Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elpatron ständigt igÃ¥ng och kondenslarm pÃ¥ Nibe F1145  (läst 45711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
Hej,
Jag behöver hjälp med ett elpatron problem och allmän finjustering av systemet.
Har fått ett system installerat som består av en nibe f1145-10 samt en varmvattenberedare på 500l (Strömsnäspannan). Golvvärme i hela huset (174m2), systemet finns i ett separat förråd, kulvert till huset ca 20m. Har ett energihål på 200m i Nykarleby, Finland (jämnhöjd med Umeå)
Systemet har gått ca 3 månader utan att ha blivit justerat i någon större utsträckning.
Problemet som jag har är att elpatronen går igång och håller upp värmen i pannan, utan att låta kompressorn göra sitt. Därför har jag blockerat elpatronen, vilket ju inte är någon bra lösning i vinter. Dessutom kommer larmet "hög kondensor in" fram med jämna mellanrum och blockerar kompressorn i sin tur.
Jag är humanist till utbildningen, så den tekniska biten är inte den lättaste i detta fall...
Tacksam för alla hjälp jag kan få.

Kanske ni kan få ut något av bilderna nedan.
« Senast ändrad: 14 november 2012, 18:03:22 av Percy »
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpatron ständigt igång och kondenslarm på Nibe JHF1145
« Svar #1 skrivet: 13 november 2012, 19:17:54 »
Ser ut att vara en "klassiker". VP:n har för hög kurva så du styr troligen värmen med termostaterna på golvvärmen?

Det du ska göra är att sätta alla termostater på max samt ställa ner kurvan på din 1145 (meny 1.9.1), börja med kurva 5 och ändra sen 1 gång/dygn tills du börjar få bra komfort inne. Man kan sen även finjustera med kurvförskjutningen i meny 1.1. Räkna med att det tar tid att hitta rätt kurva, säkert hela vintern, men resultatet blir att din VP kommer funka mycket bättre och spara mer pengar.

När du så småningom hittat rätt kurva så kan du ev aktivera några enstaka termostater i de rum du kanske vill ha lite svalare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag tror att det är den externa framledningsgivaren Bt25 som endera sitter fel eller inte har kontakt med röret den sitter på. Har du arbetstank med separat cirkpump eller nån typ av bypass annars brukar den inte användas för den följer inte med som standard.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpatron ständigt igång och kondenslarm på Nibe JHF1145
« Svar #3 skrivet: 13 november 2012, 21:47:25 »
Jag funderade också på denna men jag tror den sitter på golvvärmefördelarens sekundärsida, och stryper man då med termostater på golvvärme så mäter den helt fel temperatur.
Det blir lite bättre om man öppnar upp helt och justerar med kurvan fast det blir inte bra.
Det brukar det sitta temperaturbegränsare på golvvärmefördelare så om man har en BT25 så bör man sätta den på stigaren före fördelaren.
Fast BT25 är helt onödig om man inte har en arbetstank.
« Senast ändrad: 13 november 2012, 21:49:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det finns ju normalt en funktion som stoppar vp om framledningen blir för hög i förhållande till börvärdet men den verka ha justerats för tror default är 10 grader och som Carl skriver kurvan är nog för hög för ett börvärde på 40 grader med golvvärme redan nu innan kylan har kommit bör inte stämma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Elpatron ständigt igång och kondenslarm på Nibe JHF1145
« Svar #5 skrivet: 14 november 2012, 07:21:44 »
Hej och tack för infon,
Jag skall ta en bild på hela systemet senare idag. Det som jag har är en shunt till golvvärmen och efter shunten sitten den externa framledningsgivaren fasttejpad på röret. Shunten styrs mauellt.
Ã…terkommer...
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elpatron ständigt igång och kondenslarm på Nibe JHF1145
« Svar #6 skrivet: 14 november 2012, 08:08:08 »
Han har ju en tank, kan det vara konfigurerat för fast kondensering mot tanken, och att börvärdet är så högt att eltillskott hoppar in i slutet av varje körning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Elpatron ständigt igång och kondenslarm på Nibe JHF1145
« Svar #7 skrivet: 14 november 2012, 11:16:45 »
Han har ett extremt litet DeltaT på varma sidan(och kör galet varmt för ett GV system) kombinerat med en BT25 som visar 27 grader?
Kurvan med framräknad framledning på 40 grader är galet hög.

Vad används sjunten till om det uteslutande är ett golvvärmesystem?
Har du termostater som styr golvvärmen?
Finns det en extern cirkulationspump?
Har man trägolv/parkett så rekommenderas aldrig över 35 grader ut till golven då träet torkar ut och/eller ändrar form.


« Senast ändrad: 14 november 2012, 13:38:17 av wendtan »
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Elpatron ständigt igång och kondenslarm på Nibe JHF1145
« Svar #8 skrivet: 14 november 2012, 14:39:13 »
Tack för era synpunkter,
Det som jag har gjort nu är att ha värmekurvan pÃ¥ 5 och ta bort den schemalagda blockerningen pÃ¥ elpatronen.  driften är pÃ¥ auto. resultatet var att elpatronen genast gick igÃ¥ng pÃ¥ 1kw igÃ¥r kväll. idag när jag sÃ¥g pÃ¥ systemet vid 15tiden, var elpatronen pÃ¥ 3kw, den hade gÃ¥tt bra mÃ¥nga timmar i natt och jag hade 73c i tanken, laddningen för tillfället är 72c. ute har vi haft -1 - +4c. extern framledning oförändrad pÃ¥ 28c. max framledning är inställd pÃ¥ 55c.
Jag har öppnat de slingor som inte är under termostat i huset.
Jag har en känsla av att det finns en del att förbättra än.

Bifogat finns bilder på uppbyggnaden:
Två givare i systemet, en på övre del av tanken, en efter shunten.
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag tror det är ett försök till att köra flytande kondensering i botten på tanken och fast i övre för att få vv om du öppnar shunten fullt bör givaren Bt25 känna rätt temp men du får nog sänka kurvan och den extra cp du har behövs nog inte om du låter den interna gå hela tiden. Nu är inget av det jag skriver säkert men jag tror Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Elpatron ständigt igång och kondenslarm på Nibe F1145
« Svar #10 skrivet: 14 november 2012, 18:25:27 »
När jag kom till pumpen hade jag ett hög kondensor ut larm. elpatronen gick igen pÃ¥ 3kw. Testade det som Smurfen sa, att sänka värmekurva frÃ¥n 5 till 2, samt öppna shunten helt och hÃ¥llet. Det resulterade i att framledning och returledning (bt2 och bt3) sjönk frÃ¥n över 70c till ca 56c. Extern framledning ökade lika snabbt frÃ¥n 28c till 50c. elpatronen stannade och kompressorn gick igÃ¥ng. Blev lite orolig hur hög värme som gick in i kulverten till golvet sÃ¥ jag drog pÃ¥ shunten igen för att stabilisera värmeflödet, dÃ¥ flera slingor var fullt öppna i golvet. 

Vad detta reaktionen som du smurfen ville få fram?
« Senast ändrad: 14 november 2012, 18:27:04 av Percy »
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpatron ständigt igång och kondenslarm på Nibe F1145
« Svar #11 skrivet: 14 november 2012, 19:18:58 »
Som det ser ut så måste du shunta värmen till golven.
Om man laddar varmvatten i toppen av tanken så blir det svårt att få så bra skiktning att man kan köra utan att shunta värmen.

Problemet är om BT25 sitter efter shunten, det blir inte bra, den borde sitta i ett dykrör långt ner på tanken.
Om du shuntar manuellt så finns det ingen anledning att ha någon givare till VP:n efter shunten, tvärtom så ställer detta till styrningen. Ett alternativ är att ta bort givare BT25 och låta BT2 styra värmen.

Och som sagt så kan du ha rätt låg kurva inställd, det blir knappast så pass låg temp i botten att golven blir kalla, men däremot jobbar VP:n bättre om den laddar mot nedre delen av tanken så mycket som möjligt.

Slutligen är det viktigt att temperaturen skiktar sig i tanken, kolla hastigheten på cirkpumpen i VP:n, den går alldeles för fort om tempdiffen bara är de 3 graderna som syns i början av tråden. Men kolla av tempdiffen BT2/BT3 då den laddar värme, tempdiffen bör då vara 7-8 °C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron ständigt igång och kondenslarm på Nibe F1145
« Svar #12 skrivet: 14 november 2012, 19:34:01 »
När jag kom till pumpen hade jag ett hög kondensor ut larm. elpatronen gick igen pÃ¥ 3kw. Testade det som Smurfen sa, att sänka värmekurva frÃ¥n 5 till 2, samt öppna shunten helt och hÃ¥llet. Det resulterade i att framledning och returledning (bt2 och bt3) sjönk frÃ¥n över 70c till ca 56c. Extern framledning ökade lika snabbt frÃ¥n 28c till 50c. elpatronen stannade och kompressorn gick igÃ¥ng. Blev lite orolig hur hög värme som gick in i kulverten till golvet sÃ¥ jag drog pÃ¥ shunten igen för att stabilisera värmeflödet, dÃ¥ flera slingor var fullt öppna i golvet. 

Vad detta reaktionen som du smurfen ville få fram?
Man kan ju undra varför kompressorn drog i gång men det kanske var vv laddning. Tycker du ska ta kontakt med installatören så får han förklara hur det är tänkt att funka men om jag inte är helt galet ute så måste man ha dubbla växelventiler om man ska köra flytande nere och vv i övre delen annars kommer varmt vatten att tryckas ner till värme delen vid vv laddning och för varmt vatten gå ut på golvet och du kan ju inte hålla på och hand shunta. När allt är rätt ska vp hålla sig runt ett börvärde på tex 35 grader i nedre delen av tanken (tror jag) och då ska 35 grader gå ut på golvet man shuntar inte ner temperaturerna med vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Elpatron ständigt igång och kondenslarm på Nibe F1145
« Svar #13 skrivet: 14 november 2012, 19:42:52 »
Tack för svaret
Jag kan bra ta bort givaren efter shunten, värmen kan jag ju ändå kolla av på termometern som sitter efter shunten. jag vet att vvs:aren lade ner ett sänkrör i tanken, var den finns vet jag inte med det vet ju han. givaren måste väl avaktiveras på värmepumpen, hur gör man det?
Hur ställer jag hastigheten på cirkulationen i värmepumpen? den externa cirkulationspumpen som jag har sitter på returen från kulverten och är en trestegad modell, inställd på 2:an för tillfället.
Bra att ha att göras med experter!

Smurfen: så det du menar är att det bör göras en liten annan konstruktion får att få detta att fungera optimalt? Jag har fyra mätare på tanken på olika nivåer, tre som kom med tanken och en större som vvs:aren satte dit i mitten. de tre mindre visar samma sak i stort sett, fastän de är på olika nivåer. den i mitten har ett brukar ligga något kallare. Som jag ser det är skiktningen obefintlig.
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron ständigt igång och kondenslarm på Nibe F1145
« Svar #14 skrivet: 14 november 2012, 20:09:56 »
Var nog lite snabb i mitt förra svar cp måste sitta där men shunten ska vara helt stängd det kommer att gå ut mycket värme på golven i början men tanken kommer att sjunka i temp efter ett tag vad termometrarna visar spelar nog ingen roll än så länge. Om du håller in bakat knappen på vp i 10 sec så kommer du till installatörs menyn och där ändrar man farten på cp i % det är läge värme du ska ändra antar att du bör kolla så driftläge står på intermitent också för så bör det nog vara då går endast vp cp när kompressorn går så att inte skiktningen sabbas. du får nog öka hastigheten mycket för vp lämnar bra mycket mera effekt när den inte jobbar med 60 grader ut du bör sträva efter en diff in ut på ca 7 grader på varma sidan och ca 3 grader på kalla sidan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!