Författare Ämne: 2 mÃ¥nader med F2120 och Vvm 320  (läst 3617 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zapoff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
2 månader med F2120 och Vvm 320
« skrivet: 19 november 2017, 10:50:40 »
Nu är jag igång!
Rapport efter 2 månader

Överlag fungerar det kanon. Har gjort installationen själv. Både värmen och varmvattnet har fungerat klockrent.

Klurar ut kurvan. Det rekommenderas att kurva 9 ska användas där jag bor men nu har jag sänkt till kurva 7 med 2 plusgrader. Tycker det blir jämnare körning men vi får se.

Håller fortfarande på med luftning av element. Någon som har ett bra förslag hur man ska bli av med luften på ett bra sätt?

Är riktigt nöjd so far!
Tegelhus från 67 i Örebrotrakten.

NIBE F2120 -12kw, vvm 320

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 2 månader med F2120 och Vvm 320
« Svar #1 skrivet: 19 november 2017, 13:29:43 »
Lufta får man göra, det kommer man inte undan, mitt enda tips är att vänta så länge som du står ut (antingen att nått element blir kallt eller att du inte står ut med bubblandet:) ) så att man luftar mycket på en gång och slipper småhatta. Men det är ju svårare om man har slutet tryckkärl med mindre volym, själv har jag öppet med en stor balja på vinden och när vi gjort något med elementen har det sällan behövts luftas mer än två gånger.

Ja och se till så att du alltid har vatten i expansionskärlet för annars hjälper det inte hur mycket du än luftar :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 månader med F2120 och Vvm 320
« Svar #2 skrivet: 20 november 2017, 06:16:32 »
Luften skiljer ut sig snabbast vid höga temperaturer, du skulle t.ex. kunna tvinga värmepumpen att göra så varmt vatten den kan göra och köra den så ett tag.
När du avluftar skall det helst göras med cirkpumpen avstängd så att luften samlas på högpunkterna i systemet.
Oftast så är det i princip bara på 1-3 ställen all luft åker, så när du lärt dig var luften samlas så går det fortare att avlufta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 2 månader med F2120 och Vvm 320
« Svar #3 skrivet: 20 november 2017, 06:47:11 »
Den rekommenderade kurvan i manualen är bara ett bra utgångsvärde. Exakt vilken kurva som behövs är individuellt för varje hus.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 månader med F2120 och Vvm 320
« Svar #4 skrivet: 20 november 2017, 06:58:34 »
Ett snabbt sätt att hitta rätt kurva är att öppna alla termostater för fullt och sedan sänka kurvan tills det blir lite för kallt inne.
Då höjer man kurvan igen, tills det blir en bra temp i alla rum.
Finns något eller några rum som blir kallare eller varmare än majoriteten kan man justera grundflödet över dessa radiatorer eller golvvärmeslingor lite upp/ned för att minimera obalanserna i systemet.
Kurvan justeras bäst och snabbast in när det är lite kallt ute, typ minus 5 grader eller kallare (lite beroende på var i landet man befinner sig förstås).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 2 månader med F2120 och Vvm 320
« Svar #5 skrivet: 20 november 2017, 09:33:41 »
stäng av cp, när du luftar
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Tudorw

  • Gäst
Tudorw
SV: 2 månader med F2120 och Vvm 320
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2018, 19:48:21 »
Hej,
   
Jag har också installerat F2120 och VVM 320, funkar bra än så länge.
Jag undrar hur kan man styra låg tariff inställningarna så att inte kolliderar med varm vatten programmeringen.
Hur kan man vara säkert på att elpannan startar precis under natten på valda perioden?

Tack

Mvh


Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: 2 månader med F2120 och Vvm 320
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2018, 20:14:24 »
Har med installerat själv i slutet pÃ¥ juli och är ocksÃ¥ supernöjd! Hur mÃ¥nga kompressorstarter har du lyckats skrapa ihop? HÃ¥ller fortfarande pÃ¥ att justera in kurvan, har du monterat innegivare?  tummenupp
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!