Författare Ämne: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12  (läst 19440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« skrivet: 27 augusti 2017, 13:26:52 »
Tjena,

Jag skall slänga ut min Nibe Fighter 360p som efter 8 år har en paj kompressor, anledning är främst att jag vill bli av med ljudet, den låter fruktansvärt, jag väljer luft/vatten främst för att det är billigare än bergvärme och även för att jag inte kan borra på tomten.

För oss är nog ljudkomfort och snabb värming av varmvatten viktigare än absolut bäst SCOP skulle jag säga.

Har nu fått två offerter:
1) Nibe F2120-12 + VM325 (117 KSek)
2) Misubishi SW75 Split + ECODAN (86 KSek)

Hus i Sundsvall på 160 kvm byggt kring 2010, radiatorer (55 c)

Som ni säkert vet är det väldigt svårt att för en lekman jämföra dessa två, så jag har gjort research, dock efter ett par timmar av sammantställande av information i ett excelark, så kan jag inte påstå att jag är närmare att veta vad jag borde köpa.

Tex. SCOP 55 Europa medel för Niben är 3.78 vs Misubishi 3.26 , okänt vad det var för frånluftspannan med troligtvis under 3, svårt dock att veta hur kurvan ser ut för SW75 eftersom Mitsubishi bara redovisar ett värde, ingen kurva, så man vet inte hur effektiviteten faller av med temperaturen.

En annan parameter som är förvirrande, Ljudtryck på SW75 är bara specificerad som 51 dB(A) medans Nibe hävdar 39 dB(A) på 2m, 29 db(A) på 6m osv

Jag vore otroligt tacksam om nån med praktisk erfarenhet av Nibe eller Mitsubishi kunde hjälpa mig på traven med ett val.

Tack på förhand !!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2017, 14:12:29 »
Är det nya SW75 i 3-fas utförande som du jämför med?

Bifogar en bilaga med dom nya kommande utedelarna så du kan jämföra om det är den gamla du har produktblad på
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2017, 14:33:16 »
Nej, det måste vara en äldre modell som jag fått offert på (från polarpumpen), måtten stämmer inte och SCOP är lägre för den jag fått offert på.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2017, 17:45:12 »
Den nya 3-fas ser ut att ha en betydligt större kondensor/förångare och ny fläkt där den på pappret har en riktigt låg ljudnivå.
På den nya tror jag effekterna är uppgivna vid Framledning på 45 grader och den tidigare redovisade vid Framledning på 35 grader.
Byter själv i veckan från den tidigare SW75 1-fas till den nya med 3-fas så har inga kommentarer om skillnader ännu.
Den "gamla" har fungerat klockrent här så där finns inget att klaga på.
Fick lite problem då den nya var betydligt djupare så markstativet passade inte alls och den är nog ca 30kg tyngre att släpa på!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2017, 18:15:18 »
Vore väldigt intressant att kolla ljudnivå efter installation, dom få filmer på youtube som finns av Nibe 2120 tyder på en redan minimal ljudbild, om denna är ännu tystar är det självklart ett stort argument.

Har fått fram en siffra på COP 2.6 på Fighter 360p (låter rimligt ?), så det kanske inte blir en jätteskillnad, man slipper dock ljudet och supertorr luft innomhus med detta byte.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2017, 18:37:12 »
NIBE Fighter 360P har en 650W kompressor som ger ca 2 kW värme, dvs COP ca 3 och lite beroende av frånluftsflödet. Nackdelen är att 2 kW inte räcker så långt när det börjar bli kallare ute, oftast behöver el-patronen gå in med tillsats när det är ca 6 °C eller kallare även om man är sparsam med varmvattnet. Ventilationen i huset ska vara densamma oavsett om det är frånluftsvärmepump, bergvärmepump eller luftvattenvärmepump. På vintern kan det vara bra med några stora luftfuktare i huset om man inte vill ha så torr luft. Kräver att man fyller på många liter vatten per dygn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2017, 18:38:18 »
Tror det är svårt att jämföra ljudbild på tex you tube.
Kompressorn går tex inte på en konstant nivå utan reglerar sig beroende på behov.
Ska man jämföra ljudbilden på produktblad så gäller det att dom har mätt med samma förutsättningar men karaktären på ljudet kan skilja sig åt.
Är ljudet mycket viktigt på grund av placeringen bör du kanske försöka besöka någon som har dina tilltänkta modeller och eventuellt finns ett showroom från märket ifråga i din någorlunda närhet där du kan göra egna mätningar med ett specifikt avstånd som kommer gälla för din placering.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2017, 18:49:04 »
Citera
Är ljudet mycket viktigt på grund av placeringen bör du kanske försöka besöka någon som har dina tilltänkta modeller och eventuellt finns ett showroom från märket ifråga i din någorlunda närhet där du kan göra egna mätningar med ett specifikt avstånd som kommer gälla för din placering.

Är medveten om detta, men det ger en ungefärlig bild av ljudet, är nog en bit till närmsta showroom härifrån.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2017, 18:54:11 »
Citera
Ventilationen i huset ska vara densamma oavsett om det är frånluftsvärmepump, bergvärmepump eller luftvattenvärmepump.

Ser att det skall vara 0.35l / s x m^2, så 56 l / s för oss, går det att kolla vad pumpen är ställd på ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2017, 19:00:22 »
Det ska finnas ett protokoll frÃ¥n injusteringen av ventilationen i huset. Man använder speciella luftflödesmätare över donen som ventilationsfirmorna har. Antar det sitter en 170 W fläkt i er 360P och den borde nog stÃ¥ inställd pÃ¥ 185 eller 200 V gissar jag. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #10 skrivet: 27 augusti 2017, 19:15:56 »
Citera
Det ska finnas ett protokoll från injusteringen av ventilationen i huset. Man använder speciella luftflödesmätare över donen som ventilationsfirmorna har. Antar det sitter en 170 W fläkt i er 360P och den borde nog stå inställd på 185 eller 200 V gissar jag.

Skall kolla det.

Finns det nått sätt att räkna ut hur många kw/m^2 man behöver ? Dom som lämnat offerten har säkert gjort det, men jag skulle vilja veta hur man räknar...

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #11 skrivet: 27 augusti 2017, 19:25:36 »
Skall kolla det.

Finns det nått sätt att räkna ut hur många kw/m^2 man behöver ? Dom som lämnat offerten har säkert gjort det, men jag skulle vilja veta hur man räknar...
Det finns det, men det blir ändå osäkert.
1. Idealet är om du vet vad du har förbrukat förr, vid vilka temperaturer. Då vet du vad huset behöver (det går att konverter mellan olika sorters värme).
2. Dina radiatorer kräver en viss temperatur, om din panna inte klarar den temperaturen ut, så hjälper det inte vad du har. Därför är det bra också att veta hur varm framledning du behöver när det är kallt ute.
3. NIBE är bättre än alla andra just nu, så de lämnar ifrån sig kompletta kurvor, och de andra gör det inte. Så ta vad du kom fram till ovan, och be dem stoppa in i sina offerter som kalkyler på förbrukning.
Se till att offerterna är jämförbara på: effekt till huset, hur varmt vatten som behövs vid en specifik given yttertemperatur, hur mycket varmvatten du behöver. När du får dem jämförbara kan du jämföra kalkylen.

Jag har en gammal webbsida jag gjorde för länge sedan som kan räkna på allt ovan, om du kan få kurvor från leverantören på värmepumpen.

--- Mats ---

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #12 skrivet: 27 augusti 2017, 19:28:53 »
Man kan räkna igenom hela huset med hjälp av energiberakning.se. Ange alla areor på ytterväggar, tak, golv, fönster, dörrar med isoleringstjocklek och U-värden etc. Som tumregel för ett modernt hus kan man dra till med 45 W/m² vid -20 °C, vilket alltså skulle ge 7,2 kW. Det räcker om värmepumpen klarar ge ca 75% av detta för att man ska uppnå näst intill 99% energitäckningsgrad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #13 skrivet: 27 augusti 2017, 19:53:50 »
Tack, då låter en Nibe F2120-12 perfekt, ger 5.8 kw vid -20 enligt kruva, vilket är bra nära 75% av 7.2kw

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #14 skrivet: 27 augusti 2017, 20:57:17 »
Kollade snabbt pÃ¥ Energimyndighetens "Energikalkylen", räknade fram 17400 kw/h per Ã¥r, verklig förbrukning 17010 kw/h Ã¥r, om man byter till luft/vatten där säger den 11400 kw/h per Ã¥r, sÃ¥ typ 5600 kw/h, i princip en halvering av uppvärmningskostnaden, även om det tar 20 Ã¥r att betala av, sÃ¥  är det lite lök pÃ¥ laxen förutom ljudnivÃ¥n och bättre varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!