Författare Ämne: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa  (läst 16120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« skrivet: 07 mars 2017, 10:42:39 »
Hej på er!

Jag är ny här på forumet, och har förstått att det här är ett trevligt forum med bra folk.

Så jag tänkte höra med er om lite tips och råd. Jag är precis nyinflyttad i ett gammalt hus med en CTC EcoEl-panna i källaren.
När vi flyttade in i huset var i stort sett alla element avstängda (Endast luft/luftvärmepumpen stod och gick).

Jag ville förstås få igång elementen, och började med att vrida upp termostaterna ifrån avstängd till ca 1 på termostaten (då blir elementen riktigt varma).
Det har nu gått några dagar, och termostaterna står fortfarande endast på "steg" 1 av 5. Och vi har enligt pannan i källaren ca 20.5 grader i huset.

Så min fråga är, hur bör termostaterna stå? Vad skulle hända om jag vred upp alla termostater till fullt? Styrs värmen ifrån hur termostaterna står eller styrs det på pannan?

Vore tacksam för lite instruktioner på hur regleringen ska fungera. :)

Tack på förhand!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2017, 16:35:22 »
Om det är en luft/vatten värmepump dockad så bör du vrida upp termstaterna fullt och ställa in kurvan på EcoEl så att det blir lagom varmt inne.
Om radiatorerna blir riktigt varma på läge 1 av 5 på termostaten så är det nått knas med termostaten (om det samtidigt är runt 20 °C inne).
Men normalt ska du inte behöve reglera med termostaterna om kurvan är korrekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2017, 20:14:07 »
Om det är en luft/vatten värmepump dockad så bör du vrida upp termstaterna fullt och ställa in kurvan på EcoEl så att det blir lagom varmt inne.
Om radiatorerna blir riktigt varma på läge 1 av 5 på termostaten så är det nått knas med termostaten (om det samtidigt är runt 20 °C inne).
Men normalt ska du inte behöve reglera med termostaterna om kurvan är korrekt.

Ok jag ska testa att justera upp alla termostater och se hur det beter sig.
Har precis varit nere och ställt ner "rumstemperaturen" ifrån 24 grader till 19.5.
24 grader är ju rätt högt ställt, så kanske inte så lustigt att termostaterna fick jobba.. dock kan jag tänka mig att dem gjort sitt. Dem har några år på nacken kan jag säga.
Men är man inte så beroende av termostaterna utan styr det ifrån pannan kanske det inte spelar så stor roll att dem inte är helt hundra ?

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2017, 21:30:03 »
Ett tips om du tar över ett hus med ett värmesystem och ska göra grundinställningar är att koppla bort rumsgivaren. Jag upptäckte att min EcoEl (med EcoAir 107) var inställd på 70 graders framledning vid -15, vilket är ganska högt. Men rumsgivaren sänkte sedan framledningen till mer normala värden.

Jag valde bort rumsgivaren i menyn och valde en ny värmekurva med 60 grader vid -15 (den kurvan matchade den framledningen som systemet hade valt med rumsgivare) och har sedan dess haft stabil värme på ca 21-22 grader under hela uppvärmningssäsongen höst/vinter/vår.

Samtliga radiatortermostater ska såklart vara öppna och det kan ju vara bra att kontrollera att alla radiatorer har bra flöde. Kolla returtemp vid pannan och jämför med returtemp på alla radiatorer (Så ser du att flödet är bra i samtliga och att ingen ventil är igensatt). Jag skaffade en billig IR termometer från Kina, med det finns även på Jula men lite dyrare.

Rumsgivaren kan bara finjustera framledningen, jag testade med en kylklamp att stressa den för att se hur mycket den kompenserade framledningen, och då givaren gav 15 grader (pga kylklampen) så steg framledningen med 2 grader.

Så vill man ha en bra grundinställning är det bäst att köra utan rumsgivare och finjustera kurvan efterhand.

Radiatortermostater ska normalt ha fullt flöde, dessa kan enbart sänka temperaturen i enstaka rum om temperaturen blir hög pga solinstrålning eller att man är många i rummet. Eller om man vill ha det kallare i exempelvis sovrumet.

Vill man ha det varmare i huset måste man höja kurvan.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2017, 06:55:13 »
Ett tips om du tar över ett hus med ett värmesystem och ska göra grundinställningar är att koppla bort rumsgivaren. Jag upptäckte att min EcoEl (med EcoAir 107) var inställd på 70 graders framledning vid -15, vilket är ganska högt. Men rumsgivaren sänkte sedan framledningen till mer normala värden.

Jag valde bort rumsgivaren i menyn och valde en ny värmekurva med 60 grader vid -15 (den kurvan matchade den framledningen som systemet hade valt med rumsgivare) och har sedan dess haft stabil värme på ca 21-22 grader under hela uppvärmningssäsongen höst/vinter/vår.

Samtliga radiatortermostater ska såklart vara öppna och det kan ju vara bra att kontrollera att alla radiatorer har bra flöde. Kolla returtemp vid pannan och jämför med returtemp på alla radiatorer (Så ser du att flödet är bra i samtliga och att ingen ventil är igensatt). Jag skaffade en billig IR termometer från Kina, med det finns även på Jula men lite dyrare.

Rumsgivaren kan bara finjustera framledningen, jag testade med en kylklamp att stressa den för att se hur mycket den kompenserade framledningen, och då givaren gav 15 grader (pga kylklampen) så steg framledningen med 2 grader.

Så vill man ha en bra grundinställning är det bäst att köra utan rumsgivare och finjustera kurvan efterhand.

Radiatortermostater ska normalt ha fullt flöde, dessa kan enbart sänka temperaturen i enstaka rum om temperaturen blir hög pga solinstrålning eller att man är många i rummet. Eller om man vill ha det kallare i exempelvis sovrumet.

Vill man ha det varmare i huset måste man höja kurvan.


Kanon. Tack för ditt svar.
Jag får testa att "labba" lite. Och jag kan väl även se hur kurvan är ställd i pannan?

Kan jag på pannan/pumpen se vilken årsmodell det är, eller när det är installerat?
Det ska enligt säljaren vara installerat 2011. Men vad jag förstår har CTC EcoEL-pannan funnits ganska många år.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2017, 10:23:42 »
För att få ut maximal effekt av luft/luftvärmepumparna i huset så ställer jag ner termostaterna på radiatorerna så de stänger helt vid ca 16 °C i alla rum dit värmen från luft/luftvärmepumparna hela tiden når. Då håller sig de radiatorerna garanterat svala. I sovrummen får de stå på ca 18 °C så de ger den värmen på natten när dörrarna är stängda. De stängs inte helt på dagarna då den kyliga luften i friskluftsventilen gör att temperaturen sjunker där. Styr värmekurvan till pannan enbart med utegivare. Rumsgivare i t.ex. entréhallen skulle inte fungera eftersom där sitter luft/luftvärmepumpen och värmer för fullt. Man brukar säga att värmen från luft/luftvärmepump sjunker med 1-2 °C per dörrpost som ska passeras.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2017, 11:52:19 »
För att få ut maximal effekt av luft/luftvärmepumparna i huset så ställer jag ner termostaterna på radiatorerna så de stänger helt vid ca 16 °C i alla rum dit värmen från luft/luftvärmepumparna hela tiden når. Då håller sig de radiatorerna garanterat svala. I sovrummen får de stå på ca 18 °C så de ger den värmen på natten när dörrarna är stängda. De stängs inte helt på dagarna då den kyliga luften i friskluftsventilen gör att temperaturen sjunker där. Styr värmekurvan till pannan enbart med utegivare. Rumsgivare i t.ex. entréhallen skulle inte fungera eftersom där sitter luft/luftvärmepumpen och värmer för fullt. Man brukar säga att värmen från luft/luftvärmepump sjunker med 1-2 °C per dörrpost som ska passeras.


Ok, men det förutsätter att man har en luft/luftvärmepump då.
Nu har vi i och för sig det också, men tänkte primärt att köra med luft/vatten och se om man kanske tom kan demontera ner luft/luftvärmepumpen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2017, 14:45:46 »
Ok, lästa första inlägget och fick intrycket att huset hade el-panna plus luft/luftvärmepump som det står. Tycker inte ni ska ta bort den sistnämnda även om det blir en luftvattenvärmepump eftersom det kan vara skönt med en del kyla när det blir som allra varmast på sommaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2017, 17:01:01 »
Ok, lästa första inlägget och fick intrycket att huset hade el-panna plus luft/luftvärmepump som det står. Tycker inte ni ska ta bort den sistnämnda även om det blir en luftvattenvärmepump eftersom det kan vara skönt med en del kyla när det blir som allra varmast på sommaren.

Stämmer bra. Missade att jag tidigare skrivit det.

Någon som kan svara på hur man ser vilken årsmodell det är på pump/panna?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2017, 17:07:47 »
Om systemet är från 2011 så är det antagligen EcoEl version 3 och EcoAir av samma version, dvs den sista modellen av EcoEl (innan den gjordes om till EcoZenith i250) och sista av EcoAir 100-serien (innan den gjordes om till 400-serien).

För att se mer data om modell osv så är det bara att öppna fronten så man ser innandömet. På EcoEl sitter det två små skruvar i överkanten på framkanten på tanken och på EcoAir en ratt på undersidan av fronten. Kika undertill, till höger om fläkten, så ser du.

Så vill man ha en bra grundinställning är det bäst att köra utan rumsgivare och finjustera kurvan efterhand.

Det räcker annars med att jämföra inställd temperatur med verklig temperatur, alltså värdet i panelen på EcoEl. Om verkligt värde är lägre än börvärdet (inom parentes) så är kurvan för låg, och tvärtom.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2017, 18:54:45 »
Siffrorna i mitten, årtal och vecka
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2017, 18:56:49 »
Om systemet är från 2011 så är det antagligen EcoEl version 3 och EcoAir av samma version, dvs den sista modellen av EcoEl (innan den gjordes om till EcoZenith i250) och sista av EcoAir 100-serien (innan den gjordes om till 400-serien).

För att se mer data om modell osv så är det bara att öppna fronten så man ser innandömet. På EcoEl sitter det två små skruvar i överkanten på framkanten på tanken och på EcoAir en ratt på undersidan av fronten. Kika undertill, till höger om fläkten, så ser du.

Det räcker annars med att jämföra inställd temperatur med verklig temperatur, alltså värdet i panelen på EcoEl. Om verkligt värde är lägre än börvärdet (inom parentes) så är kurvan för låg, och tvärtom.

Kollade under pannans front nu.
Och jag hittar inget angående version.
Men det ett datum 2008-10-15.

Så att pannan installerades 2011 som både föregående ägare och mäklaren har påtalat verkar ju inte stämma..

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2017, 20:23:11 »
Vad säger siffrorna i mitten av tillverkningsnumret?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2017, 20:29:23 »
Vad säger siffrorna i mitten av tillverkningsnumret?

0843

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #14 skrivet: 08 mars 2017, 21:11:51 »
Ahlgren88!
Vad är du egentligen ute efter, hänga upp förra ägaren? med falska uppgifter? Vem vet EcoEL ,kanske lager exemplar? Antar att hen har knappast nåt susning om dina problem med tillverkningsdatum.
Sen att det mesta handlar om inställning, försöka fÃ¥ till 70gr framledning vid  -15,är det till att steka ägg pÃ¥ radiatorn?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser