Författare Ämne: Problem ctc v 35 hjälp snälla  (läst 2543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ljnux

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem ctc v 35 hjälp snälla
« skrivet: 17 november 2017, 23:29:47 »
Hej, har själv installerat en ctcv35 anläggning med acktankar, cirkulationspump, laddomat 21, shunt o slutet kär. Har haft problem med div saker från dag 1.
Acktankar 3x 500 L
Kärl 150L
Har haft rörmockare som kontrollerat att jag kopplat allt rätt innan uppstart.

Nuvarande Problem...
När jag kopplade in allt så glömde jag ställa förtrycket, systemet är begangnat och förra ägaren hade 6 meter till högsta punkt, jag har endast 1,5 meter. Tryckärlet va inställt efter hans hus så trycket flög upp i 2,3 bar precis på gränsen att ventilen löste ut... sen sjönk den som en sten till 0,3 när vattnet var kallt. Eftersom jag ej kan koppla bort kärlet utan att tömma ut 1500 liter vatten så har jag försökt justera genom att tömma massa luft från kärlet medans det fanns tryck i systemet och har fått ett lite bättre resultat.

MEN nu när ag börjar elda så drar hela systemet luft så in i bomben, efter jag luftat så hör jag hur det fylls på med luft i rören igen och tempen på pannan stiger radikalt sen när jag luftar igen så sjunker tempen. Det droppar från säkerhetsventilen på kall och varm vatten ledningen.
Efter att jag fått ur den meste luften så funkar allt ok inget droppande o pannan håller jämn temp. Men nästa gång jag börjar elda igen så händer samma sak å jag måste bo i pannrummet medans jag eldar.
Dock får jag temperatur i alla tankar utan problem.

Jag har ca 0,5 bars Lufttryck på kärlet nu i skrivande stund, o vattentrycket är ca 1,9 bar, alla acktankar är på 90 grader.

När vattnet går ner till 40 grader i alla tankar så kommer jag ha ett tryck på ungefär 0,5-0,6 bar. Det är då jag börjar elda igen... Men så fort jag börjar elda så kommer det dra luft igen o droppa från ventiler o jag får stå där timmarvis.

Vet ej va jag ska göra, jag blir galen. Jag vill kunna elda utan att stå å glo på pannan hela dagarna.

Har krånglat i 2 veckor nu o provat så pumpar ej drar luft etc... kärlet är ej trasigt.. finns en koppling som läcker 1 droppe i timmen som skall bytas till våren.

HR440

  • Gäst
HR440
SV: Problem ctc v 35 hjälp snälla
« Svar #1 skrivet: 18 november 2017, 05:12:42 »
Hej, jag har haft samma problem tidigare i början av min eldarkarriär, felet är att du har tryckkärl. Du mÃ¥ste ha  ett öppet kärl  ( rostfri tank som rymmer ca 12% av ditt system ex  2000 liter = 240 liter eller mer)  tekniskt omöjligt med  tryckkärl har provat i 10 Ã¥r, det gÃ¥r bra ett tag sen kommer luft och pannan kokar och cirkulationen slutar fungera.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Problem ctc v 35 hjälp snälla
« Svar #2 skrivet: 18 november 2017, 08:23:34 »
Vid användande av öppet kärl brukar man rekommendera kärl på 5 % av vatten volymen. Ett slutet kärl ska funka till vedeldning men det behöver vara större så 12 % kanske är bra där men man brukar avråda från slutna kärl till vedeldning på grund av riskerna om/när det kokar men det ska funka utan problem annars. Jag tror felet hos dig är för litet kärl eftersom en vedanläggning varierar mycket i temp behövs stort exp kärl.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem ctc v 35 hjälp snälla
« Svar #3 skrivet: 18 november 2017, 09:21:37 »
150 liter kärl till 1500l+pannan + huset är på gränsen till litet.
Men det går att sätta ett till . Ett 200liters kärl är ganska dyrt.
Du behöver inte tömma systemet utan det räcker att släppa ut trycket på systemet när du justerar förtrycket i expansionskärlet.
Är allt vatten i systemet nytt. Vattnet lämnar ifrån sig syre/luft när det blir uppvärmt och det kan behövas några eldningar innan det är helt borta.
Sen är det viktigt att det är tätt på sugsidan annars kan cirkpumpen dra in luft när trycket är lågt . Det ska vara tätt på trycksidan också :)
Du borde kunna stänga av en tank eller endast fylla alla tre till ca 75% med det kärl du har nu.
Syrventil är ett krav om du har ett slutet system.
Syrventil är en ventil som kan kyla ner pannan med kallvatten genom en slinga i vedpannan. Detta då om det närmar sig kokpunkten.
Har själv en likadan vedpannan så fråga om det är något mera.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!