Författare Ämne: luft-vatten värme VS bervärme?  (läst 6593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cardan01

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
luft-vatten värme VS bervärme?
« skrivet: 14 november 2017, 20:52:31 »
Hej!
Håller på bygga nytt hus just och är halvt inne på luft-vattenvärme då det är sjukt mycket billigare än bergvärme. Iallafall i början. Men har någon en aning om månadskostnads skillnaderna?
Tar vi ej bergvärme sparar vi ca 99 tusen. Vilket känns lockande.
NÃ¥gon som testat T.EX. MITSUBISHI SW75 SPLIT + ECODAN?

mvh, ny här tOOmten "love" a:gl .,;- (19ÅR gammal, därav dem fina smilisarna) help :o ::) ::) ::)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2017, 21:02:19 »
Skiljer det 99 tusen mellan de olika alternativen ska du nog kolla med andra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2017, 21:07:12 »
Ja, läge att ta in fler offerter...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2017, 18:18:41 »
Var i Sverige? Storlek på hus? Förväntad årsförbrukning? Vilka modeller har du fått offert på och vad är föreslaget pris på dessa? Du behöver ge mer information för att få vettiga svar.

Prisskillnaden mellan bergvärme och luft-vattenvärmepump brukar vara borrkostnaden, och ska du bygga nytt borde det löna sig i längden. Borrhålet behåller ju värdet i 40+ år, det gör inte utedelen på en luft-vattenvärmepump.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #4 skrivet: 19 november 2017, 10:13:48 »
Borrhålet behåller ju värdet i 40+ år, det gör inte utedelen på en luft-vattenvärmepump.


Borrhålet finns kvar, men det är inte samma sak som att det har samma värde om 40 år som idag. Är det någon som på allvar tror att värmesystemen kommer se ut likadant om 40 år som idag? Jämför läget 1977 med idag. Nog har det hänt en del...

Fyrtio år är en lång tid, ett halvt liv. För den som är 25 år och vet att hen kommer att bo i samma hus med samma partner om 40 år kanske det är ett rimligt sätt att resonera, men hur många vet det? Någon?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2017, 11:24:03 »
40 år är en lång tid att spekulera i men det räcker ju att man räknar på 10-20 år eller hur länge man nu tror ute delen till en luft vatten vp håller och då tror i alla fall jag att värmesystemen ser liknande ut som i dag för det har då inte hänt mycket de senaste 10 åren tex min egen vp är 7 år och samma modell sälj fortfarande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2017, 13:16:51 »
Min modell har hunnit ersättas två gånger på de 6 åren som gått sen den installerades. Den har redan betalt sig så från och med nu genererar den ren vinst, runt 15-16 kkr per år. :)

Så kalkylen hade i mitt fall handlat om hur mycket mer jag hade kunnat spara om jag istället lagt på minst 50 kkr för att först borra igenom drygt 40 m sediment och sen 200 m ner i berget. Till saken hör att de grannar som borrat alltid fått borra minst två hål för att få ett hål som håller. Berggrunden har krånglat till borrandet på så sätt att hålen rasat in.

Jag har sänkt elförbrukningen för värme och VV från ca 30 MWh till ca 13-14 MWh. Hur mycket mer hade jag sänkt det med bergvärme?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #7 skrivet: 19 november 2017, 13:33:02 »
Det är lite orättvist att jämföra 240 meter borra med din nuvarande vp du borde inte behöva så mycket borra. Det finns naturligtvis ställen där det inte är lämpligt med bergvärme och där kan man ju anlägga jordvärme eller luft vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #8 skrivet: 19 november 2017, 16:14:33 »
Hur mycket aktivt djup behövs för att värma ett 220 m2 timmerhus? De 40+ m jag har ner till berget kommer jag ju inte runt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #9 skrivet: 19 november 2017, 16:19:54 »
Utan att veta förutsättningarna är det svårt att veta om de 99k i skillnad som TS nämner är rimligt. Här i Staffanstorp är det 80m lera till berget vilket gör det ekonomiskt omöjligt att motivera en borra. Något även installatörer upplyser om. Dock hade jag gärna sluppit den stora fläkt som nu pryder ena kortsidan.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #10 skrivet: 19 november 2017, 18:21:23 »
Hur mycket aktivt djup behövs för att värma ett 220 m2 timmerhus? De 40+ m jag har ner till berget kommer jag ju inte runt.
Ingen riktig koll vad du behöver för djup men en del av de 40 metrarna kan du ta värme ur om det finns vatten där. Du har ju en 7 kw vp i dag och en bergvärme vp på 7kw ger ju högre effekt när du behöver dvs på vintern den så en storlek mindre bergvärme pump ger troligtvis samma effekt täckning som du har nu och den behöver troligtvis inte så 240 meter borra
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #11 skrivet: 19 november 2017, 18:39:16 »
Vattenmängden är sannolikt ganska begränsad eftersom huset ligger på toppen av en grusås. Det är normalt nästan 10 m ner till vattnet i den grävda brunn som finns på tomtens lägsta punkt.
En bergvärmepump ger å andra sidan lägre täckning vår, sommar och höst, och enligt färsk statistik så har december-mars blivit varmare här upp under senare år, vilket är positivt för luft-vatten. :)

Så frågan är fortfarande hur mycket mer en BVP kan spara i förhållande till läget idag. Ytterligare 3-5 MWh per år? Eller kanske bara 2-3 MWh?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #12 skrivet: 19 november 2017, 18:55:36 »
Det fÃ¥r nÃ¥n köra i kalkylprogram men dÃ¥ behövs lite mera uppgifter men jag lägger en grov gissning pÃ¥ runt 3000 kwh per Ã¥r i lägre elförbrukning. Vilken effekt täckning en vp har vÃ¥r sommar och höst brukar inte vara nÃ¥tt problem att den är för liten dÃ¥ brukar i stort sett alla vp ha minst 100% effekt täckning men problemet är snarare tvärtom det är ju dÃ¥ det kan bli problem med antalet starter och dylikt om vp är kraftig. Om du har 30 meter som ligger i vatten men ej i berg har jag för mig man räknar dom som motsvarande 10-15 meter i berg sÃ¥ dom är inte helt bortkastade men väldigt dyra meter. Hur har dom fÃ¥tt upp vattnet frÃ¥n brunnen om det är sÃ¥ lÃ¥ngt till vattnet hink i rep  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #13 skrivet: 19 november 2017, 22:59:20 »
Jag pratade inte om effekttäckning utan om elförbrukning.

Juni-juli-augusti drar min VP ca 60 kWh/månad för värme och VV. För maj ca 500 och för september ca 300. Under december-januari-februari förbrukar huset drygt 8000 kWh för värme och VV, men det ska jämföras med de ca 15 000 kWh som gick åt när huset gick på ren elpanna. Så även vintertid spar jag massor på VPn, trots det geografiska läget. Bilden bredvid mina poster visar just detta, där den röda linjen visar elförbrukning före VP och den gröna efter att vår LVVP installerats (total el, så minska månadsvärdena med ca 500 kWh för att få värme och VV).

Det är alltså rent nys att LVVP inte funkar vintertid i norra Sverige. Numera har vi faktiskt mildare vintrar än för bara 10-15 år sen...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #14 skrivet: 20 november 2017, 06:57:49 »
Du skrev tävkning och då trodde jag du menade effekttäckning. Det är nog väldigt få som påstår att l/v inte funkar vintertid i norra Sverige men dom funkar bättre i södra Sverige.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!