Författare Ämne: Ska jag köpa hus med golvvärme o klinkers i källaren? behöver svar snabbt. :-)  (läst 6916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ohlgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej.

Jag behöver några råd då jag funderar på att köpa ett hus där man har lagt elekrisk golvvärme och klinkers i källaren. Ingen isolering mellan betongplatta o klinkers.

Huset är ett enplans hus med källare. 120 +120 kvm. Byggt på åkermark i skåne. Källaren är gjuten i betong. Byggt 1969. Ej dränerat sen 1969.

I källaren finns en luft-luft värmepump.
Direkt-el. Kostnad ca 28.000 kr/år total inkl hushållsel.

FRÅN SÄLJARENS PROTOKOLL
-------------------------
ByggnadsÃ¥r:   1969
Hustyp, antal vÃ¥ningar:   1 plans villa med källare
Grundkonstruktion:   Gjuten platta med gjutna väggar och träväggar Stomme, material:   Trä
Ventilation:   Självdrag;
Värmesystem:   Direktverkande el

Ny dagvattenledning år 2001 från hörna sydöst till hörna mot nordöst (påkopplad på äldre dräneringsledning). Grävt upp utvändigt källarmur mot söder och tätat en sättningsspricka. I sovrum mot väster har ytterväggar tilläggsisolerats invändigt med 95 mm isolering.
Klinker med golvvärme i gillestuga, lekrum, hall, gästrum och badrum år 1999.
Badrum i källare kaklades och klinkades år 1998 (fuktspärrat).
Klätt insida källarytterväggar med isolerad regelstomme (45X70 mm) som står på plastklossar år 1998.

2. b   Ja, renoveringar har regelbundet skett sedan 1996. Ägaren har själv utfört arbetet eftersom han är yrkeshantverkare (snickare). I stort sett är nästan all el i källaren ny, gjort av elektriker, efterhand som renoveringen gjorts. De 3 sovrummen pÃ¥ markplan är renoverade 2004-2006 och dÃ¥ tilläggs isolerades samtliga ytterväggar med 95 mm isolering.

3.   När vi flyttade in fanns det i källaren hobbyrum, gästrum och gillestuga. Hobbyrummet och gästrummet revs och halva källaren, dvs den delen under kök och badrum, byggdes upp frÃ¥n grunden mellan ht 1996 och vt 1998.

Hösten 1998 upptäcktes fukt i gillestugans vägg utåt trädgården, dvs under uteplatsen. Uteplatsen grävdes upp och sprickan åtgärdades. Hela gillestugan gjordes om och reglarna står idag på plastklossar och det finns luftspalt mellan betongen och innerväggen.

1999 upptäckte vi problem med källargolvet. Samtliga golv (laminatgolv) revs upp och under platonmattan hittades fukt. Detta trots att arbetet utförts precis enligt de direktiv som vi fatt från säljande företag. De företag som givet direktiven fick stå för en del av kostnaderna. Felet åtgärdades och för att undvika liknande problem i framtiden lades golvvärme och klinker.

-------------------------------------------



Det framgår inte om alla innerväggarna i källaren står på plastklossar samt med luftspalt till yttervägg. (Jag måste ta reda på det.)

Min fråga:
Hur stor är risken att man får fuktproblemmed med denna konstruktion? Vilka problem och varför?
Hur stor är risken att fukt vandrar uppför källarytterväggarna och in i källarinnerväggarna?
Hur stor är risken att fukt vandrar uppför källarytterväggarna och upp i väggar o golv i markplanet?

På förhand tack,
Ohlgren

TILLÄGG. Glömde skriva att huset är besiktigat.
I besiktningsprotokollet står det följande:

Påreglad vägg:
Fuktkvot på upp till 13 % uppmättes i regelstomme (mätning utförd i vägg mot norr).


« Senast ändrad: 21 maj 2006, 21:51:23 av ohlgren »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Antagligen är materialet under huset vattenmättat då det kommit upp fukt trots platonmatta.

Låt en besiktningsman mäta fukthalten i väggar och golv innan du beslutar dig.

Det är möjligt att en omdränering hjälper men det är inte säkert.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ohlgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
hej.
TAck för svar

Glömde skriva att huset är besiktigat.
I besiktningsprotokollet står det följande:
Påreglad vägg:
Fuktkvot på upp till 13 % uppmättes i regelstomme (mätning utförd i vägg mot norr).


Skall man mäta fuktkvoten både i källar-innervägg samt källar-yttervägg (själva betongväggen)?
Skall man även mäta i betonggolvet, dsv borra ner i betongen o mäta?

Besiktningsmannen har bara mätt i innerväggen på norrsidan.

El-golv-värmen och klinker är tydligen lagd direkt på betongen. Enligt säljaren först primer, sen golvvärme, sen flytspackel, sen klinkers.

Kan flytspacklet ge några problem i kombination med fukt från betongplattan?
Är det OK med primer? Bildar inte primern ett tätt skikt som inte släpper genom fukt. Är det bra eller dåligt? Vilka följder kan det bli?
Och flytspacklet då? Bildar inte det också ett tätt skikt? Bra eller dåligt?

mvh,
Ohlgren
« Senast ändrad: 21 maj 2006, 22:44:14 av ohlgren »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Oj, många frågor...

Besiktningsmannen borde mätt även direkt på betongen i sula och vägg. Svårigheten med golvet är att man inte får borra i el-värmegolv. Finns det inte något utrymme någonstans utan golvvärme, typ en garderob eller nått där man kan kolla?

Det där med primer och flytspackel vet jag inte säkert, men kanske kan golvvärmen hÃ¥lla undan för den värsta fuktvandringen uppÃ¥t.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Citera
Klätt insida källarytterväggar med isolerad regelstomme (45X70 mm) som står på plastklossar.

Egentligen bör (får) man inte använda träreglar i den typen av konstruktion. Nu gjordes detta 1998 och då var det säkert ok. Numer ska det vara plåtreglar för att det ska vara "godkänt".

Sitter det diffusionsplast i de isolerade källarväggarna kan det vara svårt att komma åt och mäta fukten i betongväggen utan att göra större ingrepp. Vid en fuktvandring från utsidan stannar fukten i väggen och kommer inte att märkas förrän det är riktigt blött. Det kan till och med finnas mögel i väggen utan att det märks.

Att mäta ner i betongplattan ger nog inte mycket mer info. Det går iofs att göra utan några problem. Man använder värmekamera för att hitta slingorna och borrar ett hål mellan dessa.

Att plattan behandlats med primer innan golvvärmen las är som det ska. Däremot ska det inte vara fuktspärr (typ badrumsgolv) under klinkern. Primern är inte helt tät så lite fuktvandring kommer att finnas.

Tänk på att elgolv på oisolerad betongplatta är dyra i drift

Om inget gjorts med dräneringen sedan huset byggdes är det hög tid att dränera om. Ta med kostnaden för detta när ni förhandlar om priset. Om marken dessutom sluttar mot huset någonstans finns det garanterat mycket fukt i marken där. Äen där stuprören går ner mot marken kommer det att finnas mycket fukt.

/johan



 
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Håller med Utopiazz, räkna med en omdränering.

Sedan skulle jag om jag hade en källare där det är tänkt att man skall vistas sätta in en eller ett par avfuktare, förutom att de håller fukten på en lagom nivå så tillför de värme till källaren när de avfuktar. Betydligt billigare värme än den elvärme de lagt i den oisolerade betongplattan...

Lycka till, men som sagt var, räkna med lite bekymmer om det är ett källarhus, detta oavsett vem som byggt eller sålt huset. Det är nog extremt ovanligt att det inte finns några fuktproblem alls i en källarvåning.

När det gäller renoveringarna och att den tidigare ägaren själv gjort det, inspektera arbetet, förmodligen är det välgjort och borde inte innebära några bekymmer.

Vill du vara säker på att elen är OK, ta dit en elbesiktningsman som får kolla upp installationen, även om det är en "elektriker" som gjort installationerna så behöver det inte vara en elektriker med behörighet som gjort det...
Du kanske skulle kunna skriva in nåt om att de får stå för eventuella kostnader för felaktigt utförda elinstallationer som behöver åtgärdas efter besiktning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ohlgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej.
Tack för alla svar.

Jag kommer att låta en besiktningsman göra en ordentlig fuktmätning i alla rum i källaren av de reglar som finns längst ner i innerväggarna som står innanför källatytterväggarna.

De flesta av källar-innerväggarna byggdes 1998 och eftersom fuktvoten ligger på 13 % i norra innerväggen (enligt säljarens besiktning) så verkar det som att det är hyfsat stabilt.

Men som en besiktningsman jag pratade med så tränger ju den varma luften i källarrummen hela tiden igenom innerväggen o möter den kalla ytterväggen, varefter kondens fälls ut på insidan av ytterväggen.
Han menade på att fukthalten i luftspalten (mellan inner o yttervägg) kommer att öka successivt med åren pga detta och i sin tur höja fuktkvoten i träreglarna. Han var rätt pessimistisk o ansåg att efter 10-12 år så var det bara att riva innerväggarna.

En annan besiktningsman jag pratat med ansåg att det med stor sannolikhet var OK iom att det var en luftspalt mellan inner o yttervägg. Men att däremot om den varit direkt reglad mot ytterväggen så hade det varit problem.

Fast, nu har ju faktiskt innerväggrna stått sen 1998 utan att det verkar vara några problem.
Men som sagt, jag skall se till att en ordentlig fuktmätning genomförs innan köp.

Hur skall man bäst se till att öka ventilationen i luftspalten mellan inner o ytterkällarvägg?
Nu är det ju bara 2 ventiler i respektive källaryttervägg på respektive långsida av huset. Skall man sätta in en fläkt i ena ventilen så att luft sugs in i ena ventilen och sugs ut genom den andra ventilen? (Det finns ingen förbindelse mellan luftspalterna på respektive långsida eftersom det går en stödjande betongvägg i mitten i källaren från kortsida till kortsida).

mvh,
Ohlgren
« Senast ändrad: 24 maj 2006, 05:58:12 av ohlgren »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!