdiff original....har jag för mig, jag är inte hemma nu så jag kan inte kolla men vad jag kommer ihåg så har jag inte ändrat något där eller om jag gjort det ytterst lite. Denna gräns har aldrig varit i någon fara.
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 01 december 2005, 21:26:38 »

Fantastisk tråd detta. Jag tog Rippe på orden och läste igenom detta nu ikväll.
Rippe har ju tidigare tröstat mig runt dimensioneringen. Jag ser att även om jag bor i varmare klimat ligger jag ungefärligen på dina siffror. Så vi får väl se om ett år när det är min tur att fira 1-årsdag. GRATTIS förresten, well done!

Fast det tar nog en timme eller så att läsa genom den. ;)

Nupp, det tog 2 timmar och då läste jag snabbt. Här kommer höjdpunkterna från denna tråd:
- När Rippes pump var på väg mot sängkammaren...
- När Carman gav Rippe en lektion runt att infoga citat
- När Rippe vaknade 04.35 på natten och det mysiga ljudet inte fanns kvar
- När Rickard blev uppretad av SILVER
- samt ett otroooligt engagemang hos samtliga aktiva i denna tråd

Några frågor på innehållet - jag blev inte helt klok här.
1. När tillsatsen väl startar, när kopplas insatsen bort.
2. När kopplas läge 2 i TS in,  och på vilket sätt kopplas TS (1 och 2) bort
3. Hur räknas tillsatstimmarna på en 1230-8. Är det timmar baserade på 6 kW?

Skrivet av: xshadow
« skrivet: 01 december 2005, 21:00:39 »

Rippe, ursäkta om jag kom och förstörde den fina avslutningen på din tråd. Men jag skall ge dig en chans att ännu avsluta med svar på mina frågor.

Först 100 gratulationer till energibesparingen under år 1.  studs

Sen en liten jämförelse. Min 1210-7 startades för exakt 1 år sedan och följande värden står att avläsas.

Total energiförbrukning(hela hushållet): 6910 kWh
VP starter: 4984 st
VP timmar: 1944 h
TS timmar: 17 h

Nu undrar jag om antalet starter jämfört med driftstiden är för många?

Vad kör du med för strategiska inställningar på pumpen för tillfället?
Vp gradmin, TS gradmin, Vp diff VP etc....

/Mosse
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 30 november 2005, 19:29:46 »

Tackar och bugar!
Tackar och bugar!
Tackar och bugar!
Tackar och bugar!
Tackar och bugar!
Tackar och bugar!

I love you all!!

Men än är inte fighten över. Likt en SSG-man och hans eldhandvapen kommer jag och min VP att kampera ihop under många år till. Vi kommer säkert genomgå både det ena och det andra. Men likt SSG-mannen är jag inte ensam. Jag har stöd, jag har hjälp och jag har vänner.........PÅ:

VÄRMEPUMPSFORUM.COM

Låt VP år nummer 2 Börja!!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 november 2005, 18:48:59 »

del av Rippe´s första inlägg
Citera
Jag är en nybliven värmepumpsanvändare. Systemet har varit igång sedan lördags 26 nov 2004.
Jag är oerhört intresserad och kommer bottna allt som har med värmepumpen att göra. Dock behöver jag få några grundläggande definitioner verifierade av någon riktigt duktig person:

Hmmm du höll vad du lovade   ;)   Du körde med oss    knUp --/ men det var  *hehe*

Resultatet är strålande  8)  du har tagit examen och även överkursen  b00k här kommer betyget  :,v( bara MVG hela vägen  :o

32.000:- reducerat till under 8.000:- /år  studs studs studs

Jag säger grattis  *roflmao* *roflmao*
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 30 november 2005, 18:13:20 »

För ett år sedan, den 29 november 2004 skrev jag det första inlägget i denna mastodonttråd, detta mästerverk över den Grundläggande Faktan om Nibe 1215-7 som dessutom kryddats med rikligt tomsvammel och rejäla avstickare.

Idag, ett år senare är det dags att summera hur året gick och samtidigt låta er alla ta del av dessa värden för observation eller kommentarer.

Totalt har huset slukat i sig 12.265 kwh.
VP har startat 4.232 gånger
VP har gått i 3.342 timmar
TS har varit i 63 timmar

Jag har antagit att varje drifttimme innebär 2,22 kw. Vidare vet vi att varje timme TS betyder 6 kw. Med dessa ingångsvärden får man 7.419 kwh VP och 378 kwh TS vilket tillsammans blir: 7.797 kwh.

Dessa 7.797 kwh ska jämföras med min lägsta oljeförbrukningsnotering som var 3,2 kubik olja.

Jag är nöjd!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 november 2005, 07:20:41 »

Satt precis och funderade på vilken otroligt fin tråd detta är. Att den dessutom leder statistiken över största ämnet (flest antal svar) och ligger i toppen över de flesta lästa ämnena indikerar ju att det verkligen är en höjdare. Jag vill starkt rekommendera nytillkomna att ta del av denna långa men intressanta tråd. Och genom detta inlägg kan ju fler upptäcka den.



Fast det tar nog en timme eller så att läsa genom den.  ;)
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 21 november 2005, 19:11:00 »

Satt precis och funderade på vilken otroligt fin tråd detta är. Att den dessutom leder statistiken över största ämnet (flest antal svar) och ligger i toppen över de flesta lästa ämnena indikerar ju att det verkligen är en höjdare. Jag vill starkt rekommendera nytillkomna att ta del av denna långa men intressanta tråd. Och genom detta inlägg kan ju fler upptäcka den.

Skrivet av: Rippe
« skrivet: 13 mars 2005, 19:24:27 »

får man för varmt vid kallt väder är det som du säger att man har för hög kurva.
lätaste sätet at hitta rätt med finjusteringen är att finjustera vid kalt väder när inomhustempen är lagom, då sänker man kurvan & vrider upp finjusteringan så at man fortfarande har samma börvärde.

OJ, OJ, du ska veta vad jag trixat med detta. Och i SAMTLIGA fall har jag fått det hela att blivit riktigt bra UTOM vid någon speciell kombination av temperatur, fuktighet och vind. Det har varit helt omöjligt att fått det hela perfekt utan inomhusgivare. Med inomhusgivare har det hela blivit så bra som jag någonsin haft det tidigare MEN fortfarande inte perfekt. DÄRFÖR att systemet är för grovt. I min "teknik-värld" ska en reglerdator ta in ett temperaturvärde via en analog ingång. Temperaturgivaren är då ett temperaturberoende motstånd som ger olika strömvärden in beroende på temperaturen. I "normala" fall fixar den billigaste jävla skit industrisystemet att tackla mA som ger en temperatursignal med decimal. Men här har man (precis som i fallet brödrost) gjort en styrdator som inte klarar mer än en hel grads noggrannhet. Och säkerligen inte ens med några mätbara kostnadsbesparingar som följd. "Kunden Agda 92 år eller Svenne Svensson 45 år som inte sett en tångamperemeter på vykort ens behöver inte mer noggrannhet och därför "orkar" vi inte ha bättre noggranhet".   huvuddunk

MEn det är så bra som man kan få det med rådande teknisk nivå på utrustningen!

Man kan ju jämföra med min tidigare reglering (av oljepannan). Det var en liten nätt styrdator som skötte shuntregleringen. Inomhusgivare och utomhusgivaren. Sambandet mellan utomhusgivaren och övriga styrparametrar hade stora likheter med det som sitter i VP-styr, om än annu mera grövre. Inomhusgivaren däremot var riktigt ointelligent men ändå KLART användbar. Den "takade" helt enkelt framledningstemperaturen. När tempen inne nådde inställt värde drog systemet ner shunten tills allt hamnade under inomhustempen med någon tiondel. Så när solen matade på ordentligt kunde faktiskt pannan shunta ner till noll trots att det var -10 ute. DET sparade OLJA kan jag lova. När det sedan började svalna inne reagerade systemet blixtsnabbt och matade på med framledningetemperatur. Och här har vi ju en våldsam skillnad mellan de olika uppvärmningssystemen. Med olja kunde man SMACKA till och blåsa ut 75 grader på nolltid. I VP fallet går allt mycket segare eftersom man inte har det "krutet" att jobba med. Men det där fixar man ju med större radiatorer osv.....bla, bla ....för den som orkar. Men det där kan ni ju redan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 mars 2005, 12:14:16 »

I ärlighetens namn skall jag erkänna att jag personligen tror att en enkel bimetalltermostat skulle kunna fungera fullt tillfredställande vad gäller att stoppa och starta värmepumpen, i alla fall i radiatorbaserade uppvärmningssystem.

Att bonus har så på sina pumpar visar ju på att det är möjligt, jag har inte hört några ägare av Bonus värmepumpar klaga på ojämn inomhustemp.
Känner dock ingen som kör dem mot golvvärmesystem.

En till/frånslagsfördröjning på 15-20 minuter kan dock vara en fördel för att undvika onödig starter vid t.ex. öppnande av ytterdörr...
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 13 mars 2005, 12:09:38 »

Silver

Kan man inte åstadkomma samma sak genom att helt enkelt strunta i utomhusgivaren? Om du ändå ersätter utomhusgivaren med ett fast motstånd så fylkler den ingen funktion längre.

Då kommer den enda temp som pumpen känner till vara inomhustempen.  Och börvärdet borde ju du justeras i enlighet med den tempen.

/Johan

JAg tror att tempraturen hinner svänga för mycke om man bara reglerar på inomhus tempen. trögheten i huset & specielt vid golvvärme i platan gör att men vid en fallande tempratur måste börja produsera värme innan inomhustempraturen sjunkit.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 13 mars 2005, 11:54:48 »

Silver

Kan man inte åstadkomma samma sak genom att helt enkelt strunta i utomhusgivaren? Om du ändå ersätter utomhusgivaren med ett fast motstånd så fylkler den ingen funktion längre.

Då kommer den enda temp som pumpen känner till vara inomhustempen.  Och börvärdet borde ju du justeras i enlighet med den tempen.

/Johan
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 13 mars 2005, 01:41:06 »

Har lekt lite hemma och kopplat ihop en 1115 styrning till min värmepump.

Utegivaren har jag manipulerat med ett motstånd så att han tror att det är +5 grader ute (kan vara vad som helst). Framledningsgivaren är dragen och sitter i sovrummet.

Därefter har jag ställt in kurva och förskutning så att börvärdet är ständigt på 23 grader.

Har sedan trixat med gradminuterna (-15) så att det lirar fint utan att det hinner bli kallt inne.

Resultat:

Otroligt jämn värme innomhus, funkar klockrent.  :D  :D  :D  :D  :D

Hur tror ni att detta skulle funka på en bergvärmepump ? Någon som vill prova ?

genom att du fixat men utegivaren så trixar du till börvärdet, vilket blir en mer riktig styrning.

Vp har ett ständigt värde på utegivaren samt att börvärdet blir önskad innetemp. vp nöjd när vb fram (innegivare) når sitt mål. Och med en låg gradminut slipper man att tempen ökar inne en längre tid för att räkna ner gradmin.


fattar jag rätt om deta system funkar så här.
pumpen startar när inegivaren registrerat att inomhus tempen sjunkit.
pumpen stannar när innegivaren registrerat att inertempen uppnåts.

om det är så så tror jag inte att det är optimalt att driva en vp på detta sätt, specielt inte för dom som har golvvärme i plattan.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 13 mars 2005, 00:48:11 »

Har lekt lite hemma och kopplat ihop en 1115 styrning till min värmepump.

Utegivaren har jag manipulerat med ett motstånd så att han tror att det är +5 grader ute (kan vara vad som helst). Framledningsgivaren är dragen och sitter i sovrummet.

Därefter har jag ställt in kurva och förskutning så att börvärdet är ständigt på 23 grader.

Har sedan trixat med gradminuterna (-15) så att det lirar fint utan att det hinner bli kallt inne.

Resultat:

Otroligt jämn värme innomhus, funkar klockrent.  :D  :D  :D  :D  :D

Hur tror ni att detta skulle funka på en bergvärmepump ? Någon som vill prova ?

genom att du fixat men utegivaren så trixar du till börvärdet, vilket blir en mer riktig styrning.

Vp har ett ständigt värde på utegivaren samt att börvärdet blir önskad innetemp. vp nöjd när vb fram (innegivare) når sitt mål. Och med en låg gradminut slipper man att tempen ökar inne en längre tid för att räkna ner gradmin.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 13 mars 2005, 00:36:21 »

För att inte denna fina och fullständigt heltäckande tråd ska somna in och hamna långt ner i forumdatorns innersta dammvrå slänger jag in en liten brasklapp:

Valet av kurva spelar mindre roll när man kör med inomhusgivare!
Jag har kört med kurva 9 mest hela tiden. Problemet med den är att det blir något för varmt inne när det är kallt ute (typ -10 eller kallare). Men sänkte jag till kurva 8 blev det istället för kallt vid varmare väderlek. Med hjälp av finjusteringen försökte jag pilla till detta. Men det blev aldrig riktigt bra.

Men sedan jag skaffade min inomhusgivare går det ju så HIMLA fint med kurva 9. Först och främst tar den hand om yttre faktorer som sol och vind (just vindprovet har jag inte gjort ännu eftersom det inte blåst så mycket sedan givaren installerades men solinstålningen justerar den så där fantastiskt bra).

MEn så tar den alltså även hand om den finjustering och "brytning" av kurvan som jag saknat. När det biter på ute blir det ca 1 grad varmare inne än önskvärt. Och då kompenserar den ner börvärdet. GALANT! Visserligen hoppar börvärdet upp igen när tempen inne sjunkigt till inställt värde. Och det är väl där jag kan störa mig en aning på att det måste in en HEL grad för att den ska reagera. Borde ha räckt med 0,25 grader eller åtminstone 0,5! Väldigt onödigt stenåldervist! Hur som helst så känns temperaturen inne numera ännu jämnare än tidigare. Så jag kan bara hålla med er övriga INOMHUSGIVARFETISCHISTER att det är KLOCKRENT (bortsett från TRÄ styrningen men den kan vi ju skita i eftersom vi ändå inte kan ändra den).

 studs  *hehe*  *hehe*  *hehe* studs


får man för varmt vid kallt väder är det som du säger att man har för hög kurva.
lätaste sätet at hitta rätt med finjusteringen är att finjustera vid kalt väder när inomhustempen är lagom, då sänker man kurvan & vrider upp finjusteringan så at man fortfarande har samma börvärde.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 13 mars 2005, 00:33:27 »

Har lekt lite hemma och kopplat ihop en 1115 styrning till min värmepump.

Utegivaren har jag manipulerat med ett motstånd så att han tror att det är +5 grader ute (kan vara vad som helst). Framledningsgivaren är dragen och sitter i sovrummet.

Därefter har jag ställt in kurva och förskutning så att börvärdet är ständigt på 23 grader.

Har sedan trixat med gradminuterna (-15) så att det lirar fint utan att det hinner bli kallt inne.

Resultat:

Otroligt jämn värme innomhus, funkar klockrent.  :D  :D  :D  :D  :D

Hur tror ni att detta skulle funka på en bergvärmepump ? Någon som vill prova ?

genom att du fixat men utegivaren så trixar du till börvärdet, vilket blir en mer riktig styrning.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 13 mars 2005, 00:29:44 »

Problemet är inte termostaten inte kan hantera 0,25grader utan det är reglerdatorn.
Termostaten hanterar små differenser med glans men reglerdatorn kompenserar inte börvärdet förräns innetempen stigit/sjunkit 1grad.

/Johan

Då är jag tillbaka till min bimetall TS med ingång till SMO som har den funktion att direkt ändra kurvan vid förändring av min termostat. ( efter inprogramerat värde).

OBS: vi kan nog lura er dator också med linande funktion. genom att koppla in motstånd parallelt med er framlednings givare så att den ökar framledn temp när en Termostat (bimetall) sluter.

Ref manual SMO:
Genom att sluta en rumstermostat (bimetall) eller ett kopplings ur kan man tilfälligt eller periodsvis höja eller sänka framledningstemp och därmed rumstemperaturen. Då den yttre kontakten är sluten (potentialfri kontakt)ändras beräknad framledningstemp med det antal grader som inställs (mellan -25 och +25 oC)[/i]

Så fungerar mitt program. alltså ingen fördröjning. Allt enl eget behov.

Richard:
"Ibland är den äldre tekniken bättre än den nyare". bimetall >TS< finns i modern styrsystem med modern styrning.

/JANNE


men blir det rätt?

det är ju börvärdet vi vill ändra & inte framledningstempen?
fasr gradminutrarna räknar ju diffen där imallan så det kanske funkar? frågan är om man inte då får strul men VB diff VP  ???
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 13 mars 2005, 00:24:05 »

Har lekt lite hemma och kopplat ihop en 1115 styrning till min värmepump.

Utegivaren har jag manipulerat med ett motstånd så att han tror att det är +5 grader ute (kan vara vad som helst). Framledningsgivaren är dragen och sitter i sovrummet.

Därefter har jag ställt in kurva och förskutning så att börvärdet är ständigt på 23 grader.

Har sedan trixat med gradminuterna (-15) så att det lirar fint utan att det hinner bli kallt inne.

Resultat:

Otroligt jämn värme innomhus, funkar klockrent.  :D  :D  :D  :D  :D

Hur tror ni att detta skulle funka på en bergvärmepump ? Någon som vill prova ?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 12 mars 2005, 22:47:33 »

Problemet är inte termostaten inte kan hantera 0,25grader utan det är reglerdatorn.
Termostaten hanterar små differenser med glans men reglerdatorn kompenserar inte börvärdet förräns innetempen stigit/sjunkit 1grad.

/Johan

Då är jag tillbaka till min bimetall TS med ingång till SMO som har den funktion att direkt ändra kurvan vid förändring av min termostat. ( efter inprogramerat värde).

OBS: vi kan nog lura er dator också med liknande funktion. genom att koppla in motstånd parallellt med er framlednings givare så att den ökar framledn temp när en Termostat (bimetall) sluter.

Ref manual SMO:
Genom att sluta en rumstermostat (bimetall) eller ett kopplings ur kan man tilfälligt eller periodsvis höja eller sänka framledningstemp och därmed rumstemperaturen. Då den yttre kontakten är sluten (potentialfri kontakt)ändras beräknad framledningstemp med det antal grader som inställs (mellan -25 och +25 oC)[/i]

Så fungerar mitt program. alltså ingen fördröjning. Allt enl eget behov.

Rickard:
"Ibland är den äldre tekniken bättre än den nyare". bimetall >TS< finns i modernt styrsystem med modern styrning.

/JANNE
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 12 mars 2005, 22:26:55 »

Problemet är inte termostaten inte kan hantera 0,25grader utan det är reglerdatorn.
Termostaten hanterar små differenser med glans men reglerdatorn kompenserar inte börvärdet förräns innetempen stigit/sjunkit 1grad.

/Johan
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 12 mars 2005, 20:38:14 »

Jag refererar till Rippe.  ( han säger 1 gr diff, men villha 0,25 grader)

Varför har ni då 1 graders diff med termostaten. Om det bygger på motstånd som hos mig är det kontinuerlig avläsning och då är det ingen diff.

Jag har läst er manual och såg att ert program begränsar ändringen med mer eller mindre +-1 grad inne. Diffen i ert program borde vara mer flytande.

Citera
Men jag har även en ingång som slår till ändring av av framledningstemp.  Till den kan man koppla  en en TS som är bimetall. Så kan i ha gjort?

Hur mycket man vill förändra värdet från ens kurva ändrar man i programet med värde +(-). det blir då förändring exv om jag väljer +5grader. kurvan höjs med 5 grader, eller -5 grader tvärt om.  Hur har ni er TS?

Vill ni att jag skall lusläsa er manual nerladdad från "nibe.se". Det kan jag göra säg bara till så kan jag råda er mer.
.


Ok er Manual och TS är här:

http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/F1210d.asp


JANNE
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 mars 2005, 20:06:46 »

Inte ens nära, vad jag vet finns inga värmepumpar med bimetalltermostat förutom möjligtvis Bonus, den saknar dock reglerdator.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 mars 2005, 19:44:57 »

Janne Energi 

Rumsgivaren kompenserar ev avvikelse genom att paralellförlytta värmekurvan....
Den startar och stoppar aldrig värmepumpen...
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 12 mars 2005, 19:23:52 »

Är det vanlig Innegivare med bimetall så har man en acceleration motstånd som gör att diff mellan till/från blir mindre. Det kan man ändra värde genom att koppla ett motstånd till parallellt med det befintliga.
Testa det

/Janne
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 12 mars 2005, 18:21:40 »

För att inte denna fina och fullständigt heltäckande tråd ska somna in och hamna långt ner i forumdatorns innersta dammvrå slänger jag in en liten brasklapp:

Valet av kurva spelar mindre roll när man kör med inomhusgivare!
Jag har kört med kurva 9 mest hela tiden. Problemet med den är att det blir något för varmt inne när det är kallt ute (typ -10 eller kallare). Men sänkte jag till kurva 8 blev det istället för kallt vid varmare väderlek. Med hjälp av finjusteringen försökte jag pilla till detta. Men det blev aldrig riktigt bra.

Men sedan jag skaffade min inomhusgivare går det ju så HIMLA fint med kurva 9. Först och främst tar den hand om yttre faktorer som sol och vind (just vindprovet har jag inte gjort ännu eftersom det inte blåst så mycket sedan givaren installerades men solinstålningen justerar den så där fantastiskt bra).

MEn så tar den alltså även hand om den finjustering och "brytning" av kurvan som jag saknat. När det biter på ute blir det ca 1 grad varmare inne än önskvärt. Och då kompenserar den ner börvärdet. GALANT! Visserligen hoppar börvärdet upp igen när tempen inne sjunkigt till inställt värde. Och det är väl där jag kan störa mig en aning på att det måste in en HEL grad för att den ska reagera. Borde ha räckt med 0,25 grader eller åtminstone 0,5! Väldigt onödigt stenåldervist! Hur som helst så känns temperaturen inne numera ännu jämnare än tidigare. Så jag kan bara hålla med er övriga INOMHUSGIVARFETISCHISTER att det är KLOCKRENT (bortsett från TRÄ styrningen men den kan vi ju skita i eftersom vi ändå inte kan ändra den).

 studs  *hehe*  *hehe*  *hehe* studs
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 mars 2005, 22:23:45 »

Citera
min pump står ju still ganska länge mellan varven & detta gör att borra hämtar sig mellan varven. jag har +4 gradet in efter 5 min gång & + 3 grader efter 10 min, för att slutligen landa på +2 grader där den stannar efter 15 min gång.

Det här ser jag också, det är mycket gynnsamt med stopptid på vp.

Nu när min pump gått 3-4 dagar kontinuerligt har jag haft en temp under +1 in, hela tiden.
Om det är "bara" -10 har jag aldrig kallare in än +2 och då som minitemperatur. första 10 minuterna i en driftcykel är tempen kring 3 grader det är väl bergets temp just nu.
Så jag ser en fördel för COP med en stor pump pga detta... men har man små radiatorytor och dessutom liten vattenvolym då kommer COP försämras en del pga av högre temp fram än om pumpen vore mindre.

Men det löser man stänklätt med en ack om volymen är liten...
Carman har en jättepump  ;) men din temperaturer fram är dock jättbra mycket pga av stor volym i dina utmärkta radiatorer. Mycket sämre om du haft blånya!!! dom ÄR inte lämpade för vp drift. Jag fattar inte att nån tillverkare fixar högvolymsradiatorer lämpade för vp drift. Dom skulle sälja som tusan om nu nån fattar vitsen.

Min pump ökar framledningen 4 grader på 33 minuter... max temp nås efter mer än 2 timmars drift, det sker bara vid  riktig svinkyla...   så med stor volym har man både låg framledningstemperatur och bra snitttemp från borran trots (för) stor värmepump!!!
Har man liten volym och relativt hög temp fram kan en ack förbättra detta rejält. Men bara om man har en stor pump, för vid kontinuerlig drift värms ju även acken till samma temp och då blir det som utan ack!! (tempen alltså)
Skrivet av: mso
« skrivet: 03 mars 2005, 19:39:49 »

Som nån funderat på i forumet är väl att ta en gammal 300 liters beredare som ser snygg ut som acc. Ingen investering då bara jobb /mso
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 03 mars 2005, 18:57:07 »

Tack carman.   Är det raka rör eller har du någon acc/mso

raka rör en så länge, man har funderat på en ack, för att få ned framledningstempen.

frågan r om jag könar in acken inom rimlig tid?
Skrivet av: mso
« skrivet: 03 mars 2005, 17:37:01 »

Tack carman.   Är det raka rör eller har du någon acc/mso
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 03 mars 2005, 17:33:42 »

Jag kan ju blåtta mina siffror. kör ed en 8,5:a men en 7:a skulle varit mer rätt i detta hus.

när min pump startar vid -10 grader ute så har vb-fram landat på 25 grader
när pumpen gått 5 min få har jag vb-fram på 30 grader
efter 10 min vb-fram 35 grader
15 min 38 grader
20 min 40 grader
25 min 42 grader
30 min 43 grader
35 min 43 grader
40 min 44 grader

pumpen jobbar altså väldigt lång stund med vatten som är ungefär 40 grader en 7kw pump hade fått jobbat längre stund för att komma upp i 40 grader & den jobbar då längre stund med något kallare vatten, fast den får o andra siden jobba längre stund för att värma huset.

min pump står ju still ganska länge mellan varven & detta gör att borra hämtar sig mellan varven. jag har +4 gradet in efter 5 min gång & + 3 grader efter 10 min, för att slutligen landa på +2 grader där den stannar efter 15 min gång.

undrar om inte cop är hyvsat lika eftersom att borran får vila mer?

Skrivet av: mso
« skrivet: 03 mars 2005, 17:22:59 »

Hej igen. Trimma med gradminuter? Undrar? om jag kör med std inställningen(60 om jag minns rätt) och som i ditt fall flera 10 gradminuter. Vad har du och vad hadde du för temperatur hysteres före trimmningen.  Skulle bara vara roligt att veta eftersom jag inte kommer att få testa förän om ett par månader. mvh/mso
Skrivet av: admin
« skrivet: 03 mars 2005, 17:10:29 »

Hmmm, ett helt riktigt svar kan jag nog inte ge dig, men tänk så här.

Om en 7 kW värmepump kan driva upp systemtempen till , som i mitt fall, ca 43 grader på framledningen innan radiatorerna gör av med den tillförda effekten så kommer en 5 kW VP att kunna driva upp tempen till ca 39-40 grader istället. Med lika lång kollektor i båda fallen får du både en lägre temp på KB och en högre framledningstemp med den större VP:n vilket påverkar COP negativt.

Vid låglast påverkas inte kollektortempen lika mycket och radiatorsystemet hinner aldrig nå sitt maxvärde med den värmepump som körs, i mitt fall stannar den vid låglast med ca 39-40 graders fraledningstemp.

Men som sagt var, vet man med sig att man har ett radiatorsystem som klarar av att göra av med den av värmepumpen tillförda effekten vid temperaturer under 50 grader på framledningen tycker jag inte att man skall välja en mindre pump, då förlorar man både i energi/effekttäckning och livslängd, i alla fall teoretiskt. Sen kan man ju ha otur och få ett måndagsex. och då hjälper ju ingenting!
Skrivet av: mso
« skrivet: 03 mars 2005, 17:01:05 »

Hej Rickard . Jag frörstår inte riktigt hur det hängerihop med något lägreverkningsgrad med en större pump. Hur mycket högre temp blir det innan den stoppar som du har trimat in.  Skilnad på typ en 5a kontra en 7a som går med låglast kring nollan på ute tempen , eller som i ditt fall  graderna strax före vp stopp före du började tima och efter trimmningen?  Undrar en som har beslutsångest /Mso
Skrivet av: admin
« skrivet: 03 mars 2005, 16:47:44 »

Ett litet tillägg i debatten...

En större värmepump än den dimensionerade, väl injusterad för att ge långa gång/stilleståndstider får inte fler starter och stopp än vad en normaldimesnionerad värmepump får, den får däremot längre livslängd då drifttimmarna blir färre.

Något lägre verkningsgrad p.g.a. de högre framledningstemperaturerna som den bygger upp vid drift, men längre livslängd och större energi/effekt-täckning.  :P

Den årliga besparingen trots den sämre COP:n , men tack vare den högre effekt/energitäckningsgraden blir ungefär densamma.
Men livslängden ökar!
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 03 mars 2005, 14:10:13 »

Ah, då förstår jag.  :D

Tack för klargörandet.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 mars 2005, 11:02:11 »

Men som Bertil skriver så är inte drifttimmar och antal starter oberoende av varandra när det gäller livslängden på en kompressor. En kompressor som startar ofta har också mindre drifttimmar medan en kompressor med få starter har fler drifttimmar, så såna slutsatser kan ej dras av statistik. Man måste helt enkelt titta på enskilda fall och dra slutsatser av detta.

Det här kan väl ändå inte stämma? ??? För husets energibehov är ju det samma, alltså borde driftstimmar också bli samma. Påståendet ovan hävdar ju att COP försämras vid längre driftstid per start.  Sc:,h

Nja, jag menar över kompressorns totala livslängd, en kompressor som startar ofta har kortare livslängd = färre drifttimmar totalt.
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 03 mars 2005, 10:12:34 »

Men som Bertil skriver så är inte drifttimmar och antal starter oberoende av varandra när det gäller livslängden på en kompressor. En kompressor som startar ofta har också mindre drifttimmar medan en kompressor med få starter har fler drifttimmar, så såna slutsatser kan ej dras av statistik. Man måste helt enkelt titta på enskilda fall och dra slutsatser av detta.

Det här kan väl ändå inte stämma? ??? För husets energibehov är ju det samma, alltså borde driftstimmar också bli samma. Påståendet ovan hävdar ju att COP försämras vid längre driftstid per start.  Sc:,h
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 23 februari 2005, 15:23:36 »

Mellan 6 och 10 kwh per dygn. Det räcker som uppgift för att kunna gissa lite om framtidens förbrukning.

Klart Slut

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!