Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX och Köksfläkt  (läst 17514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JEsseJames

  • Gäst
JEsseJames
FTX och Köksfläkt
« skrivet: 18 juli 2006, 01:35:54 »
Jag håller på att skissa på ett FTX system till vår ombyggnation.
Med det kommer en separat imkanal med rejäl fläkt att installeras till spisen.
Har sökt men hittar inget om hur köksfläkten ineragerar med ett sådant system.

Fråga 1: Stänger köksfläkten igen kanalen när den är avstängd?

Tanken är att ha frånluft i kök, tvätt etc samt även lite i köket.

Fråga 2: Ska jag stoppa in ett motorspjäll som stänger fränluften i köket när köksfläkten går igång?

En kompis som monterat FTX och frånluft i köket får matlukt i huset när frun (säger han ;) ) glömmer att dra igång köksfläkten. De har i o f en öppen planlösning. Jag har haft farhågor att det beror på läkaget i deras roterande ftx aggregat. Tänkte skaffa ett roterande aggregat själv.

Fråga 3: Ni som har roterande aggregat har ni störts av matos lukt pga det (det läcker nångra enstaka procent men den mänskliga näsan är rätt känslig)
« Senast ändrad: 18 juli 2006, 02:43:13 av JEsseJames »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2006, 02:05:14 »
Jag håller på att skissa på ett FTX system till vår ombyggnation.
Med det kommer en separat imkanal med rejäl fläkt att installeras till spisen.
Har sökt men hittar inget om hur köksfläkten ineragerar med ett sådant system.

Fråga 1: Stänger köksfläkten igen kanalen när den är avstängd?

Tanken är att ha frånluft i kök, tvätt etc samt även lite i köket.

Fråga 2: Ska jag stoppa in ett motorspjäll som stänger fränluften i köket när köksfläkten går igång?

En kompis som monterat FTX och frånluft i köket får matlukt i huset när frun (säger han ;) ) glömmer att dra igång köksfläkten. De har i o f en öppen planlösning. Jag har haft farhågor att det beror på läkaget i deras roterande ftx aggregat. Tänkte skaffa ett roterande aggregat själv.

Fråga 3: Ni som har roterande aggregat har ni störts av matos lukt pga det (det läcker nångra enstaka procent men den mänskliga näsan är rätt känslig)




På fråga 1 så har de flästa köksfläktar ett backspjäll som ska stänga då den inte är igång.

2. Jag tror att det bästa är att skippa frånluft i köket och bara ha imkanalen där, annars misstänker jag att du få matos i hela huset med en roterande FTX.

3. Jag har hört talas om att i ett hyreshus med roterande FTX sÃ¥ fick man byta ut hela skiten pÃ¥ grund av att det luktade matos. Jag tror det beror pÃ¥ att den varma luften som kommer innifrÃ¥n vill kondensera i rotorn och dÃ¥ fastnar ocksÃ¥ luktpartiklar i rotorn som sen följer med ingÃ¥ende luft. Det räckte väl med att en hyresgäst inte använde köksfläkten ordentligt sÃ¥ fick alla andra lukta pÃ¥ dennes kok-konst.  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

JEsseJames

  • Gäst
JEsseJames
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2006, 02:37:08 »

På fråga 1 så har de flästa köksfläktar ett backspjäll som ska stänga då den inte är igång.

2. Jag tror att det bästa är att skippa frånluft i köket och bara ha imkanalen där, annars misstänker jag att du få matos i hela huset med en roterande FTX.

3. Jag har hört talas om att i ett hyreshus med roterande FTX sÃ¥ fick man byta ut hela skiten pÃ¥ grund av att det luktade matos. Jag tror det beror pÃ¥ att den varma luften som kommer innifrÃ¥n vill kondensera i rotorn och dÃ¥ fastnar ocksÃ¥ luktpartiklar i rotorn som sen följer med ingÃ¥ende luft. Det räckte väl med att en hyresgäst inte använde köksfläkten ordentligt sÃ¥ fick alla andra lukta pÃ¥ dennes kok-konst.  :P

Svaret på punkt 3 verkar logiskt, jag kanske måste svänga tillbaks till motströmsvärmeväxlarna igen (det tråkiga med dem verkar vara torr inomhusluft på vintern, samt att jag kanske måste installera i källaren i stället för vinden pga frysrisk pga avfrostnings vatten).

Fråga: Vad har ni för luftfuktighetsvärden på vintern, ni med roterande och ni med fasta FTX agg.?

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2006, 10:11:38 »
Din lösning med att ha köksfläkten separat frÃ¥n FTX aggregatet är helt rätt tycker jag. Detta dÃ¥ fett frÃ¥n köket snabbt grisar ner växlare fläktar osv. Annars sÃ¥ kan jag berätta att det faktiskt är lite mode i roterande växlare tillsammans med aktivakol filter  ::). Detta beror sannolikt pÃ¥ rÃ¥dande energipriser. Köksfläkt och takfläkt kan fungera alldeles utmärkt tillsammans . Allians finns det ett system som heter , tror det är Futurum som har det.


Det som är viktigt i din FTX anläggning med roterande är att det statiska trycket före växlaren på FF sidan är högre än det statiska trycket efter växlaren på TF sidan. Detta för att läckflödet över växlaren ska gå från tilllufts sida till frånlufts sida. Man brukar säga att i ett balanserat ventilations system ska avluftsflödet vara ca 5 % högre än ute luftsflödet.

Ett backspjäll i kökskåpan är inte helt tätt så om du ska köra som du tänkt så är ett spjäll en bättre lösning. Jag tycker dock att du ska köra ett grundflöde på takfläkten ,kan enkelt samköras med ditt FTXaggregat och bla systemair har fina tvåstegs trafon som kan lösa det där.

Jag antar att du vill spara energi med att helt stänga frånluften i kåpan , kör ett lågt grundflöde i stället så har du undertryck i köket.

Jag har själv underkänt en lösning med roterandeväxlare och köksfläktar i ett hyreshus.  Där fick fastighetsägaren trÃ¥kigt nog en saftig merkostnad för att pÃ¥ egen hand ha projektera ventilation i sitt hyreshus. Kontakta alltid en konsult om du är osäker pÃ¥ vad du ska bygga för det lönar sig.
« Senast ändrad: 29 juli 2006, 15:40:04 av orca »

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2006, 13:04:19 »
Jag ska tillägga att jag tycker att du ska välja ett aggregat med roterandeväxlare. En korsströms växlare har vid ett flödes förhÃ¥llande 1:1  tilluft frÃ¥nluft en verkningsgrad pÃ¥ ca 50 % när aggregatet inte avfrostar. Dom flesta smÃ¥ aggregat har en temperatur avfrostning dvs en tempgivare i avluftskanalen och inget spjäll för att stänga kalluften frÃ¥n växlaren. Det betyder att när det blir kallt ute sÃ¥ kommer den att avfrosta tämligen ofta. När du som bäst behöver Ã¥tervinning finns ingen. En väl injusterad anläggning med roterande växlare är enligt mig att föredra trots att det alltid kommer att spilla över lite gammal luft över växlaren. Jag har där jag bor mycket smÃ¥ problem med att roterande växlare fryser/frostar. Har egentligen bara sett det i anläggningar med växlare som har jättehög verkningsgrad typ PMluft gold. Dessa växlare har en verkningsgrad pÃ¥ 90 % ungefär. Värme växlaren i dessa aggregat har ett extra veck i lamellerna för att fÃ¥ en större yta att växla värme pÃ¥. Det lÃ¥ter ju jätte trevligt kan man tycka , men den kommer dÃ¥ att  fungera som en vÃ¥tavskiljare. Fuktig frÃ¥nluft och kall uteluft gör att dessa växlare har en tendens att frysa. Annars smÃ¥ problem med frysningar pÃ¥ roterande.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2006, 18:45:45 »
Jag håller på att skissa på ett FTX system till vår ombyggnation.
Med det kommer en separat imkanal med rejäl fläkt att installeras till spisen.
Har sökt men hittar inget om hur köksfläkten ineragerar med ett sådant system.

Fråga 1: Stänger köksfläkten igen kanalen när den är avstängd?

Tanken är att ha frånluft i kök, tvätt etc samt även lite i köket.

Fråga 2: Ska jag stoppa in ett motorspjäll som stänger fränluften i köket när köksfläkten går igång?

En kompis som monterat FTX och frånluft i köket får matlukt i huset när frun (säger han ;) ) glömmer att dra igång köksfläkten. De har i o f en öppen planlösning. Jag har haft farhågor att det beror på läkaget i deras roterande ftx aggregat. Tänkte skaffa ett roterande aggregat själv.

Fråga 3: Ni som har roterande aggregat har ni störts av matos lukt pga det (det läcker nångra enstaka procent men den mänskliga näsan är rätt känslig)


När jag projekterade min ventilations anläggning valde jag att montera frånluftsdonet i kök typ över köks bordet (3-4 meter från spisen och 2 meter från vasken). Har inga problem med matos.
Sitter kanske inte helt otimalt men det funkar bra....

Ha det gott

/Glenn

Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

JEsseJames

  • Gäst
JEsseJames
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2006, 23:54:59 »
Det som är viktigt i din FTX anläggning med roterande är att det statiska trycket före växlaren på FF sidan är högre än det statiska trycket efter växlaren på TF sidan. Detta för att läckflödet över växlaren ska gå från tilllufts sida till frånlufts sida. Man brukar säga att i ett balanserat ventilations system ska avluftsflödet vara ca 5 % högre än ute luftsflödet.

Tackar för svaren! Blev dock lite konfunderad:
Menar du inte att trycket måste vara lägre på frånluftssidan än tilluftssidan för att det inte ska läcka frånluft till tilluften?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #7 skrivet: 30 juli 2006, 07:19:14 »
Det som är viktigt i din FTX anläggning med roterande är att det statiska trycket före växlaren på FF sidan är högre än det statiska trycket efter växlaren på TF sidan. Detta för att läckflödet över växlaren ska gå från tilllufts sida till frånlufts sida. Man brukar säga att i ett balanserat ventilations system ska avluftsflödet vara ca 5 % högre än ute luftsflödet.

Tackar för svaren! Blev dock lite konfunderad:
Menar du inte att trycket måste vara lägre på frånluftssidan än tilluftssidan för att det inte ska läcka frånluft till tilluften?

Jepp, dessutom är det bra för huset om det är lite undertryck så att fuktig inneluft inte ska kunna vandra ut i väggarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #8 skrivet: 30 juli 2006, 09:45:11 »
JesseJames: Du förstog vad jag menade och det är huvudsaken  :). Difftryck kan mätas pÃ¥ lite olika sätt och jag brukar mäta mot tex fläktrummet där nolltryck oftast rÃ¥der. Under trycket pÃ¥ pÃ¥ FFsidan ska vara större än pÃ¥ TF sidan. Förse aggregatet med trimspjäll, dvs ett spjäll pÃ¥ huvudkanalen bÃ¥de pÃ¥ FF & TF direkt efter aggregatet. Det kan verka som overkill men oftast sÃ¥ är tryckfallet större i frÃ¥nluftskanal systemet än pÃ¥ tillufts sidan. Det blir inte jätte fel att inte montera dessa spjäll men det blir klart enklare för en injusteringsman att fixa bÃ¥de flöden och tryckbalansen över växlare. Ett vanligt problem för en injusteringsman kan vara att fläktarna i smÃ¥ aggregat ej kan varvtals regleras precist och ibland inte alls. Detta i kombination med att det sitter fler TF don än FF don gör att man mÃ¥ste strypa pÃ¥ TFdonen onödigt hÃ¥rt för att inte övertryck ska uppstÃ¥.(Ljud i tfdonen blir resultatet).

Kul att bygga Ã¥t sig själv förövrigt  :) Lycka till !

Jag utryckte mig slarvigt när jag skrev om att avluftsflödet ska vara 5% högre än uteluftsflödet. Avluftsflödet ska vara 5 % högre än frÃ¥nluftsflödet (My bad)   huvuddunk

JEsseJames

  • Gäst
JEsseJames
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #9 skrivet: 30 juli 2006, 18:41:11 »
Bara för att förtydliga. Ska trimspjällen sitta efter aggregatet på avluft, uteluft eller på frånluft, tilluft sidan?

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #10 skrivet: 30 juli 2006, 20:28:57 »
Dom ska sitta i tfkanalen efter Tfläkten & ff kanalen före filtret och glöm inte ljuddämpare mellan spjäll och don. Där gör dom nytta som trim spjäll för växlaren och en eventuell luftmängds justering. Jag antar att det är spirokanaler så montera rensbara spjäll typ Lindab psdru. *vinkar*
« Senast ändrad: 30 juli 2006, 20:30:44 av orca »

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2006, 17:46:30 »
Det här var en rolig tråd!

Som Orca, Carl N mfl. säger, använd inte en roterande växlare utan att rena köksluften duktigt först, både från fett med ett metallfilter (som sätter ner den termiska verkningsgraden snabbt) och från dofter med ett kolfilter.

När jag räknade på värmeförlusterna om jag kör köksfläkten rakt ut en vinterdag fick jag följande:

340m3/tim köksos vid -15C ute och +20C inne blir deltat 35C
=>840Kws/min=>0.23Kwh/min Det är 15Kw effekt det! + effekten från koka/steka/ugnen gör kanske 2Kw till, det blir 17:- i timmen! 20-30:- om dagen i ett normalhushåll. kanske 4 - 5.000:- om året med ett lägre årsmedeldelta.

Min slutsats blir att skaffa en riktigt bra kolfilter fläkt, köra tillbaka den varma goa luften i köket och ventilera den till en FLVP (eller FTX).

Vad tror ni andra?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #12 skrivet: 25 augusti 2006, 21:44:44 »
Kolfilter har jag bara för att rena hemkokt sprit.  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #13 skrivet: 26 augusti 2006, 09:45:28 »
Det här var en rolig tråd!

Som Orca, Carl N mfl. säger, använd inte en roterande växlare utan att rena köksluften duktigt först, både från fett med ett metallfilter (som sätter ner den termiska verkningsgraden snabbt) och från dofter med ett kolfilter.

När jag räknade på värmeförlusterna om jag kör köksfläkten rakt ut en vinterdag fick jag följande:

340m3/tim köksos vid -15C ute och +20C inne blir deltat 35C
=>840Kws/min=>0.23Kwh/min Det är 15Kw effekt det! + effekten från koka/steka/ugnen gör kanske 2Kw till, det blir 17:- i timmen! 20-30:- om dagen i ett normalhushåll. kanske 4 - 5.000:- om året med ett lägre årsmedeldelta.

Min slutsats blir att skaffa en riktigt bra kolfilter fläkt, köra tillbaka den varma goa luften i köket och ventilera den till en FLVP (eller FTX).

Vad tror ni andra?

Jag tror du har alldeles rätt i dina beräkningar. Jag är dock av den åsikten att renfrisk luft måste kosta några kronor. Köksfläkten kör jag aldrig på max utan bara på 1 eller 2 steget.Lagar jag mat 1 timme om dagen så har jag råd med det.I mitt fall blir det 10 kr om dagen. Personligen anser jag att en köksfläkt som ger 300 m3/h eller mer egentligen är en terroristpryl. Iaf i självdrags anläggningar. Folk fattar inte vilka areor som krävs för att ta in ersättningsluft i bostaden.En normalstor springventil ger ca 25m3 till 30m3 i timmen. Hur många har 10 springventiler i lägenheten eller kåken?. Ofta medför köksfläktar av denna kaliber till att ute luft kommer bakvägen vi självdrags skorstenar och kyler ner dessa. Med på följd att självdraget dör i veckor & månader.

FTX anläggning är nästan alltid att föredra men jag kan inte ta den kostnaden just nu.(då jag precis köpt huset) Min planlösning gör det åxå svårt att dra rören på ett vettigt sätt så det får nog vara ett tag.
« Senast ändrad: 26 augusti 2006, 10:14:46 av orca »

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: FTX och Köksfläkt
« Svar #14 skrivet: 26 augusti 2006, 11:26:06 »
Eller kanske din beräkning inte är rätt ändÃ¥  Sc:,h När jag räknar pÃ¥ batterier till vent ser formeln ut sÃ¥ här.

Effektbehov = flöde * luftensdensitet * delta t

0,09 m3/s * 1,2 * 35 = 3,96 kW

eller  Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 592
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!